Donor, Lijkt jou het wat?

Het forum bedoeld voor serieuzere zaken.
Niet serieuze zaken gaan zo "Algemeen Gebabbel" in!
LikeStrawberry
Raar wijf

Bericht door LikeStrawberry » 11-05-07 09:09

nu.nl schreef:Een op de vier Nederlanders voelt niets voor orgaandonatie. Zij willen zich niet laten registreren om nier, hart, long of lever af te staan. Dat blijkt uit een vrijdag verschenen studie van het Nederlands Instituut voor de Gezondheidszorg Nivel.

Drie jaar geleden zei 13 procent zich niet als donor te laten registeren, ook als dat eventueel zou worden verplicht. Dat is nu 26 procent. Nederlanders zijn ook minder dan voorheen bereid om een orgaan van een overleden familielid beschikbaar te stellen.

Behoefte

Vorig jaar waren er 200 donoren, in 2004 waren dat er 228. Maar de behoefte is aanzienlijk groter. In 2006 wachtten 1440 mensen op een orgaan. Elk jaar sterven honderden mensen omdat niet tijdig een vervangend orgaan beschikbaar is. Door het sterk toenemende aantal patiënten met diabetes is vooral het tekort aan nieren nijpend.

bron
Calm your tits!

Idiotheque
Moderator
Moderator

Bericht door Idiotheque » 11-05-07 15:45

Nou, dan is ook weer duidelijk waarom het belangrijk is waarom het zo snel mogelijk moet worden ingevuld.
Als je een beetje reeel in het leven staat weet je dat het morgen best eens je laatste dag zou kunnen zijn. Als jij je beslissing dan nog niet genomen hebt, leggen ze de keuze bij je nabestaanden en die willen dus blijkbaar ook steeds vaker geen organen af staan.

Erg jammerlijk dit, 26% is echt ontzettend veel. Dacht altijd dat Nederlanders zo nuchter waren...

Idiotheque
Moderator
Moderator

Bericht door Idiotheque » 12-05-07 13:44

Well, het is dus weer volop in het nieuws, heel goed.

Begin overigens steeds meer te voelen voor het what comes around, goes around principe.
Mensen die zelf donor zijn krijgen voorrang op niet-donors wanneer zij een orgaan nodig hebben. Lijkt me eigenlijk wel heel eerlijk.
Moet wel goed bijgehouden worden, want mensen met 'slechte' organen die niet geschikt zijn voor donatie moeten natuurlijk wel uitzondering op de regel vormen.

't Erge is dat als het zo doorgaat de orgaanhandel steeds meer terrein zal winnen. Wat als gevolg heeft dat rijke mensen via een omweg aan een nier kunnen komen, maar arme mensen moeten blijven wachten.
Verder is de orgaanhandel sowieso een nasty wereldje, ik wil niet eens weten hoe die organen verkregen zijn. Maar ja, als jij of een familielid doodgaat, de enige manier om in leven te blijven een nieuw orgaan is, en je hebt genoeg geld... Wat maakt dat dan nog uit?

Tommie

Bericht door Tommie » 12-05-07 13:58

Idiotheque schreef:Mensen die zelf donor zijn krijgen voorrang op niet-donors wanneer zij een orgaan nodig hebben. Lijkt me eigenlijk wel heel eerlijk.

Ook als die niet-donor geen donor is op grond van sterke religieuze redenen? :)

Idiotheque
Moderator
Moderator

Bericht door Idiotheque » 12-05-07 14:01

Nee, dat is een keuze die je maakt naar mijn mening.
Al vraag ik me af of religies die het afstaan van organen verbieden het ontvangen van organen dan wel weer toestaan, lijkt me niet eigenlijk :P

Kaleidoscope

Bericht door Kaleidoscope » 12-05-07 14:40

Tja, Gwen, ik vind dat je makkelijk spreekt. Ik ben het totaal met je eens, daar niet van, maar ik begrijp bijna net zo goed dat mensen van mening zijn dat "het hún lichaam is", en daar moet je vanaf blijven, of het nou leeft of niet.

