De Media

Het forum bedoeld voor serieuzere zaken.
Niet serieuze zaken gaan zo "Algemeen Gebabbel" in!
Plaats reactie
The_Return_Off
Moderator
Moderator

De Media

Bericht door The_Return_Off » 09-04-07 23:54

Ik zat net te kijken naar Tegenlicht. Echt een briljante uitzending. Het ging over hoe subjectief de media eigenlijk zijn.

Klik hier om de uitzending te zien

Kijk het en open je ogen :P. (sorry voor m'n drama)

Dan de vragen.
Ben je het met Joris Luyendijk eens?
Zijn de media wel of niet subjectief?
Kunnen ze ooit objectief worden?
Wie hebben het meeste baat bij de media?
Moeten de media verantwoording afleggen voor hun keuze in berichtgeving?
Moeten de media terughoudender zijn in hoe zeker ze zijn in wat ze weten?
Each of us has been endowed with reason, and it is our right, as well as our responsibility, to exercise it.

"Leder beredenederen" - Meneder de Beder.

pietvanvliet
Beheerder
Beheerder

Re: De Media

Bericht door pietvanvliet » 11-04-07 21:21

The_Return_Off schreef:Het ging over hoe subjectief de media eigenlijk zijn.

Allereerst beschouw ik mijn mening over de media als bekend, helaas is het voor mij op het moment niet mogelijk de uitzending te bekijken

Dan de vragen.
Ben je het met Joris Luyendijk eens?

Geen idee, daar hoop ik nog op te antwoorden.

Zijn de media wel of niet subjectief?

Ze zijn subjectief. Dat zullen we moeten accepteren. journalistiek is ook mensenwerk en een menselijke mening is per definitie subjectief. Zie ook hieronder:

VanDale schreef:sub·jec·tief (bn.)
1 betr. hebbend op, uitgaand van de persoonlijke zienswijze of smaak

De vraag is inhoeverre wij de media subjectiviteit kunnen aanrekenen.
Ja, ik heb een bloedhekel aan de irritant linkse positie die journalisten doorgaans innemen, maar uit onderzoeken komt naar voren dat journalisten als beroepsgroep linkser stemmen dan andere beroepsgroepen. Eigenlijk kunnen we het journaille alleen verwijten dat ze te homogeen zijn.

De vraag is alleen niet of de media een te grote invloed hebben op het dagelijks leven van veel burgers, maar de vraag is wiens schuld dat is. Je hoofd in het zand steken en nergens wat van willen weten is niet de schuld van de media en heeft meer met persoonlijke competenties te maken.

Kunnen ze ooit objectief worden?

Nee dus. Waarom weten we eigenlijk niks van de dochter van Fred Heineken? Of over het feit dat de vrouw van Albert Heijn zelfmoord pleegde? Normaal gesproken staan dat soort zaken op de voorpagina van de Telegraaf. Kijk maar naar het koningshuis.

Behalve natuurlijk als Heineken en Ahold tegen de media kunnen zeggen: "Moeten jullie nou eens goed naar me luisteren. Het komt niet in de krant, of er komt geen enkele advertentie van mijn toko meer in jóúw krant".

Gaat de Telegraaf niet waarderen kan ik je melden.

Wie hebben het meeste baat bij de media?

De media zelf. Als er geen nieuws is, dan maken ze nieuws. Zie ook Komkommertijd.

Moeten de media verantwoording afleggen voor hun keuze in berichtgeving?

Aan wie? De adverteerders?

Moeten de media terughoudender zijn in hoe zeker ze zijn in wat ze weten?

Zeker weten doe je nooit. Niet dat onze journalistieke vrinden zich daardoor laten tegenhouden.

Welnee, zij zijn DE opiniemakers. Zij weten hoe het zit en als ze gokken, gokken ze goed. En o wee als ze je terugfluit, dan slaan ze je om je oren met de vrijheid van drukpers. Handen af van de heilige journalist die onbevooroordeeld (jahoor...) de wereld voorziet van nieuws. De wereld heeft het recht te weten om, dus zij moeten wel.

En als ze een keertje fout gokken, plaatsen ze toch gewoon een rectificatie van 20*20mm op pagina veertien onderaan? Daarmee bereik je net zoveel mensen als met een kop over de gehele voorpagina!

Moeten de media terughoudend zijn. Uiteraard. Zonder goede reden iemand doelbewust beschadigen mag niet, behalve als je journalist bent en als ze die gene dan toevallig overhoop schieten of steken mag je als een man om zaligverklaring schreeuwen.

