Breaking News: De NS dreigt het te gaan snappen.

Het forum bedoeld voor serieuzere zaken.
Niet serieuze zaken gaan zo "Algemeen Gebabbel" in!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pietvanvliet
Beheerder
Beheerder
Berichten: 7868
Lid geworden op: 20-10-02 16:09
Locatie: Het niets

Breaking News: De NS dreigt het te gaan snappen.

Bericht door pietvanvliet » 29-08-06 09:42

Dat was natuurlijk sarcastisch.

NU.Nl schreef:NS heeft tekort aan treinen en personeel

Uitgegeven: 29 augustus 2006 07:49
Laatst gewijzigd: 29 augustus 2006 10:01
AMSTERDAM - Duizend van de vijfduizend treinritten die de Nederlandse Spoorwegen (NS) dagelijks maken, worden uitgevoerd met te korte treinen. Van die duizend treinen zijn er vierhonderd 'ernstig tekort' en vijftig worden aangemerkt als 'crisistrein'.

Het Hoofd Jaarplan van NS, Léon Jansen, schrijft dat aan productiedirecteur Nol Groot in een memo, dat uitlekte via de Volkskrant. Volgens het memo zit NS vooral in de spits klem, omdat dan "alles is ingezet". Het ene knelpunt in de spits oplossen betekent elders een tekort vergroten, aldus de brief.

Behalve een materieeltekort verwacht NS ook een groter personeelstekort dan eerder was voorzien. Dat komt volgens Jansen onder meer doordat er, volgens afspraak met het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (Locov), meer treinen rijden aan het begin en einde van de dienstregeling.

Materieel

Om de problemen op te lossen is NS al een tijd op zoek naar extra materieel, dat wordt gekocht of geleased. Verder zoekt het bedrijf steeds naar de efficiëntste inzet van materieel, zei een NS-woordvoerder dinsdag. "We variëren continu met treinen om de optimale bezetting te krijgen."

NS heeft 2700 rijtuigen op het spoor met daarin 240.000 zitplaatsen. Op een gemiddelde werkdag reizen ongeveer 1,1 miljoen mensen met de trein. De bezettingsgraad van de zitplaatsen is in een week gemiddeld 30 procent.

Waarschuwing


Roel Berghuis van FNV Bondgenoten ziet de interne memo als een waarschuwing aan de directie in de trant van: "Er moet nu wat aan gebeuren, anders kunnen we de nieuwe dienstregeling niet uitvoeren".

Haringen

Reizigersvereniging Rover zei dinsdag zeer bezorgd te zijn over de gevolgen van het tekort aan treinen en personeel bij de NS. "Nu al moeten in de spits veel te veel reizigers staan, soms worden ze als haringen in een ton vervoerd."

Volgens de reizigersvereniging is het goed dat NS reservetreinen achter de hand had, maar "NS zal alles op alles moeten zetten om het tekort snel op te lossen".

NS zegt dat de tekorten worden veroorzaakt door de reizigersgroei van 7 procent, stelt Rover. Maar die groei rechtvaardigt volgens de vereniging niet het tekort aan treinen. "Immers de verhouding tussen 20 procent te korte treinen en 7 procent reizigersgroei ligt scheef."


Maar van de vertragingen zijn we af, die worden volgend jaar gewoon in de dienstregeling meegenomen. Volgens mij is er geen trein meer die op een andere aansluit met een overstap tijd van minder dan tien minuten.

Hul-de!

Gaat de NS een hoop schelen, want ze hoeven niet meer zoveel uit te keren op vertragingsformulieren en ze kunnen de prijzen nog harder gaan verhogen omdat meer treinen op tijd rijden.

Kan iemand mij het hoofd van Schultz van Hagen op een zilveren schaal aanleveren? Dank u wel.
Later is allang begonnen.
_________________
One day I'll raise again, and write something eternal then

Gebruikersavatar
pietvanvliet
Beheerder
Beheerder
Berichten: 7868
Lid geworden op: 20-10-02 16:09
Locatie: Het niets

Bericht door pietvanvliet » 29-08-06 21:19

Gloort er licht?

NU.Nl schreef:Kamer eist uitleg Peijs over NS-vertragingen

Uitgegeven: 29 augustus 2006 19:03
Laatst gewijzigd: 29 augustus 2006 20:35
DEN HAAG - Minister Karla Peijs (Verkeer) moet woensdag in de Tweede Kamer uitleg geven over de NS-dienstregeling. Een zwartboek over de dienstregeling 2007 dat GroenLinks dinsdag uitbracht, voorspelt vertragingen tot drie kwartier vergeleken met de huidige reistijden.

Een uitgelekte memo van de NS over tekorten aan personeel en materieel, gooide olie op het vuur. GroenLinks, CDA en PvdA willen dat Peijs verbeteringen aanbrengt in het spoorboekje.

Duizenden mensen krijgen in het nieuwe schema (vanaf 10 december) te maken met langere reistijden en/of moeten vaker overstappen. In een top vijftien telde GroenLinks een langere reisduur, van zestien tot 44 minuten.

