betere wereld:P

Het forum bedoeld voor serieuzere zaken.
Niet serieuze zaken gaan zo "Algemeen Gebabbel" in!
Plaats reactie
Verwijderd

betere wereld:P

Bericht door Verwijderd » 17-08-07 17:22

Lang heb ik nagedacht over deze wereld, lang heb ik veel mensen gehoord die echt niet tevreden zijn met het tegenwoordige leven. Maar ik ben het een beetje zat, de wereld is fucking mooi!! Maar je moet er wel wat voor doen natuurlijk. Als individu (vooral eigenlijk) maar uiteindelijk als samenleving. Maar hoe zit het daarmee? Wie neemt nog de moeite om iets meer te doen dan af en toe een liefdadigheidsbijdrage. Dat schiet allemaal niet meer op. Laten we deze wereld een keer echt verbeteren!! Dat kan altijd en kan vanuit JOU ook! Het klinkt misschien cliché maar iedereen kan iets betekenen.

Als we kijken naar de "slechte" dingen in deze wereld is er altijd een oplossing te bedenken, maar meestal kost dit gewoon veel energie waardoor bijna iedereen het opgeeft. Ik wil niet dat iedereen het opgeeft! Kijk naar de vervuiling van het klimaat, iedere keer horen we hierover maar wie doet er nog echt iets aan? Er zijn zoveel oplossingen die ik als simpel en ongeschoold mens kan bedenken. Bijvoorbeeld zou de belasting iets omhoog kunnen gaan (hiermee zijn de meeste mensen al weg) en dan het openbaar vervoer beter en goedkoper maken, en misschien ben ik te utopisch maar misschien gratis maken. Op die manier zou er al heel veel vermindering zijn van autogebruik, en dus minder co2-uitstoot!

Verder scholing! Zelfs voor de meest rechtse mensen zou het dom zijn hierop te bezuinigen! Scholing maakt het economisch beter en sowieso heeft het heel veel voordelen. Die kun je zelf wel allemaal bedenken. Investeren in scholing en het bereikbaar maken voor iedereen zou betekenen dat het nationaal bruto inkomen omhoog gaat, iedereen verplicht is beter na te denken en ik denk zelf dat het sommige ontwikkelingproblemen zal verminderen. Op school leer je feiten, maar ook sociale omgang. Sowieso zou er geinvesteerd kunnen worden in voorlichtingen en een soort "sociale leer". De mensen ontwikkelen, de maatschappij ontwikkelt en zo gaat het allemaal vooruit. Maar niet te spreken van betere diplomatiek, waardoor ruzies, rascisme en buitensluiting zal verminderen. Al met al lijkt het mij een investering waard!

En als laatste (niet dat we dan alle onderwerpen hebben gehad:p) het onderwerp waardoor ik dit "op wil zetten", heeft met mijzelf te maken. Ik zit lang in instellingen en krijg zorg van bijv. jeugdzorg. Veel hulp is erg omslachtig naar mijn mening. Mensen krijgen weinig kans om echt te verbeteren en te integreren, vooral in de gesloten instellingen. Dit vind ik vrij slecht, het is geen straf. Niet dat ik veel kant-en-klare oplossingen kan bedenken maar ik weet dat het veel beter kan. De mensen die niet terug naar de samenleving kunnen moeten een goed leven kunnen hebben binnen een instelling, en iedereen moet zich kunnen bewijzen en naar vooruitgang streven. Jaren op een gesloten instelling zitten met weinig vrijheden is absoluut niet goed voor een mens. Terwijl deze persoon juist vooruit zou moeten gaan en klaar moet worden gemaakt voor de buitenwereld. Begin met niks, maar dingen als werk, school, sport, sociaal netwerk moeten aan de orde komen na niet te lange tijd. Mensen moeten beter gemotiveerd worden en echt de kans krijgen.

