Vegetariërs en Dierproeven

Het forum bedoeld voor serieuzere zaken.
Niet serieuze zaken gaan zo "Algemeen Gebabbel" in!
pink-lemonade
Postmaniak

Vegetariërs en Dierproeven

Bericht door pink-lemonade » 27-06-06 19:06

Ik vraag me af, zijn jullie vegetariërs ook tegen dierproeven?
En checken jullie wel of iets niet op dieren is getest?

Zo ja, doe je dat ook bij medicijnen die je slikt?

Het is dus ook zo dat er met medicijnen wordt getest op de dieren, en zou jij zo'n medicijn zelf ook nemen? Al is het maar voor een beetje eczeem dat je op je handen hebt.
En in het onderzoek naar kanker, zag ik laatst in een video op school, wordt er ook veel op dieren getest, vinden jullie dat dit dan ook gestopt moet worden, of moet dat maar gewoon doorgaan?

En stel dat je nou zelf heel erg ziek bent, en er is een medicijn dat jou kan helpen, maar dat er eerst 1000en dieren voor dood zijn gegaan, waarom slik je dit dan wel of niet? En met vaccins, die een dodelijk virus helpen tegengaan, zoals bijvoorbeeld die van hersenvliesontsteking, ik weet overigens niet of dit op dieren is getest, maar toch, zou je het dan bij jezelf in laten spuiten?

Dit vraag ik me eigenlijk allemaal af, omdat het met medicijnen, die jezelf kunnen helpen, toch anders ligt dan met leer en cosmetica (zoals ik Muisje in een topic zag zeggen, dat ze eerst keek of iets op dieren was getest of niet voordat ze het kocht).

Oja, een van de velen bronnen; http://www.nca-nl.org/Dutch/Scholieren/ ... c440102297

Edit:
http://www.animalfrontline.nl/vivisectie/vivinl.php schreef:Het nut van dierproeven.

Wat is eigenlijk het nut van al die dierproeven? Er zijn er verschillende. Natuurlijk een belangrijke is het medische onderzoek. Dat betekent dus het testen van verschillende vaccins en medicijnen die uiteindelijk voor de mens bestemd zijn. Ook valt het gebruik van dieren voor onderwijs en trainen van nieuwe (dieren)artsen.

Een van de belangrijkste factoren is het onderzoek voor medische doeleinden. Dit kan dus betekenen dat dieren bewust besmet worden met allerlei zieken als hepetitis, reuma of hiv. Er is bijna niets ergers dan een chimpansee weg te zien kwijen in zijn (veel te kleine) hokje, wegterend omdat hij aids heeft. Dagelijks allerlei medische handelingen te moeten ondergaan zoals bloedprikken enz..

Het onderzoek dat door studenten gedaan wordt is vaak niet minder vreemd. Dieren worden bijvoorbeeld verslaafd gemaakt aan alcohol of drugs. Gekeken wordt er dan hoe de dieren reageren op het plotselinge weghalen van die middelen of op overdosissen.

http://www.hetvolk.be/Article/Detail.aspx?articleid=DMF13062006_063 schreef:Muizen reageren goed op veelbelovend Alzheimer-vaccin

BRUSSEL - Een potentieel Alzheimer-vaccin heeft veelbelovende resultaten opgeleverd bij muizen. Bij de knaagdieren zorgt het vaccin ervoor dat de proteïnen die de ziekte veroorzaken met 50 procent worden afgebroken. Dat staat de lezen op de site van BBC.
Het vaccin wordt momenteel ontwikkeld in Tokio. In tegenstelling tot andere vaccins, die gebruik maken van virussen, is dit middel vrij van neveneffecten.

Vorige studies hebben al aangetoond dat het immuunsysteem van muizen zodanig kan worden gestimuleerd dat het de schadelijke ophopingen van amyloïde proteïnen afbreekt. Uit eerste tests bij mensen bleek echter steeds dat het immuunsysteem te sterk reageerde, zodat de hersenen opzwelden. De Japanse onderzoekers injecteren naakte DNA-strengen waardoor dit neveneffect wordt vermeden.

In de laatste tests werden de schadelijke amyloïde proteïnen verminderd met 15,5 tot 38,5 procent. Volgens de Japanners zal hun methode een goedkope en effectieve behandeling van Alzheimer opleveren.

En zou jij je oma ook niet veel liever gezond zien dan dat ze aan Alzheimers lijdt?

