Donor, Lijkt jou het wat?

Het forum bedoeld voor serieuzere zaken.
Niet serieuze zaken gaan zo "Algemeen Gebabbel" in!
LeBlond
Donateur
Donateur

Donor, Lijkt jou het wat?

Bericht door LeBlond » 28-03-07 12:31

Ik kreeg een brief in de bus die mij erop wees dat ik 18 of 19 jaar was, en dat ik dus de keuze had om aan te geven of ik een donor wilde worden, op het moment van overlijden, of niet.

Nu vroeg ik mij af of meer mensen deze post hebben gehad, en wat hun motivatie was om wel of niet donor te worden.

Aan de ene kant lijkt het me geen fijn idee als mijn lichaam uit elkaar word gehaald, en dat zieke kind van 9 zal me ook een zorg zijn, maar het image dat iemand zoals ik zelf nu ben, nog vol van het leven, de sjaak is om geraakt te worden door iets. Dan voel ik me na mijn dood toch wel een huftertje dat ik egoïstisch moest wezen.

Conclusie: ik weet het nog niet.

Weet jij het al? :)
Why is a raven like a writing desk?
Bij weinig hoofdpijn neem ik Paracetamol van 0.30€. Bij zware hoofdpijn van 1.20€.
Your days are numbered, and so are mine.
Watch out for the silent killer! DHMO!

Arjen
Beheerder
Beheerder
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Arjen » 28-03-07 12:40

Ja. Bij mij mogen ze alles er uit halen. Like I care, ben dan toch dood. Als ik er nog iemand mee kan helpen, uitstekend, heeft iemand er nog wat aan.

Verwijderd

Bericht door Verwijderd » 28-03-07 12:41

ik heb niet zon bericht gekregen, maar ik zou wel donor willen zijn. ik vind het geen fijn idee als mijn organen in het lichaam van iemand anders zouden zitten, maar dat vindt ik minder belangrijk, om dat ik een leven zou kunnen redden, dus ik ben graag donor. ook voor huid en ooglenzen, maar ik zou niet mijn lichaam afstaan voor medisch onderzoek.

noodle
Postmaniak

Bericht door noodle » 28-03-07 12:45

danku voor dit topic O+
ik heb namelijk zelf ook die brief gekregen en zit gewoon heel erg te twijfelen.
het idee dat ze na mn dood in me gaan zitten purren vind ik niet echt aantrekkelijk, maar als je daar een leven mee kunt redden...

dus ik ben er nog niet helemaal uit maar uiteindelijk zal het denk ik toch wel een 'ja' worden, alleen dan niet mijn huid+hart
nineteeneightyeight

Dione_de_Graaff
Niet weg te slaan

Bericht door Dione_de_Graaff » 28-03-07 12:51

Ik ben donor en ze mogen alles overal voor gebruiken, ook medisch onderzoek. Laat ze maar lekker purren. Voel je niks van joh.

KMQueeNy
Moderator
Moderator

Bericht door KMQueeNy » 28-03-07 12:52

Mag je aangeven wat je wel en niet wilt laten ''gebruiken'' dan?

Ik heb deze brief een aantal jaar geleden gehad.
En mijn antwoord was nee.

Ik vind het niet zo'n prettig idee.
Verder kan ik niet (of eigk. heel slecht uitleggen) waarom niet.

Maloes-
Postmaniak

Bericht door Maloes- » 28-03-07 12:53

figh schreef:en...

dus ik ben er nog niet helemaal uit maar uiteindelijk zal het denk ik toch wel een 'ja' worden, alleen dan niet mijn huid+hart

Waarom je hart niet als ik vragen mag?

Ik wil wel donor worden. Naar mijn mening heb ik niks meer aan mijn organen e.d. als ik dood ben en als ik er iemand blij mee kan maken mooi mee genomen. Het is alleen de vraag of je nog geschikt bent voor donor als je dood bent.

Monster

Bericht door Monster » 28-03-07 14:29

Ik ben nog geen 18, maar ik wil wel zeker weten donor worden. Als je iemand leven kunt redden met organen die je toch niet meer gebruikt, waarom zou je dan zo egoistisch zijn om ze te laten vergaan/verbranden.