Laten we deze wereld een betere plek maken! Denk met mij mee, er is zoveel wat iedereen kan doen. Laat een berichtje achter en meng je eens in deze wereld. Mensen lopen al lang genoeg met hun ogen dicht! Help jij mij verbeteren?
Laatst gewijzigd door Verwijderd op 17-08-07 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Steph
Postmaniak

Re: betere werled:P

Bericht door Steph » 17-08-07 17:24

toob schreef:Help jij mij verbeteren?

Wereld. B)
She's talkin to the trees again.

Miss TM2007.

Verwijderd

Re: betere werled:P

Bericht door Verwijderd » 17-08-07 17:28

OhioisforLovers schreef:
toob schreef:Help jij mij verbeteren?

Wereld. B)

wat wereld??:O

pietvanvliet
Beheerder
Beheerder

Re: betere wereld:P

Bericht door pietvanvliet » 17-08-07 23:20

toob schreef:Als we kijken naar de "slechte" dingen in deze wereld is er altijd een oplossing te bedenken, maar meestal kost dit gewoon veel energie waardoor bijna iedereen het opgeeft. Ik wil niet dat iedereen het opgeeft! Kijk naar de vervuiling van het klimaat, iedere keer horen we hierover maar wie doet er nog echt iets aan? Er zijn zoveel oplossingen die ik als simpel en ongeschoold mens kan bedenken. Bijvoorbeeld zou de belasting iets omhoog kunnen gaan (hiermee zijn de meeste mensen al weg) en dan het openbaar vervoer beter en goedkoper maken, en misschien ben ik te utopisch maar misschien gratis maken. Op die manier zou er al heel veel vermindering zijn van autogebruik, en dus minder co2-uitstoot!

Er loopt in het Westland een dergelijk project ter evaluatie. De resultaten zijn tot dusver hoopgevend, maar worden nog verder uitgewerkt.

Dit project betrof een buslijn tussen (even uit het hoofd) Den Haag en Katwijk en lijkt geschikt voor een grotere proef.

Verder scholing! Zelfs voor de meest rechtse mensen zou het dom zijn hierop te bezuinigen! Scholing maakt het economisch beter en sowieso heeft het heel veel voordelen. Die kun je zelf wel allemaal bedenken.

Scholing is niet een typisch 'links' stokpaardje. Diverse verkiezingsprogramma's, ook die van 'rechtse' origine beloven een uitbreiding van het budget voor scholing.

De vraag is ook niet of er budget is, maar hoe het budget word besteed. De gemiddelde docent is meer tijd kwijt aan vergaderen dan aan lesgeven. Dat is, ongeacht je wereldvisie, een kwalijke zaak.

Investeren in scholing en het bereikbaar maken voor iedereen zou betekenen dat het nationaal bruto inkomen omhoog gaat, iedereen verplicht is beter na te denken en ik denk zelf dat het sommige ontwikkelingproblemen zal verminderen.

Dat is wel heel erg kort door de bocht. Mensen zonder opleiding zijn niet per definitie dom en mensen met een hoge opleiding zijn niet per definitie slim. Iemand op die manier in de hoek zetten is niet netjes. Bovendien is dankzij het studiefinancieringssysteem zoals dat nu in Nederland geld voor een groot deel van de bevolking een kans tot verder leren weggelegd. Vergeleken met andere landen ligt hier het gemiddelde scholingspeil erg hoog. Zo hoog zelfs dat het er nu naar uitziet dat we de toplaag van studenten niet meer adequaat in hun behoefte kunnen voorzien.

Op school leer je feiten, maar ook sociale omgang. Sowieso zou er geinvesteerd kunnen worden in voorlichtingen en een soort "sociale leer". De mensen ontwikkelen, de maatschappij ontwikkelt en zo gaat het allemaal vooruit. Maar niet te spreken van betere diplomatiek, waardoor ruzies, rascisme en buitensluiting zal verminderen. Al met al lijkt het mij een investering waard!

