Donor, Lijkt jou het wat?

Het forum bedoeld voor serieuzere zaken.
Niet serieuze zaken gaan zo "Algemeen Gebabbel" in!
Monster

Bericht door Monster » 06-06-07 09:26

Er werd op het journaal gezegd dat men het erg kon waarderen allemaal. De jongeren gaven het een 8 en de wat ouderen onder ons een 7.
Dan mag je toch wel van een geslaagde grap spreken?

The_Return_Off
Moderator
Moderator

Bericht door The_Return_Off » 06-06-07 09:56

Dat zijn de mensen die het programma daadwerkelijk gezien hebben, neem ik aan? Ik weet niet of zij wel representief zijn voor de Nederlandse bevolking (als je het programma gaat kijken, dan neem ik aan dat je er in de eerste plaats al niet negatief tegenover staat, toch?).

Maar mocht de Nederlandse bevolking na de GDS positiever kijkt naar donoren, dan moedig ik het toch aan.
Each of us has been endowed with reason, and it is our right, as well as our responsibility, to exercise it.

"Leder beredenederen" - Meneder de Beder.

LikeStrawberry
Raar wijf

Bericht door LikeStrawberry » 06-06-07 11:47

Ik hoop eigenlijk maar dat er meer domme mensen zijn of mensen die het gewoon simpel inzien. :s

Alles ontleden is echt.. soms te moeilijk willen denken terwijl het simpel is.

De grap --> smakeloos
De clou --> shockerend met je neus op de feiten gedrukt worden
Het doel --> donoren werven

Ik heb overigens het programma niet gezien en was van te voren ook niet zo heel erg geschokt. Heb er van te voren totaal NIET over nagedacht. (over de show, donor ben ik al jaren)
Calm your tits!

The_Return_Off
Moderator
Moderator

Bericht door The_Return_Off » 06-06-07 13:19

Bedankt voor het voorbeeld van "ik vond het aanvankelijk al niets, dus heb ik niet gekeken". Je bent overigens niet wat ik 'dom' noemde, omdat jij wel duidelijk het verschil ziet tussen donoren en de GDS (misschien omdat je zelf al donor bent).
Each of us has been endowed with reason, and it is our right, as well as our responsibility, to exercise it.

LikeStrawberry
Raar wijf

Bericht door LikeStrawberry » 06-06-07 13:24

Oh nee, je begrijpt me verkeerd. De show was op zaterdag, dus moest ik optreden. Anders had ik wel gekeken :)
Calm your tits!

marinekabouter
Postmaniak

Bericht door marinekabouter » 06-06-07 13:48

Problematique schreef:Oh nee, je begrijpt me verkeerd. De show was op zaterdag, dus moest ik optreden. Anders had ik wel gekeken :)

De show was op vrijdag.
I'll pay for you, anytime.

LikeStrawberry
Raar wijf

Bericht door LikeStrawberry » 06-06-07 13:49

DREAMY schreef:
Problematique schreef:Oh nee, je begrijpt me verkeerd. De show was op zaterdag, dus moest ik optreden. Anders had ik wel gekeken :)

De show was op vrijdag.

Op vrijdag moest ik jammen met de band, dus bijna hetzelfde !! :)
Calm your tits!

The_Return_Off
Moderator
Moderator

Bericht door The_Return_Off » 06-06-07 14:06

Ok, never mind then :P.

LeBlond
Donateur
Donateur

Bericht door LeBlond » 07-06-07 01:07

The_Return_Off schreef:Als in: 90% procent vond het aanvankelijke "idee" smakeloos en veel mensen hiervan weten niet zoveel van humor en zien de grap dus niet in. Ook is het natuurlijk een grap maken over de dood, wat heel veel mensen ook niet kunnen waarderen. En dan heb je natuurlijk de groep die het niet kan hebben dat ze erin getrapt zijn.

Dan de connectie: dit zijn mensen die aandacht proberen te vragen voor donoren, er doen zelfs 3 donoren zelf mee. Nu zijn Nederlanders (of liever mensen in het algemeen) slecht in het uit elkaar houden van mediageile mensen en het gros mensen (zie: het beeld dat 'we' van 'moslims' hebben). Dus wordt de hele donorwereld (onbewust) geassosieerd met deze grap.

