Donor, Lijkt jou het wat?

Het forum bedoeld voor serieuzere zaken.
Niet serieuze zaken gaan zo "Algemeen Gebabbel" in!
still-breathing
Postmaniak

Bericht door still-breathing » 02-04-07 20:27

Dat is zelf ook iets waar ik over struikel: pedofielen die bijvoorbeeld mijn organen krijgen,
maar ik vind het eigenlijk wel opwegen tegen het feit dat ik al die niet-pedofielen ook kan helpen. Gelukkig wonen er nog altijd meer niet-pedofielen dan pedofielen in Nederland.
If Pacman had affected us as kids
we'd be running around in dark rooms,
munching pills and listening to
repetitive music...

-
Noem me maar gewoon Kirsten.

pietvanvliet
Beheerder
Beheerder

Bericht door pietvanvliet » 02-04-07 20:32

Streep schreef:Ik vind namelijk de vergelijking van iets als een espressoapparaat of een knuffeldier, iets vreselijk héél erg anders als je organen, waar je al je hele leven mee in je lichaam hebt gelopen, die álles (letterlijk) met je hebben meegemaakt.

Hebt Meegemaakt.

Das zo ongeveer de crux van de espressomachinevergelijking. Het weggeven is voor jou niet leuk, maar je kunt er iemand anders blij mee maken.

Niet dat ik de conclusie van die vergelijking deel. Het bewust maken vind ik nog tot daar aan toe, maar het gaat steeds meer lijken op orgaancolportage. Dat komt ook altijd ongelegen en heel soms blijf je zitten met een product dat je niet nodig hebt en/of niet wilt hebben, zoals bijvoorbeeld.... ach, laat ook maar.

Nogmaals: ik ben niet tegen orgaandonatie en is er op het moment grote behoefte aan donoren, maar op deze manier wordt er weinig rekening gehouden met de aspecten techniek en timing.

Trouwens: is er iemand van de donoren hier die toevallig weet wat zijn/haar bloedgroep is (niet dat ik het weet hoor)? Zijn er nog O-tjes in de zaal?
Later is allang begonnen.

still-breathing
Postmaniak

Bericht door still-breathing » 02-04-07 20:36

Nope ik heb A+, net als mijn pa.. Mijn moeder en zusje hebben wel O+ geloof ik.
repetitive music...

-

LikeStrawberry
Raar wijf

Bericht door LikeStrawberry » 02-04-07 21:19

Mijn paps heeft O+

Mijn mams AB+

Ik heb B+

Waarom zou je dat niet weten eigenlijk? het is net zoiets als dat ik weet dat mijn standaard lichaams temperatuur 37,4 is. B)
Calm your tits!

Monster

Bericht door Monster » 02-04-07 21:20

Ik ben het trouwens met Gwen eens over het Belgische systeem, iedereen automatisch donor laten worden en de mensen die het niet willen dat laten aangeven. Want er zijn zoveel mensen die er niet eens over nadenken.

Maargoed, nogmaals, ik zou graag iemands leven redden met mijn orgaantjes. Dan krijgen ze mijn hart en worden ze net zo lief als ik. O+ :')

Idiotheque
Moderator
Moderator

Bericht door Idiotheque » 02-04-07 23:13

Streep schreef:Nope, je kan niet beslissen waar je organen heen gaan.

Neh, want dan ben je dood :').

Het interesseert me niet naar wie of wat mijn organen gaan, ik maak diegene er hoe dan ook gelukkig mee en ik heb er zelf niks meer aan, dus why should I care. En ik vind het daarnaast goed dat je niet kunt bepalen naar wie je organen gaan. Nazi's die niet willen dat een neger hun hart krijgt, Marokkanen die geen kaaskoplever willen, vega's die geen vleesetershart willen... Wat een ellende en rompslomp men!
Verder sluit ik me aan bij wat Kirsten hier bovenaan de pagina zegt. Hoe groot is de kans dat jouw hoornvlies bij een moordenaar terecht komt? En staat die kans er op je meer tegen dan het feit dat je mensen *niet* helpt omdat het e-ven-tu-eeeeeel zou kunnen dat een moordenaar met een stukje jou rond zou gaan lopen?

Etrim
Postmaniak

Bericht door Etrim » 03-04-07 10:19

Ik heb hem een jaar of twee geleden ook ingevuld en na heel erg lang twijfelen, heb ik gekozen voor een volmondig/volledig 'ja, ik wil donor worden'. Eerst zat ik nog te twijfelen over of ik misschien sommige dingen niet zou willen afstaan, zoals mijn huid of mn hoornvlies of mijn hart ofzo, maar uiteindelijk had ik zoiets van: wat heb ik er nog aan?

