Nee, ik wil jou geen hand geven!

Het forum bedoeld voor serieuzere zaken.
Niet serieuze zaken gaan zo "Algemeen Gebabbel" in!
Plaats reactie
pietvanvliet
Beheerder
Beheerder

Nee, ik wil jou geen hand geven!

Bericht door pietvanvliet » 07-11-06 17:34

NU.Nl schreef:Islamitische docente hoeft geen hand te geven

Uitgegeven: 7 november 2006 14:58
Laatst gewijzigd: 7 november 2006 15:45
UTRECHT - Het Vader Rijn College in Utrecht mag niet van een islamitische docente eisen dat ze handen geeft. Dat heeft de Commissie Gelijke Behandeling (CGB) dinsdag bepaald in een zaak die de school aan aangekaart.

De docente weigerde sinds de zomervakantie om geloofsredenen de handen van mannelijke collega's te schudden. Eerder had ze daar geen problemen mee. Wegens de weigering besloot directeur Bart Engbers van het college haar te schorsen en de zaak voor te leggen aan de Commissie Gelijke Behandeling.

"Eerder had zij daar geen problemen mee"

Dan zeg ik: In de bin met die uitspraak. Als de mevrouw in kwestie vanaf dag één had geweigerd handjes te geven dan had ik dan respectloos gevonden ten opzichte van onze cultuur (wij moeten wel respect hebben voor deze mevrouw, maar anderom hoeft blijkbaar niet), maar omdat wij in principe ruimte bieden om vast te houden aan gebruiken die anders zijn dan de onze had ik er geen punt van gemaakt.

Heeft ook met respect te maken denk ik dan.

Deze muts wil gewoon in de krant. Gewoon je mond houden en handjes schudden. Morgen weer schorsen.

Belemmering

De docente meende dat het schudden van handen als begroeting geen dagelijks gebruik is in het onderwijs en daarom geen belemmering vormt om het lerarenberoep naar behoren uit te oefenen.

In een verklaring die ze destijds aflegde zei ze verder dat haar besluit is gebaseerd op haar godsdienst, de islam. "Het feit dat ik mannen niet de hand schud, getuigt zeker niet van minder respect, integendeel, vanuit het perspectief van mijn godsdienst getuigt dit van een verheven vorm van wederzijds respect."

Kul. Als je moslimmannen geen hand geeft mag dat misschien getuigen van 'respect'. Als je weigert een Hollander de hand te schudden minacht je onze cultuur.

Dan zijn haar en mijn definitie van respect toch twee hele verschillende dingen. Volgens mij werkt het twee kanten op.

Doelstelling

Volgens de uitspraak van de CGB staat de weigering om handen te schudden de doelstelling van het Vader Rijn College niet in de weg. Die doelstelling is onder meer het de leerlingen bijbrengen van respectvolle omgangsvormen en hen voorbereiden op de arbeidsmarkt door ze bekend te maken met de daar gebruikelijke omgangsvormen.

En als je hier iemand repect wilt tonen doe je dat ondermeer door handjes te schudden. Weigeren om de cultuur van een ander recht te doen is voor mij hetzelfde als weigeren respect voor iemand op te brengen omdat cultuur volgens mij een wezelijk onderdeel is van de persoonlijkheid.

Dat je een suffe uitspraak doet vind ik niet erg, daar ben je een zijïge commissie voor, maar formuleer dan gewoon goed.

Omgangscode

"Hoewel het geven van een hand hier wellicht het meest gangbare voorbeeld van is, zijn er ook andere vormen van begroeten denkbaar. Dat sluit naadloos aan bij de eigen omgangscode van de school, die beoogt etnocentrisme tegen te gaan", aldus het oordeel van de CGB.