Ik vind het stiekem wel een vette grap, maar ik vrees erg dat ze het doel voorbij streven. En daarbij is het een goede grap met slechte gevolgen en dus een grap die je beter maar niet kan maken. (Als heel Nederland bestond uit de TM'ers hierboven - dus mensen die de grap er wél van inzien - zou ik de grap ten sterkste aanmoedigen).

Terwijl vrijwel alle kranten spraken over het hele GDS-HOAX verhaal op zaterdagochtend? Zelfs in landen buiten het onze?
En overal op internet, nieuwsbulletin de kop hadden dat de GDS een HOAX was?

Waarom zou dan de hele donorwereld (onbewust) geassosieerd worden met deze grap? Mensen vonden de show VOORAF smakeloos. Maar wat vonden ze achteraf?

Het beeld dat 'we' van 'moslims' hebben, is een beeld wat al word gevormd zolang als ik me kan herinneren. Kranten hebben dat al tijden als een soort van dartboard. Een mikpunt. Maar dat is al jaren zo (Wat niet betekend dat ik het per definitie goedkeur.) Járen, wat betekend dat er al idioothelehoopverschrikkelijkveel berichten over zijn geschreven, meningen zijn gecreeërd, daar is tijd en (media?) indoctrinatie over heen gegaan.

Dus om dan nu na 1(één!) GroteDonorHoax te zeggen, dat daardoor de volledige donorwereld (onbewust) geassosieerd word met 'smakeloos'. Dóór één(1!) aflevering, na welgeteld 6 dagen van volledige media-aandacht.

Dat is toch belachelijk?
Why is a raven like a writing desk?
Bij weinig hoofdpijn neem ik Paracetamol van 0.30€. Bij zware hoofdpijn van 1.20€.
Your days are numbered, and so are mine.
Watch out for the silent killer! DHMO!

The_Return_Off
Moderator
Moderator

Bericht door The_Return_Off » 08-06-07 11:09

Ik heb ook nooit gezegd dat iedereen achteraf niet wist dat het een grap was. Maar een grap over de dood blijft een grap over de dood en is in veel ogen smakeloos. En daarbij zien mensen de wereld hoe zij deze willen zien. Hebben mensen bij voorbaat al twijfels bij donoren, dan zien ze hier een bevestiging dat donoren 'geen respect voor de dood' hebben. Mensen houden nu eenmaal van een simpele wereld.

Ook de vergelijking van moslims was alleen om aan te geven dat mensen snel conclusies willen trekken. Ik wilde nooit de gedachte wekken dat de donoren nu gelijk gesteld worden aan moslims. Daarbij, de donorwereld is bijna nooit in het nieuws, dus er is weinig geluid om eventuele negatieve beeldvorming tegen te spreken. (een ander misschien beter voorbeeld is de Gromo's. Homo's zijn niet vaak in het nieuws, maar mensen met een kant en klaar beeld over homo's zien hun beeld nu bevestigd).

Mensen wiens aanvankelijke idee was dat het walgelijk was hadden toen al een oordeel geveld. En in de grap die het bleek te zijn, proberen ze daarna hun al klare idee daarop te projecteren. Zeker als je het programma niet hebt gezien, kan je dit makkelijk volhouden (stuk makkelijker dan je beeld weer te herzien).

Ik geef toe: ik heb geen objectieve gegevens over de meningen over de GDS van mensen die het niet gezien hebben. Maar ik denk dat deze niet echt positief zijn.

Ekmef
Postmaniak

Bericht door Ekmef » 08-06-07 15:36

ik wil niet dat mensen in me gaan snijden wanneer ik dood ben.
Maar wanneer ik dood ben en mijn vriend heeft een nier nodig mag hij m wel hebben. Of is daar ook weer een of andere stomme wet voor? >_<
Love makes you stupid.

