Communisme

Het forum bedoeld voor serieuzere zaken.
Niet serieuze zaken gaan zo "Algemeen Gebabbel" in!
The_Return_Off
Moderator
Moderator

Bericht door The_Return_Off » 07-01-07 20:01

1 woord is genoeg:

Speltheorie!

De speltheorie is de economische theorie die het communisme per direct naar het land van de fabeltjes stuurt.

Ik heb het wel eens eerder belicht in een topic hier. Maar hier is een link naar een betere uitleg. Noorderlicht
Each of us has been endowed with reason, and it is our right, as well as our responsibility, to exercise it.

"Leder beredenederen" - Meneder de Beder.

zerokill
Gezocht: relatie!

Bericht door zerokill » 07-01-07 22:42

kon het niet direct terugvinden via de zoekfunctie maargoed
klein beetje uitleg? :P

persoonlijk waardeer ik de ideaalen van communisme enorm. of het economisch haalbaar is weet ik weer niet, moet ik me iets meer verdiepen in communisme.

het jammere van communisme is dat het tot nu toe altijd gepaard is gegaan met dictatuur en schending van mensenrechten.

ik ben redelijk benieuwd wat je te zeggen hebt over speltheorie want op het eerste gezicht lijkt het alsof communisme, economisch gezien, wel zou kunnen (met aanpassingen).

Verwijderd

Bericht door Verwijderd » 07-01-07 22:57

Plus dat je zogenaamd eerlijke mensen voor je moet laten werken.

:?

wat bedoel je?

Kapitalisme gaat dan ook niet uit van gelijkheid Einstein.

En hoe is dat relevant?

Ik ben kok ok?

Ik kook dag na dag heerlijke gerechten voor mensen in een leuke toko, die mensen betalen daarvoor en daarom heb ik het idee dat ik het ergens voor doe.

Als ik niet betaald zou krijgen zou ik het nergens voor doen (voor mijn idee) wáárom!? zou ik dan werken?

Als alles toch wel gedeeld word, Waarom zou ik dan gaan werken? Zo Moralistisch ingesteld ben ik niet hoor.

Je begrijpt communisme niet.

Het principe is dat ieder werkt zo goed als ie kan en daarvoor een gelijk deel van de welvaart v.d samenleving ontvangt in verhouding met wat ie nodig heeft.

Als jij dus niet zou werken, dan krijg je dus ook niks.
Als jij anderen niet helpt, waarom zouden ze jou dan helpen?

Communisme is niet altruisme.

wat doe je met de overige 49% die er

*Niet van overtuigd is.
*Nooit van overtuigd zal worden

Die mensen, wat doe je daarmee?...
49% Van de bevolking van je prachtige communistische regime wilt niet meewerken, gaan we ervan uit dat je dat terug weet te dringen ("overtuigingskracht") tot 25%.

¼ Van je hele bevolking staat niet achter het regime, en zal dus niet meewerken. Zullen wel profiteren van álles wat ze gratis kunnen verstrekken, Maar zullen niet hun steentje bijdragen.

als die 1/4e niet hun steentje bijdragen
dan krijgen ze ook niks van de 3/4e die wel werken

da's toch logisch?
Er is geen plaats voor parasieten in het communisme, dat is net de reden voor de revolutie; een einde aan parasitair bewind van de heersende klasse die anderen laat werken en toch de meeste welvaart hebben.

je argumenten zijn gestoeld op een totaal onbegrip van wat het communisme inhoudt. Da's niet onlogisch, want zo wordt communisme ook voorgesteldt in schoolboeken, op tv, in kranten...
punt is wel dat dat dus niet communisme is

En dáárom zal het niet werken.

wel dus :)

Je slaat complete wartaal uit. Je reageert niet eens op mijn post, je doet alsof ik iets gezegd heb wat ik helemaal niet gezegd hebt en daarna herhaal je je hele verhaal gewoon weer om weer te eindigen met een lijst links (die mij werkelijk niets interesseren).

ahem

jouw post was;

"Allemaal leuk en aardig, maar je blijft met feiten strooien"
=
ik baseer mijn mening op feiten
waar anders op?

"en allemaal feiten waaruit ik enkel opmaak dat communisme keer op keer mislukt"
=
hoe kan je uit die feiten van mij opmaken dat communisme keer op keer mislukt terwijl ik nou juist zeg dat dat geen communisme was!

"Ik zie nogsteeds geen onderbouwde mening."
=
wel dus.
Met feiten.
Communisme werkt, en de dingen die worden aangedragen als "kijk, het werkt niet" waren geen communisme.

dus
is het nou zo ingewikkeld?

als we af zouden proberen af te stappen van het materialisme in nederland en meer naar elkaar zouden kijken zou dat al erg mooi zijn. als we voortaan niet meer werken voor die tv die 1 inch groter is dan die van de buurman maar dat we juist ervoor werken dat de buurman een even grote tv heeft als wij hebben.

Nou
het punt is vooral dat het beetje rijkdom wat wij hebben in het niet valt in vergelijking met wat we produceren; de meeste rijkdom gaat namelijk naar directeurs, aandeelhouders enz. (de "bourgeoisie")

dus we hoeven echt niet van het materialisme af te stappen, hoewel dat natuurlijk ook wel een goed idee is af en toe lijkt me.