Editedit;

# Oogtesten: Deze worden vaak nog altijd gedaan bij levende dieren. Bij bijvoorbeeld konijnen wordt een vloeistof (vaak gaat het om cosmetische toepassingen als oogschaduw en mascara e.d.), bij de dieren in de ogen gedruppeld. Dit kan ernstige infecties of zelfs blindheid tot gevolg hebben. Alternatief hiervoor is het doen van deze test op bijv. ogen van kippen of koeien die afkomstig zijn uit de vleesindustrie (slachthuizen).

# Huidirritatietesten: Nu wordt er een stukje huid van het dier blootgelegd om daar een middel op te smeren om te testen. Dit kan huidirritaties opleveren of zelfs erger. Alternatief hiervoor zijn de tests die gedaan kunnen worden op stukjes huidcel van de mens. Met de hedendaagse technieken is het al mogelijk om uit huidcellen stukjes huid te laten groeien, die weer gebruikt kunnen worden voor dit soort onderzoek.

# Immunologische technieken: Kinderen worden als ze klein zijn ingeënt tegen verschillende ziektes. Het lichaam leert dan hoe het de ziekte moet bestrijden doordat er (onschadelijke) ziektekiemen worden ingespoten. Vroeger werden apen en bijv. muizen ziekgemaakt, om vervolgens het virus uit hun lichaam te halen om er een vaccin van te maken. Alternatief is: De ziektekiemen te kweken in lichaamscellen die in een reageerbuis in leven worden gehouden. Hierdoor hoeven dieren niet langer misbruikt te worden.

# Oefenenen voor studenten: Studenten en scholieren worden soms gedwongen om dieren te ontleden voor hun studie. Hiervoor worden veel dieren gebruikt elk jaar weer, in bijna elk land in de wereld. Vele duizenden en duizenden dieren sterven om die reden. Alternatief is: Dit soort ontledingen e.d. via de computer te laten doen. Er zijn reeds een aantal simmulatieprogramma's voor studenten te verkrijgen. Tests hebben uitgewezen dat deze manier van studeren geen negatieve invloed heeft op de studie resultaten van de leerling. In Amerika worden op een aantal universiteiten al dit soort programma's gebruikt.

# Robots: Ook veel onderzoek wat gedaan werd/wordt op dieren kan vervangen worden door robots. Je kunt in de eerste plaats denken aan testen met bijv. botsproeven voor auto's. Hiervoor werden vroeger levende dieren gebruikt. Tegenwoordig zijn deze al vervangen door geavanceerde robots, die bovendien een veel duidelijker beeld geven wat de gevolgen van een botsing kunnen zijn. Een ander voorbeeld is dat bepaalde processen van ingewanden beter gevolgt kunnen worden via een computergestuurd nepmodel, dan via hetzelfde orgaan afkomstig van een dier. TNO heeft bijvoorbeeld een glazen maag-darm kanaal nagemaakt. Hiermee kunnen giftigheidstests gedaan worden zonder dat er nog dieren voor nodig zijn.

# Menselijk onderzoek: Bijna alle dieren die in onderzoek gebruikt worden, zijn bedoeld om uiteindelijk mensen beter te maken. Niet alleen in medische zin, maar ook het uiterlijk en veiligheid van de mens vallen hieronder. Alternatief: Het doen van onderzoek op mensen heeft altijd een voorkeur boven dezelfde testen op dieren. In het verleden is reeds gebleken dat medicijnen getest op dieren in de praktijk dodelijk waren voor mensen. Mensen kunnen bijvoorbeeld ook huidirritatietesten doen. Helaas blijkt in de praktijk ook vaak dat terminale patienten (kanker, aids) geen medicijnenen mogen uitproberen omdat ze nog niet op dieren getest zijn. Dit omdat het gevaar voor de gezondheid zou kunnen opleveren. Vertel dat maar eens aan iemand die ligt te sterven...

Het liefst wil ik nu niet horen, ja ze moeten het op die alternatieve wijze gaan doen, maar ik wil nog steeds weten of je die medicijnen wil slikken, ondanks ze op dieren getest zijn, terwijl er wel alternatieven zijn.
Laatst gewijzigd door pink-lemonade op 27-06-06 19:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Discontent is the first necessity of progress.

Salamanca
Postmaniak

Bericht door Salamanca » 27-06-06 19:35

Voor medische proeven vind ik het goed dat ze dieren gebruiken, zolang er nog geen alternatief is.
Cosmetica vind ik wat anders, koop zelf altijd make-up van Yves Rocher, dat is dierproefvrij.

