Veganisme e.d.

Het forum bedoeld voor serieuzere zaken.
Niet serieuze zaken gaan zo "Algemeen Gebabbel" in!
Verwijderd

Veganisme e.d.

Bericht door Verwijderd » 02-03-04 00:33

Veganist, vegetariër of actief vleeseter. Eet je alleen biologisch vlees of kan het je niks schelen?

Vertel hier wat en vooral waarom.

Persoonlijk eet ik vlees, maar wel biologisch, onze zuivelproducten komen ook van scharreldieren. Ten eerste is er de gezondheidskant, dieren in de bio-industrie (legbatterijen, kistkalveren etc.) worden vaak volgespoten met groeihormonen en antibiotica, wat de kwaliteit van het vlees beinvloedt. Bovendien zijn dieren veel vatbaarder voor ziektes als ze dicht op elkaar leven in een onhygiënische en ongezonde ruimte.
Dan is er natuurlijk nog de morele kwestie, dieren voelen pijn, dat is een feit. Dieren hebben emoties, nog een feit. Wanneer men mensen opsluit in een klein hok (als vergelijking met de bio-industrie methode) en vet worden gemest en volgespoten met van alles en nogwat is dat schandalig en niet bepaald bevordelijk voor degene die dat doet. Dieren voelen dezelfde emoties als mensen in zo'n situatie en ik zie dus geen reden om hen dat aan te doen.

Nietzman
Moderator
Moderator

Bericht door Nietzman » 02-03-04 01:08

Ik vind vlees gewoon niet lekker. :)

Bartje
Ban me! Ben verslaafd!

Bericht door Bartje » 02-03-04 02:25

Ik eet alles wat ik lekker vind.

Arjen
Beheerder
Beheerder
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Arjen » 02-03-04 09:39

Ik eet vlees. Omdat ik het lekker vind. Simpel.

pietvanvliet
Beheerder
Beheerder

Bericht door pietvanvliet » 02-03-04 12:11

ik houd niet van tahoe.
is dat een antwoord? :)
Later is allang begonnen.

Idiotheque
Moderator
Moderator

Bericht door Idiotheque » 02-03-04 12:53

(Was hier niet al een topic over..)

Ik eet geen vlees.
Ik vind het niet lekker.
Ik ben nu 5 jaar vegetariër, op mijn 11e fietste ik langs het slachthuis en daar hoorde ik een varken gillen.
Vroeg aan mijn moeder wat het was, diezelfde avond hoefde ik geen vlees meer.
Ik word misselijk bij het idee van vleeseten, ik zou geen kalfje op willen eten.
Het feit dát ze geslacht worden is niet erg. De lijdensweg die er aan vooraf gaat is vooral wat me er van weerhoudt.
Zuivelproducten probeer ik zoveel mogelijk biologisch te krijgen.
Enne, als je dan toch 'goed' eieren wil eten: koop dan graseieren, en géén scharreleieren. Scharrelkippen hebben het echt niet veel beter dan legbatterijkippen..

Verwijderd

Bericht door Verwijderd » 02-03-04 15:23

Ik heb de overtuiging dat je het best geen levende wezens af moet maken... Maareh, ik moet zelf ook leven en in mijn ogen zijn dieren nou eenmaal intelligenter dan planten dus eet ik liever planten. Daarom ben ik veg. En er zijn nog wat redenen om dit te eten. Ik eet geen vis, maar wel ei (en drop en kaas, waar stiekum ook dood dier in zit). Ik vind het nog wel lekker (denk ik, heb het namelijk nooit vies gevonden), maar begin het steeds minder fris te vinden. Zeker dingen als hamburgers, rookworsten en frikandellen... Maar ik baal wel, als ik een karbonaatje of kalfsbout voorbij zie komen... maar dan neem ik toch niet :D.

Idiotheque
Moderator
Moderator

Bericht door Idiotheque » 02-03-04 15:37

Meneder_de_Beder schreef:Ik heb de overtuiging dat je het best geen levende wezens af moet maken... Maareh, ik moet zelf ook leven en in mijn ogen zijn dieren nou eenmaal intelligenter dan planten dus eet ik liever planten. Daarom ben ik veg. En er zijn nog wat redenen om dit te eten. Ik eet geen vis, maar wel ei (en drop en kaas, waar stiekum ook dood dier in zit). Ik vind het nog wel lekker (denk ik, heb het namelijk nooit vies gevonden), maar begin het steeds minder fris te vinden. Zeker dingen als hamburgers, rookworsten en frikandellen... Maar ik baal wel, als ik een karbonaatje of kalfsbout voorbij zie komen... maar dan neem ik toch niet :D.

Goed zo :D
Er is trouwens ook vegetarische kaas. Erg weinig winkeltjes hebben het alleen :|
In Spijkenisse zit iig een winkeltje en in Putten, voor de rest weet ik het niet.
In deze kaas zit kunstmatig stremsel, dus niet, zoals in gewone kaas, een deel uit de lebmaag van een kalf/koe.
Het heeft iets minder smaak dan gewone kaas, maar toch vind ik het lekker. En je moet er wat voor over hebben hè ;)

Marion
Postmaniak

Bericht door Marion » 02-03-04 16:33

Ten eerste is er de gezondheidskant, dieren in de bio-industrie (legbatterijen, kistkalveren etc.) worden vaak volgespoten met groeihormonen en antibiotica, wat de kwaliteit van het vlees beinvloedt.