Bomvol

Volgens de NS speelt in de discussie mee dat het reizigersvervoer niet als enige gebruikmaakt van het spoor. "We moeten de capaciteit delen met het goederenvervoer en dat groeit als kool. Het spoor zit bomvol", aldus een NS-zegsman.

NS-topman Aad Veenman stelde in het NRC Handelsblad van dinsdag dat politiek Den Haag wel consequent moet zijn. "Als je ervoor kiest om geen nieuw spoorsysteem aan te leggen, moet je oplossingen zoeken met gebruik van het bestaande spoor."

Forenzen

Tweede Kamerleden Sharon Dijksma (PvdA) en Eddy van Hijum (CDA) zijn somber over de eerdere doorvoering van verbeteringen die voor 2008 zijn beloofd. Volgens Dijksma is het gevolg dat "reizigers en forenzen die elke dag de trein pakken, laten weten dat zij de trein niet meer nemen".

Peijs vervangt staatssecretaris Melanie Schultz van Haegen, die met zwangerschapsverlof is. Twee weken geleden voelde de Kamer de staatssecretaris nog aan de tand over de dienstregeling. Schultz keurde die goed buiten de Kamer om. PvdA, SP, GroenLinks en Christenunie dreigden toen het vertrouwen in haar op te zeggen, maar CDA en VVD steunden Schultz.

Knelpunten

Volgens het NS-memo dat dinsdag naar buiten kwam, worden duizend van de 5000 dagelijkse treinritten met te weinig materieel uitgevoerd. In de spits is al het NS-materieel ingezet, waardoor het nauwelijks mogelijk is knelpunten op te lossen. "Het ene knelpunt in de spits oplossen, betekent elders een tekort vergroten", aldus het memo.

Extra materieel


Om de problemen op te lossen is de NS al een tijd op zoek naar extra materieel dat het bedrijf kan kopen of leasen. Verder zoekt het bedrijf steeds naar de efficiëntste manier om materieel in te zetten, meldde een woordvoerder. "We variëren continu om de meest optimale bezetting te krijgen."

Volgens Dijksma (PvdA) kan de NS door die tekorten aan treinen en mensen de beloftes voor 2007 niet waarmaken, terwijl "de dienstregeling 2007 per saldo verbeteringen zou opleveren".

Roel Berghuis van FNV Bondgenoten typeert het schrijven als een waarschuwing aan de directie in de trant van: "Er moet nu wat aan gebeuren, anders kunnen we de nieuwe dienstregeling niet uitvoeren."


Nèh, al is het de eerste keer dat Sharon Dijksma iets nuttigs zegt.

Ik begin steeds meer te snappen waarom bij Stork de vlag uit ging... Daar heeft Veenman het ook erg goed gedaan:

VEB.net schreef:Sinds het aantreden van Veenman eind 1997 is de winst gedaald van circa tachtig miljoen euro op jaarbasis naar een negatief resultaat in 2001, zijn talloze winstwaarschuwingen uitgebracht en is de koers gedaald van veertig naar elf euro. Dat was 15 maart. Inmiddels staat de koers zelfs 8 euro, een vijfde van het niveau bij Veenman’s aantreden.


Niet dat ik fan ben van P.P.F De Vries (Voor de treinreizigers onder u: hij heeft een stukje in Spits, die blonde met dat brilletje), maar hij heeft er al eens iets over gezegd:

Peter Paul schreef:De taken van Veenman zijn duidelijk. Hij moet de efficiency verhogen, de treinen op tijd laten rijden, en zowel kwaliteit als veiligheid verbeteren. Maar is de man die de omvorming van Stork niet van de grond kreeg, wel de geschikte man om probleembedrijf NS uit het dal te trekken?


Hij vergeleek dit verhaal met een voetbalclub en vroeg zich af of 'de trainer die met Ajax is gedegradeerd, wel geschikt is om PSV naar het landkampioenschap te coachen?' (voor de zeikerds onder u: Koeman werd kampioen, de enige trainer die ik kon vinden die degradeerde met Ajax was John Kirwan in 1913 en die was het jaar daarop geen trainer bij PSV, dat was Kees Meijnders.)
Later is allang begonnen.
_________________
One day I'll raise again, and write something eternal then

Gebruikersavatar
pietvanvliet
Beheerder
Beheerder
Berichten: 7868
Lid geworden op: 20-10-02 16:09
Locatie: Het niets

Bericht door pietvanvliet » 30-08-06 20:38

NU.Nl schreef:Peijs staat wijzigingen spoorboekje toe

Uitgegeven: 30 augustus 2006 20:33
Laatst gewijzigd: 30 augustus 2006 21:06
DEN HAAG - Onder druk van de Tweede Kamer heeft minister Karla Peijs van Verkeer woensdag beloofd te kijken of er kleine veranderingen mogelijk zijn in de NS-dienstregeling 2007.

Peijs wil ook in kaart brengen waar gesleuteld kan worden in het treinen tussen de Randstad en het noorden en oosten van het land, maar dan met ingang van het spoorboekje voor 2008. "Herschrijven van het schema voor 2007 kan niet", stelde Peijs in een spoeddebat over de dienstregeling van de spoorwegen die op 10 december moet ingaan.