Etnocentrisme, wat een mooi woord. Zoeken we op:

et·no·cen·tris·me (het ~)
1 neiging om de sociale groep waartoe men behoort als enige referentiepunt te beschouwen bij de beoordeling van andere
2 vorm van nationalisme waarbij het eigen volk en de eigen cultuur worden beschouwd als superieur boven andere volken en culturen

Beginnen we bij puntje één:
Deze mevrouw beschouwt haar bevolkingsgroep als enig referentiepunt waarop zich zich heeft te richten. Grond voor die aanname is het 'ineens' weigeren handjes te geven. Zoals gezegd: als ze dat vanaf dag één had gedaan had ik het verdrietig gevonden dat deze mevrouw geen hand wil geven, maar had ik er geen punt van gemaakt omdat ónze cultuur er een is waarin je mensen recht op en ruimte geeft voor andere denkbeelden en levensovertuigingen.

Vind ik toch behoorlijk etnocentrisch.

De tweede is nog makkelijker: Mevrouw vind haar cultuur duidelijk superieur aan de onze.

Maw: Wat een waardeloze uitspraak. Je zou zelfs kunnen zeggen dat de school heeft geprobeerd etnocentrisme tegen te gaan door te eisen dat deze mevrouw respect toont voor andere culturen. Als we dan toch gaan wijzen naar 'superieure' culturen, dan heeft de cultuur die ruimte laat voor andere zienswijzen toch de voorkeur, ongeacht of die cultuur van andere subculturen verlangt zich een beetje flexibel op te stellen.

Mijn advies aan de mannelijke docenten van het Vader Rijn college: Morgen naar het meldpunt discriminatie. Dat wordt u namelijk door deze mevrouw.
Later is allang begonnen.

The_Return_Off
Moderator
Moderator

Bericht door The_Return_Off » 07-11-06 18:20

Ik zou het heel erg niet met je eens zijn. Als dat stuk van "Eerder had zij daar geen problemen mee" er niet in had gestaan.

Nu is het aanstellerij ten top.
Each of us has been endowed with reason, and it is our right, as well as our responsibility, to exercise it.

"Leder beredenederen" - Meneder de Beder.

pietvanvliet
Beheerder
Beheerder

Bericht door pietvanvliet » 08-11-06 16:49

The_Return_Off schreef:Ik zou het heel erg niet met je eens zijn. Als dat stuk van "Eerder had zij daar geen problemen mee" er niet in had gestaan.

Nu is het aanstellerij ten top.

Dat was dus mijn punt.
Als ze vanaf dag één had geweigerd om handjes te schudden had ik dat jammer gevonden, maar in onze cultuur is het gebruikelijk respect te hebben voor mensen die anders denken.

The_Return_Off
Moderator
Moderator

Bericht door The_Return_Off » 09-11-06 14:10

Dan zijn we het hier eens. Maar er zit een staartje aan:

nu.nl schreef:Verdonk wil commissie Gelijke Behandeling afschaffen

Uitgegeven: 8 november 2006 23:00
Laatst gewijzigd: 9 november 2006 00:13
DEN HAAG - Minister Rita Verdonk (Vreemdelingenzaken) vindt dat overwogen moet worden de Commissie Gelijke Behandeling af te schaffen. De nummer 2 op de kandidatenlijst van de VVD zei dat woensdag in het programma Nederland Kiest.

Verdonk heeft zich zeer gestoord aan een recente uitspraak van de commissie. Die bepaalde dat een VMBO-school niet van een islamitische docente mag eisen dat ze mannen een hand geeft.

Verdonk noemde dat "te gek voor woorden". Volgens haar is de Commissie Gelijke Behandeling opgericht om te voorkomen dat niet alle conflicten tussen burgers aan de rechter voorgelegd hoeven te worden. Verdonk vindt dat de commissie met haar uitspraak over de VMBO-docente te ver is gegaan, omdat die niet bevorderlijk is voor de integratie.

Dat je het met dit specifieke geval oneens bent, wil niet zeggen dat we maar een vrijbrief moeten geven om overal te discrimineren. Verdonk wil haar eigen wrok erdoor drukken, door een goede commisie te verbieden. Ze gaat opvallend veel lijken op Berlusconi, vind ik persoonlijk. Alle macht bij het parlement, neuk de trias politica.
Each of us has been endowed with reason, and it is our right, as well as our responsibility, to exercise it.

"Leder beredenederen" - Meneder de Beder.

pietvanvliet
Beheerder
Beheerder

Bericht door pietvanvliet » 09-11-06 18:52

The_Return_Off schreef:Alle macht bij het parlement, neuk de trias politica.