Alleen zit ik nu wel weer een beetje te twijfelen over mn huid en hoornvlies.. Misschien dat ik dat nog maar ga veranderen, alhoewel ik denk dat ik toch gecremeerd wil worden, dus dan maakt het ook niets meer uit.

Ik vind het ook geen prettig idee dat ze in me gaan zitten snijden en me leeghalen als ik dood ben, maar het idee dat ik er mensen mee kan helpen en er misschien wel levens mee kan redden, heft het andere wel weer een beetje op. Ik heb er zelf niets meer aan en als iemand anders er nog wel jaren gelukkig mee kan zijn, graag.
musica magnorum solamen dulce laborum
muziek is de zoete troost van grote moeite

The_Return_Off
Moderator
Moderator

Bericht door The_Return_Off » 03-04-07 20:41

@LadyLuck:
Ik viel je niet persoonlijk aan. Ik liet weten waarom ik je argumenten niet goed vind. Ik laat zien met deze (inderdaad rare) vergelijkingen dat je argumenten niet te houden zijn.

Je zegt "maar organen zijn niet niks tis van jezelf, daar ga ik niet zo klakkeloos mee om en deel ze maar ff uit als ik dood ga. "
Ik laat zien dat je "tis van jezelf" punt (waar dit hele argument om draait) geen goede reden is om iets niet weg te geven. Je zegt heel simpel "Ik wil X niet weggeven, omdat X van mij is". Dat "X is van mij" punt is de reden die je aandraagt. Of X nou een orgaan is of een espressomachine _mag_ niet uitmaken hier! Je zegt "X geef ik niet weg, want X is van mij".
(Sowieso lijkt het mij verdomde moeilijk om dingen weg te geven die _niet_ van jezelf zijn. Waarmee je overigens nog een mooie tegenspraak maakt - in de zelfde zin - "mensen mogen veel van me hebben".)

Ook bij je voorbeeld "Omdat ik vind dat als je ziek bent je het gewoon accepteren [moet]" wilde ik aantonen dat je argument (of eigenlijk is het geen argument, meer een stelling) niet echt logisch was. Ik wil hierbij nog even vragen: waarom vind je dat? Misschien komt de discussie (ja, discussie. Daar draait het allemaal om) dan beter op gang.

Ik zeg daarbij helemaal niet dat ik je de keuze af wil nemen om geen donor te worden. Ik wil alleen aantonen dat de argumenten die je aandraagt geen reden kunnen zijn om geen donor te worden.

@Streep: Het maakt niet echt uit of je het topic hebt aangemaakt. Als iemand anders daar iets over zegt, is iedereen gerechtvaardigd om daar kritiek op te geven. Ik ging inhoudelijk in op de post, gaf aan waarom ik de redenen niet vond deugen, maar natuurlijk ga ik haar niet vertellen dat ze wel donor moet worden. Ik zeg: als je geen donor wilt worden doe dit dan om de goede redenen. Zelfde geldt voor wel donor worden (ik heb bijvoorbeeld geen reden gegeven om wel donor te worden, dus ik heb mijn mening over donor worden niet gegeven).
Each of us has been endowed with reason, and it is our right, as well as our responsibility, to exercise it.

"Leder beredenederen" - Meneder de Beder.

Salamanca
Postmaniak

Bericht door Salamanca » 04-04-07 12:37

Donororganen hebben zuurstofrijk bloed nodig. Daarom krijgt de hersendode donor kunstmatige beademing totdat de organen worden uitgenomen op de operatietafel. Het in standhouden van de bloedcirculatie is uitsluitend mogelijk, wanneer iemand overlijdt op de Intensive Care afdeling (IC) van een ziekenhuis.

Hoe groot is de kans dat je daar overlijdt? Dat vind ik zo jammer aan dat hele donor zijn. Je kunt wel donor worden, maar de kans dat je uiteindelijk ook echt je organen doneert, is maar klein.

(quote komt trouwens van www.donorvoorlichting.nl)

DOOMTREE

Bericht door DOOMTREE » 04-04-07 15:09

Ik zit te twijfelen.
Op dit moment zegt mn gevoel "nee".
Ik heb zoiets van "ik ben geboren met alles erop en eraan, en ik wil ook zo te komen overlijden" maar aan de andere kant maak ik iemand wel heel erg blij als ik mijn organen afsta na mijn overlijden.

LadyLuck
Gezocht: relatie!

Bericht door LadyLuck » 04-04-07 15:11

Ik heb niet eens zin om te reageren op die tekst voor mij hier boven, teveel moeite voor iets waar ik niks mee kan aangezien ik mijn argumenten toch wel beter vind :)
smiles across my face im standing over you and i laugh straight in your face

i never cared for guns but that night i opened the bar keepers box and i shot you both down

www.thats-me.nl/sweetskull_

Bronson

Bericht door Bronson » 06-04-07 05:14

Philadelphonic schreef:Ik zit te twijfelen.
Op dit moment zegt mn gevoel "nee".
Ik heb zoiets van "ik ben geboren met alles erop en eraan, en ik wil ook zo te komen overlijden"

Ze halen je organen er pas uit na je overlijden. Als ze niet heel dringend om onderdelen verlegen zitten. :P

van mij mogen ze alles hebben.