Ik ben overigens niet vegetarisch, maar als dit topic alleen voor vegetariers bedoeld is blijft het ook zo klein :)

pink-lemonade
Postmaniak

Bericht door pink-lemonade » 27-06-06 19:37

Ja iedereen mag hier reageren, maar ik ben vooral benieuwd naar de meningen van vegetariërs. En er zijn wel alternatieven, maar die gebruiken ze niet.

Ik zal dat nog even in de OP erbijzetten.

Verwijderd

Bericht door Verwijderd » 27-06-06 20:36

Ik ben vegetariër en ik ben wel tegen dierproeven voor "nutteloze" zaken als Ultra glans shampoo enzo, cosmetica, maar voor medische zaken vind ik het... gedoogbaar(?) dat ze dieren gebruiken mits:

1) er geen alternatief is
2) Het medicijn dat getest wordt is bedoeld voor een zeer ernstige/ dodelijke ziekte

Ik vind het onzin om dieren te gebruiken om te kijken of de nieuwe advil met super vloeibare snot inhoud sneller werkt tegen je hoofdpijn..

:)

PaperFlowers
Postmaniak
Contacteer:

Bericht door PaperFlowers » 27-06-06 20:45

floortjuh_fleurtjuh schreef:Ik ben vegetariër en ik ben wel tegen dierproeven voor "nutteloze" zaken als Ultra glans shampoo enzo, cosmetica, maar voor medische zaken vind ik het... gedoogbaar(?) dat ze dieren gebruiken mits:

1) er geen alternatief is
2) Het medicijn dat getest wordt is bedoeld voor een zeer ernstige/ dodelijke ziekte

Ik vind het onzin om dieren te gebruiken om te kijken of de nieuwe advil met super vloeibare snot inhoud sneller werkt tegen je hoofdpijn..

:)

I couldn't agree with you more!
In my field of paper flowers
And candy clouds of lullaby
I lie inside myself for hours
And watch my purple sky fly over me

pink-lemonade
Postmaniak

Bericht door pink-lemonade » 27-06-06 20:59

Oke maar dat bedoel ik eigenlijk niet, want die alternatieven zijn er eigenlijk altijd, maar zijn te duur dus gebruiken ze niet.
Maar is dit reden voor jou om het medicijn tegen keelontsteking niet te slikken, want het is eigenlijk toch tegen je principes in..

Verwijderd

Bericht door Verwijderd » 27-06-06 21:04

dierproeven voor cosmetica e.d. keur ik af...al moet ik eerlijk bekennen dat ik eigenlijk niet op shampoo merken let die ik gebruik *gaat opletten*

Voor medicatie vind ik het ene ander verhaal. Maar ik geloof dat de beestjes daar ook voor worden gefokt (gekweekt wou ik zeggen :P) en als dat niet zo dan vind ik het wel een goeie start als de dieren er speciaal voor gefokt worden. Is op zich niet minder zielig, maar het maakt het denk ik dragelijker voor dierenliefhebbers :) Excuus als ik hier mensen mee kwets...

En of ik medicijnen neem die op dieren zijn getest...vast wel :$ want ik heb daar nog nooit op gelet of naar gevraagd....

pink-lemonade
Postmaniak

Bericht door pink-lemonade » 27-06-06 21:08

Er wordt wel voor gefokt, las ik ook ergens in 1 van die sites die ik postte, maar eigenlijk, zoals je al zegt maakt het het niet minder erg vind ik.

Ik vind het trouwens wel erg, maar ik gebruik die medicijnen en cosmetica gewoon, het maakt me eigenlijk niet uit.

Daarom staat er ook eigenlijk in dit topic 'Vegetariërs' omdat die al hun principes hebben wat dieren betreft, maar niet vega's mogen ook gewoon reageren zoals ik al zei :p. Alle meningen zijn welkommm.

chemietje
Best kansloos...

Bericht door chemietje » 27-06-06 21:11

Hou er ook rekening mee dat er mensen zijn die om andere redenen vegetarier zijn, en dus niet 'oh het is zo zielig'.
Vroeger vond ik dat maar ik heb er nu zo'n beetje vrede mee dat het gebeurt. Ik check dan ook vrijwel niet.

