Donor, Lijkt jou het wat?

Het forum bedoeld voor serieuzere zaken.
Niet serieuze zaken gaan zo "Algemeen Gebabbel" in!
pietvanvliet
Beheerder
Beheerder

Bericht door pietvanvliet » 30-05-07 11:15

Streep schreef:Trouwens Piet. Het is geen 'sms-spelletje'. Er kunnen smsjes worden gestuurd richting uitzending, maar het gaat niet om het stemmen. Het ongeneeslijk-zieke persoon wat haar nier schenkt, beslist zelf.

Dat zeg ik, een SMS-spelletje. Iedereen geeft aan wie hij/zij vindt dat er moet winnen en probeert de donor te overtuigen van zijn/haar gelijk.

Overigens kijkt de rest van de wereld met spanning toe. BNN moet dat wel geweldig vinden, twee dagen lang dik een uur aan items. En dat alleen al bij de BBC...
Later is allang begonnen.

Sanneke

Bericht door Sanneke » 30-05-07 11:25

Tuurlijk is 't een smakeloos programma. Maar blijkbaar moet 't op deze manier?

pietvanvliet
Beheerder
Beheerder

Bericht door pietvanvliet » 30-05-07 12:28

Sanneke schreef:Tuurlijk is 't een smakeloos programma. Maar blijkbaar moet 't op deze manier?

Dat ligt eraan wat je onder moeten verstaat.

Als we aandacht moeten vragen voor meer donoren, dan is BNN daarin geslaagd. Zelfs tot over de grenzen heen.

De vraag is wat de programmamaker wil bereiken. Willen zij enerzijds het tekort aan donoren belichten, of willen zij gewoon spraakmakende televisie en is het onderwerp daar ondergeschikt aan?

In het eerste zijn ze geslaagd en dat vind ik op zich niet eens zo heel erg. Het bereiken van het tweede stuit mij veel meer tegen de borst omdat er dan blijkbaar misbruik wordt gemaakt van de positie van niet een, maar drie patiënten. Zoals gezegd: Wat gebeurt er met de twee mensen die het niet worden?

BNN geeft zelf ook al aan slechts uit te zijn op spraakmakende TV (en dat er dan toevallig een nierpatiënt mee geholpen KAN worden is blijkbaar een gelukkige bijkomstigheid). Dat lijkt me niet juist voor een publieke omroep.

The_Return_Off
Moderator
Moderator

Bericht door The_Return_Off » 30-05-07 13:00

Wat ik denk is dat BNN dit allang voorzien had en op zijn Kopspijkers iedereen een winnaar maakt. Ze hebben stiekem gewoon 2 donoren die dan aan het einde van de show pas bekend worden gemaakt. Dat lijkt me het meest waarschijnlijke omdat ze ook niet willen dat mensen zoveel hoop krijgen in iets en dan het nog mislopen.

Ik vind het wel erg vervelend dat door dit programma tegenstanders van donororganen een 'bewijs' hebben dat het geven van donororganen direct verbonden is met 'immoreel gedrag'. In het kader van 'donoren zijn immorele mensen, kijk hier maar'.
Each of us has been endowed with reason, and it is our right, as well as our responsibility, to exercise it.

"Leder beredenederen" - Meneder de Beder.

pietvanvliet
Beheerder
Beheerder

Bericht door pietvanvliet » 30-05-07 13:36

The_Return_Off schreef:Wat ik denk is dat BNN dit allang voorzien had en op zijn Kopspijkers iedereen een winnaar maakt. Ze hebben stiekem gewoon 2 donoren die dan aan het einde van de show pas bekend worden gemaakt. Dat lijkt me het meest waarschijnlijke omdat ze ook niet willen dat mensen zoveel hoop krijgen in iets en dan het nog mislopen.

Daar had ik nog niet aan gedacht. Neemt niet weg dat ze dan beter wat in de luwte hadden kunnen blijven en zeker niet zo hadden moeten hameren op spraakmakende TV.

Vooralsnog ga ik dan ook niet uit van twee extra donoren uit de hoge hoed, als zou ik dat wel een hele mooie oplossing vinden.

Ik vind het wel erg vervelend dat door dit programma tegenstanders van donororganen een 'bewijs' hebben dat het geven van donororganen direct verbonden is met 'immoreel gedrag'. In het kader van 'donoren zijn immorele mensen, kijk hier maar'.