Wat dacht Carla van het handhaven van deze dienstregeling voor een jaartje. Ik heb nog niemand helder horen uitleggen waarom dat niet kan.
Hoeft de NS ook niks te herschrijven. Scheelt tijd, scheelt geld en scheelt een hoop gezeik.

Een Kamermeerderheid stoorde zich vooral aan de langere reistijden naar deze regio's. Twee weken geleden zag staatssecretaris Melanie Schultz van Haegen, inmiddels met zwangerschapsverlof, nog geen ruimte voor veranderingen. Volgens de CDA-bewindsvrouw is die ruimte wel marginaal. "Als ik hier trek, doet het daar zeer." Waar mogelijk moeten de verbeteringen eerder dan nu voorzien in werking treden, eiste wel een meerderheid van PvdA, CDA, ChristenUnie, VVD, SGP en D66.


Ik weet wel iets waar Veenman aan kan trekken. Dan heeft niemand last van m.

Ik ken trouwens ook zat mensen die graag aan een ander deel van Veenman willen trekken en dat deel fysiek willen scheiden van zijn romp.

Veluwelijn

In december zal de minister na overleg met de NS voorstellen voorleggen aan de Kamer. Voor 2007 gaat het bijvoorbeeld om de Veluwelijn (Amersfoort-Zwolle), de bediening op de lijn Amsterdam-Utrecht en die van de stations Voorburg en Zoetermeer.


Carla, geweldig mens, ik houd van je! Nee, echt.

Volgens ChristenUnie-Kamerlid Arie Slob zou het een groot deel van de bezwaren van ontevreden treinreizigers wegnemen als het schema wordt verbeterd. De helft van de achthonderd mails die zijn fractie in tien dagen tijd op een eigen meldpunt ontving, ging over deze verbindingen.


Like: Dôh! Ik woon per slot van rekening in een christenuniegemeente man! En mailen dat die gasten doen... En bergen brieven schrijven. Die jongens hebben tijd over he, ze kunnen niet naar Talpa kijken en dit is toch wel the next best thing.

Punctualiteit


Niet vloeken waar de NS bij is!

De minister wil verder de eisen aan de NS op het punt van punctualiteit, het op tijd rijden, mogelijk versoepelen als blijkt dat dat helpt voor de dienstregeling 2008. Zij legde wel de grens bij vijf minuten.


Daar lag de grens al. Drie minuten te laat is al jaren geen vertraging meer. Net als de immigratiedienst in Amerika. (US Immigration is NEVER the cause of a delay, dus als je door die jongens je aansluitende vlucht mist, hebbie pech)

De punctualiteit is een harde eis in de zogenoemde concessie (contract) van de NS. VVD-woordvoerder Pieter Hofstra waarschuwde ervoor dat de spoorwegen op hun beurt dan het contract zouden kunnen willen openbreken. Peijs erkende dat gevaar. Zij zei "dezelfde aarzelingen" te hebben om de opgelegde concessieeisen te veranderen.


Peijs moet dat waardeloze vodje zelf openbreken en eisen dat zoveel procent van de reizigers hun aansluiting haalt. Twee minuutjes wachten in een warme trein is veel minder irritant dan een kwartier op een tochtig perron.

Verdere toezeggingen van Peijs sloegen op infrastructurele maatregelen, zoals perronuitbreiding (bijvoorbeeld in Deventer) en inhaalsporen. Met de NS en spoorbeheerder ProRail zal zij kijken in hoeverre die "haalbaar, maakbaar en betaalbaar" is. Met ProRail wordt de efficiëntie van goederenpaden, de routes van goederenroutes, bekeken.


Ze moet ProRail gewoon weer opkopen. ProRail is het enige bedrijf dat beter af was toen er nog ambtenaren zaten.

Tekorten

Van personeels- en materieeltekorten bij de NS, die uit een uitgelekt intern memo bleken, is volgens Peijs geen sprake. Zij heeft topman Aad Veenman opheldering gevraagd en die gekregen in een brief. "Die sprak boekdelen."

De PvdA was minder goed van vertrouwen. "U leest dit te royaal en bagatelliseert het memo', zei Sharon Dijksma. Eddy van Hijum (CDA) vond de brief "niet zo glashelder". Hij vroeg Peijs geen coulance te hebben op het punt van de zitplaatsgarantie en de trefkans op een conducteur. "De NS moet gewoon leveren."


Hoelang zijn die jongens nu al zelfstandig? Al een jaar of elf. Dus in ELF jaar kun je geen duidelijk overzicht maken van de markt en adequaat die markt bedienen.

Misschien moet ik die jongens maar eenseen briefje sturen. In Elf jaar moet me dat toch lukken. En iedere maand een dikke cheque innen natuurlijk, het moet wel leuk blijven.