Idiotheque
Moderator
Moderator

Bericht door Idiotheque » 12-05-07 15:05

Oh ja hoor, ik accepteer de keuzes die mensen maken, ik kan er alleen gewoon echt niet bij (ik heb ook nog nooit een in mijn ogen goed argument gehoord om het niet te doen).
Maar zeker weten dat je van het lichaam afblijft van iemand die heeft aangegeven dat hij of zij geen donor wil worden. Maar dan inderdaad ook als die persoon nog leeft en zelf een donororgaan nodig heeft.

In elk geval vind ik het wel belangrijk dat je die keuze maakt en het niet overlaat aan je nabestaanden. Ik snap in elk geval dat die mensen er niks voor voelen om het lichaam van een geliefde open te laten snijden en z'n organen er uit te laten halen, omdat hun verdriet nog hartstikke vers is. Heel veel mensen zullen niet in staat zijn om te bedenken wat de overledene nou gewild zou hebben, maar denken alleen aan het gevoel wat zij er zelf bij hebben.
Vind persoonlijk dat je het niet kunt maken om je familie op zo'n moment met zo'n keuze op te zadelen. Bespreek je twijfel dan in elk geval eens met ze.

Kaleidoscope

Bericht door Kaleidoscope » 12-05-07 15:27

Zoals ik zei; ik ben het met je eens. Maar ik vind het argument "het is mijn lijf, zowel dood als levend, en daar blijf je vanaf" nogal goed. Het is namelijk zo, en ik en jij vinden dan wel dat het niet uit maakt en dat je anderen er heel erg mee helpt, maar lang niet iedereen.

Oh en inderdaad: Je moet het wel zelf besluiten en niet aan je nabestaanden overlaten. Dat mag wat mij betreft verplicht worden.

Satine
Postmaniak

Bericht door Satine » 12-05-07 15:58

Ik ben sinds mijn 18e donor, dus eh.. Ja, het lijkt me wel wat!
Dit hart is even lam geslagen, maar nog niet van steen.

dlethcam
Spammerd

Bericht door dlethcam » 12-05-07 16:14

ik ben volgens mij al vanaf mijn 15de of 16de donor?

als je het mij vraagt moeten ze het hier net zoals in Belgie doen, gewoon dat iedereen automatisch donor is
wil je het niet zijn? dan moet je er maar moeite voor doen en een formulier invullen

aangezien men over het algemeen te lui is om er zelf achteraan te gaan om het wél te worden

ik zou zeggen meld je allemaal aan :D

winn
Post alleen onzin ;)

Bericht door winn » 12-05-07 17:55

machteld schreef:ik ben volgens mij al vanaf mijn 15de of 16de donor?

als je het mij vraagt moeten ze het hier net zoals in Belgie doen, gewoon dat iedereen automatisch donor is
wil je het niet zijn? dan moet je er maar moeite voor doen en een formulier invullen

aangezien men over het algemeen te lui is om er zelf achteraan te gaan om het wél te worden

dat vind ik ook een goede regeling wat ze in België doen! maar ik heb nog steeds geen formulier thuis gekregen, mijn ouders en zus weten wel dat ik alles af wil staan, maar dinsdag moet ik toch langs het gemeentehuis om mn rijbewijs op te halen, dus neem ik meteen zon formulier mee, want volgens mij liggen die daar wel..

dlethcam
Spammerd

Bericht door dlethcam » 13-05-07 09:53

die liggen er vast wel, en anders misschien bij de bieb?
en je kan m anders altijd gratis bestellen op http://www.donorvoorlichting.nl/

LittleMissMe
Postmaniak

Bericht door LittleMissMe » 13-05-07 11:28

ben ik met je eens! ik denk dat mensen meer moeite doen om zich áf te melden dan om zich áán te melden
- - Lift your skinny Fists like Antennas to Heaven - -

Poeni
Ban me! Ben verslaafd!