Als je vlees wil zonder hormonen en antibiotica, moet je gewoon kijken waar het vandaan komt, in de gehele EU is dit nl verboden, in NL komt dit absoluut niet voor, als je weet hoevaak vlees gecontroleerd.

Ik eet alleen vlees met het (ik kan ff niet op de naam komen) keurmerk, daar kan nl niks meegebeurd zijn omdat dit van bijv kalf tot in de winkel gecontroleerd wordt

Even iets waar wij op school een hele discussie over hadden; gelatine eten vegetariers dat ook niet of eten alleen veganisten het niet (voor mensen die niet weten wat er in gelatine zit: in gelatine zitten gemalen runderbotten)
Gory Gory Hallelujah!
Nothing can tame my wicked heart, nothing unchains my wicked heart

Random_hero

Bericht door Random_hero » 02-03-04 17:03

Ik sympathiseer met vega's.
Ik ben er zelf (nog) geen.
Leg nog wel een keer uit waarom niet.

Idiotheque
Moderator
Moderator

Bericht door Idiotheque » 02-03-04 17:26

Daysleeper schreef:Even iets waar wij op school een hele discussie over hadden; gelatine eten vegetariers dat ook niet of eten alleen veganisten het niet (voor mensen die niet weten wat er in gelatine zit: in gelatine zitten gemalen runderbotten)

Ik probeer het zoveel mogelijk te vermijden :)

Verwijderd

Bericht door Verwijderd » 02-03-04 22:30

ik eet ook gewoon vlees..
ik vind het wel zielig voor die dieren enzo, al is dit heel erg hypocriet om te zeggen, want ik doe er zelf niks aan. ik werk ook bij de vleeswaren afdeling. Ik weet eigenlijk niet waarom ik geen vegetarier ben ofzo, ik vind vlees veel te lekker, klinkt best egoistisch, maar ik kan gewoon niet zonder vlees, heb ik ook de discipline niet voor.

pietvanvliet
Beheerder
Beheerder

Bericht door pietvanvliet » 02-03-04 23:15

Daysleeper schreef:Als je vlees wil zonder hormonen en antibiotica, moet je gewoon kijken waar het vandaan komt, in de gehele EU is dit nl verboden.

Daar balen die amerikanen van joh, gaan we fijn een handelsoorlog mee voeren nu. :)

Ik eet vlees, sterker: ik been als het moet zelf uit. (handigheidje geleerd in de horeca, je moet wat), so sue me.

Als er mensen zijn die geen vlees willen eten: best en ga vooral je gang. mijn standpunt is dit: mensen zijn de absolute top van de voedselketen. daar hebben we ongeveer 20.000 jaar voor moeten werken en ik was wel van plan daar de vruchten van te plukken.

bovendien vind ik dat zogenoemde vleesvervangers eerstens: nergens naar smaken en tweedens: niet in de schaduw mogen staan van het echte vlees.
Later is allang begonnen.

Verwijderd

Bericht door Verwijderd » 02-03-04 23:24

@ Idiotheque: Ja ik weet het van die kaas. Maar dat maakt alles een beetje TE moeilijk voor mij. Mn ouders willen er eigenlijk zo weinig mogelijk voor doen, dus ik moet al apart boodschappen doen ed. misschien als ik eindelijk een kamer vind, dat ik daarop over stap.

@ Daysleeper: Als echte veg hoor je geen gelatine te eten, omdat hiervoor dieren zijn dood gemaakt. Vegetariers gebruiken geen dingen waar dieren voor dood gemaakt zijn en veganisten gebruiken geen dingen waarvoor dieren gebruikt zijn (dus niet per se dood gemaakt). Maar dat is mijn uitleg; hij verschilt per persoon. Sommige vegs vinden dat alleen het vlees van zoogdieren taboe is (dus eten wel gelatine, kip, vis enz). Ik ben volgens mijn eigen uitleg geen echte veg, omdat ik wel drop en ander snoep eet en kaas met dierlijk stremsel eet.

misera

Bericht door misera » 03-03-04 08:53

ik eet wel vlees..
maar het is wel heel zielig voor die koeien en varkens enzo
maar als het vlees dat bij de supermarkt ligt niet wordt verkocht, wordt het weggegooid en dan zijn ze voor niks dood gemaakt.. :S

Verwijderd

Bericht door Verwijderd » 03-03-04 09:41

ja inderdaad, als ik vegetarier zou zijn, dan zou er kei veel vlees over zijn hier thuis, en als t dan wordt weggegooid, dan is het voor niks doodgemaakt, kan je het nog beter opeten, dan is het ook nog nuttig geweest.

