Rookverbod horeca

Het forum bedoeld voor serieuzere zaken.
Niet serieuze zaken gaan zo "Algemeen Gebabbel" in!
Marina
Forummeubel

Rookverbod horeca

Bericht door Marina » 01-06-08 16:24

Op 1 juli dit jaar gaat het rokersverbod in de landelijke horeca van kracht. Daar mag dus niet meer gerookt worden. Wat vinden jullie hiervan? Gaan de mensen dan niet allemaal buiten staan roken, zodat ze weer voor overlast zorgen? Vinden jullie dit een goede oplossing?

Nietzman
Moderator
Moderator

Bericht door Nietzman » 01-06-08 16:25

Zolang m'n kleren en m'n haar minder gaan stinken vind ik alles prima.
Obese kids. They've just got very slow metabolisms.... and very fast chip-eating hands
Last.fm

Fierce
Postmaniak

Bericht door Fierce » 01-06-08 16:28

Ik vraag me alleen heel erg af waar de kroeg nu naar gaat stinken, zweet ofzo
Study hard, but party harder!

Cyamytha
Donateur
Donateur

Bericht door Cyamytha » 01-06-08 16:30

Ben al in verschillende rookvrije kroegen en discotheken geweest... En echt, doe mij die rooklucht maar. Die verdoezeld namelijk alle zweetluchten, biermeuren of gewoon stinkerds.

En dat zeg ik niet omdat ik gaar een sigaretje rook, daar verziek je ook je geurwaarneming mee, kan je naagaan hoe erg die lucht wordt als je stopt met roken... :P

Idiotheque
Moderator
Moderator

Bericht door Idiotheque » 01-06-08 16:31

Ik kan persoonlijk niet wachten. Ben laatst op een feestje in een museum geweest waar het verboden was om te roken en dat was zoooo relax, geen idioten die niet uit kijken met hun brandende peuk, geen prikkende ogen, geen last van je keel en het allerrrrbeste is natuurlijk geen stinkhaar en stinkkleding. Vind het sowieso eigenlijk maar raar dat zo'n verbod er nu pas komt, het is toch te achterlijk voor woorden dat ik tijdens een relax avondje stappen lijd onder het ongezonde gedrag van anderen?

Of het een goeie oplossing is moet nog in de praktijk blijken denk ik. De ene uitgaansgelegenheid zal het slimmer (kunnen) oplossen dan de ander. Zo had dat museum waar ik hierboven over vertel een binnenplaats die leuk aangekleed en goed verlicht was, dus dat is een voor de hand liggende en ideale oplossing.

Xentro
Newbee!

Bericht door Xentro » 01-06-08 17:32

Gedeeltelijk, ik ben zelf een niet-roker die graag zijn eten zonder de walmen van nicotine zwevend langs mijn neus wil consumeren, ik ga zelf niet zovaak uit maar als ik uit ga sterf ik ter plekke door het niet gewend zijn van zuurstof te verkrijgen in een discotheek/kroeg vol rookpluimen.

Aan de andere kant is de nicotinelucht nou het grootste probleem wat zich in de hedendaagse maatschappij plaats vind qua horeca, in mijn ogen vind ik het overtallig alcohol gebruik bij mensen storender dan de suffocatie van mijn longen.

Dirk Teur
Tijd over?
Contacteer:

Bericht door Dirk Teur » 01-06-08 18:12

zolang er in de coffeeshop nog gerookt kan worden maakt t me niet zo heel veel uit.

ik denk dat rokers in de winter wel wat minder zullen uitgaan over het algemeen door deze nieuwe wet.

The_Return_Off
Moderator
Moderator

Bericht door The_Return_Off » 01-06-08 19:31

Ik als roker (alweer) ben voor het verbod. Als ik uitga ga ik ook altijd buiten staan om even een sigaret op te steken. Ik vind het behoorlijk onbeschoft om te roken als anderen er last van hebben.

Er zijn natuurlijk de nodige praktische problemen, maar ik denk dat we daar wel overheen komen.
Each of us has been endowed with reason, and it is our right, as well as our responsibility, to exercise it.

"Leder beredenederen" - Meneder de Beder.

Idiotheque
Moderator
Moderator

Bericht door Idiotheque » 01-06-08 19:34

Hoe wordt het nou opgelost in coffeeshops? Ik ben voor het verbod, maar roken verbieden in coffeeshops gaat me wel iets te ver eigenlijk :').