Yup, dus zelfs al zijn de intenties goed, dan blijft de afwerking slordig.

Sanneke

Bericht door Sanneke » 01-06-07 20:50

De 2e kamer is gedist.
Er werd geen donor weg gegeven.
De gene die de nier weg zou geven is een actrice.
De nierpatienten zijn wel echt.
Hoe mooi hebben ze dat gedaan. :)

Anne-mijn_
Postmaniak
Contacteer:

Bericht door Anne-mijn_ » 01-06-07 21:02

Typisch BNN vind ik het. Echht prachtig gedaan, de beste manier om aandacht voor hun doel te krijgen (Y) Ik ben benieuwd hoe de kranten en nieuwsuitzendigen er morgen uitzien, en wat er gaat gebeuren in de Tweede Kamer. En ook wat de rest van de wereld zegt, die er natuurlijk met haar neus bovenop zat ;)
Ik heb het te druk met weer gelukkig zijn.

inthosejeans

Bericht door inthosejeans » 01-06-07 21:03

Annemijn_ schreef:Typisch BNN vind ik het. Echht prachtig gedaan, de beste manier om aandacht voor hun doel te krijgen (Y) Ik ben benieuwd hoe de kranten en nieuwsuitzendigen er morgen uitzien, en wat er gaat gebeuren in de Tweede Kamer. En ook wat de rest van de wereld zegt, die er natuurlijk met haar neus bovenop zat ;)

het is nu op het nieuws ;)

pietvanvliet
Beheerder
Beheerder

Bericht door pietvanvliet » 02-06-07 01:28

Annemijn_ schreef:Typisch BNN vind ik het. Echht prachtig gedaan, de beste manier om aandacht voor hun doel te krijgen (Y)

Als je bedoelt te stellen dat het niet uitmaakt 'wat ze over je zeggen, zolang ze het maar over je hebben', heb je gelijk. Ik vrees alleen dat de nadruk op het negatieve blijft liggen en dat is, zo blijkt nu, onterecht.

Ik ben benieuwd hoe de kranten en nieuwsuitzendigen er morgen uitzien, en wat er gaat gebeuren in de Tweede Kamer. En ook wat de rest van de wereld zegt, die er natuurlijk met haar neus bovenop zat ;)

De wereldpers (en natuurlijk NOVA voorop, nare azijnzeikers...) reageert niet erg sportief op het feit dat ze te grazen zijn genomen, maar daarvoor moeten we de editorials morgen maar lezen. Tot dusver is er eigenlijk alleen een neutraal bericht van Reuters.

Opzich is het natuurlijk een goede poging van BNN om eea op de agenda te krijgen en is het sportief dat ze het niet doorzetten. Het feit dat ze dit geheim hebben kunnen houden verdient natuurlijk ook een compliment.

Enige kanttekening is dat de Bart Foundation de SMS-jes aan, zo lijkt, de smsers vergoedt. Had dat nou gewoon aan de nierstichting geschonken. Als je nou zonodig wilt meebeslissen (lees: je geld wilt weggooien), laat BNN dan iets nuttigs met de opbrengst doen.

Voor de rest uiteraard niets dan lof en ik kom dan ook graag terug op de kritische toon die ik eerder heb gebruikt.

Anne-mijn_
Postmaniak
Contacteer:

Bericht door Anne-mijn_ » 02-06-07 10:08

pietvanvliet schreef:
Annemijn_ schreef:Typisch BNN vind ik het. Echht prachtig gedaan, de beste manier om aandacht voor hun doel te krijgen (Y)

Als je bedoelt te stellen dat het niet uitmaakt 'wat ze over je zeggen, zolang ze het maar over je hebben', heb je gelijk. Ik vrees alleen dat de nadruk op het negatieve blijft liggen en dat is, zo blijkt nu, onterecht.