Rover

Reizigersvereniging Rover noemde Peijs' toezeggingen "een stap in de goede richting" en de intentie van haar en de Kamer "een goede zaak". Rover zal de NS echter vanaf half december "streng de maat nemen". En grote kwaliteitsverbeteringen die in 2007 niet meer mogelijk zijn, dienen volgens Rover de komende jaren wél te worden gerealiseerd.

Volgens Rover is de zorg over de NS-notitie en de tekorten aan mensen en treinen nog niet weggenomen. De beschikbaarheid van reservetreinen, waarop de NS en Peijs zich beroepen, "was natuurlijk ook bekend bij de opstellers van de notitie".


Ze zitten er allemaal naast. Die sukkels gaan ervanuit dat de NS meer mensen in de trein wil. Dat is gewoon niet waar, anders zouden de kaartjes in vijf jaar geen 25 procent omhoog zijn gegaan, zouden er geen koplopers meer worden dichtgelast (dat is gewoon reizigertje pesten onder het mom van tijdsbesparing) en zouden mensen gewoon kunnen zitten in plaats van bij elkaar op schoot.

De oplossing: Boze brief sturen naar Brussel, een grote middelvinger trekken en alle spoorwegen weer naar de staat. Laat die kaartjes dan maar zo exorbitant duur, daar zijn we nu toch al aan gewend, maar zorg er tenminste voor dat mensen die met de trein wíllen ook met de trein kunnen en dat die mensen dan ook kunnen zitten.
Later is allang begonnen.
_________________
One day I'll raise again, and write something eternal then

Gebruikersavatar
Marion
Postmaniak
Berichten: 4757
Lid geworden op: 27-10-03 15:13
Locatie: Enschede

Bericht door Marion » 31-08-06 18:31

Goddomme Piet, dacht ik ff dat je serieus was met je topictitel.

pietvanvliet schreef:Die sukkels gaan ervanuit dat de NS meer mensen in de trein wil.


Volgens mij willen ze alleen maar minder mensen met de trein, mensen die vanaf Voorburg naar Utrecht willen, jagen ze nu regelrecht met zn allen de A12 op. Kon je vroeger lekker blijven zitten in de intercity tussen Voorburg en Utrecht, moet je nu eerst met de stoptrein naar Gouda en daar met de Intercity.
Ik zelf tóévallig heel vaak in de intercity naar Voorburg en Den Haag, en die zit altijd erg vol. Een stoptrein heeft nooit ruimte voor al die mensen, daarbij zitten ze lang niet zo lekker, en zijn er geen toiletten.
Dan sta je misschien wel een kwartier lang te vernikkelen op Gouda met zn allen, en dan kan je je de volgende trein in gaan proppen, want die zal wel korter zijn, want er gaan geheid mensen nu weer de auto pakken om op hun werk te komen.
Gory Gory Hallelujah!
Nothing can tame my wicked heart, nothing unchains my wicked heart

Gebruikersavatar
pietvanvliet
Beheerder
Beheerder
Berichten: 7868
Lid geworden op: 20-10-02 16:09
Locatie: Het niets

Bericht door pietvanvliet » 31-08-06 19:06

Tuurlijk zit die intercity vol, dat zijn allemaal ambtenaren. De staat moet wel het goede voorbeeld geven.

Ik maak me dan ook sterk dat voorburg weer een ic-station wordt. :)
Later is allang begonnen.
_________________
One day I'll raise again, and write something eternal then

MrFloyd

Bericht door MrFloyd » 31-08-06 22:34

pietvanvliet schreef:Tuurlijk zit die intercity vol, dat zijn allemaal ambtenaren. De staat moet wel het goede voorbeeld geven.

Ik maak me dan ook sterk dat voorburg weer een ic-station wordt. :)


Op het intranet van de Inspectie Verkeer & Waterstaat lopen ze ook al te mekkeren... Ze gaan hoogstwaarschijnlijk hun OV-privileges kwijtraken.


Niet zeiken moeten ze!





omdat ik ze niet krijg...

Gebruikersavatar
pietvanvliet
Beheerder
Beheerder
Berichten: 7868
Lid geworden op: 20-10-02 16:09
Locatie: Het niets

Bericht door pietvanvliet » 19-09-06 10:16

NU.Nl schreef:NS-reizigers balen van wachten

Uitgegeven: 19 september 2006 09:55
AMSTERDAM - Wachten op het station is het vervelendste onderdeel van reizen met de trein. De tijd op het perron verstrijkt in de beleving van passagiers drie keer trager dan in werkelijkheid. Dat blijkt uit onderzoek van de Nederlandse Spoorwegen, schrijft het Algemeen Dagblad dinsdag.


En! Gaston! Wat! Hebben! Ze! Geeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeewonnen!

Tadatatataaaaaaaa!

Manager projectcoördinatie van NS Stations Bob de Ruiter vermoedt dat dit komt, omdat de stationsomgeving onprettig en oncomfortabel overkomt en weinig mogelijkheden tot vermaak biedt. Mensen kunnen ook niet altijd zitten.


Maak dan meer bankjes! Weg met Bob de Ruiter, hier met Bob de Bouwer!