Gaan ze terughoudend zijn? Natuurlijk niet. Het is net als bij Formule1: Je wilt niet de veiligste auto op de baan zijn, die bovendien de langzaamste is. Kranten worden betaald door adverteerders en die willen dat hun advertentie wordt gelezen.

Moet je wel nieuws hebben zo spectaculair is dat het het doorbladeren van de krant waard is...
Later is allang begonnen.

The_Return_Off
Moderator
Moderator

Bericht door The_Return_Off » 29-04-07 19:05

Ik ben het op een aantal punten niet met je eens. (als je de documentaire hebt gezien zal vanzelf blijken welke dat zijn).

Zij zijn niet zo almachtig als je wilt doen geloven. Voorbeeld uit de documentaire is een berichtgeving over een bomaanslag. Media worden ingelicht, moeten snel (voor het volgende journaal) een stuk in elkaar zetten. De Israelische overheid staat klaar om de media in te lichten. Zij vertelt wie er interessant zijn om te interviewen. Zij bepaalt wat er wel en niet getoond wordt. De media hebben vaak (meestal) helemaal niet de tijd om (te pogen) objectief te verslag te geven en zijn zeer afhankelijk van wat overheden ze voorschotelen.
Each of us has been endowed with reason, and it is our right, as well as our responsibility, to exercise it.

pietvanvliet
Beheerder
Beheerder

Bericht door pietvanvliet » 15-05-07 17:22

The_Return_Off schreef:De media hebben vaak (meestal) helemaal niet de tijd om (te pogen) objectief te verslag te geven en zijn zeer afhankelijk van wat overheden ze voorschotelen.

En wiens fout is dat? Van de spinndoctor die doet waarvoor ie is betaald of van de journalist die, blijkbaar, zonder enige vorm van onderzoek opschrijft wat hem wordt ingefluisterd.

Daarnaast probeer je me nu aan te praten dat ik vind dat de media almachtig zijn. Dat is niet juist en dat heb ik ook niet gezegd. Wat ik wel zeg is dat de media door grote groepen mensen klakkeloos worden gevolgd.

Als de media almachtig zouden zijn, konden ze de tijd eisen voor het doen voor onderzoek, om zo een evenwichtig beeld te kunnen geven.

The_Return_Off
Moderator
Moderator

Bericht door The_Return_Off » 20-05-07 20:52

Ik ben deze week begonnen met het boek van Joris Luyendijk: "Het zijn net mensen" (net zoals de documentaire een dikke aanrader). Ook was hij gister bij dat programma van Knevel en Van den Brink.

En wiens fout is dat? Van de spinndoctor die doet waarvoor ie is betaald of van de journalist die, blijkbaar, zonder enige vorm van onderzoek opschrijft wat hem wordt ingefluisterd.
De schuld van de Spin Doctor (en de redactie, gedeeltelijk). De journalisten kunnen natuurlijk wel onderzoek doen naar de precieze toestand, maar dat kost een aantal dagen tijd. En dan is het geen nieuws meer. Dan komt het ergens bij de 'achtergronden' waar een stuk minder mensen naar kijken. Als we kijken naar het conflict tussen Israel en Palestina, zien we dat de PR-machine van de Israeliërs veel gestroomlijnder is. De journalisten zijn op zoek naar controleerbare feiten. De Israelische overheid kiest er een aantal (diegene die hen natuurlijk uitkomen) en de journalisten schrijven deze op. Dan het verhaal van de Palestijnen. Deze kunnen dit veel minder goed. Aan het einde van de dag zitten de journalisten met veel controleerbare feiten van de Isrealische kant en weinig van de Palestijnse kant. De Israeliërs regelen mooie persconferenties met pakkende teksten voor de Westerse bevolking. Korte kreten die de boodschap verpakken, zodat je in een paar seconden (meer tijd krijg je niet op het nieuws) een boodschap over kan brengen. De Palestijnse kant heeft een paar mensen die wat schreeuwen, maar onbegrijpelijk voor het Westerse publiek. Hiermee kan 'de Westerling' zich niet vereenzelvigen.

En er zitten nog heel veel meer problemen aan de verslaggeving. Daarom ben ik het ook verschrikkelijk eens met je twee volgende alinea's.