Niet persé waar. Feitjes stampen doen we al jaren niet meer en de nieuwe studiemethoden de eer geven dat zij de omgangsvormen verbeteren vind ik ook wat ver gaan. De huidige onderwijsstructuur legt meer de nadruk op een individuele student. Waar dat zou moeten leiden tot sociale cohesie ontgaat mij.

Ik zit lang in instellingen en krijg zorg van bijv. jeugdzorg. Veel hulp is erg omslachtig naar mijn mening. Mensen krijgen weinig kans om echt te verbeteren en te integreren, vooral in de gesloten instellingen. Dit vind ik vrij slecht, het is geen straf. Niet dat ik veel kant-en-klare oplossingen kan bedenken maar ik weet dat het veel beter kan.

Als je weet dat het veel beter kan moet je tenminste het begin van een oplossing hebben. Die hoor ik graag.

De mensen die niet terug naar de samenleving kunnen moeten een goed leven kunnen hebben binnen een instelling, en iedereen moet zich kunnen bewijzen en naar vooruitgang streven. Jaren op een gesloten instelling zitten met weinig vrijheden is absoluut niet goed voor een mens. Terwijl deze persoon juist vooruit zou moeten gaan en klaar moet worden gemaakt voor de buitenwereld. Begin met niks, maar dingen als werk, school, sport, sociaal netwerk moeten aan de orde komen na niet te lange tijd. Mensen moeten beter gemotiveerd worden en echt de kans krijgen.

Mooi plan, maar werkt het in de praktijk? Wat ik zie is dat veel mensen uit achterstandsposities een beetje op de drempel blijven hangen. Of dat al dan niet hun eigen schuld is, lijkt mij voor het verhaal op zich niet relevant.

Kun je mensen uit een gesloten inrichting dwingen mee te gaan in de vaart der volkeren omdat jij vindt dat dat zou moeten? Ik denk van niet.

Wat meer zou helpen is bekijken of het zin heeft een afzonderlijk geval weer los te laten op de samenleving. Het noemen van voorbeelden lijkt me niet nodig omdat er altijd wel een paar uitersten gevonden kunnen worden. Kernvraag lijkt mij of het mogelijk is om een individu van een gesloten naar een open inrichting te verplaatsen gecombineerd met de vraag of dat voor de samenleving wenselijk is.

Ik kan me zo voorstellen dat er wel een aantal voorbeelden zijn waarin het eerste het geval is, maar het tweede helemaal niet.

Laten we deze wereld een betere plek maken! Denk met mij mee, er is zoveel wat iedereen kan doen. Laat een berichtje achter en meng je eens in deze wereld. Mensen lopen al lang genoeg met hun ogen dicht!

Ik ben toch benieuwd hoe je van deze wereld een betere plek wilt maken. Wat ik zie zijn beginnetjes van wellicht goede ideeën. Op basis hiervan kan ik je niet op een concrete manier helpen.

Wat je hier laat zijn zijn een paar 'dromen' die je hebt, zonder er bij stil te staan of die wel haalbaar zijn. Ik vind het plezierig om met je mee te dromen, maar ben erg benieuwd naar een concrete invulling

Help jij mij verbeteren?

Dat ligt er maar helemaal aan of ik datgene wat jij voorstelt een verbetering vind.
Later is allang begonnen.

Verwijderd

Re: betere wereld:P

Bericht door Verwijderd » 19-08-07 00:47

ten eerste echt bedankt voor je kritieke kijk, ik vind ook dat je gelijk hebt. Maar ik had gewoon een beetje valse hoop dat mensen met me mee zouden denken, en jij bent eigk de eerste. Ik wil me graag wat meer verdiepen in die dingen er ook echt wat mee doen maar weet niet wat de mogelijkheden zijn. Maar echt bedankt, dit geeft me weer een hoop om te verwerken in mijn :verbeterde tekst":p. Maar dan neem ik er wel goed de tijd voor, want je zegt nogal wat

gr. Toby

Plaats reactie