Ik bedoelde idd het eerste. Ik vrees wel ook dat de aandacht naar het negatieve aspect gaat. Ik vind Ronals Plasterk een man met een fijne mening als het over dit onderwerp gaat. Ik kan nog geen nieuwe quote van hem vinden, maar hij zei dat ze het programma nou eenmaal niet konden verbieden en hij was gisteravond de eerste die zei dat het klasse was (oid, bij gebrek aan een letterlijke quote)

Ik ben benieuwd hoe de kranten en nieuwsuitzendigen er morgen uitzien, en wat er gaat gebeuren in de Tweede Kamer. En ook wat de rest van de wereld zegt, die er natuurlijk met haar neus bovenop zat ;)

De wereldpers (en natuurlijk NOVA voorop, nare azijnzeikers...) reageert niet erg sportief op het feit dat ze te grazen zijn genomen, maar daarvoor moeten we de editorials morgen maar lezen. Tot dusver is er eigenlijk alleen een neutraal bericht van Reuters.

Wat een gemiep. Oke, ze zijn te grazen genomen, maar uiteindelijk heeft BNN in mijn ogen niet onethisch gehandeld. Ze hebben op hun typische eigen manier ergens de aandacht op gevestigd. De wereld zou haar ogen eens moeten openen. (Of naja, het schijnt vooral in Nederland zo slecht gesteld te zijn met het aantal donoren, dus Nederland moet haar ogen openen)

Enige kanttekening is dat de Bart Foundation de SMS-jes aan, zo lijkt, de smsers vergoedt. Had dat nou gewoon aan de nierstichting geschonken. Als je nou zonodig wilt meebeslissen (lees: je geld wilt weggooien), laat BNN dan iets nuttigs met de opbrengst doen.

Ik dacht dat het anders ging. De SMSjes die je stuurde om een donorformulier aan te vragen waren gratis, maar volgens mij kostten die wel gewoon het bedrag van je eigen provider (Dus komt er alleen niets extra's bij van BNN). De SMSjes die echter verstuurd werden om te stemmen kostten 60 cent.
Ik heb het te druk met weer gelukkig zijn.

Monster

Bericht door Monster » 02-06-07 14:00

Geen gezeik, het was gewoon prachtig, en de wereld is wakker geschud.

BroodjeBrampao

Bericht door BroodjeBrampao » 02-06-07 18:23

volgensmij vergeten sommige mensen dat het er niet om gaat dat je donor moet worden, het gaat er om dat je moet nadenken of je donor wilt zijn of niet.. die keuze heb je en veel te weinig mensen hebben die keuze gemaakt. dus, vul dat formuliertje in! (kost je misschien 30 seconden)

Idiotheque
Moderator
Moderator

Bericht door Idiotheque » 02-06-07 18:55

Mooi man, jammer dat ik het gemist heb (kijk het nog wel een keertje, maar toch).
Achteraf gezien wel logisch, want zo'n show geeft niet het beeld van orgaandonatie in de werkelijkheid weer. Zo kan de donor niet beslissen over wie het orgaan krijgt (bij orgaandonatie van een nier van iemand die nog leeft geloof ik wel, naar familie etc.) en dat is voor veel mensen ook wel iets wat ze tegen kan houden ("ik wil niet dat m'n long naar een pedo gaat of m'n lever naar een alcoholist!").

Maar echt hulde voor BNN, hoe heel de wereld hier over viel!
en in het AD staat dat er 12.000 donorformulieren per SMS besteld zijn tijdens de show! Smakeloos of niet, het doel is bereikt en er denken sowieso al 12.000 mensen WEL eens na over zo'n keuze _O_

Sanneke

Bericht door Sanneke » 02-06-07 20:04

En nog eens 18.000 via internet. :D

chemietje
Best kansloos...

Bericht door chemietje » 02-06-07 20:32

Ik was sowieso al donor. Vond het maar een suf programma, en was blij dat ik er een smakeloze gewelddadige film in kon mikken, maar wel goed dat het onder de aandacht is gebracht.
Ik denk dat we elkaar wel mogen helpen.

Van mij mogen ze alles hebben, hoewel het meeste niet bruikbaar zal zijn (ik kan me bijvoorbeeld niet voorstellen dat ze mijn overgevoelige huid kunnen gebruiken, maar toch).
Er is gangreen voor iedereen.

The_Return_Off
Moderator
Moderator

Bericht door The_Return_Off » 04-06-07 11:32

Ik had wel voorspeld dat het niet echt op de manier kon gaan zoals ze zelf zeiden, maar de oplossing was anders.