Ik ben namelijk vegetarier omdat ik het niet fijn vind iets dat rondgelopen heeft in m'n lichaam te hebben. Ik ben ook verder eigenlijk niet tegen leer (ik vind als je toch een 'overschot' hebt dat je er ook wel wat mee moet doen)

Ik vind sowieso dat je een hoop medicijnen gewoon niet moet gebruiken, en dan niet eens zozeer omdat ze op dieren getest zijn, maar medicijnen zijn niet alleen fuckin' slecht voor dieren, ook voor jezelf.

Ik vind testen op dieren vaak wel onzin omdat ik van mening ben dat het op mensen toch een ander effect heeft. Ratten etc. hebben weer een sterkere maag en uiteindelijk zal het sowieso op mensen getest moeten worden, aangezien het voor mensen bedoeld is.

Kortom; dingen voor dieren testen op dieren, dingen voor mensen testen op mensen.
Er is gangreen voor iedereen.

PARKWAYDRIVE

Bericht door PARKWAYDRIVE » 27-06-06 22:15

Salamanca schreef:Voor medische proeven vind ik het goed dat ze dieren gebruiken, zolang er nog geen alternatief is.

Dus je wil zeggen, dat je die arme beestjes in kleine hokjes laat zitten, geen leven laat lijden die ze zouden moeten lijden, geprikt, gestompt laat worden omdat er geen alternatief is? Sorry, maar dat vind ik lame.

pink-lemonade
Postmaniak

Bericht door pink-lemonade » 27-06-06 22:16

En nu je mening over de stelling, zou je wel medicijnen nemen als die beestjes er zo erg voor hebben geleden?

PARKWAYDRIVE

Bericht door PARKWAYDRIVE » 27-06-06 22:24

Ohja, sorry.

Ik moet zeggen, dat wanneer ik serieus ziek ben en ergens maar niet vanaf kom, medicijnen die ik voorgeschreven krijg, wel inneem.

Maar verder neem ik liever een warme kop thee met honing als ik me min voel.

Nietzman
Moderator
Moderator

Bericht door Nietzman » 27-06-06 22:50

Zolang 90% van de medische wetenschap teert op dierproeven kan ik er vrij weinig op tegen hebben. Het is niet alsof men in lab's beestjes voor de lol gaat lopen martelen, en ik plaats een mensenleven nog altijd een behoorlijk end boven dat van een dier.

Als die PETA/Animalfront weirdo's hun zin zouden krijgen zou de medische wetenschap simpelweg stil komen te staan.

chemietje schreef:Ik vind testen op dieren vaak wel onzin omdat ik van mening ben dat het op mensen toch een ander effect heeft. Ratten etc. hebben weer een sterkere maag en uiteindelijk zal het sowieso op mensen getest moeten worden, aangezien het voor mensen bedoeld is.

Denk je dat ze voor de lol met dieren bezig zijn dan? Nee sorry, wat je zegt is wel waar, maar toch onzin. Natuurlijk moet men ook op mensen testen, maar zonder het 'grondwerk' op dieren is men nergens.
Obese kids. They've just got very slow metabolisms.... and very fast chip-eating hands
Last.fm

chemietje
Best kansloos...

Bericht door chemietje » 27-06-06 22:52

Ja maar dan gaat het met name over shampoo etc. De slijmvliezen van dieren reageren heel anders dan die van ons.
Er is gangreen voor iedereen.

The_Return_Off
Moderator
Moderator

Bericht door The_Return_Off » 28-06-06 08:42

Ik (als vegaburger) ben geen tegenstander van dierproeven, zolang -zoals al eerder aangegeven- er:
- geen redelijk (dus niet 1000 keer zo duur) alternatief is,
- de verhouding tussen de 'kosten' (het lijden van de dieren) en de 'baten' (het nut voor de mensheid) een beetje in evenwicht is. Dit evenwicht zou ik zo 1 2 3 niet kunnen aanduiden, maar het is niet puur voorbehouden aan dodelijke ziektes. En alle cosmeticaproducten zijn voor mij te irrelevant om dierproeven toe te staan,
-het op de meest diervriendelijke manier gaat, die voor handen is (wederom redelijkerwijs),
-het nut van de proef (de waarschijnlijkheid van een correcte uitkomst) aanneembaar is,
-de resultaten vrijgegeven worden (zodat onnodig uitvoeren van dubbele proeven wordt voorkomen).

En misschien nog wel meer. Maar ik ben dus niet in zn algeheelheid tegen dierproeven.
Each of us has been endowed with reason, and it is our right, as well as our responsibility, to exercise it.

"Leder beredenederen" - Meneder de Beder.