"Vooral tunnelstations zoals Rijswijk en Rotterdam Blaak scoren slecht, omdat daar geen daglicht is. Andersom zie je dat lichte, moderne gebouwen zoals in Amersfoort goed uit ons klantenonderzoek komen."


Tsja, want dat het in Amersfoort ALLEJEZUS koud is, dat het er ALTIJD tocht en dat het de meeste reizigers geen fuck interesseert hoe het gebouw eruitziet zolang de treinen maar op tijd vertrekken, dat zullen ze wel niet gevraagd hebben.

Muziek

De NS heeft geen fonds om stations aangenamer te maken, maar laat gebouwen wel in frisse, lichte kleuren schilderen, schrijft het ochtendblad. Ook hangt het bedrijf verlichting op die het daglicht benadert.


Maar ze hebben geen fondsen om de stations aangenamer te maken.

Zal ook wel weer aan mij liggen.

Op sommige stations wordt geëxperimenteerd met muziek en zogenoemde geurzuilen. Station Amersfoort werd tijdelijk ingericht in dierentuinsfeer. Volgens De Ruiter hebben dergelijke initiatieven positieve effect op de klanttevredenheid.


Of het had er gewoon mee te maken dat, als Godswonder, de treinen gewoon redelijk op tijd reden.

Zouden die sukkels eindelijk eens willen begrijpen wat de corebusiness is? Jullie vervoeren dingen of personen over het spoor! Je zorgt dus voor spoor, voor dingen die over het spoor rijden, voor plaatsen waar mensen in die dingen kunnen stappen, dat er een spoorboekje komt met tijden die kunnen wedijveren met het vervoer per auto en dat, boven alles, die mensen op de tijd die in het spoorboekje staat aankomen dis in dat boekje staat. Wat jullie gaan uitvreten op het moment dat jullie dit kunnen interesseert mij net zover als ik een trein fysiek door de lucht kan doen verplaatsen.

En dat is niet zo ver.

Het is net als bij voetballen. Als je Charisteas heet, dan moet je scoren. Pas als Feijenoord met vier nul voorstaat, ga je MOOI scoren.
Later is allang begonnen.
_________________
One day I'll raise again, and write something eternal then

Gebruikersavatar
Arjen
Beheerder
Beheerder
Berichten: 8011
Lid geworden op: 10-10-02 16:28
Locatie: Almere
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Arjen » 19-09-06 11:13

Dat reizigers moeten wachten op aansluitingen is onoverkomelijk. Natuurlijk is het ook de taak van de NS om deze wachttijd zo aangenaam mogelijk te maken. Maar laten ze er eerst eens voor zorgen dat die wachttijden geminimaliseerd worden! Elk jaar dat geëmmer over het nieuwe spoorboekje en elk jaar wordt het slechter... Als dat nu eens eerst wat fatsoenlijker gebeurt, dan hoef je daarna niet zo achterlijk te investeren om stations "leuke" wachtplaatsen te maken. Een station moet een in-, eind- of overstappunt zijn, geen wachtplaats. Gaan ze de focus een beetje verleggen richting wachtplaats... en kom op, dierentuinsfeer? Da's toch een reden om daar helemaal niet te willen wachten!?

Mijn grootste probleem bij het wachten op stations is dat het vaak tochtgaten zijn en dat een bak koffie anderhalve euro moet kosten. Wat meer bankjes op de stations zou ook handig zijn. Als ik moet wachten ben ik dik tevreden met een bankje waar ik een krantje kan lezen en een goedkope kop koffie kan drinken... want wat kost koffie nu helemaal??

Gebruikersavatar
LikeStrawberry
Raar wijf
Berichten: 26033
Lid geworden op: 04-03-04 18:49
Locatie: Nanaimo

Bericht door LikeStrawberry » 19-09-06 11:57

1,5 euro, dat zei je net zelf. :)

Bankjes zouden fijn zijn, van die zeik rookpalen op een normale plek op het perron zou ook fijn zijn. (niet ergens helemaal achterin, dat je terug moet rennen naar je trein en kans hebt hem alsnog te missen) :|

Koffie, Thee & water daar vind ik nogsteeds van dat het free uitgedeeld moet worden als er vertragingen zijn. Zodra de treinen normaal rijden gewoon.. eens een normale, degelijke prijs. :)

Het wordt gewoon afwachten.. (veel wachten) met het nieuwe spoorboekje.
Calm your tits!

Gebruikersavatar
pingey
Postmaniak
Berichten: 4661
Lid geworden op: 16-04-03 20:37
Locatie: Purmerend

Bericht door pingey » 29-09-06 18:12

Hoera.

'Treinreis duurt voor velen langer' schreef:
Meer dan de helft van de reizigers op de 8000 meest gebruikte treinverbindingen gaat erop achteruit met de nieuwe dienstregeling. Dat stelt GroenLinks vrijdag op basis van een analyse van het nieuwe NS-rooster. "Mensen gaan in 2007 langer over hun treinreis doen", aldus GroenLinks.