Bericht door Poeni » 13-05-07 11:29

Ja ik las in de krant dat ze dat hier ook misschien willen gaan doen, een actief donorregistratie systeem, als je niks opgeeft ben je dan automatisch donor.
Ik maak je dood met een blije mus.

winn
Post alleen onzin ;)

Bericht door winn » 13-05-07 11:36

Poeni schreef:

Ja ik las in de krant dat ze dat hier ook misschien willen gaan doen, een actief donorregistratie systeem, als je niks opgeeft ben je dan automatisch donor.

ik vind het een slim plan! als je zo graag wil dat er niks met je lichaam gebeurd, dan moet je ook maar wat moeite ervoor doen om je lichaam te behouden :) vind ik wel zo eerlijk

LikeStrawberry
Raar wijf

Bericht door LikeStrawberry » 14-05-07 20:49

Kaleidoscope schreef:Zoals ik zei; ik ben het met je eens. Maar ik vind het argument "het is mijn lijf, zowel dood als levend, en daar blijf je vanaf" nogal goed. Het is namelijk zo, en ik en jij vinden dan wel dat het niet uit maakt en dat je anderen er heel erg mee helpt, maar lang niet iedereen.

Oh en inderdaad: Je moet het wel zelf besluiten en niet aan je nabestaanden overlaten. Dat mag wat mij betreft verplicht worden.

Dat is een keuze inderdaad, maar ik ben dan hard, dan wil je dus ook geen orgaan van een ander. Want dat is niet van jou maar van een ander. :)
Calm your tits!

Anne-mijn_
Postmaniak
Contacteer:

Bericht door Anne-mijn_ » 23-05-07 18:52

Voor mijn schoolkrant ben ik bezig met een artikel over orgaandonatie. Het wordt natuurlijk informatief en verder wil ik het eigenlijk vooral beschouwend laten. Om het wat leesbaarder en aantrekkelijker te maken zou ik er graag wat quotes in doen. Mijn vraag is dus; zou ik enkele van jullie mogen quoten? Je wordt dan genoemd met je voornaam, leeftijd en mening.
Ik heb het te druk met weer gelukkig zijn.

The_Return_Off
Moderator
Moderator

Bericht door The_Return_Off » 25-05-07 09:30

Ik zou gewoon kijken wat leuke quotes zijn en dan de personen zelf op hun TM aanspreken ;). Lijkt me het effectiefst.
Each of us has been endowed with reason, and it is our right, as well as our responsibility, to exercise it.

"Leder beredenederen" - Meneder de Beder.

Anne-mijn_
Postmaniak
Contacteer:

Bericht door Anne-mijn_ » 25-05-07 10:20

The_Return_Off schreef:Ik zou gewoon kijken wat leuke quotes zijn en dan de personen zelf op hun TM aanspreken ;). Lijkt me het effectiefst.

Ik heb geprobeerd om wat quotes te gebruiken, maar erg duidelijk werd het niet. Dus nu gebruik ik wel meningen die hier gegeven zijn, maar geen namen of leeftijden :)
Ik heb het te druk met weer gelukkig zijn.

winn
Post alleen onzin ;)

Bericht door winn » 25-05-07 10:56

Kaleidoscope schreef:Tja, Gwen, ik vind dat je makkelijk spreekt. Ik ben het totaal met je eens, daar niet van, maar ik begrijp bijna net zo goed dat mensen van mening zijn dat "het hún lichaam is", en daar moet je vanaf blijven, of het nou leeft of niet.

jah daar ben ik het mee eens, maar wanneer iemand geen organen wil afstaan, moet hij ook niet zeuren om organen van anderen (k kan het even niet subtieler zeggen) dat vind ik dan oneerlijk, want dat betekend dat diegene niks voor een ander over heeft, maar vooral wel aan zichzelf denkt. Ik vind dan dat mensen die donor zijn en zèlf een donororgaan nodig hebben voor gaan voor de niet-donoren.

mokka

Bericht door mokka » 25-05-07 11:03

hm niet heel het topic gelezen... wel ff alvast bedankt voor de reminder, moet het formulier nog steeds invullen.

maar ja, duidelijk dat ik donor wil worden... want wat heb ik nog aan mijn organen als ik dood ben? :)

The_Return_Off
Moderator
Moderator

Bericht door The_Return_Off » 26-05-07 13:59

Kan iemand me nog eens uitleggen wat het punt is van het argument 'Het is míjn lichaam'?
Waarom is dat een argument om iets NIET weg te geven, als je het zelf niet meer gebruikt?
(En nogmaals: hoe kan je iets weggeven dat níet van jou is?)
Each of us has been endowed with reason, and it is our right, as well as our responsibility, to exercise it.