DOOMTREE

Bericht door DOOMTREE » 06-04-07 08:19

dat snap ik ook wel.
Ik bedoel gewoon dat ik het liever niet heb dat als ik dood ben, dat er dan alsnog mensen m'n lichaam opensnijden en er vanalles uitgaan halen.
niet dat ik er dan wat van merk, maar toch!

The_Return_Off
Moderator
Moderator

Bericht door The_Return_Off » 06-04-07 11:29

LadyLuck schreef:Ik heb niet eens zin om te reageren op die tekst voor mij hier boven, teveel moeite voor iets waar ik niks mee kan aangezien ik mijn argumenten toch wel beter vind :)

Ach, jammer dat je je argumenten dan niet verder wilt toelichten, dan. :(
Each of us has been endowed with reason, and it is our right, as well as our responsibility, to exercise it.

"Leder beredenederen" - Meneder de Beder.

apie

Bericht door apie » 19-04-07 10:35

Toen ik 16 of 17 jaar was heb ik het donorregister al ingevuld.
Ik vind het asociaal om het niet te doen. Omdat je zelf toch dood bent en zelf niks mee aan je organen hebt. Je kan er iemand anders zijn leven erg mee verlengen. Maar misschien scheelt het ook wel dat ik geneeskunde studeer en de gevolgen zie van mensen die geen transplantatie kunnen ondergaan.

Idiotheque
Moderator
Moderator

Bericht door Idiotheque » 19-04-07 21:23

Afbeelding
Nu maar hopen dat m'n moordenaars m'n portemonnee niet jatten!
Misschien is het beter om het kaartje in kwestie aan de onderkant van m'n voet te laten tattoeren...

still-breathing
Postmaniak

Bericht door still-breathing » 20-04-07 00:08

Idiotheque schreef:[afbeelding]
Nu maar hopen dat m'n moordenaars m'n portemonnee niet jatten!
Misschien is het beter om het kaartje in kwestie aan de onderkant van m'n voet te laten tattoeren...

Dat kaartje is alleen voor de show hoor ;)
Stond bij mij althans in een begeleidende brief. Je bent gewoon een nummer :P .
repetitive music...

-

LeBlond
Donateur
Donateur

Bericht door LeBlond » 20-04-07 11:20

Ik kreeg van die orgaanbietsers een brief ter herinnering :\
ook al doe ik er 4 jaar over om het te beslissen, dat is toch aan mij?

'het is belangrijk dat dit zo spoedig mogelijk word ingevuld'

:{w.
Why is a raven like a writing desk?
Bij weinig hoofdpijn neem ik Paracetamol van 0.30€. Bij zware hoofdpijn van 1.20€.
Your days are numbered, and so are mine.
Watch out for the silent killer! DHMO!

still-breathing
Postmaniak

Bericht door still-breathing » 20-04-07 11:41

Streep schreef:Ik kreeg van die orgaanbietsers een brief ter herinnering :\
ook al doe ik er 4 jaar over om het te beslissen, dat is toch aan mij?

'het is belangrijk dat dit zo spoedig mogelijk word ingevuld'

:{w.

Ik ook, terwijl ik al een codicil in mn portemonnee heb zitten :') .
repetitive music...

-

mieke

Bericht door mieke » 29-04-07 15:26

Ben wel donor: alleen niet voor mijn huid en hoornvlies...

Jetske
Gezocht: relatie!

Bericht door Jetske » 29-04-07 15:33

ik doneer alles wat ze kunnen gebruiken.

BroodjeBrampao

Bericht door BroodjeBrampao » 10-05-07 12:26

tijd geleden al ingevuld, code 1.. kaartje ziet er wel zwaar vertieft uit maar het zit in mn portemonnee! heb het toch niet meer nodig als ik dood ben.

Toxic
Newbee!

Bericht door Toxic » 10-05-07 12:27

ze mogen alles hebben

Simba

Bericht door Simba » 10-05-07 14:15

Alles mag gebruikt worden,
ik heb t dan toch niet meer nodig!
en als er iemand gered mee kan worden, goedof slecht! dan gun ik hem/haar dat.

bluepowder
Wannabe-crew?

Bericht door bluepowder » 11-05-07 01:37

opzich ''lijkt me dat wel wat''.
ben alleen geloof ik geen donor, of wel, geen idee eigenlijk.

weet eigenlijk ook niet hoe het is geregeld met als je naar het buitenland verhuist.

Plaats reactie