Maar goed, ik blijf erbij dat de berichtgeving erover nooit echt positief kon worden. Leuk voor BNN, mooie publiciteitsstunt, joepie. Maar positieve publiciteit voor donoren was er niet. Als dit programma uitwerking heeft op het aantal donoren, dan is dat een negatieve uitwerking.
Each of us has been endowed with reason, and it is our right, as well as our responsibility, to exercise it.

LeBlond
Donateur
Donateur

Bericht door LeBlond » 04-06-07 11:37

Een negatieve uitwerking? Dit begrijp ik niet, waarom negatief?
Middels een volledig geplande stunt is er aandacht gevraagd voor het hele donorsysteem in Nederland, wat in zijn huidige staat gewoon totaal niet functioneerd. Meer dan 60% van de bevolking heeft hem samen met zijn of haar pensioenfonds en uitvaartverzekering op een stapeltje gegooid, oningevuld; dat dan weer wel.

Nu hoorde ik zojuist op de radio, dat 50.000 (!!!) mensen sinds afgelopen vrijdag een donorregister blaadje hebben aangevraagd. Dat is toch een fantastisch resultaat? Ook al zullen niet alle 50.000 zich als donor registreren, toch word er wel door 40.000 mensen iets aangevraagd/ingevuld (20% vergeet hem terug te sturen).

Dus vanwaar de opmerking 'negatieve publiciteit' (bestaat zoiets wel?) en 'negatieve uitwerking'?
Why is a raven like a writing desk?
Bij weinig hoofdpijn neem ik Paracetamol van 0.30€. Bij zware hoofdpijn van 1.20€.
Your days are numbered, and so are mine.
Watch out for the silent killer! DHMO!

LikeStrawberry
Raar wijf

Bericht door LikeStrawberry » 04-06-07 11:38

The_Return_Off schreef:Ik had wel voorspeld dat het niet echt op de manier kon gaan zoals ze zelf zeiden, maar de oplossing was anders.

Maar goed, ik blijf erbij dat de berichtgeving erover nooit echt positief kon worden. Leuk voor BNN, mooie publiciteitsstunt, joepie. Maar positieve publiciteit voor donoren was er niet. Als dit programma uitwerking heeft op het aantal donoren, dan is dat een negatieve uitwerking.

Waarom dat?
Calm your tits!

The_Return_Off
Moderator
Moderator

Bericht door The_Return_Off » 04-06-07 12:45

Natuurlijk zijn er mensen die positief reageren op dit programma. (ik schat zo'n 40.000 - 50.000 :P). Maar dit programma wordt door de overgrote meerderheid als smakeloos gezien. Mensen koppelen nu donoren aan smakeloos (bewust of onbewust).

Monster

Bericht door Monster » 04-06-07 12:49

Waarom was dit programma smakeloos dan? Als ze het spel echt hadden afgemaakt was het smakeloos geweest, nu niet.

LikeStrawberry
Raar wijf

Bericht door LikeStrawberry » 04-06-07 13:19

The_Return_Off schreef:Natuurlijk zijn er mensen die positief reageren op dit programma. (ik schat zo'n 40.000 - 50.000 :P). Maar dit programma wordt door de overgrote meerderheid als smakeloos gezien. Mensen koppelen nu donoren aan smakeloos (bewust of onbewust).

Ehm nee, ik zie de link niet. Of nouja, ik zie hem wel, denk alleen niet dat het zo werkt.

Ik denk alleen dat er teveel lakse mensen zijn, die het toch allemaal weer vergeten in te vullen. :) vooral als dit media hypje weer overgewaait is. :)
Calm your tits!

LeBlond
Donateur
Donateur

Bericht door LeBlond » 04-06-07 13:56

The_Return_Off schreef:Natuurlijk zijn er mensen die positief reageren op dit programma. (ik schat zo'n 40.000 - 50.000 :P). Maar dit programma wordt door de overgrote meerderheid als smakeloos gezien. Mensen koppelen nu donoren aan smakeloos (bewust of onbewust).