Spork
Niet weg te slaan

Bericht door Spork » 08-06-07 21:29

thehardestfight schreef:ik wil niet dat mensen in me gaan snijden wanneer ik dood ben.
Maar wanneer ik dood ben en mijn vriend heeft een nier nodig mag hij m wel hebben. Of is daar ook weer een of andere stomme wet voor? >_<

Nee hoor, als hij jouw nier kan gebruiken (lees: als je dezelfde bloedgroep heb, en hij een grote kans heeft dat hij jouw nier niet afstoot) mag ie hem gewoon hebben.
If only forever...

pietvanvliet
Beheerder
Beheerder

Bericht door pietvanvliet » 14-06-07 19:47

Streep schreef:vrijwel alle kranten spraken over het hele GDS-HOAX verhaal op zaterdagochtend? Zelfs in landen buiten het onze?
En overal op internet, nieuwsbulletin de kop hadden dat de GDS een HOAX was?

Waarom zou dan de hele donorwereld (onbewust) geassosieerd worden met deze grap? Mensen vonden de show VOORAF smakeloos. Maar wat vonden ze achteraf?

Daar is niet naar gepeild zover ik weet. Maurice had het blijkbaar te druk met zijn hobby.

Neemt niet weg dat je negatieve publiciteit rondom een controversiëel onderwerp zoveel mogelijk moet beperken. Ik voorspel je nu al dat dit grapje uiteindelijk meer kwaad dan goed gaat doen.

Het beeld dat 'we' van 'moslims' hebben, is een beeld wat al word gevormd zolang als ik me kan herinneren. Kranten hebben dat al tijden als een soort van dartboard. Een mikpunt. Maar dat is al jaren zo (Wat niet betekend dat ik het per definitie goedkeur.) Járen, wat betekend dat er al idioothelehoopverschrikkelijkveel berichten over zijn geschreven, meningen zijn gecreeërd, daar is tijd en (media?) indoctrinatie over heen gegaan.

Dus om dan nu na 1(één!) GroteDonorHoax te zeggen, dat daardoor de volledige donorwereld (onbewust) geassosieerd word met 'smakeloos'. Dóór één(1!) aflevering, na welgeteld 6 dagen van volledige media-aandacht.

Dat is niet waar. We hebben al vaker een donor debat gezien en in ieder debat grijpt men terug op dingen die eerder zijn geweest. Deze actie gaat nog jaren meespelen in het publieke debat, al is het alleen maar omdat iedereen nu een stelling heeft MOETEN kiezen.

Heel veel van de mensen die dat hebben gedaan vonden deze actie helemaal geen goed idee en houden een nare bijsmaak over van dit hele verhaal, zelfs al is het een grap. HOAX of geen HOAX, we doneren nog steeds Emailtjes voor het arme zieke Belgische meisje, dat overigens niet bestaat, en we stoppen ook geen honden meer in de Magnetron.

Dat is toch belachelijk?

Inderdaad. Ik vind het dan ook helemaal niet erg om uiteindelijk ongelijk te krijgen hoor :) Het punt is alleen dat mensen nu eenmaal graag slechte dingen onthouden en dat deze 'Immorele actie', naast de lovenswaardige doelen, ook een behoorlijke negatieve impact heeft gehad.
Later is allang begonnen.

Legalized

Bericht door Legalized » 28-07-07 22:39

iedereen moet doneren!
als jij een leven kan redden met een lichaamsdeel / orgaan wat je niet meer nodig hebt, wanneer je toch bent overleden, waarom niet?!
je lichaam gaat niet naar de hemel of die bullshit.
gewoon doneren!!
wie goed doet goed ontmoet

ZnoZ
Postmaniak

Bericht door ZnoZ » 28-07-07 22:42

hm ieder zn eigen mening.
Ik ben denk ik ook wel van het doneren, maar ik dwing helemaal niemand ermee.

Wel vind ik, dat als je het op de een of andere manier eng vindt dat er organen uit je lichaam gehaald worden of wat dan ook, dat je misschien op een andere manier iets met je gezonde lichaam een ziek lichaam kan helpen. Maar dat is enkel wat ik vind.
Anna

I love this moment so much I want to have sex with it.

I love this moment so much I want to cheat on the last moment and have little moments with it.