Ik zit er ook over te denken om als ik 18 word bloeddonor te worden. Maar daar ga ik eerst nog wat meer informatie over vinden.

Ik bekijk het allemaal heel nuchter, want als je zelf ooit een orgaan nodig hebt, dan zul je ook niet zeggen; Nee, laat een dood iemand zijn organen maar houden, die heeft ze vast harder nodig dan ik. Mensen die zelf geen donor zijn, hebben naar mijn mening ook minder recht op andermans organen und so weiter.

:o)

Wondertol
Tijd over?

Bericht door Wondertol » 28-03-07 14:52

Ik ben ook geen 18, maar las in het informatie foldertje van mijn vriend dat je dit al vanaf je 12e kan regelen. Dus heb zelf ook een formulier aangevraagd. En ja, ik wil dus donor worden. Als mijn hoofd er maar een beetje goed uit blijft zien, zodat mijn familie normaal afscheid van me kan nemen. De rest van je lichaam is toch bedekt met kleding.
I could stay awake, just to hear you breathing.

pinda
Newbee!

Bericht door pinda » 28-03-07 15:03

Ik heb hem toevallig vandaag terug gestuurd. Ik heb er voor gekozen om donor te zijn, als ik zelf ooit een orgaan nodig heb zou ik het ook willen hebben.
Van mij mogen ze al m'n organen enzo hebben, op m'n huid en hoornvlies na.

Muisje
Donateur
Donateur
Geslacht:

Bericht door Muisje » 28-03-07 15:06

Ik heb deze brief laatst ook in de bus gehad. Ik ben er nog over aan het twijfelen. Ik denk altijd, stel dat ik dingen afsta, dan ben ik gehandicapt/oid in de hemel? Echt iedereen waar ik dit tegen vertel begint hard te lachen en nu ik er zelf meer over nadenk realiseer ik me ook wel dat het niet zo'n logische redenering is. Als iemand een ongeluk krijg en daardoor om het leven komt en hij/zij bij dit ongeluk onherkenbaar/ernstig gewond is, zou hij/zij ook gehandicapt/oid moeten zijn in de hemel. Dat lijkt me niet zo logisch.

Als ik donor wordt sta ik iig mijn darmen niet af. Ik heb zelfs elke dag buikpijn door mijn darmen, dus dat gun ik iemand anders niet. Verder heb ik me er nog niet erg in verdiept. Ik denk iig niet dat ik mijn huid en ooglenzen af sta, gewoon omdat ik daar geen goed gevoel bij heb.
This will all make perfect sense someday.

Nightwork

Bericht door Nightwork » 28-03-07 15:18

Sowieso is geloven dat je in de hemel komt (met je lichaam in de staat wanneer je sterft) niet erg logisch, eh?..

Maar ehm, waarom niet hè. Dood is dood.

Muisje
Donateur
Donateur
Geslacht:

Bericht door Muisje » 28-03-07 15:19

Het is meer dat ik dan niet herkent zou worden? Zoals ik al zei, ik heb er nog nooit van iemand is van gehoord dat het logisch is dat ik zo denk. Ik wilde het in eerste instantie niet eens typen, maar dacht boeie. :)

Monster

Bericht door Monster » 28-03-07 15:26

Klinkt misschien stom wat ik nu ga zeggen, maar mensen die geloven, die geloven toch dat je ziel naar de hemel gaat? En je ziel wordt toch niet aangetast door donor te worden?

Muisje
Donateur
Donateur
Geslacht:

Bericht door Muisje » 28-03-07 15:31

Laat maar, oke?

LadyLuck
Gezocht: relatie!

Bericht door LadyLuck » 28-03-07 15:53

Ik heb ook een brief thuis gehad, en meteen een heel duidelijk antwoord aangekruist : NEE
why?
Nou, ik ben van mening dat je orgaantjes helemaal alleen van jou zijn, en daar hoort niemand aan te zitte. En ja komt er dan weer iedere keer dat gedoe over "jij zou het ook fijn vinden als je ziek zou zijn en je zou iets nodig hebben dat het er dan zou zijn" .. Nee want als ik ziek zou worden dan is t gewoon zoals het is. Jammer maar helaas.
Bij mij gaan er geen organen in en uit klaar.
smiles across my face im standing over you and i laugh straight in your face