"Leder beredenederen" - Meneder de Beder.

Nietzman
Moderator
Moderator

Bericht door Nietzman » 26-05-07 14:11

CDA wil dat BNN stopt met donorshow
Uitgegeven: 26 mei 2007 11:00

DEN HAAG - Het CDA wil dat BNN stopt met de voorbereidingen van De Grote Donorshow, die de omroep vrijdag wil uitzenden ter nagedachtenis aan zijn overleden oprichter Bart de Graaff.

In die show (20.30 uur, Ned. 3) krijgt de ongeneeslijk zieke Lisa (37) de keuze aan wie van drie jonge nierpatientjes zij het liefst een nier afstaat. De kijkers kunnen haar adviseren door te sms'en. BNN wil op deze manier aantonen dat het, vijf jaar na het overlijden van De Graaff, nog steeds lastig is om aan donoren te komen.

Verwerpelijk

CDA-mediawoordvoerder Joop Atsma vindt het een verkeerd en verwerpelijk idee van BNN en tv-producent Endemol. "Dinsdag in het vragenuurtje roep ik minister Ab Klink (Volksgezondheid) en Ronald Plasterk (Media) erover naar de Tweede Kamer.

Ik wil dat zij er een stokje voor steken, dit kan echt niet. Ook wil ik dat zij met BNN over de kwestie in gesprek gaan. BNN lost het ene probleem met het andere op. Hoe moeten de twee afgewezen patientjes zich wel niet voelen na de uitzending?", schetst Atsma zaterdag.

(c) ANP

Heavy shit, zo'n programma. Maar ik denk wel dat het waarschijnlijk een van de enige manieren is om wat ogen open te trappen.
Obese kids. They've just got very slow metabolisms.... and very fast chip-eating hands
Last.fm

pietvanvliet
Beheerder
Beheerder

Bericht door pietvanvliet » 29-05-07 12:10

Nietzman schreef:Heavy shit, zo'n programma. Maar ik denk wel dat het waarschijnlijk een van de enige manieren is om wat ogen open te trappen.

Mwhoa, dat kan vast wel ietsjes minder plat dan door middel van een sms-spelletje.

Krijgen we dan ook beelden van de twee nierpatiëntjes die het niet worden? Als je dan zo nodig iets wilt doen en er een programma over wil maken zijn er vast wegen die een tikkeltje subtieler zijn.

Ontegezeggelijk is het lovenswaardig dat BNN aandacht probeert te genereren voor het werven van donoren, maar ze hadden de gebruikelijke dubbeltjesdiepgang toch wel voor een keertje kunnen laten varen?
Later is allang begonnen.

LeBlond
Donateur
Donateur

Bericht door LeBlond » 29-05-07 12:24

Zoals in de krant stond hebben ze nu alle drie een kans van 33%. Een percentage dat velen malen hoger ligt dan bij de 'Orgaan-Loterij'.

Jongeren moeten nu eenmaal recht en keihard voor hun ogen hebben wat het gevolg is van het niet invullen van zo'n donorpapiertje, subtiel is geen oplossing, aangezien de gemiddelde jongere de meest zieke dingen al heeft gezien op internet.

Ik vind het eigenlijk wel een goede manier. Keihard en duidelijk, waar je niet alleen reactie mee uitlokt, maar ook nog eens de aandacht mee krijgt.

Vooralsnog is mijn mening over mijn lichaam doneren nog niet veranderd though, maar misschien werkt het bij anderen.

:)

\\edit:

Trouwens Piet. Het is geen 'sms-spelletje'. Er kunnen smsjes worden gestuurd richting uitzending, maar het gaat niet om het stemmen. Het ongeneeslijk-zieke persoon wat haar nier schenkt, beslist zelf.
Why is a raven like a writing desk?
Bij weinig hoofdpijn neem ik Paracetamol van 0.30€. Bij zware hoofdpijn van 1.20€.
Your days are numbered, and so are mine.
Watch out for the silent killer! DHMO!

Plaats reactie