In het communisme zullen mensen zelf de balans kunnen maken, zelf beslissen; óf we werken meer en hebben meer, of we hebben meer vrije tijd en hebben wat minder.

Either is fine by me, het punt is dat mensen dat zélf moeten kunnen beslissen, niet door de markt (en je baas) aangedreven om altijd maar meer, meer, meer te werken, het hele leven gericht op het verkrijgen van almaar meer spullen die we niet nodig hebben.

het is eigenlijk jammer dat communisme in het verleden zo is misgelopen. het heeft zeker zijn goeie kanten, het is alleen jammer dat het tot nu toe gepaard ging met dictatuur

Het was dan ook geen communisme, want communisme kán geen dictatuur zijn omdat communisme betekend dat de gemeenschap als geheel de productiemiddelen (fabrieken, kantoren, infrastructuur etc etc) in bezit hebben en niet, zoals dat in bijv. de Sovjet Unie was, de partij met Stalin aan het hoofd.

Die landen hadden "goede kanten" in de zin dat ze veel sociale progamma's hadden, sociale zekerheid, geen werkloosheid, eerder dan de meeste andere landen gelijkheid voor vrouwen. Dat maakt het echter nog geen communisme ;)

Sorry hoor schat, maar doe jij je geschiedenisboek dan nog maar eens opnieuw open.

:s uhh jah

't is een bekend feit dat Ho Chi Minh, leider van de vietnamese "communistische" partij op de 1e plaats (volgens hemzelf!) nationalist was, pas op de 2e plaats communist, en dat hij pas communist werd nadat andere groeperingen geen heil zagen in een onafhankelijk vietnam, en dat al zeker niet actief wilden steunen. Hij heeft zelfs nog een petitie ingedient bij de VS president Wilson, die bezig was met het oprichten van de Volkenbond, om een onafhankelijk vietnam met een nieuwe nationalistische regering te krijgen. Wilson wees het af omdat hij vriendjes wilde blijven met de Fransen.
so yeh
schat ^^

"It was patriotism, not communism, that inspired me."
- Ho Chi Minh

1 woord is genoeg:

Speltheorie!

De speltheorie is de economische theorie die het communisme per direct naar het land van de fabeltjes stuurt.

Ik heb het wel eens eerder belicht in een topic hier. Maar hier is een link naar een betere uitleg. Noorderlicht

sorry heb geen tijd/zin om dat heeelemaal te gaan doorlezen, kan je t ff zo uitleggen?

Nietzman
Moderator
Moderator

Bericht door Nietzman » 07-01-07 23:08

surfingonthewavesofsound schreef:
Kapitalisme gaat dan ook niet uit van gelijkheid Einstein.

En hoe is dat relevant?
For Christs sake, hoe is dat níet relevant?

Blijft dit nou een herhalend riedeltje waarin iedereen zegt dat het niet gaat werken en jij dezelfde al ontkrachtte punten blijft herhalen, of staat ons nog een verrassende plotwending te wachten?
Obese kids. They've just got very slow metabolisms.... and very fast chip-eating hands
Last.fm

Verwijderd

Bericht door Verwijderd » 07-01-07 23:09

ik ben redelijk benieuwd wat je te zeggen hebt over speltheorie want op het eerste gezicht lijkt het alsof communisme, economisch gezien, wel zou kunnen (met aanpassingen).

communisme is noodzakelijkerwijs (is that a word o0) een economisch én politiek systeem, omdat die twee eigelik helemaal niet uitelkaar zijn te halen.

maar ok :)

wat voor aanpassingen?

oh en dit is een erg relaxte site
www.revleft.com
extreem groot revolutionair links/communistisch forum ^^
met een breed spectrum van leden, van anarchisten tot een paar idioten die ook nog echt denken dat de sovjet unie niet kut was (want ALLES is natuurlijk propaganda 8)7 )
Laatst gewijzigd door Verwijderd op 07-01-07 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Verwijderd

Bericht door Verwijderd » 07-01-07 23:10

For Christs sake, hoe is dat níet relevant?

"for christs sake"
hoe is dat wel relevant dan?

je hoeft toch ook niet te bewijzen in een rechtzaak dat je onschuldig bent of wel, dat zou mooi worden

Blijft dit nou een herhalend riedeltje waarin iedereen zegt dat het niet gaat werken en jij dezelfde al ontkrachtte punten blijft herhalen, of staat ons nog een verrassende plotwending te wachten?

wijs mij die ontkrachte punten 's aan? |:(

serieus
op een paar posts na is er allleen maar irrelevante onzin gespuwd
zoals
"kapitalisme is niet gebaseerd op gelijkheid einstein"
en dát moet dan mijn punt ontkrachten dat je niet iedereen communistisch hoeft te hebben voor een communistische maatschappij, net zo min als dat in het kapitalisme hoeft?!
en dán zegt ie dat IK moet bewijzen dat het niet wel wat uitmaakt
jij komt met een punt
dan moet jij dat punt ondersteunen

Arjen
Beheerder
Beheerder
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Arjen » 07-01-07 23:17

Right. Nu ben ik de onzin zat. Op slot deze bende.

Jij wil een discussie, maar je verdomt het om zelf te discussiëren. Op deze manier zal je weinig topics starten op dit forum.

Gesloten