Idiotheque
Moderator
Moderator

Bericht door Idiotheque » 03-03-04 12:51

eevje schreef:ja inderdaad, als ik vegetarier zou zijn, dan zou er kei veel vlees over zijn hier thuis, en als t dan wordt weggegooid, dan is het voor niks doodgemaakt, kan je het nog beter opeten, dan is het ook nog nuttig geweest.

Wat een wijsheid..
Dus als jij geen vlees eet, haal je alsnog vlees in huis? Of doen je ouders dat?
:|

Marion
Postmaniak

Bericht door Marion » 03-03-04 13:40

van elk dier dat geslacht word, blijft wel over
omdat je niet alles kan/mag eten
Gory Gory Hallelujah!

Idiotheque
Moderator
Moderator

Bericht door Idiotheque » 03-03-04 13:49

Hé weet je wat ik heb geleerd bij economie (nee, zeker niet m'n sterkste vak)?

Als de verkoop van een product afneemt, produceert men dit product ook minder, omdat er geen vraag naar is.
Als mensen stoppen met vlees eten, worden er geen dieren meer geslacht voor voedsel.
Deze dieren worden dan ook niet meer op een walgelijke wijze gefokt.
Probleem opgelost.

Marion
Postmaniak

Bericht door Marion » 03-03-04 13:53

hé weet je, niet iedereen eet bioindustrie vlees, als ze dat nou gewoon verbieden
Gory Gory Hallelujah!

Idiotheque
Moderator
Moderator

Bericht door Idiotheque » 03-03-04 15:13

Daysleeper schreef:hé weet je, niet iedereen eet bioindustrie vlees, als ze dat nou gewoon verbieden

Jep, dat zou een stap in de goede richting zijn.
Zal alleen wel niet zo ver komen, in elk geval niet in dit leven.

Verwijderd

Bericht door Verwijderd » 03-03-04 16:59

Idiotheque schreef:Enne, als je dan toch 'goed' eieren wil eten: koop dan graseieren, en géén scharreleieren. Scharrelkippen hebben het echt niet veel beter dan legbatterijkippen..

Leg eens uit, ik heb namelijk nog nooit over graseieren gehoord.

En trouwens het excuus dat als je het niet koopt het maar blijft liggen gaat natuurlijk niet op. Als jij het koopt wordt er juist meer geproduceerd en blijf je eten omdat het anders blijft liggen, dat is dus de meest hypocriete stelling die je aan kan nemen wat vleeseters betreft.

Idiotheque
Moderator
Moderator

Bericht door Idiotheque » 03-03-04 19:52

t3h-Fl1p schreef:
Idiotheque schreef:Enne, als je dan toch 'goed' eieren wil eten: koop dan graseieren, en géén scharreleieren. Scharrelkippen hebben het echt niet veel beter dan legbatterijkippen..

Leg eens uit, ik heb namelijk nog nooit over graseieren gehoord.

En trouwens het excuus dat als je het niet koopt het maar blijft liggen gaat natuurlijk niet op. Als jij het koopt wordt er juist meer geproduceerd en blijf je eten omdat het anders blijft liggen, dat is dus de meest hypocriete stelling die je aan kan nemen wat vleeseters betreft.

*eens!*

Over de gras- en scharrelkippen.
Bij scharrelkippen wordt en enorm groot aantal kippen in een enorme schuur gegooid (nee, die schuur is bij lange na niet groot genoeg voor onze tokkende vriendjes).
Aangezien ze ernstig ruimtegebrek hebben, zullen ze elkaar doodpikken/slaan.
Daarom worden de vleugels verwijderd en de snavels afgeknipt.

Graskippen hebben eigenlijk het leven wat men zou denken bij de scharrelkip.
Deze kippen weten wat leven is en lopen vrij rond mét genoeg ruimte.
Zij hebben geluk, ze mogen hun snavels en vleugeltjes gewoon houden van de lieve boer :* :)

Verwijderd

Bericht door Verwijderd » 03-03-04 21:13

pietvanvliet schreef:
Als er mensen zijn die geen vlees willen eten: best en ga vooral je gang. mijn standpunt is dit: mensen zijn de absolute top van de voedselketen. daar hebben we ongeveer 20.000 jaar voor moeten werken en ik was wel van plan daar de vruchten van te plukken.

Wat wij in 20.000 jaar ook hebben gekregen, is verstand en een geweten. Je gaat dieren eten OMDAT je verder bent geevolueerd??? Klinkt wel vreemd, heh. Ik ben toch echt wel sterker en slimmer dan mijn nichtje van 2, maar ik zou haar ECHT niet opeten hoor.

Verwijderd

Bericht door Verwijderd » 03-03-04 22:01

Wat een wijsheid..
Dus als jij geen vlees eet, haal je alsnog vlees in huis? Of doen je ouders dat

ehm natuurlijk haal ik zelf geen vlees in huis als ik het niet zou eten. Mijn moeder haalt dat in huis, en als er geen vlees is, ook goed. maar als het er toch al is, waarom zou ik dat dan niet eten. Zou alleen maar zonde van het geld zijn.

Gesloten