Het lijkt me niet dat zoiets in het voordeel van Verdonk is als minister.

Dat je het met dit specifieke geval oneens bent, wil niet zeggen dat we maar een vrijbrief moeten geven om overal te discrimineren. Verdonk wil haar eigen wrok erdoor drukken, door een goede commisie te verbieden.

Dan vraag ik mij direct af of het wel een goede commissie is. IMHO is de commissie gelijke behandeling een relikwie uit de jaren zestig die 'baanbrekend' werk heeft verricht op het gebied van emancipatie voor zowel vrouwen als minderheden, maar nu gewoon een hobby moet gaan zoeken.

Zo goed hebben ze het nou ook weer niet gedaan. Minderheden en vrouwen verdienen nog steeds minder dan autochtone mannen. Als je dat als commissie nu nog niet hebt opgelost, hef jezelf dan op. Dan ben je toch niet geschikt voor je taak. Per saldo heeft deze commissie ongeveer bereikt dat er op elke vacature achter elke functie omschrijving de afkorting M/V staat en dat sommige bedrijven adverteren met de slotregel "bij gelijke geschiktheid wordt de voorkeur gegeven aan een «vul bevolkingsgroep naar keuze in, zolang het maar geen blanke mannen zijn»". Om je daar nou voor op je borst te kloppen vind ik wat ver gaan.

Naar mijn bescheiden mening bestaat deze commissie puur en alleen nog omdat het zo ongeveer politieke zelfmoord is om een commissie voor gelijke behandeling af te schaffen. Een commissie die ervoor zorgt dat je gelijk behandeld wordt, dat moet goed zijn.

Eigenlijk is het dapper dat Verdonk dit idee voor de verkiezingen durft te lanceren. Niet echt briljant geformuleerd en zeker niet geopperd door de aangewezen persoon (Want stel dat Femke het had gedaan, dan was het al heel anders geweest en had zelfs ik toegegeven dat het best een goed idee was), maar op zich is het niet eens een slecht plan. Je heft een commissie op die een hoop geld kost en blijkbaar niet begrijpt hoe de verhoudingen liggen in dit land, dat kan nooit verkeerd zijn. Kunnen we dat geld inzetten in projecten waar we wat aan hebben, zoals het gelijk trekken van salarissen voor gelijk werk. Dat zaakje ligt ook al sinds de zestiger jaren op het bord van deze club en het is nog steeds niet opgelost.

Ze gaat opvallend veel lijken op Berlusconi, vind ik persoonlijk.
Zolang zij nog geen De Mol heet valt dat toch behoorlijk mee. Berlusconi gebruikte zijn positie om zijn bedrijven voor te trekken, dat hebben aanklagers in Italië, zover ik weet, voor de wet bewezen. Dat is in geen enkel opzicht te vergelijken met de positie van Verdonk.

En wat is er mis met een politicus die zijn/haar idee hartstochtelijk verdedigt. Als we er daar nou eens wat meer van hadden. Want nu hebben we Jan, Geert en Rita. Op 150 Kamerleden vind ik twee dan eerlijk gezegd wat magertjes.

Verwijderd

Re: Nee, ik wil jou geen hand geven!

Bericht door Verwijderd » 17-03-07 21:27

pietvanvliet schreef:
NU.Nl schreef:Islamitische docente hoeft geen hand te geven

Uitgegeven: 7 november 2006 14:58
Laatst gewijzigd: 7 november 2006 15:45
UTRECHT - Het Vader Rijn College in Utrecht mag niet van een islamitische docente eisen dat ze handen geeft. Dat heeft de Commissie Gelijke Behandeling (CGB) dinsdag bepaald in een zaak die de school aan aangekaart.

De docente weigerde sinds de zomervakantie om geloofsredenen de handen van mannelijke collega's te schudden. Eerder had ze daar geen problemen mee. Wegens de weigering besloot directeur Bart Engbers van het college haar te schorsen en de zaak voor te leggen aan de Commissie Gelijke Behandeling.

