Waarom Kluun en al zijn lezers immorele imbecielen zijn.

Het forum bedoeld voor serieuzere zaken.
Niet serieuze zaken gaan zo "Algemeen Gebabbel" in!
marinekabouter
Postmaniak

Re: Waarom Kluun en al zijn lezers immorele imbecielen zijn.

Bericht door marinekabouter » 15-10-09 21:27

Het gaat om de manier waarop je jezelf uitdrukt. Omdat jij zo overtuigd bent van jouw mening zijn 'jouw tegenstanders' meteen mensen die onmenselijk en abnormaal denken. Give me a fucking break.
I'll pay for you, anytime.

Arrogant&Dom
Best kansloos...

Bericht door Arrogant&Dom » 15-10-09 21:29

DREAMY schreef:Het gaat om de manier waarop je jezelf uitdrukt. Omdat jij zo overtuigd bent van jouw mening zijn 'jouw tegenstanders' meteen mensen die onmenselijk en abnormaal denken. Give me a fucking break.
Dat heet discussiëren. Zeker als het gaat om dit soort discussies, waarbij mijn standpunt is dat Kluun + Lezers onmenselijk en abnormaal zijn, lijkt het me niet gek dat ik dat zeg.
"Burgundy makes you think of silly things: Bordeaux makes you talk about them, and Champagne makes you do them."
Jean-Anthelme Brillat-Savarin

marinekabouter
Postmaniak

Bericht door marinekabouter » 15-10-09 21:31

Zend0r schreef:
DREAMY schreef:Het gaat om de manier waarop je jezelf uitdrukt. Omdat jij zo overtuigd bent van jouw mening zijn 'jouw tegenstanders' meteen mensen die onmenselijk en abnormaal denken. Give me a fucking break.
Dat heet discussiëren. Zeker als het gaat om dit soort discussies, waarbij mijn standpunt is dat Kluun + Lezers onmenselijk en abnormaal zijn, lijkt het me niet gek dat ik dat zeg.
Ik heb altijd geleerd dat je zelfs in een discussie je tegenstander nog met respect hoort te benaderen.

LeBlond
Donateur
Donateur

Bericht door LeBlond » 15-10-09 21:31

Ja, dat je me een immorele imbeciel noemt en nog een telegraaf lezer ook vind ik ook niet tof :(...

Maar even zonder grappen.

Hoe weet jij zo vreselijk zeker dat het verhaal zoals Kluun het in het boek heeft beschreven geen geromantiseerd verhaal is? Ik betwijfel namelijk dat het allemaal éxcact zo is gegaan zoals de beste man het vertelt.

Maar ik vermoed dat jij bedoeld dat hij het niet heeft verzonnen. Oftewel de conclusie die ook al werd getrokken toen het fucking boek uitkwam 'Als hij het verhaal had verzonnen was het literatuur geweest'.
Why is a raven like a writing desk?
Bij weinig hoofdpijn neem ik Paracetamol van 0.30€. Bij zware hoofdpijn van 1.20€.
Your days are numbered, and so are mine.
Watch out for the silent killer! DHMO!

Arrogant&Dom
Best kansloos...

Bericht door Arrogant&Dom » 15-10-09 21:33

DREAMY schreef:
Zend0r schreef:
Ik heb altijd geleerd dat je zelfs in een discussie je tegenstander nog met respect hoort te benaderen.
Klopt. Jullie benader ik ook wel met respect, jullie gedachten alleen niet.
"Burgundy makes you think of silly things: Bordeaux makes you talk about them, and Champagne makes you do them."

Arrogant&Dom
Best kansloos...

Bericht door Arrogant&Dom » 15-10-09 21:34

LeBlond schreef:'Als hij het verhaal had verzonnen was het literatuur geweest'.
Dat lijkt me prachtig samengevat, behalve dat ik literatuur wel over the top vind. Lectuur, prima. Behalve dat: Perfecte conclusie. Dank voor het ondersteunen van mijn punt.

LeBlond
Donateur
Donateur

Bericht door LeBlond » 15-10-09 21:35

Zend0r schreef:

Nee je noemt ze immoreel en abnormaal. Dat lijkt me een prachtige discussie. Abnormaal genomen als 'buiten het normale' en immoreel als 'van het juiste afwijkende'.