The_Return_Off
Moderator
Moderator

Bericht door The_Return_Off » 30-07-07 11:27

Ik ben ook voor ieder zijn eigen mening, maar dan moet die mening wel goed onderbouwd zijn. Helaas heb ik nog steeds geen goed argument gehoord om geen donor te worden. Dus vind ik eigenlijk dat iedereen donor moet worden :P. (Nog steeds zou ik het niet willen verplichten, hoewel ik daar niet 100% achter sta)

noodle
Postmaniak

Bericht door noodle » 30-07-07 19:07

figh schreef:danku voor dit topic O+
ik heb namelijk zelf ook die brief gekregen en zit gewoon heel erg te twijfelen.
het idee dat ze na mn dood in me gaan zitten purren vind ik niet echt aantrekkelijk, maar als je daar een leven mee kunt redden...

dus ik ben er nog niet helemaal uit maar uiteindelijk zal het denk ik toch wel een 'ja' worden, alleen dan niet mijn huid+hart

even een fijne zelfquote update!

een tijd lang getwijfelt en het formulier laten liggen, daarna zelfs vergeten.
maar toen ik het laatst tegen kwam bij het opruimen heb ik besloten m toch in te sturen :)

uiteindelijke keuze: ja, maar niet mijn huid
en als ik er later anders over denk, dan verander ik het gewoon :)
nineteeneightyeight

Verwijderd

Bericht door Verwijderd » 30-07-07 19:24

Ik vind het idee dat ze na mn dood me gaan opereren en al mn bruikbare organen dr uit te halen niet prettig. Maar ik ga toch wel donor worden. Je kunt er mensen zo goed mee helpen. Ik ben dan toch al dood, zo geef ik andere mensen toch nog een kans op leven.

Watery-Leviathan

Bericht door Watery-Leviathan » 08-08-07 12:20

Nee, ik word liever in de jungle gelegd.

pietvanvliet
Beheerder
Beheerder

Bericht door pietvanvliet » 12-08-07 18:10

Het valt me op dat je de gave hebt om mensen binnen tien minuten tegen je in het harnas te jagen.

Strikt persoonlijk lijkt het me een goed idee om daarmee op te houden.

Dat is prettiger voor mij om dat ik me niet aan doelloze opmerkingen zonder enige onderbouwing of het stelselmatig affakkelen van alles en iedereen die het lef heeft er een andere mening op na te houden dan de jouwe hoef te ergeren en, waarschijnlijk, prettiger voor jou omdat het voor een van nature sociaal wezen als de mens ook niet echt handig is om zichzelf zo nadrukkelijk buiten een groep te plaatsen. Laat staan een groep zo hartgrondig aan te vallen met het kennelijk oogmerk de eigen 'unieke' positie te onderstrepen.

Maar omdat ik alweer geluiden hoorde opgaan tegen het zorgvuldig formuleren omdat dit te elitair zou zijn:

Jôh, als je nou zo nodig iets vindt, zeg er dan bij waarom of gebruik andere subfora. Algemeen Gebabbel bijvoorbeeld. En als je toch bezig bent, probéér dan tenminste een klein beetje begrip op te brengen voor andere standpunten.
Later is allang begonnen.

Watery-Leviathan

Bericht door Watery-Leviathan » 12-08-07 18:34

pietvanvliet schreef:Het valt me op dat je de gave hebt om mensen binnen tien minuten tegen je in het harnas te jagen.

Strikt persoonlijk lijkt het me een goed idee om daarmee op te houden.

Dat is prettiger voor mij om dat ik me niet aan doelloze opmerkingen zonder enige onderbouwing of het stelselmatig affakkelen van alles en iedereen die het lef heeft er een andere mening op na te houden dan de jouwe hoef te ergeren en, waarschijnlijk, prettiger voor jou omdat het voor een van nature sociaal wezen als de mens ook niet echt handig is om zichzelf zo nadrukkelijk buiten een groep te plaatsen. Laat staan een groep zo hartgrondig aan te vallen met het kennelijk oogmerk de eigen 'unieke' positie te onderstrepen.

Maar omdat ik alweer geluiden hoorde opgaan tegen het zorgvuldig formuleren omdat dit te elitair zou zijn:

Jôh, als je nou zo nodig iets vindt, zeg er dan bij waarom of gebruik andere subfora. Algemeen Gebabbel bijvoorbeeld. En als je toch bezig bent, probéér dan tenminste een klein beetje begrip op te brengen voor andere standpunten.