"Eerder had zij daar geen problemen mee"

Dan zeg ik: In de bin met die uitspraak. Als de mevrouw in kwestie vanaf dag één had geweigerd handjes te geven dan had ik dan respectloos gevonden ten opzichte van onze cultuur (wij moeten wel respect hebben voor deze mevrouw, maar anderom hoeft blijkbaar niet), maar omdat wij in principe ruimte bieden om vast te houden aan gebruiken die anders zijn dan de onze had ik er geen punt van gemaakt.

Heeft ook met respect te maken denk ik dan.

Deze muts wil gewoon in de krant. Gewoon je mond houden en handjes schudden. Morgen weer schorsen.

Belemmering

De docente meende dat het schudden van handen als begroeting geen dagelijks gebruik is in het onderwijs en daarom geen belemmering vormt om het lerarenberoep naar behoren uit te oefenen.

In een verklaring die ze destijds aflegde zei ze verder dat haar besluit is gebaseerd op haar godsdienst, de islam. "Het feit dat ik mannen niet de hand schud, getuigt zeker niet van minder respect, integendeel, vanuit het perspectief van mijn godsdienst getuigt dit van een verheven vorm van wederzijds respect."

Kul. Als je moslimmannen geen hand geeft mag dat misschien getuigen van 'respect'. Als je weigert een Hollander de hand te schudden minacht je onze cultuur.

Dan zijn haar en mijn definitie van respect toch twee hele verschillende dingen. Volgens mij werkt het twee kanten op.

Doelstelling

Volgens de uitspraak van de CGB staat de weigering om handen te schudden de doelstelling van het Vader Rijn College niet in de weg. Die doelstelling is onder meer het de leerlingen bijbrengen van respectvolle omgangsvormen en hen voorbereiden op de arbeidsmarkt door ze bekend te maken met de daar gebruikelijke omgangsvormen.

En als je hier iemand repect wilt tonen doe je dat ondermeer door handjes te schudden. Weigeren om de cultuur van een ander recht te doen is voor mij hetzelfde als weigeren respect voor iemand op te brengen omdat cultuur volgens mij een wezelijk onderdeel is van de persoonlijkheid.

Dat je een suffe uitspraak doet vind ik niet erg, daar ben je een zijïge commissie voor, maar formuleer dan gewoon goed.

Omgangscode

"Hoewel het geven van een hand hier wellicht het meest gangbare voorbeeld van is, zijn er ook andere vormen van begroeten denkbaar. Dat sluit naadloos aan bij de eigen omgangscode van de school, die beoogt etnocentrisme tegen te gaan", aldus het oordeel van de CGB.

Etnocentrisme, wat een mooi woord. Zoeken we op:

et·no·cen·tris·me (het ~)
1 neiging om de sociale groep waartoe men behoort als enige referentiepunt te beschouwen bij de beoordeling van andere
2 vorm van nationalisme waarbij het eigen volk en de eigen cultuur worden beschouwd als superieur boven andere volken en culturen

Beginnen we bij puntje één:
Deze mevrouw beschouwt haar bevolkingsgroep als enig referentiepunt waarop zich zich heeft te richten. Grond voor die aanname is het 'ineens' weigeren handjes te geven. Zoals gezegd: als ze dat vanaf dag één had gedaan had ik het verdrietig gevonden dat deze mevrouw geen hand wil geven, maar had ik er geen punt van gemaakt omdat ónze cultuur er een is waarin je mensen recht op en ruimte geeft voor andere denkbeelden en levensovertuigingen.

Vind ik toch behoorlijk etnocentrisch.

De tweede is nog makkelijker: Mevrouw vind haar cultuur duidelijk superieur aan de onze.

Maw: Wat een waardeloze uitspraak. Je zou zelfs kunnen zeggen dat de school heeft geprobeerd etnocentrisme tegen te gaan door te eisen dat deze mevrouw respect toont voor andere culturen. Als we dan toch gaan wijzen naar 'superieure' culturen, dan heeft de cultuur die ruimte laat voor andere zienswijzen toch de voorkeur, ongeacht of die cultuur van andere subculturen verlangt zich een beetje flexibel op te stellen.