De fractie wil minister Peijs (Verkeer) naar de Tweede Kamer roepen, omdat de bewindsvrouw verkeerde informatie gegeven zou hebben. Peijs stelde volgens GroenLinks eind augustus dat de situatie voor de grote massa zou verbeteren.

GroenLinks spreekt van een achteruitgang voor 52 procent van de reizigers op de 8000 meest gebruikte treinverbindingen. Voor 19 procent is een vooruitgang te bespeuren. Op de zeshonderd drukste trajecten krijgt 41 procent te maken met een langere reistijd, rekende de partij voor.

Een kwart van de treinpassagiers op die lijnen krijgt het beter. "Er gaan dus veel meer mensen op achteruit dan op vooruit." Volgens GroenLinks neemt de reistijd gemiddeld toe met 2,5 tot 3 procent, terwijl het kabinet volhield dat de gemiddelde reistijd van station naar station met 1 tot 3 procent zou dalen.

Gebruikersavatar
pietvanvliet
Beheerder
Beheerder
Berichten: 7868
Lid geworden op: 20-10-02 16:09
Locatie: Het niets

Bericht door pietvanvliet » 29-09-06 22:50

Ik was al geen fan van Femke en co, maar als zelfs de NS gaten in je berekeningen kan schieten moet je toch echt weer naar zomerschool! Als zelfs de huidige PvdA je niet wil steunen heb je toch echt een probleem.

Er zal wel een reden zijn dat de PvdA ze niet wil steunen en dan bedoel ik niet dat gezwets van Dijksma. Sharon, de algemene beschouwingen zijn aan de gang en je moet op TV, das makkelijk met de verkiezingen. Of het houtsnijdt wat je zegt of dat het wel of niet praktisch is om nu te gaan debatteren is toch niet relevant meid, zolang je maar tegen het kabinet kunt schoppen! Beetje reclame maken...

Dat heeft GroenLinks dan wel weer begrepen.

NU.Nl schreef:NS en Peijs kraken kritiek op dienstregeling 2007

Uitgegeven: 29 september 2006 10:54
Laatst gewijzigd: 29 september 2006 18:17
DEN HAAG - Verkeersminister Karla Peijs en de Nederlandse Spoorwegen hebben vrijdag korte metten gemaakt met een door GroenLinks opgestelde analyse van de nieuwe dienstregeling van NS. Volgens Peijs en de NS negeert GroenLinks in haar berekening belangrijke factoren.

Het gaat dan om de reizigersaantallen op de verschillende trajecten, de frequentie waarin de treinen rijden, de zitplaatscapaciteit en de mogelijkheden voor groei van de aantallen reizigers en treindiensten. "Deze analyse schiet volstrekt te kort", oordeelt een woordvoerder van NS. "Wij blijven erbij dat het totaalbeeld positief is."

GroenLinks heeft een radicaal andere mening. De partij stelt dat meer dan de helft van de reizigers op de 8000 meest gebruikte treinverbindingen erop achteruit gaat met de nieuwe dienstregeling. De fractie meent dat Peijs de Tweede Kamer eind augustus onjuist heeft geïnformeerd en wil dat de bewindsvrouw in het parlement verantwoording komt afleggen. GroenLinks spreekt van een achteruitgang voor 52 procent van de reizigers op de onderzochte treinverbindingen.

Reistijd

De NS blijft erbij dat de gemiddelde reistijd en het aantal reizen waarbij moet worden overgestapt niet toenemen in de nieuwe dienstregeling. In de berekening van GroenLinks is alleen gekeken naar de kale reistijden, benadrukken het ministerie en de NS.

Het ministerie beoordeelt de dienstregeling volgens een woordvoerster op basis van andere criteria. "We beoordelen de dienstregeling onder meer op punctualiteit, groei en zitplaatskans. Reistijd zit niet in de vervoersconcessie", aldus de zegsvrouw.

Het ministerie en de spoorwegonderneming gaan er vanuit dat de treinreiziger er in de komende jaren op vooruit gaat. De dienstregeling 2007 is volgens het spoorbedrijf een eerste stap op weg naar veranderingen in de volgende jaren. In 2009 moet de reistijd gemiddeld met 3 procent zijn gedaald.

GroenLinks-Kamerlid Wijnand Duyvendak is niet onder de indruk van de reactie van de NS en het ministerie. "De reizigersaantallen zijn wel degelijk meegenomen in onze analyse. Onze berekeningen van de reistijden worden niet weerlegd. Wij willen komende week een debat met de minister."

PvdA

In die eis krijgt Duyvendak geen steun van de PvdA, de grootste oppositiepartij. "Over dit onderwerp hebben we al meerdere keren gesproken met de minister", zegt verkeersspecialist Sharon Dijksma van de PvdA. "Peijs onderhandelt nu met NS over verbeteringen en we kunnen beter eerst afwachten wat dat oplevert. Als we nu weer een spoeddebat houden, lopen we dwars door dat proces heen en dat lijkt me geen goede zaak."

Peijs zelf heeft ook weinig zin in een debat over de analyse van GroenLinks. "Ik zie dat niet zitten, waar zouden we over moeten praten?", aldus Peijs.