Maar ik durf te zeggen dat er meer mensen zijn die in zo'n situatie hetzelfde zullen reageren (vluchtgedrag) dan dat er mensen zijn die er door dik en dun bijblijven en de persoon zullen steunen. Als je het op die manier bekijkt zijn dus eigenlijk de haters van Kluun om de immorele reden abnormaler dan de aanhangers.
:Y)
Bij weinig hoofdpijn neem ik Paracetamol van 0.30€. Bij zware hoofdpijn van 1.20€.

Arrogant&Dom
Best kansloos...

Bericht door Arrogant&Dom » 15-10-09 21:36

Zend0r schreef:
Dat lijkt me prachtig samengevat, behalve dat ik literatuur wel over the top vind. Lectuur, prima. Behalve dat: Perfecte conclusie. Dank voor het ondersteunen van mijn punt.

LeBlond
Donateur
Donateur

Bericht door LeBlond » 15-10-09 21:38

Zend0r schreef:

Dat is niet mijn mening. Zodoende de aanhalingstekens. Ik ondersteun je punt dus ook niet.

En ik blijf het vanuit psychologisch oogpunt uitermate interessant vinden hoe dit je zo kan opwinden, zo erg zelfs dat je er van gaan discussiëren als een Samenzweringstheorist of gewoon heel simpel een conservatieve Christen. Je geeft opeens niet meer om de discussie deze discussie ligt je persoonlijk. Dat is eigenlijk ook de enige reden dat ik hier nog in participeer, wáárom je dit zo aan het hart ligt. Zó erg dat je er dus je gebruikelijke manier van discussies voeren er voor opzij zet.

Arrogant&Dom
Best kansloos...

Bericht door Arrogant&Dom » 15-10-09 21:44

LeBlond schreef:
Zend0r schreef:

Dat is niet mijn mening. Zodoende de aanhalingstekens. Ik ondersteun je punt dus ook niet.

En ik blijf het vanuit psychologisch oogpunt uitermate interessant vinden hoe dit je zo kan opwinden, zo erg zelfs dat je er van gaan discussiëren als een Samenzweringstheorist of gewoon heel simpel een conservatieve Christen. Je geeft opeens niet meer om de discussie deze discussie ligt je persoonlijk. Dat is eigenlijk ook de enige reden dat ik hier nog in participeer, wáárom je dit zo aan het hart ligt. Zó erg dat je er dus je gebruikelijke manier van discussies voeren er voor opzij zet.
Ik vind het nu vervelend worden. Dat je mij psychologisch interessant vindt en niet meer over de discussie praat is tot daar aan toe, maar dat je me vergelijkt met een Christen of een Samenzweringstheorist, gaat me te ver. Dan doe je toch niet meer mee, Frank. Prima jongen. Maar geef me alsjeblieft geen analyses over hoe ik discussieer. We hebben het over het boek van Kluun, dat jij geweldig vindt en ik niet. We hebben het niet over mij.

marinekabouter
Postmaniak

Bericht door marinekabouter » 15-10-09 21:47

Ik vind het wel intrigerend dat jij mij wel een immorele imbeciel mag noemen, maar Frank jou geen Christen.

Arrogant&Dom
Best kansloos...

Bericht door Arrogant&Dom » 15-10-09 21:50

DREAMY schreef:Ik vind het wel intrigerend dat jij mij wel een immorele imbeciel mag noemen, maar Frank jou geen Christen.
Het verschil tussen een standpunt en een persoonlijke aanval. Nu is immoraliteit wel iets waar ik me liever aan schuldig maak dan samenzweren of godsdienst.

Edit//
Sorry als je echte aanstoot nam aan immorele imbeciel. De keuze was aan jou om mee te doen en je aangesproken te voelen. Niet te rancuneus opvatten, Vief.

marinekabouter
Postmaniak

Bericht door marinekabouter » 15-10-09 21:53

Zend0r schreef:
DREAMY schreef:Ik vind het wel intrigerend dat jij mij wel een immorele imbeciel mag noemen, maar Frank jou geen Christen.
Het verschil tussen een standpunt en een persoonlijke aanval. Nu is immoraliteit wel iets waar ik me liever aan schuldig maak dan samenzweren of godsdienst.