Salamanca
Postmaniak

Bericht door Salamanca » 28-06-06 10:05

PARKWAYDRIVE schreef:
Salamanca schreef:Voor medische proeven vind ik het goed dat ze dieren gebruiken, zolang er nog geen alternatief is.

Dus je wil zeggen, dat je die arme beestjes in kleine hokjes laat zitten, geen leven laat lijden die ze zouden moeten lijden, geprikt, gestompt laat worden omdat er geen alternatief is? Sorry, maar dat vind ik lame.

Goed is misschien niet het goede woord, maar hoe moeten ze het anders testen? Als ze het eerst op mensen gaan testen, en die mensen krijgen een of andere ziekte of iets anders ergs, wat dan?

Dat zou ik lame vinden! Liever een rat dood, dan een mens.

The_Return_Off
Moderator
Moderator

Bericht door The_Return_Off » 28-06-06 11:58

<offtopic>
PARKWAYDRIVE schreef:geen leven laat lijden die ze zouden moeten lijden

lol, :P. Ongelukkige spelfout (denk ik).
</offtopic>

Maar vraagje aan PARKWAYDRIVE:
Waar liggen jouw prioriteiten? Bij mensen of bij dieren, of zijn ze in jouw ogen gelijk? (de vraag is niet rethorisch!)

Ik denk namelijk dat Salamanca geen voorkeur heeft voor onnodig lijden, maar gewoon stelt dat wanneer de keuze is: mens of dier, dat de voorkeur uitgaat naar dierenleed, dan naar mensenleed.
Dus wanneer er een keuze is tussen dierwaardige proeven en dieronwaardige proeven, gaat de keuze altijd uit naar dierwaardige proeven.
Dat is namelijk wel hoe ik erover denk.
Each of us has been endowed with reason, and it is our right, as well as our responsibility, to exercise it.

LekkerSletje
Forummeubel

Bericht door LekkerSletje » 28-06-06 16:47

Ik ben zelf vegetariër en ik gebruik nooit zomaar een asprine, keel asprine, zalfje etc...
Omdat ik het niet nodig heb en het meestal vanzelf wel over gaat.

Laatst heb ik een keel ontsteking gehad en heb ik mijn antibiotica niet ingenomen omdat het op dieren getest is, binnen 3 weken was het over.

PARKWAYDRIVE

Bericht door PARKWAYDRIVE » 28-06-06 19:18

The_Return_Off schreef:<offtopic>
PARKWAYDRIVE schreef:geen leven laat lijden die ze zouden moeten lijden

lol, :P. Ongelukkige spelfout (denk ik).
</offtopic>

Maar vraagje aan PARKWAYDRIVE:
Waar liggen jouw prioriteiten? Bij mensen of bij dieren, of zijn ze in jouw ogen gelijk? (de vraag is niet rethorisch!)

Ja, ik dacht al dat er iets mis was met die zin, hehe.

In sommige gevallen zijn mijn prioriteiten gelijk aan. Maargoed, ik denk eigenlijk stiekem dat ik niet echt recht van spreken heb omdat ik niet streng vegetariër ben en dus wel stremsel eet, wat in kaas zit verwerkt en dat soort dingen. Maar dan alsnog, om je vraag even te beantwoorden; Het is niet zo dat ik elke verpakking nakijk of het op dieren getest is ofzo, om eerlijk te zijn doe ik dat alleen met make-up, wat ik zelden draag trouwens.

The_Return_Off
Moderator
Moderator

Bericht door The_Return_Off » 29-06-06 09:08

PARKWAYDRIVE schreef:Ja, ik dacht al dat er iets mis was met die zin, hehe.
Normaal maak ik geen aanmerkingen op spelfouten, maar deze was gewoon grappig :P.

Maargoed, ik denk eigenlijk stiekem dat ik niet echt recht van spreken heb omdat ik niet streng vegetariër ben en dus wel stremsel eet, wat in kaas zit verwerkt en dat soort dingen.

Me too. En ik eet ook dingen als drop.
Maar dan alsnog, om je vraag even te beantwoorden; Het is niet zo dat ik elke verpakking nakijk of het op dieren getest is ofzo, om eerlijk te zijn doe ik dat alleen met make-up, wat ik zelden draag trouwens.
Met make-up heb ik helemaal geen last, natuurlijk ;).

Maar wanneer een kankeronderzoek eventueel gevaarlijk is, voor de proefpersoon/dier dan gaat je voorkeur dus ook uit naar dierproeven? En ben je dus niet volledig tegen dierproeven?