Verder zou ik een paar mooie quotes uit het boek willen halen, maar ik kan niet kiezen :P. Dus ik zeg gewoon tegen iedereen dat ze zelf het boek moeten lezen. Want ook deze is gewoon briljant :D.

pietvanvliet
Beheerder
Beheerder

Bericht door pietvanvliet » 21-05-07 17:50

The_Return_Off schreef:De schuld van de Spin Doctor (en de redactie, gedeeltelijk). De journalisten kunnen natuurlijk wel onderzoek doen naar de precieze toestand, maar dat kost een aantal dagen tijd. En dan is het geen nieuws meer. Dan komt het ergens bij de 'achtergronden' waar een stuk minder mensen naar kijken. Als we kijken naar het conflict tussen Israel en Palestina, zien we dat de PR-machine van de Israeliërs veel gestroomlijnder is. De journalisten zijn op zoek naar controleerbare feiten. De Israelische overheid kiest er een aantal (diegene die hen natuurlijk uitkomen) en de journalisten schrijven deze op. Dan het verhaal van de Palestijnen. Deze kunnen dit veel minder goed. Aan het einde van de dag zitten de journalisten met veel controleerbare feiten van de Isrealische kant en weinig van de Palestijnse kant. De Israeliërs regelen mooie persconferenties met pakkende teksten voor de Westerse bevolking. Korte kreten die de boodschap verpakken, zodat je in een paar seconden (meer tijd krijg je niet op het nieuws) een boodschap over kan brengen. De Palestijnse kant heeft een paar mensen die wat schreeuwen, maar onbegrijpelijk voor het Westerse publiek. Hiermee kan 'de Westerling' zich niet vereenzelvigen.

Dat weerlegt mijn punt dus niet, integendeel.

Maar het boek waar je het over hebt staat hoog op de aankooplijst, misschien kan ik zelfs die docu nog even meestelen.

The_Return_Off
Moderator
Moderator

Bericht door The_Return_Off » 10-10-07 15:49

Meer over de rol van de media, nu in het kader van de week van de 'week van de democratie':
Media en democratie.

pietvanvliet
Beheerder
Beheerder

Bericht door pietvanvliet » 10-11-07 12:04

En als je niks meer kunt....

NU.Nl schreef:Automatische vertaling leidt tot 'diplomatiek incident'
Uitgegeven: 8 november 2007 12:07
Laatst gewijzigd: 8 november 2007 13:31

AMSTERDAM - Buitenlandse Zaken ontving deze week een wonderlijke e-mail. De afzenders informeerden daarin in onbegrijpelijk Engels naar de moeder van minister Verhagen.
Inertia Stock

"Helloh Bud, Enclosed five of the questions in honor of the foreign minister: The mother your visit in Israel is a sleep to the favor or to the bed your mind on the conflict are Israeli Palestinian, and on relational Israel Holland", begon het bericht. Daarop volgden nog vijf zinnen wartaal, waarin Verhagens moeder een terugkerend thema was.

De afzenders waren Israëlische journalisten, die waren uitgenodigd voor een seminar over het Nederlandse politieke bestel. Het Nederlandse consulaat in Israël had de verslaggevers verzocht alvast enkele vragen in te sturen. Uitgerekend een journalist die niet of nauwelijks Engels sprak, stelde de e-mail op. Hij ontleende zijn proza aan een website voor automatische vertalingen, waar hij zijn vragen in het Hebreeuws had ingevoerd. Het resulterende 'Engels' kopieerde hij in zijn e-mail.

Moeder

Volgens de Jerusalem Post zijn de vele referenties aan de moeder van minister Verhagen daarmee in ieder geval verklaard. De website verwarde het Hebreeuwse woord ha'im (of) met ha'ima (moeder). Tegenover de krant zeggen de betrokken journalisten zich zo zeer te schamen, dat ze overwegen de reis te annuleren.

Buitenlandse Zaken

Ook het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken zou volgens de Jerusalem Post overwegen de reis af te gelasten en een officiële klacht in te dienen. Een woordvoerder van het departement in Den Haag ontkent dat echter. "Ik zou niet weten bij wie we zouden moeten klagen", zegt hij.

Dat de reis waarschijnlijk niet doorgaat, bevestigt hij wel. Dat hangt echter niet samen met vermeende verontwaardiging over de e-mail, maar met het gebrekkige Engels van de verslaggevers. "Ze beheersen de taal niet genoeg om het bezoek voldoende inhoud te geven. Met een tolk erbij gaat te veel spontaniteit verloren."

<Insert "Yo-mahmah jokes">

Volgende week in de Jeruzalem post: Een kritisch artikel omtrent het functioneren van Altavista's BabelFish.
(Niet dat ik zelf helemaal vrijuit ga hoor, negentig procent van de variaties op "And now for something completely different" komen ook uit BabelFish.)

Maar kom op zeg, als een béétje krant laat je toch even iemand naar die vragen kijken die tenminste een beetje Engels spreekt?

Zeker als die email naar een Buitenlands ministerie gaat...

Plaats reactie