Edit//
Sorry als je echte aanstoot nam aan immorele imbeciel. De keuze was aan jou om mee te doen en je aangesproken te voelen. Niet te rancuneus opvatten, Vief.
Ik neem het niet als echte aanstoot. Het valt me gewoon op dat je tracht door provocerend taalgebruik mensen te prikkelen. Bij mij (en zoals ik eerder terug al las ook bij anderen) werkt dat juist tegengesteld omdat ik het vervelend vind dat je constant met irrelevante 'meningen' strooit en termen gebruikt die beledigend kunnen zijn. Dat komt de lopende discussie niet ten goede.
Op het moment dat Frank dezelfde tactiek gebruikt, ben jij wel degene die hier direct op ingaat en vindt dat, dat niet kan. Dat vind ik gewoon vreemd.

Verder is het heus niet zo erg om Christen te zijn. (DAAR WIL IK OVERIGENS GEEN VIERDE DISCUSSIE IN DIT TOPIC MEE OPENEN }:O)

Arrogant&Dom
Best kansloos...

Bericht door Arrogant&Dom » 15-10-09 21:56

DREAMY schreef:
Zend0r schreef:

Edit//
Ik neem het niet als echte aanstoot. Het valt me gewoon op dat je tracht door provocerend taalgebruik mensen te prikkelen. Bij mij (en zoals ik eerder terug al las ook bij anderen) werkt dat juist tegengesteld omdat ik het vervelend vind dat je constant met irrelevante 'meningen' strooit en termen gebruikt die beledigend kunnen zijn. Dat komt de lopende discussie niet ten goede.
Op het moment dat Frank dezelfde tactiek gebruikt, ben jij wel degene die hier direct op ingaat en vindt dat, dat niet kan. Dat vind ik gewoon vreemd.

Verder is het heus niet zo erg om Christen te zijn. (DAAR WIL IK OVERIGENS GEEN VIERDE DISCUSSIE IN DIT TOPIC MEE OPENEN }:O)
Het ging me dan ook meer om het feit dat Frank me maar even als psychologische showcase dacht te gebruiken. Als je me wil analyseren kan je dat vragen. Kom niet langs met de boodschap dat je mij nu psychologisch interessant vindt "en dat dat de enige reden is dat je nog participeert". Dat gaat over een lijn.

LikeStrawberry
Raar wijf

Bericht door LikeStrawberry » 15-10-09 21:57

Zend0r schreef:
LeBlond schreef:En jij negeert nog steeds mijn vraag waarom het anders was geweest als hij het verhaal had geromantiseerd.
Komtie: Als Kluun zijn journaal had geromantiseerd, was het een verhaal. Een verhaal waarin moeite, verbeeldingskracht en artistiek vermogen zit. Dan hadden mensen hem geroemd omdat hij een kwalitatief goed product had afgeleverd. Net als alle andere films over erge dingen. Een journaal van de man van een kankerpatient die honds gedrag vertoont, is geen kwalitatief goed product en zeker niet voor handel bestemd. Vandaar dat ik had gehoopt op wat geromantiseer. Dat hij geld had verdiend met arbeid en kunst. Niet louter met andermans kanker.
Maar dan verlies je wel de hele charme van realistisch journalistiek.

Ik denk dat het zelfs zo erg is, dat mensen alles maar willen romantiseren, dat het nieuws (Het NOS Journaal) word geromantiseerd zodat de kijkers zich niet zo naar voelen na het kijken ervan.

Soms is een boek juist bestemd om alles keihard en feitelijk neer te zetten, zodat mensen gaan nadenken over normen en waarden. Als dit boek er niet was geweest (en vele andere vormen van media op het gebied van feit en realiteit) dan hadden we deze discussie niet, dan waren er mensen die door hetzelfde heen gingen als meneer Kluun en die dezelfde fouten maakten, zonder zich te realiseren dat het verkeerd is.

Edit: Dit bericht koste me lang om te typen, pa komt net thuis van werk, met de mededeling dat hij is ontslagen omdat hij teveel ziekte dagen heeft opgenomen. (hij heeft kanker) :)

Veel plezier met jullie discussie, ik ga vluchtgedrag toepassen. :w
Calm your tits!

LeBlond
Donateur
Donateur

Bericht door LeBlond » 15-10-09 22:01

Ik ga verder met House kijken. Lekkere ziekenhuis serie's met groot hollywood gehalte :9 Smullen.
Sander, ik heb je ge-pb't.