Is dat niet een tikkeltje overhaaste generalisatie?
'Een tikkeltje' mag je eigenlijk wegdenken.
Bij weinig hoofdpijn neem ik Paracetamol van 0.30€. Bij zware hoofdpijn van 1.20€.

pietvanvliet
Beheerder
Beheerder

Bericht door pietvanvliet » 05-06-07 22:59

Annemijn_ schreef:Ik dacht dat het anders ging. De SMSjes die je stuurde om een donorformulier aan te vragen waren gratis, maar volgens mij kostten die wel gewoon het bedrag van je eigen provider (Dus komt er alleen niets extra's bij van BNN). De SMSjes die echter verstuurd werden om te stemmen kostten 60 cent.

Yup. En die SMSjes gaat BNN vergoeden. Dat vind ik jammer. Dan wordt idiotie beloond (een ander woord om de mensen uit te duiden die via SMS gaan proberen een volslagen onbekende te overtuigen een nier af te staan aan een andere volslagen onbekende kan ik niet bedenken). Had dat geld dan nuttig besteed.

Streep schreef:

Ik vrees van niet. Je hoeft alleen maar naar de persreacties te kijken om de mening van de massa in te kunnen schatten. Vergeleken met de enorme kritiek zijn 40.000 formulier aanvragen natuurlijk een lachertje.

Laten we niet vergeten dat het hier om aanvragen gaat en niet om aanmeldingen.

Gelukkig krijgen we nu en spoeddebat:
NU.Nl schreef:Spoeddebat over orgaandonaties
Uitgegeven: 5 juni 2007 15:39

DEN HAAG - De Tweede Kamer gaat een spoeddebat met minister Ab Klink (Volksgezondheid) houden over het tekort aan donororganen. GroenLinks en SP steunden dinsdag een verzoek van D66-Kamerlid Fatma Koser Kaya, die van Klink zo snel mogelijk wil weten wat hij gaat doen om het aantal donoren op te krikken.
ANP

De regeringspartijen wilden pas met de minister debatteren als hij zijn plannen aan de Kamer uiteen heeft gezet. Die informatie wordt deze maand verwacht.

Dit voorjaar begon nog een nieuwe campagne om meer mensen ertoe te bewegen hun organen na hun dood voor transplantatie beschikbaar te stellen.

Ze leren het al, nu reageren ze binnen een week op wat we willen. Nog even en de politiek gaat acute problemen oplossen.

En heel misschien komen ze er ooit toe om problemen op te lossen voordat het echt problemen worden.

Geintje.

LeBlond
Donateur
Donateur

Bericht door LeBlond » 06-06-07 02:02

pietvanvliet schreef:
Streep schreef:

Ik vrees van niet. Je hoeft alleen maar naar de persreacties te kijken om de mening van de massa in te kunnen schatten. Vergeleken met de enorme kritiek zijn 40.000 formulier aanvragen natuurlijk een lachertje.

Laten we niet vergeten dat het hier om aanvragen gaat en niet om aanmeldingen.

En doordat er 40.000 aanvragen zijn geweest, wat verschrikkelijk weinig is in vergelijking met het aantal kritiek, koppeld nu de overgrote meerderheid 'donoren' aan 'smakeloos' ?

Ik mis nogsteeds de fundering voor deze bewering.

Rijmelarij van niveau lik-me-vestje.

The_Return_Off
Moderator
Moderator

Bericht door The_Return_Off » 06-06-07 09:17

Als in: 90% procent vond het aanvankelijke "idee" smakeloos en veel mensen hiervan weten niet zoveel van humor en zien de grap dus niet in. Ook is het natuurlijk een grap maken over de dood, wat heel veel mensen ook niet kunnen waarderen. En dan heb je natuurlijk de groep die het niet kan hebben dat ze erin getrapt zijn.

Dan de connectie: dit zijn mensen die aandacht proberen te vragen voor donoren, er doen zelfs 3 donoren zelf mee. Nu zijn Nederlanders (of liever mensen in het algemeen) slecht in het uit elkaar houden van mediageile mensen en het gros mensen (zie: het beeld dat 'we' van 'moslims' hebben). Dus wordt de hele donorwereld (onbewust) geassosieerd met deze grap.

Ik vind het stiekem wel een vette grap, maar ik vrees erg dat ze het doel voorbij streven. En daarbij is het een goede grap met slechte gevolgen en dus een grap die je beter maar niet kan maken. (Als heel Nederland bestond uit de TM'ers hierboven - dus mensen die de grap er wél van inzien - zou ik de grap ten sterkste aanmoedigen).

Plaats reactie