PARKWAYDRIVE

Bericht door PARKWAYDRIVE » 29-06-06 09:55

Op dat gebied ben ik dan niet volledig tegen dierproeven. Maar ik zal me wel schuldig voelen.

[edit]

Maar weet je wat het is? Je kan wel bij alles na gaan denken of het eventueel op dieren is getest of van onderdelen - om het maar zo te zeggen - van dieren is gemaakt; maar dan kun je op een gegeven moment echt niks meer eten. Ik ben een zeer grote dierenvriend, maar overleven wil toch eigenlijk best wel. Veggie zijn vind ik voor mij best genoeg :)
Laatst gewijzigd door PARKWAYDRIVE op 29-06-06 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.

pietvanvliet
Beheerder
Beheerder

Bericht door pietvanvliet » 29-06-06 10:00

Ik sluit me bij Nietz aan, juist omdat hij het over 90% van de medische wetenschap heeft. In de meeste gevallen hebben dierproeven mijn voorkeur. Dat heeft te maken met dezelfde reden waarom ik niet tegen het eten van vlees ben: Het hoogste roofdier in de piramide bestaat door het gebruik van de lagere trappen. Daarvoor mag je me best voor utilitarist uitschelden, mits je het woord kunt uitspreken.

Waarom dan niet alle gevallen? In de meeste gevallen heeft het nu te testen op dieren die vergelijkbaar met mensen reageren op stoffen namelijk nut. Stel dat er een vaccin op de markt zou komen tegen AIDS, dan bestaat er naar mijn mening geen bezwaar om dat vaccin te testen op apen. Daar komt AIDS volgens wetenschappers vandaan, dus waarom niet bij de bron beginnen. Hetzelfde geldt voor andere zietekiemen die oorspronkelijk bij dieren vandaan kwamen.

Waar je tegenaanloopt is dat proefdieren soms anders reageren dan mensen. Een bekend voorbeeld is morfine, dat een opwekkende werking heeft op ratten (of cito is verkeerd geïnformeerd, dat kan ook). Juist daarom blijft het testen op mensen een belangrijke stap voor het op de markt brengen van een geneesmiddel.

Wat cosmetica betreft: daar wil ik het niet eens over hebben. Als iemand vind dat het in zijn/haar belang is om er mooier uit te zien door smeerseltjes die worden getest op dieren is dat zijn/haar verantwoordelijkheid. Naar mijn mening dient dat te weinig nut.
Later is allang begonnen.

LadyLuck
Gezocht: relatie!

Bericht door LadyLuck » 04-07-06 11:23

Heb niet alle meningen doorgelezen maar ik ben ook vegetarier en ik let daar wèl op.

Voor het testen van medicijnen op dieren zijn er alternatieven, en ik vind dat ze het niet zo simpel moeten houdne om maar gewoon even op dieren te testen omdat het de simpelste weg is.

Als ik hèèl ziek ben en er is een medicijn die op dieren is getest dan zal ik dat misschien nìet nemen, misschien ook wel. Daar kun je als gezond persoion gewoon niet goed op antwoorden denk ik.
In dat soort dingen ga ik wel ver, alhoewel ik wel gelatine ad altijd.
Ik vind dierproeven gewoon echt verschrikkelijk.
Dat er vroeger misschien getest werd met dieren.. oke. maar er zijn alternatieven en ik vind dat die eerst gebruikt moeten worden.
smiles across my face im standing over you and i laugh straight in your face

i never cared for guns but that night i opened the bar keepers box and i shot you both down

www.thats-me.nl/sweetskull_

Salamanca
Postmaniak

Bericht door Salamanca » 04-07-06 11:33

The_Return_Off schreef:Ik denk namelijk dat Salamanca geen voorkeur heeft voor onnodig lijden, maar gewoon stelt dat wanneer de keuze is: mens of dier, dat de voorkeur uitgaat naar dierenleed, dan naar mensenleed.
Dus wanneer er een keuze is tussen dierwaardige proeven en dieronwaardige proeven, gaat de keuze altijd uit naar dierwaardige proeven.
Dat is namelijk wel hoe ik erover denk.

Dat bedoelde ik dus :)

Florence

Bericht door Florence » 15-07-06 15:27

Het maakt me eigenlijk niet zoveel uit. Ik let er niet zo op, hoewel ik wel tegen dierproeven ben. Maar niet zo sterk dat ik er tegen ga demonstreren, of diervriendelijke producten ga kopen.

Plaats reactie