Maar ik doe niet moeilijk, voor deze ene keer mag GroenLinks best wel eens gelijk hebben.

De NS blijft erbij dat het totaalbeeld positief is. Die heb ik al eens meer gehoord. Beetje te vaak. Mag ik dat als klant (en óf ik een klant ben. Dat ik zelf niet betaal doet niet ter zake, ik zit in die kleretrein.) weigeren te geloven todat ik het zie? We hadden rondjes om de kerk, we hebben sneltreinen die niet aansluiten op andere treinen waar ze dat wel op zouden moeten (en ook zonder al te veel problemen zouden kunnen) en we krijgen nu een dienstregeling die de mensen uit de trein in de auto jaagt.

The Hague, I salute you! Dik vijftien jaar aan campagnes om iedereen in de trein te jagen naar de klote. Hadden we dat dan niet wat nuttiger kunnen besteden?
Later is allang begonnen.
_________________
One day I'll raise again, and write something eternal then

Gebruikersavatar
Arjen
Beheerder
Beheerder
Berichten: 8011
Lid geworden op: 10-10-02 16:28
Locatie: Almere
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Arjen » 29-09-06 22:51

Niet betalen? Waar denk je dat je collegegeld heen gaat? Echt niet alleen maar naar de onderwijsinstellingen heur.

Gebruikersavatar
pietvanvliet
Beheerder
Beheerder
Berichten: 7868
Lid geworden op: 20-10-02 16:09
Locatie: Het niets

Bericht door pietvanvliet » 29-09-06 23:06

Een OV-jaarkaart kost minstens drie mille op jaarbasis (laaste keer dat ik keek was het zes en een half duizend gulden, dus als het nu vier mille euro blijkt te zijn geloof ik je direct). Als jij meer dan zestienhonderd euro aan collegegeld kwijt ben, ben ik een tevreden mens want dan zijn de HES-ers niet de enige die door de HvA geflest worden.

Mijn collegegeld gaat naar de HvA, niet naar de IB-groep en die laaste club zijn toch echt de schatten van Groningers die op mijn pasje staan.

Dus mijn collegegeld is te weinig om alleen al mijn OV-jaarkaart te vergoeden, mijn docenten moeten ook betaald en er zal links en rechts toch wel wat blijven hangen. Als ik me niet vergis kost een HBO-opleiding ongeveer 25000 per jaar. Blijft er van mijn collegegeld uiteindelijk een dermate marginale som over dat ik wel durf te roepen dat ik mijn OV niet betaal :)
Later is allang begonnen.
_________________
One day I'll raise again, and write something eternal then

Gebruikersavatar
pietvanvliet
Beheerder
Beheerder
Berichten: 7868
Lid geworden op: 20-10-02 16:09
Locatie: Het niets

Bericht door pietvanvliet » 11-12-06 00:08

Nieuwe dienstregeling NS soepel van start

Uitgegeven: 9 december 2006 22:41
Laatst gewijzigd: 10 december 2006 21:27
AMSTERDAM - De nieuwe dienstregeling van de NS is zondagochtend soepel van start gegaan. In de eerste uren van het nieuwste spoorboekje deden zich geen noemenswaardige problemen voor. Dat maakte een woordvoerder van de NS zondagochtend bekend.


Klopt. Heeft een aantal redenen:

  • De eerste trein gaat om een uur of zes.
  • ZONDAG, HALLOOO!! Wat probeer je te bewijzen, raketgeleerde?
  • als jullie de vertrekstaten vergeten om te wisselen, staan er heel veel mensen (geintje, let op de clou NS -->) om zes uur in de morgen ( <-- hebben jullie 'm, geel-blauwe rakkers?) op het foute perron en stappen er dus nog minder mensen in de trein.
Dan kunnen zelfs jullie het niet verneuken.

Op drie trajecten kunnen reizigers nog geen gebruikmaken van het nieuwe rooster. Tussen Groningen en Delfzijl, Groningen en Roodeschool en tussen Doetinchem en Winterswijk reden zondagochtend geen treinen vanwegen uitgelopen werkzaamheden aan het spoor.


En waarschijnlijk ook omdat daar geen treinen van de NS rijden?

Tegen 10.00 uur waren de werkzaamheden afgerond en werd het treinverkeer opgestart. Op station Amsterdam Bijlmer zijn na werkzaamheden twee sporen niet bereikbaar.


Dat is omdat ze nog niet klaar zijn. Dat wordt maart en das maar een half jaar te laat! Goed gedaaaaaaaaaan ProRail...

Nouja, pro...

Vertekend

Een woordvoerder van de Nederlandse Spoorwegen noemde het beeld van zondagochtend "een beetje vertekend, omdat er veel minder treinen rijden dan op een doordeweekse dag".


Je meent het....

Op de eerste dag van de nieuwe dienstregeling rijden ongeveer 4000 treinen op het Nederlandse spoor.


Zullen we de huid niet verkopen voordat de beer geschoten is? Als je mij een voorspelling laat doen worden het er 3500 max.