Het lijkt mij duidelijk dat het gelijk aan Nee staat? Zo'n lang verhaal is helemaal niet nodig joh, bespaar jezelf de moeite.

Edit: Geef me eens 1 voorbeeld waar ik andere mensen op hun mening "affakkel" en ik geef je er tien terug, waar mensen mij affakkelen op mijn denkbeelden.

LeBlond
Donateur
Donateur

Bericht door LeBlond » 12-08-07 18:47

Beste persoon die elke 24uur wisselt van nickname.

Hetgeen onze pietteke hier bedoeld is dat het misschien eens een idee is om te formuleren 'waarom wel/niet' als je iets uit. Waarom word je liever in de jungle gelegd dan dat anderen verder kunnen leven met jou lichaamsdelen.

Verder is het toch wel aan te raden om inderdaad wat meer begrip te tonen voor andere standpunten en/of beargumenteringen.

Als je het toch allemaal al volledig zeker weet, en beschouwd als feit, wat doe je dan op het discussie gedeelte van dit forum?

Enkeltje algemeen gebabbel dan maar? :W.
Bij weinig hoofdpijn neem ik Paracetamol van 0.30€. Bij zware hoofdpijn van 1.20€.

Watery-Leviathan

Bericht door Watery-Leviathan » 12-08-07 18:51

Streep schreef:Beste persoon die elke 24uur wisselt van nickname.

Hetgeen onze pietteke hier bedoeld is dat het misschien eens een idee is om te formuleren 'waarom wel/niet' als je iets uit. Waarom word je liever in de jungle gelegd dan dat anderen verder kunnen leven met jou lichaamsdelen.

Verder is het toch wel aan te raden om inderdaad wat meer begrip te tonen voor andere standpunten en/of beargumenteringen.

Als je het toch allemaal al volledig zeker weet, en beschouwd als feit, wat doe je dan op het discussie gedeelte van dit forum?

Enkeltje algemeen gebabbel dan maar? :W.

Jij bent zeker de leukste thuis? En als je alles zo goed weet over m'n standpunten, dan weet je dus ook waarom niet? En waar zeur je dan over?

LeBlond
Donateur
Donateur

Bericht door LeBlond » 12-08-07 18:55

Watery-Leviathan schreef:Jij bent zeker de leukste thuis? En als je alles zo goed weet over m'n standpunten, dan weet je dus ook waarom niet? En waar zeur je dan over?

Nee knul, dat is mijn huisgenote, die is absoluut het leukste hier in huis.

Ik vraag me af waar jij me ziet beweren dat ik jou standpunten al weet?
Het is meer dat jij vrijwel overal op dit forum alles wat jij vind beschouwd als een feit, iets wat vreselijk menselijk is.

Jammer alleen wel dat je hier door dus meer dan eens een formulering achterwege laat, een die als je hem uitendelijk wel deelt, overmate interesant is [/me doelt hierbij op het geloof je in god topic]

in ieder geval, nogsteeds benieuwd waarom je dus liever in de jungle werd gelegd.

Watery-Leviathan

Bericht door Watery-Leviathan » 12-08-07 18:57

Streep schreef:
Watery-Leviathan schreef:Jij bent zeker de leukste thuis? En als je alles zo goed weet over m'n standpunten, dan weet je dus ook waarom niet? En waar zeur je dan over?

Nee knul, dat is mijn huisgenote, die is absoluut het leukste hier in huis.

Ik vraag me af waar jij me ziet beweren dat ik jou standpunten al weet?
Het is meer dat jij vrijwel overal op dit forum alles wat jij vind beschouwd als een feit, iets wat vreselijk menselijk is.

Jammer alleen wel dat je hier door dus meer dan eens een formulering achterwege laat, een die als je hem uitendelijk wel deelt, overmate interesant is [/me doelt hierbij op het geloof je in god topic]

in ieder geval, nogsteeds benieuwd waarom je dus liever in de jungle werd gelegd.

Omdat er veel te veel mensen zijn.

Plaats reactie