Overigens heb ik er op 'drink-terrasjes' ook niet zoveel op tegen. Dus waar je gewoon een roseetje drinkt.
Maar ik zat gisterenmiddag op een terras te lunchen en toen ging iemand op de bank naast me zitten roken :r. Doei eetlust.

winn
Post alleen onzin ;)

Bericht door winn » 01-06-08 19:46

Ik vind het echt super fijn dat het wordt verboden! Ik was dinsdag uit eten met een vriendin en naast ons zat een meisje aan tafel gewoon te roken en het kwam onze kant op. Echt die stank wil ik niet in mijn neus als ik aan het eten ben. En al helemaal niet als ik uit eten ben. Maar dat was ook vooral heel asociaal van dat meisje vind ik. Als je gaat roken en je ziet dat er mensen vlakbij zitten, dan kan je op z'n minst vragen of de mensen naast je het erg vinden als je even een sigaret opsteekt.

Verder met uitgaan ben ik heel benieuwd hoe dat gaat lopen. Of er strenge controle zal zijn enzo. Want als je in een hele grote discotheek bent lijkt het me moeilijk om overal mensen neer te gaan zetten die het in de gaten houden of er ook mensen zijn die roken :S. Maar het is sowieso fijn als het in de cafés verboden wordt. Soms besluit je even 1 drankje te gaan drinken en dan heb je nu niet dat door dat ene drankje je kleren echt vies ruiken.

LeLame
Postmaniak

Bericht door LeLame » 01-06-08 20:09

Nietzman schreef:Zolang m'n kleren en m'n haar minder gaan stinken vind ik alles prima.

Trekt snel in die dreads hé :)~

Ik ben denk ik vooralsnog de enige die tegen het rookverbod is, ik vind het feit dat er doorgejaagd wordt op het recht op een rookvrije werkomgeving érg lame, de medium kroegganger heeft er meer last van dan het personeel (alsin; dan moet je niet in de horeca gaan werken) En de meeste mensen die ík ken in de horeca paffen zelf ook als hoogovens. Daarnaast vind ik het gewoon lame om het feit dat ik in de tijd dat ik niet rookte (en ik hield er ook écht niet van) meer last had van strontlamme mensen dan de rokende, gaan we als 52% van Nederland geen alcohol meer drinkt ook alcohol in de horeca verbieden?

En ja, in Nederland is het nou eenmaal zo dat als de helft van een deel iets doet wat de ander niet (meer!) doet, het verboden moet worden. Zonder daarbij ook maar na te denken over de gevolgen, er komen allemaal mensen buiten te staan, en vooral in een kroegstraat met verschillende kroegen wordt dat standard knokken. Dan nog meerekenen dat iedereen z'n drank mee naar buiten gaat smokkelen, en er dus óók nog het risico dat je een glas naar je mik krijgt groter wordt. Ik zie het gewoon niet zitten.

'Ja maar in Dublin is het ook goed gegaan toch?'
Halleaux? Toeristenstad, die passen zich net wat lekkerder aan en zijn ook iets beleefder tegen de locals dan de locals in Nederland onderling zijn.

En daar wil ik nog éven bij toevoegen dat ik mezelf een 'vrij' sociale roker acht, als iemand er last van heeft gaat 'ie gewoon uit. Met sommige mensen erbij rook ik zelfs helemaal niet omdat ik weet dat ze er niet tegen kunnen. Eten en roken is gewoon smerig, voor eetgelegenheden is het verbod daarom wel fijn, en sta ik er ook achter. Maar in de kroeg wordt gewoon gerookt, en als je daar niet tegen kan heb je in dat geval simpelweg pech. De kroeg is dé plek waar je met gezelsschap binnen kan roken en drinken, daar ís 'de kroeg' voor gemaakt.

Kirsten
Postmaniak

Bericht door Kirsten » 01-06-08 20:59

Het rookverbod in restaurants vind ik echt geweldig en heerlijk. Vreselijk om rook tegelijkertijd met eten in te moeten slikken, smerig ook. In kroegen sja, ik vind het niet erg als er gerookt wordt, maar ik denk stiekem dat ik het toch prettiger vind als ik de volgende dag geen stinkende kleren heb en haren en de rook in mijn haren nog steeds ruik na twee dagen.
It takes some silence to make sound.

Floorster
Donateur
Donateur

Bericht door Floorster » 01-06-08 21:18

Ben wel voor het rookverbod. Ben zelf geen roker en ben ook niet zo'n uitgaanstype, mede omdat ik het snel benauwd krijg in uitgaansgelegenheden. Hoop dat dat minder wordt als er niet meer gerookt wordt. Ben wel benieuwd hoelang het duurt voordat de geur uit een café is :P. Het gaat heus ook wel in het meubilair zitten die lucht.