Pien
Postmaniak

Bericht door Pien » 15-10-09 22:13

Sander je bent wat dit betreft zó subjectief.. Ik heb een beetje het gevoel dat je alleen maar leest wat je wilt lezen..
En ik heb het idee dat we in principe niet echt meer verder hoeven te discussiëren want alles is al gezegd en wordt steeds maar dubbel gezegd, door jou, door mij, door frank, door kirsten, door annemijn, door anne, door juul, door vivian, door iedereen hier. We blijven met z'n alle steeds maar dezelfde rondjes cirkelen om dit onderwerp, ik denk niet dat we er uit komen of dat er iets nieuws gezegd kan worden.
Zend0r schreef: Alle andere werken die gaan over verdriet van mensen zelf of het verdriet van anderen zijn op een of andere manier geromantiseerd. Dit omdat blijkbaar kunstenaars inspiratie vonden in de bittere angst en verdriet die komen kijken bij zo'n ziekte of bij welk ander grootse ramp dan ook. Er zit geen enkel kunstenaarsaspect aan Kluuns verhaal en dat zit me zo dwars. Ik had zo graag gehoopt dat hij het danwel gratis zou uitgeven, dan wel had verromantiseerd. Zodat het OF een steun in de rug voor alle andere slachtoffers, OF een waar kunstwerk zou zijn.
Ik weet niet of je dit had gelezen trouwens Sander? nou hier heb je je antwoord ik heb het even nagecheckt en het blijkt toch iet wat verromantiseerd te zijn. dus hier heb je je verromantisatie, jij blij.
Meisje schreef:Volgens mij, maar ik durf het niet met 100% zekerheid te zeggen want ik heb het boek uitgeleend dus ik kan het niet checken. Staat er in het boek dat het niet geheel naar waarheid is geschreven. En dat het dus wel degelijk geromantiseerd is.
dat klopt dus, ik zal even quoten van kluun zelf:
Kluun schreef: (hoe zag Carmen er uit? zijn er foto's? ) Nee, althans niet voor u, en dat willen we (de familie en ik) graag zo houden. Carmen is een gecreëerd personage, gebaseerd op mijn eerste vrouw. Hoe zij eruit zag (mooi, geloof me...) blijft privé.
en deze..... (Anne let goed op want dit is een vraag over of Kluun daadwerkelijk als Stijn zou zijn: )
Kluun schreef: Nee. Stijn is een volledig uit de klauw gelopen versie van Kluun. Zijn gevoelens en frustraties in KEVBDD en De Weduwnaar waren wel dezelfde als die ik had ten tijde dat mijn vrouw ziek was en in de tijd nadat ze was overleden. En ik heb ook geen monofobie. Althans geen zware.
en dan nog eentje om het af te leren...
Kluun schreef: Geen enkel personage in KEVBDD bestaat als zodanig.
zo :) lucht geklaard lijkt mij..

ohja, Sander:
Zend0r schreef:
Kanker hoort onder geen beding lucratief te zijn, en als je zo nodig in de publiciteit treedt, doe het dan vrijwillig. Geef je boek gratis uit, publiceer het gratis. Dat is het minste dat je kunt doen nadat je je vrouw zo hebt behandeld. Dat zou overigens voor mij ook daadwerkelijk getuigen van respect naar alle mensen die schade hebben ondervonden door de ziekte. Dat doet hij niet en dat zit me dwars.
Dan hoor je mij niet klagen. Ik ben blijkbaar te conservatief hierin, dat terwijl ik niemand dierbaars aan deze ziekte ben kwijtgeraakt. En daarom word ik zo fel op al die mensen hier. Omdat het gewoon er bij mij NIET in kan dat er tonnen wordt gemaakt op een dode vrouw. Noem me achterlijk, noem me hypocriet omdat ik Titanic wel heb gezien en 'm goed vond, maar ik vind Kluuns insteek volkomen verkeerd.

En weerleg me nu.
Sander, je kan vanaf het aller aller aller aller eerste begin het boek (of het document zoals jij het noemt) VOLLEDIG GRATISCHH!!! :D :D downloaden op Kluun zijn site. Dus als jij het boek zou willen hebben (wat me sterk lijkt :') ) dan kon je dat vanaf het begin dat het boek uit was, en zelfs nu nog steeds GRATIS lezen op je computer. Zijn initiatief om het ook openbaar online te zetten zodat je zelf de keuze kan maken om voor zijn schrijverswerk te betalen of niet...
Van tegen de wind fietsen hou je wilde haren.