i never cared for guns but that night i opened the bar keepers box and i shot you both down

www.thats-me.nl/sweetskull_

Kirsten
Postmaniak

Bericht door Kirsten » 28-03-07 16:09

Ik heb ook 'nee' ingevuld. Ik vind het lastig om het uit te leggen waarom ik het niet wil. Ik vind het maar een eng idee dat mensen nadat je dood bent je lichaam 'leeghalen' om donororganen af te staan. Als ik het goed begrepen heb, heeft je familie ook amper de kans om afscheid van je te nemen, omdat ze de organen gelijk nodig hebben. (Correct me if I'm wrong!) Ik wil hun dat afscheid niet van ze afnemen. Ik vind het wel knap van mensen die donor zijn, maar ikzelf zou het echt niet kunnen.
It takes some silence to make sound.

tatta
Wannabe-crew?

Bericht door tatta » 28-03-07 16:36

Ik had er gisteren een discussie over met een vriend van me, hij wil zijn zijn organen best afstaan, maar enkel aan mensen van een "goede stand". Zo wil hij niet dat een of andere zwerver die zn lever verknalt door elke dag te drinken zijn lever krijgt, en daar zit wel wat in vind ik.
so, so you think you can tell?

LozerKid

Bericht door LozerKid » 28-03-07 17:17

Heel Simpel... ik heb het ook gekregen. Ik heb meteen nee gezegd. Ik wil niet gedwongen worden om daar nu al een beslissing over te nemen. En ik wil het niet zomaar aan jan en alleman geven. Alleen dichte familie mag aanspraak doen op mijn organen dan. De rest niet, dat gaat mooi de kist in en de fik erin!

Spork
Niet weg te slaan

Bericht door Spork » 28-03-07 17:26

Ik ben al donor. Ik ken in mijn omgeving iemand met een donornier (ook al heeft hij die van zijn eigen vrouw) maar hij was al dood geweest als dat niet had gekund en hij geen andere nier had kunnen krijgen. Van mij mogen ze ook alles hebben als ik dood ben, ik heb me al geregistreerd toen ik 18 werd. Ik heb er toch niets meer aan, en als ik er iemand op zo'n manier mee kan helpen... Altijd.
If only forever...

noodle
Postmaniak

Bericht door noodle » 28-03-07 17:37

Maloes schreef:
figh schreef:en...

Waarom je hart niet als ik vragen mag?

Geen goede reden voor, meer gevoelskwestie.
Het is toch waar je lichaam op draait enzo :)

@ Muisje, ik snap het wel, beetje een unheimisch gevoel :s
nineteeneightyeight

Marina
Forummeubel

Bericht door Marina » 28-03-07 18:34

Ik ben nog geen 18, maar ik wil zeker weten donor worden. Ik heb er toch niks meer aan als ik dood ben. En het is toch alleen maar mooi als je er mensen mee kunt redden? En ik begrijp mensen gewoon niet die dat niet willen.

Florence

Bericht door Florence » 28-03-07 19:26

Chocolat schreef:Ik ben nog geen 18, maar ik wil zeker weten donor worden. Ik heb er toch niks meer aan als ik dood ben. En het is toch alleen maar mooi als je er mensen mee kunt redden? En ik begrijp mensen gewoon niet die dat niet willen.
Zo zit ik er precies hetzelfde in.

Arjen
Beheerder
Beheerder
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Arjen » 28-03-07 19:30

Mensen dood laten gaan omdat je iets "niet prettig" vind. Daar kan ik met mijn verstand niet bij. Hoe kan je iets niet prettig vinden als je dood bent? :?

winn
Post alleen onzin ;)

Bericht door winn » 28-03-07 20:07

van mij mogen ze alles gebruiken, dood is dood, want heb je er nog aan als je het onder de grond gooit of het verbrand, kun je beter iemand ermee helpen.. tenminste vind ik wel zo sociaal. Ik vind ook niet dat het een gevoelskwestie is, wat voel je nou nog als je dood bent? misschien, stel dat het bestaat, kijk je van boven neer op hoe je lichaam gebruikt wordt, dan is het toch alleen maar mooi om gelukkige mensen te zien, die jij uiteindelijk hebt geholpen?

Plaats reactie