Woon zelf trouwens direct naast een café. Dat café zit echt midden in de wijk en het is niet zo'n gezellige kroeg waar je op vrijdagmiddag je vrienden of buren treft, nee het is een kroeg vol met sjonnies en anita's. Regelmatig hebben we last van overlast, dus ik hoop keihard dat de overlast niet vermeerderd zodra het rookverbod in gaat. Want als zij allemaal achter de kroeg gaan staan (wat ze blijkbaar net zo lief doen als ervoor), kan ik dus echt niet slapen!
Do one thing every day that scares you.

Don't be reckless with other people's hearts; don't put up with people who are reckless with yours.

Babet
Donateur
Donateur

Bericht door Babet » 01-06-08 21:26

Ik ben afgelopen week in Denemarken geweest en op één kroeg/discotheek na mag je daar nergens meer roken. Heerlijk! De volgende dag kon ik gewoon nog een keer dezelfde kleren aan.
Sometimes she needs to hear she's beautiful..

PaperFlowers
Postmaniak
Contacteer:

Bericht door PaperFlowers » 01-06-08 22:00

Ik vind dat gejammer over stinkende kleren en haren zo'n onzin!
Ik draag mijn kleren de dag nadat ik op stap ben geweest echt niet meer, biervlekken en zweetplekken, ja sorry hoor, maar die rookgeur maakt dan ook niet meer uit.
Brandgaten is natuurlijk wel vervelend, maar je kan ook op straat perongeluk tegen iemand zijn sigaret lopen. (bij ons op Stratum kan het nog wel eens druk zijn)

Ik vind het wel goed dat er een rookverbod in restaurants komt.
Eten + rook is idd niet zo fijn.
Ben benieuwd welke geur we vanaf 1 juli in de kroegen gaan krijgen!
In my field of paper flowers
And candy clouds of lullaby
I lie inside myself for hours
And watch my purple sky fly over me

Floorster
Donateur
Donateur

Bericht door Floorster » 01-06-08 22:04

PaperFlowers schreef:Ik vind dat gejammer over stinkende kleren en haren zo'n onzin!
Ik draag mijn kleren de dag nadat ik op stap ben geweest echt niet meer, biervlekken en zweetplekken, ja sorry hoor, maar die rookgeur maakt dan ook niet meer uit.

Ja maar er is een verschil tussen uitgaan en even een drankje doen in de kroeg. Had een aantal weken geleden een borrel in een kroeg ter afsluiting van de projectweek en ik was daar 2 uur geweest en stonk helemaal naar de rook. Bier en zweet rook je niet en ja dan is het toch zonde dat je zo meurt, terwijl je zelf eigenlijk fris bent.

Don't be reckless with other people's hearts; don't put up with people who are reckless with yours.

PaperFlowers
Postmaniak
Contacteer:

Bericht door PaperFlowers » 01-06-08 22:32

Ja maar ik heb het over op stap gaan hé.
Had ik er misschien wat duidelijker bij moeten zetten.
In my field of paper flowers
And candy clouds of lullaby
I lie inside myself for hours
And watch my purple sky fly over me

Florence
Postmaniak

Bericht door Florence » 01-06-08 23:36

Ik ben inderdaad voor het verbod als het gaat om eetgelegenheden, maar in de kroegen zoals Aljo al zegt ben ik er echt zwaar op tegen, om de precieze redenen die hij ook geeft.

Verder heb ik een vriendinnetje die in het buitenland op vakantie was, waar roken in de kroegen/discotheken al verboden was. Zij is heel erg tegen roken, maar ze wilde echt zo graag dat mensen daar een sigaret op zouden steken, het stonk daar zo onwijs naar zweet. En dat is toch iets waar men aan zou moeten denken, rook is de overheersende geur in de kroeg, dat wordt hierboven al vaak genoeg genoemd, maar als dat er niet meer is, waar gaat het dan naar ruiken? Echt niet dat het dan naar bloemetjes gaat ruiken ofzo.

En dan nog iets, het geeft enorm veel geluidsoverlast als iedereen buiten gaat staan roken, dus ik denk dat sommige kroegen waar veel mensen omheen wonen echt wel verlies erop gaan maken.

Idiotheque
Moderator
Moderator

Bericht door Idiotheque » 02-06-08 06:45

Als het naar zweet ruikt in een uitgaangelegenheid hoef ik de volgende dag tenminste m'n haar niet drie keer te wassen omdat ik andermans zweetlucht er niet uitkrijg :'). Plus dat andermans zweetlucht mijn gezondheid niet schaadt.

Verder is het misschien niet al te lekker, maar zweet of een ranzige rooklucht, het meurt allebei, dus dan maar liever een zweetlucht.