Muisje
Donateur
Donateur
Geslacht:

Bericht door Muisje » 15-10-09 23:12

En Nenah gaat er vandoor met de koelkast. ;)
This will all make perfect sense someday.

Etrim
Postmaniak

Bericht door Etrim » 15-10-09 23:37

Ik zou wel een heel klein beetje respect voor meneer Kluun hebben wanneer hij al het geld dat hij heeft verdient met dat boek aan bijv. KWF of Pink Ribbon zou (hebben) gegeven. Naamsbekendheid heeft hij er zeker door gekregen en dan zou hij dat kunnen gebruiken om daarna met andere boeken gewoon lekker geld voor zichzelf kunnen gaan verdienen.
musica magnorum solamen dulce laborum
muziek is de zoete troost van grote moeite

...
Postmaniak

Bericht door ... » 16-10-09 01:16

Ik denk dat Sander vooral erg graag wil schreeuwen om aandacht. Dat idee heb ik al langer. Beetje semi-interessant doen, beetje provoceren. Maar hee, 't is nog een jonkie, laten we voorop stellen dat ook hij nog lang niet volwassen is, en zeker niet de allerslimste. Want je kunt praten over wat je wil, decadente wijntjes drinken tot je omkiept, en lopen rellen over niet relevante dingen, maar dat is ook niet altijd the way to go.

Kom je nog wel achter, maakt ook niet uit :)

En wat mij vooral opvalt in dit topic, is dat je het liefst boven iedereen uit wil schreeuwen, en je op die manier juist iedereen afstoot. Je blijft schreeuwen, en het enige wat je doet is jouw mening brullen, en sorry, maar ik krijg niet het gevoel dat je ook maar iemand van ons serieus neemt in deze discussie. We hebben Kluun gelezen en velen van ons vonden het een goed boek, maar dat maakt ons geen immorele imbecielen. Ik voel me dus WEL persoonlijk aangevallen hierdoor, want ik heb mijn aan kanker stervende oma tot aan haar dood verzorgd samen met mijn moeder en tante, ik heb alles WEL van dichtbij meegemaakt en gezien hoe verrot die ziekte is. En als ik dan een boek lees over kanker en hoe het leven ook kan lopen, en ik vind dat dan een goed verhaal, is mijn gezonde verstand dan verdwenen?

Mag je mij uitleggen. Je houding veranderen is ook welkom.

Anne-mijn_
Postmaniak
Contacteer:

Bericht door Anne-mijn_ » 16-10-09 06:46

+1 voor Lotte _O_
Ik heb het te druk met weer gelukkig zijn.

Pien
Postmaniak

Bericht door Pien » 16-10-09 09:08

lottii schreef:Ik denk dat Sander vooral erg graag wil schreeuwen om aandacht. Dat idee heb ik al langer. Beetje semi-interessant doen, beetje provoceren. Maar hee, 't is nog een jonkie, laten we voorop stellen dat ook hij nog lang niet volwassen is, en zeker niet de allerslimste. Want je kunt praten over wat je wil, decadente wijntjes drinken tot je omkiept, en lopen rellen over niet relevante dingen, maar dat is ook niet altijd the way to go.

Het spijt me zeer, maar dit vind ik dan weer een -1.. Het klopt dat Sander ver boven iedereen uit aan het schreeuwen is bij dit onderwerp, maar laat het dan bij dit onderwerp en ga niet verder op zijn persoonlijkheid. Bovendien kan je gewoon niet ontkennen dat deze jongen briljant een discussie kan voeren. Het is niet de fijnste manier van discussie voeren, misschien wel een gemene manier, maar wel de aller slimste..
Discussies staan ook los van personen hè.. Dus trek het je niet te persoonlijk aan

Monster
Postmaniak

Bericht door Monster » 16-10-09 09:51

lottii schreef:Ik denk dat Sander vooral erg graag wil schreeuwen om aandacht. Dat idee heb ik al langer. Beetje semi-interessant doen, beetje provoceren. Maar hee, 't is nog een jonkie, laten we voorop stellen dat ook hij nog lang niet volwassen is, en zeker niet de allerslimste. Want je kunt praten over wat je wil, decadente wijntjes drinken tot je omkiept, en lopen rellen over niet relevante dingen, maar dat is ook niet altijd the way to go.