Mijn advies aan de mannelijke docenten van het Vader Rijn college: Morgen naar het meldpunt discriminatie. Dat wordt u namelijk door deze mevrouw.

wat een gedoe om niks (vind ik) of ze nou handen schudt of niet, waarom trekkken die mensen zich het zo aan? BOEIEND!

pietvanvliet
Beheerder
Beheerder

Bericht door pietvanvliet » 18-03-07 17:25

Tip van de week*:

Als je wilt reageren, kijk dan even hoe oud de laatste reactie is. Mocht dat vijf maanden geleden zijn, reageer dan inhoudelijk, of reageer liever niet.

Dankjewel.

One day I'll raise again, and write something eternal then

pietvanvliet
Beheerder
Beheerder

Bericht door pietvanvliet » 12-10-07 02:37

Followupje, met dank aan onze roze vrienden:

AD.nl schreef:Moslimsollicitant wil geld zien
Door DÉNIS VAN VLIET
ROTTERDAM - De ruzie tussen een handweigerende moslim en de gemeente Rotterdam zet zich binnenkort voort bij de rechter. Faizel Enait (32) wil geld zien van de gemeente omdat hij wegens zijn weigering om vrouwen de hand te schudden een baan misliep bij de gemeentedienst Sociale Zaken.

Wedden dat de gemeente gaat verliezen?

Volgens Enait handelt de gemeente in strijd met de wet gelijke behandeling. Die wet verbiedt het afwijzen van iemand op diens geloofsovertuiging. De moslim zegt op religieuze gronden vrouwen geen hand te geven. Saillant detail is dat hij wordt bijgestaan door S.O. Voogt, dezelfde advocaat die eerder in de bres sprong voor de SGP toen die partij werd aangeklaagd omdat vrouwen daar geen volwaardig lid kunnen worden.

Niks geloofsovertuiging. Je moet geen mensen in dienst nemen die andere mensen minachten om welke reden dan ook.

Enait wil nog niet onthullen hoe groot de claim is die de gemeente Rotterdam tegemoet kan zien. "Maar", voegt hij eraan toe, "om het geld is mij het niet te doen. Ik erger mij aan de rechtsongelijkheid. Een christelijk-orthodoxe ambtenaar die weigert om homos te huwen, kan zonder problemen bij de gemeente Urk aan de slag. Voor orthodoxe moslims die weigeren anderen een hand te geven, gelden blijkbaar andere regels en dat vind ik zo krom als een hoepel".

Toegegeven daar heeft ie een punt. Maar ik heb nog geen christelijk-orthodoxe weigerambtenaar gezien die ook een claim indiende. Bovendien kunnen homo's ook in Urk trouwen.

Andere vraag is of ze er kunnen wonen.

De aanstaande rechtszaak is een nieuwe stap in het slepende gevecht dat Enait met de gemeente voert. De Commissie Gelijke Behandeling oordeelde eerder dat hij ten onrechte is afgewezen, en dat de dienst Sociale Zaken andere manieren had moeten onderzoeken om mensen respectvol te begroeten. Het college van burgemeester en wethouders vond echter dat de dienst correct heeft gehandeld, daarbij gesteund door de gemeenteraad. Onbegrijpelijk, vindt Enait. "Veel moslimkiezers zullen teleurgesteld zijn in die zogenaamd progressieve partijen die in Rotterdam de verkiezingen wonnen".

Maar dat is geen dreigement.

Het is te idioot voor woorden dat de gemeente moet zoeken naar een manier waarop iemand die weigert een hand te geven iemand op een respectvolle manier kan begroeten. JIJ weigert die hand, dus JIJ zoekt een alternatief.

Maar omdat ik de beroerdste niet ben: Wat dacht je van een nette buiging?

Wethouder Baljeu (Personeel) laat via haar woordvoerster weten nog altijd vierkant achter de dienst Sociale Zaken te staan die Enait destijds niet wilde aannemen als klantenmangager. De zaak tegen de gemeente dient waarschijnlijk in november bij de civiele rechter.

En ze gaan waarschijnlijk verliezen.

Al hoop ik natuurlijk van niet.

Plaats reactie