Muisje
Donateur
Donateur
Geslacht:

Bericht door Muisje » 02-06-08 09:05

Ik ruik serieus echt liever rooklucht dan zweet. Maar ik hoorde dat ze machines gaan gebruiken die rooklucht produceren, zodat het niet zo naar zweet en bier en weetikveel wat allemaal stinkt. En ik ga echt m'n billen bloot lachen als daardoor je kleren ook stinken. Ik vind het echt gezeik dat je in kroegen niet mag roken, komop man, het is een fucking kroeg. Als je niet naar rook wilt stinken moet je bij je oma op bezoek gaan. En bij eetgelegenheden kan ik me best voorstellen dat het vervelend is als er gerookt wordt en daar mag van mij best een verbod op.

Het wordt echt zo gezellig op stratum als iedereen buiten staat te paffen. :') Al dat gevecht, en zoals Aljo al zei, gegooi met glazen.
This will all make perfect sense someday.

Peter_S
Post alleen onzin ;)

Bericht door Peter_S » 02-06-08 09:38

Ik ben zo blij met mijn stamroegje :)

binnen is roken volgende maand verboten maar wij hebben inmiddels ook een buitenbar met overdekt terras en kunnen dus ook vrolijk met -20 celcius gewoon buiten zitten :)

goed voor de omzet..
We live our life in our own way,
Never really listened to what they say,
The kind of faith that doesn't fade away
We are the true believers

pietvanvliet
Beheerder
Beheerder

Bericht door pietvanvliet » 02-06-08 09:49

schandknaap schreef:
Nietzman schreef:Zolang m'n kleren en m'n haar minder gaan stinken vind ik alles prima.

Trekt snel in die dreads hé :)~

Ik ben denk ik vooralsnog de enige die tegen het rookverbod is, ik vind het feit dat er doorgejaagd wordt op het recht op een rookvrije werkomgeving érg lame, de medium kroegganger heeft er meer last van dan het personeel (alsin; dan moet je niet in de horeca gaan werken) En de meeste mensen die ík ken in de horeca paffen zelf ook als hoogovens. Daarnaast vind ik het gewoon lame om het feit dat ik in de tijd dat ik niet rookte (en ik hield er ook écht niet van) meer last had van strontlamme mensen dan de rokende, gaan we als 52% van Nederland geen alcohol meer drinkt ook alcohol in de horeca verbieden?

Eens.

Conclusie: Niet tegen het rookverbod, wel tegen de manier waarop het is geimplementeerd.

En nu ga ik weer van het mooie weer genieten ;)
Later is allang begonnen.

Floorster
Donateur
Donateur

Bericht door Floorster » 02-06-08 09:53

Muisje schreef: Als je niet naar rook wilt stinken moet je bij je oma op bezoek gaan.

Dit vind ik wel heel erg overdreven hoor. Er zijn zat mensen die gezellig ergens heen willen gaan om wat te drinken of gewoon lekker te dansen, maar stel dat je astmatisch bent of weet ik veel waarvan last van hebt, dan moet je dus ook maar gelijk rigoureus wat anders gaan doen, omdat andere mensen zo nodig moeten roken?

Simba

Bericht door Simba » 02-06-08 10:00

ik ben het er mee eens dat er in de kroeg gerookt hoort te worden.
Ik heb nooit last van brandgaten (behalve door eigen toedoen)
dat stinken naar rook neem ik voor lief.. (en hoort stiekem ook gewoon)
neemt niet weg dat ik best snap dat er voor niet rokers die er last van hebben ook een iriitatie punt ontstaat want uitgaan moet ook leuk zijn voor die mensen en zou er daar ook een alternatief voor moeten zijn, maar afschaffen vind ik wel erg ver gaan.

gelukkig heeft mijn favorietekroeg een verwarmd binnen terras(een soort serre), t enige wat gaat verranderen is dat je zelf dan wel je drankjes moet halen.

oh en wat betrefd coffeeshops
Vanaf 1 juli 2008 mag u niet meer roken in de horeca. Het rookverbod geldt dan in cafés en restaurants, in sportkantines, discotheken, coffeeshops, ijssalons, poppodia, theaters en andere instellingen voor kunst, cultuur en sport.
Het rookverbod geldt ook in eenmanszaken, coffeeshops, en inrichtingen die worden beheerd door studentenverenigingen.
Vanaf 1 juli 2008 mag ook niet meer gerookt worden in evenementenhallen, congrescentra, luchthavens en overdekte winkelcentra.

bron:
link

ZnoZ
Postmaniak

Bericht door ZnoZ » 02-06-08 10:09

In een kroeg hoort gerookt te worden. Ik rook niet eens, maar ik ben tegen dit rookverbod. Als je niet tegen stank kan moet je maar niet uit gaan.
Anna

I love this moment so much I want to have sex with it.

I love this moment so much I want to cheat on the last moment and have little moments with it.

Plaats reactie