En dit vind ik het meest ACHTERLIJKE wat ik ooit iemand heb horen zeggen. Wat verschrikkelijk kinderachtig om iemand zo neer te zetten terwijl je die persoon waarschijnlijk NOOIT buiten het forum hebt gesproken en dus helemaal niet weet wat er in iemand omgaat. Het heeft dan ook helemaal niks met de discussie te maken, maar toch wil ik erop reageren. Want ik kan dit niet meer serieus nemen.

Oh nee, een jongen van 18, ja want zo jonkie is hij niet meer, houdt van goede wijn en drinkt liever wijn en leest een goed boek dan dat hij zich helemaal de tering zuipt aan bier zoals anderen hier. Nou, DAT is echt verschrikkelijk ja.

Ik ben blij dat er nog jongeren zoals Sander zijn in Nederland, dat maakt me iets minder bang. Want al die andere malloten die er rondlopen, DAAR mag je commentaar op hebben.

Nu laat ik Sander's grote bakkes even buiten beschouwing, want tuurlijk heeft hij die. Maar dat maakt mij verder niet uit, daar kijk ik wel doorheen.

Als mensen Sander nog willen aanvallen, doe dat dan alsjeblieft op zijn argumenten. En stop anders gewoon, dit wordt namelijk een hele zinloze en achterlijke discussie.
De grootste draak die er bestaat.

still-breathing
Postmaniak

Bericht door still-breathing » 16-10-09 10:03

Edit: had niet gezien dat er nog een derde pagina bestond, vandaar dat dit stuk nu een beetje uit de toon valt en misschien niet meer geheel van toegevoegde waarde is...
Zend0r schreef:
LeBlond schreef:En jij negeert nog steeds mijn vraag waarom het anders was geweest als hij het verhaal had geromantiseerd.
Komtie: Als Kluun zijn journaal had geromantiseerd, was het een verhaal. Een verhaal waarin moeite, verbeeldingskracht en artistiek vermogen zit. Dan hadden mensen hem geroemd omdat hij een kwalitatief goed product had afgeleverd. Net als alle andere films over erge dingen. Een journaal van de man van een kankerpatient die honds gedrag vertoont, is geen kwalitatief goed product en zeker niet voor handel bestemd. Vandaar dat ik had gehoopt op wat geromantiseer. Dat hij geld had verdiend met arbeid en kunst. Niet louter met andermans kanker.
En op dat punt verschil ik met je van mening; het oppoetsen van een verhaallijn vind ik hypocriet in dit geval. Dan had hij zijn misdragingen weg kunnen laten en had niemand erom geouwehoerd, terwijl het wel gebeurd was. Dat zou huichelachtig zijn geweest. Deze meneer komt naar buiten met zijn misdragingen, ontzettende misdragingen en verbreekt daarmee een taboe. Het is geen literair kunstwerk, maar daaruit kan ik alleen maar opmaken dat het hem ook om het verbreken van een taboe gaat, aangezien je van een literair kunstwerk kunt verwachten dat het een literair succes gaat worden. In dit geval werd een literair niet sterk boek een bestseller, maar dat had Kluun van tevoren niet kunnen weten.
Edit//
Vivian, sinds wanneer mag ik iemand niet bedanken omdat hij of zij mij (deels) gelijk geeft?
In dat geval zeg je 'bedankt voor de support, Juul' en dan ga je niet doen alsof de rest niet menselijk of imbeciel is omdat ze het niet met je eens zijn. Laat een mens in zijn/haar waarde....

En nogmaals: waar gaat de hele discussie nou over? Vind je dat Kluun een hond is omdat hij zijn vrouw zo heeft belazerd, of gaat het er om dat het immoreel is dat hij er een boek over heeft uitgegeven?
If Pacman had affected us as kids
we'd be running around in dark rooms,
munching pills and listening to
repetitive music...

-
Noem me maar gewoon Kirsten.

Pien
Postmaniak

Bericht door Pien » 16-10-09 12:58

het gaat ook gewoon nergens meer over :')

Plaats reactie