Ik heb niet echt heel erg veel vertrouwen in jullie. Gek he?

NS-medewerkers constateerden zondagochtend dat niet alle gele vertrekstaten op de stations zijn verwisseld. "In de nacht van zaterdag op zondag moesten alle 3400 vertrektijdenschema's worden vervangen. Op sommige plaatsen blijkt dat er een of twee zijn overgeslagen."


En dan vierduizend treinen vlekkeloos laten rijden... hmhmmmmmm...

Volgens de NS worden de vergeten schema's zo snel mogelijk alsnog vervangen door nieuwe. Station Almere Muziekwijk werd helemaal overgeslagen, daar hangen alleen nog oude schema's.


Misdadigers. Als je nu iets wilt uit muziekwijk is het er weg.

Een complot! dat is het!

De spoorwegen meldden dat een trein zondagmorgen een extra stop maakte op station Geleen-Oost. De machinist wist niet zeker of hij daar volgens de nieuwe dienstregeling wel of niet moest stoppen.


Maar de nieuwe dienstregeling is eenvoudige en makkelijker.

Hoelang moest je ook alweer leren om machinist te worden op een passagierstrein? Die man moet toch echt wel een dienstregeling kunnen lezen.

En dan maken jullie die regeling dus ZO COMPLEX dat zelfs het EIGEN PERSONEEL m niet snapt!

Stelletje eikels.

Mobiliteit

De oude dienstregeling van de NS dateert uit de jaren '70 van de vorige eeuw. Volgens de NS is in 36 jaar tijd enorm veel veranderd op het spoor. Zo zijn er tientallen stations bij gekomen en rijden er veel meer treinen.


Lul toch niet, er staan veel meer treinen stil. Op rangeerterreinen, dat wel, want ze laten rijden is maar lastig. En dus moeten er minder mensen in de trein, want dat is makkelijk.

Staan ze elkaar ook niet meer zo in de weg.

De vervoerder verwacht bovendien dat de mobiliteit in Nederland nog verder gaat toenemen. Om alle reizigers van dienst te zijn moet de dienstregeling met zijn tijd meegaan, meent de NS.


En dus moeten we van de NS allemaal met de auto. Die kost je net zoveel als de trein, zet je af waar je zijn wilt en rijdt wanneer het jou uitkomt.

DE mobiliteitsoplossing als het aan de spoorwegen ligt.

In de nieuwe dienstregeling is het aantal verbindingen volgens de NS uitgebreid en er rijden, vooral in de Randstad, meer treinen per uur. Ook zou de nieuwe dienstregeling minder gevoelig zijn voor de gevolgen van storingen.


Daar hebben ze nou eens gelijk in.

Want als je iedere aansluiting een kwartier speling geeft en je verkracht het nog, wil ik graag een conceptoplossing voor de NS-top.

Liefst een pijnlijke.

Kritiek

Het nieuwe spoorboekje stuit op veel kritiek. Reizigersverenigingen en politieke partijen verwachten slechte aansluitingen en bekritiseren de verbinding met het noorden en oosten van het land. Ook zouden reistijden langer worden en moet vaker worden overgestapt.

De Kamer debatteerde een aantal keer over de dienstregeling. Staatssecretaris Melanie Schultz (VVD) keurde op 15 augustus plotseling en zonder overleg met de Tweede Kamer de nieuwe NS-dienstregeling goed. De Kamer was daarover verontwaardigd.


Hormonen.

En ze moeten niet flauw doen. De afgelopen twintig jaar heeft geen enkele vrouw het goed gedaan op verkeer en waterstaat.

Bussen

Ook busbedrijven passen hun dienstregeling aan. Zo worden de tijden zo veel mogelijk afgestemd op die van de treinen. In Noord-Brabant sluiten de bussen en treinen de eerste weken op zeker zestien punten niet goed op elkaar aan.


Maar het wordt makkelijker...
En sneller
En overzichtelijker

Hosannah!

Door de problemen met de aanbesteding werd pas laat duidelijk dat BBA en Arriva het vervoer in de provincie gaan verzorgen. Zij hadden niet voldoende tijd om een dienstregeling in elkaar te zetten. Uiterlijk 7 januari moeten ook in Noord-Brabant de bussen volgens een nieuw rooster rijden.


Net geen maand te laat. Zeker ook geen vertraging? Het is nog onder drie maanden.

Duitsland

Net als in Nederland wordt zondag in Duitsland een nieuwe dienstregeling voor de spoorwegen ingevoerd. Door de verandering zullen de reistijden op veel trajecten korter worden.


Heeeeej das raar, de Duitsers kunnen het wél!

Zien jullie het jongens, reistijden worden KOR-TER. Moeilijk woord, maar toch heel belangrijk. Onthoud het.

Ook zet de Duitse spoorwegmaatschappij Deutsche Bahn op een aantal belangrijke routes meer treinen in.


En zo hoort het, alles wijkt voor de 'Pünklichkeit' en 'Ordnung müß sein'!
Later is allang begonnen.
_________________
One day I'll raise again, and write something eternal then

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast