Meer school, meer lol?

Het forum bedoeld voor serieuzere zaken.
Niet serieuze zaken gaan zo "Algemeen Gebabbel" in!
The_Return_Off
Moderator
Moderator

Bericht door The_Return_Off » 06-06-06 11:20

Over de dyslectie:
Een zeer goede vriendin van me is ook erg dyslectisch en is (waarschijnlijk, de officiele uitslag moet natuurlijk nog komen) met een 7 gemiddeld geslaagd voor het VWO). Ik zal niet zeggen dat ze extreem dyslectisch is, want je hebt altijd wel ergere gevallen, maar ze is absoluut wel flink dyslectisch. En natuurlijk ondervindt ze er hinder door, maar dyslectie is niet een verbanninng naar het VMBO (extreme gevallen uitgezonderd). Dus hierin heeft Pingey volkomen gelijk.

Op het vlak van taal:
Daar ben ik het iets minder eens. Dyslecten krijgen meer tijd op examens: waarom mensen met een taalachterstand niet? Als je naar het buitenland verhuist, zal je de taal echt niet zo makkelijk meester worden. Wanneer je niet opgegroeid ben in een land (of iig met die taal) heb je een groot gedeelte van de periode waarin je het beste een taal leert gemist. De taal zal je alleen met extreem veel moeite kunnen beheersen. Als iemand er nog maar 1 jaar woont (mijn vader werkt op een internationale school, vol met zulke gevallen) is het onredelijk om te verwachten dat ze even goed Nederlands kunnen als een Nederlander. Ze kunnen alles wel begrijpen, maar hebben hier gewoon wat meer tijd voor nodig. Ze hebben dezelfde (hoewel tijdelijke) handicap als dyslecten en verdienen een gelijke behandeling.
Aan de andere kant (bedacht ik vlak voordat ik op OK wilde drukken): dyslectie is echt vast te stellen. Een taalachterstand is erg makkelijk te faken. En daardoor is zo'n maatregel als ik hierboven voorstelde erg fraudegevoelig. Houd je dom en je krijgt extra tijd.
Each of us has been endowed with reason, and it is our right, as well as our responsibility, to exercise it.

"Leder beredenederen" - Meneder de Beder.

pietvanvliet
Beheerder
Beheerder

Bericht door pietvanvliet » 06-06-06 13:23

pingey schreef:
Juul schreef:Ikzelf, ik zit/zat op havo niveau. Ga verhuizen naar turkije, ga daar havo doen (want dat is mijn niveau) en kan dat niet aan, aangezien ik niks van de taal begrijp. Ben ik dan dom? nee, ik heb alleen die taal kennis niet.

Het klinkt een beetje lullig, maar ik vind het precies hetzelfde met dislecten. Aangezien zij de taal ook niet optimaal beheersen. Ik vind dislecten ook niet dom, maar ze worden wel vaak in het VMBO gestopt. "jij kunt niet spellen, ga maar VMBO doen".

Nee, ik vind dit dus absoluut niet eerlijk. Buitenlanders kunnen er wat aan doen, ze kunnen een taal leren te berheersen; spreken en schrijven. Met wat bijles van een paar weken heb je het gewoon redelijk onder de knie.

Met Nederlands is dat wat moeilijker omdat wij in vergelijking tot andere talen rare zins- en klankconstructies gebruiken, maar het principe blijft hetzelfde: Als je je kunt inzetten om iets te leren en je verrekt het, is dat iets anders dan het niet zien.

Motivatie is geen alternatief voor kunde en vice versa. Je kunt de een gebruiken om een gebrek aan het andere te maskeren, je kunt het nooit vervangen.

Dyslecten kunnen niks doen aan het feit dat ze dingen verkeerd schrijven. Tegenwoordig is het trouwens absoluut niet meer dat met dyslectie je meteen afgeschreven wordt naar het VMBO.

Dyslectici doen het inderdaad helemaal niet verkeerd op het hoger onderwijs. Zij moeten alleen leren dat zij dingen anders onthouden. Dyslectici denken niet in tekst maar in afbeeldingen. Je kunt iemand die dyslecitsch is in sommige gevallen zelfs dingen sneller leren dan iemand die in tekst denkt.

Ik ben bevriend met de grootste dyslect die er bestaat en die doet het super op de HAVO, alleen maar achten. Maar dan loop je weer tegen de kwestie aan: hoe graag willen mensen het? Is het niet makkelijk als je dyslectie hebt om dan VMBO te gaan doen en achteraf te zeggen dat het door de dyslectie kwam. Fabian heeft in de 1e, 2e en 3e moeten knokken voor Nederlands omdat hij anders zou zakken voor Nederlands en naar VMBO moest. En verrek, met allemaal achten en één vijf haalt hij dit jaar zijn HAVO-diploma.

Jullie hebben als Havist nog steeds minstens drie talen he?

Dan kom ik namelijk twee onvoldoendes te kort om te concluderen dat de dyslect in kwestie dom is.

Ik probeer niet te bewijzen dat HAVO beter is dan VMBO. En ik vind ook niet dat het ligt aan papiertjes. Mijn moeder komt van het laagste van het laagste, de huishoudschool (come on!)

Wat je nu beweert is niet consistent. Je geeft terecht aan dat havo niet 'beter is' dan vmbo, maar je stelt een zin later dat de huishoudschool 'het laagste van het laagste' is. Dat is vreemd omdat de huishoudschool is opgegaan in het VBO en nu dus deel uitmaakt van het VMBO.

Ze heeft zich op haar twintigste laten omscholen en kreeg pasgeleden een leidinggevende functie aangeboden met haar huishoudschool. Ze had gewoon alles kennis opgezogen als een spons en was gewoon perfect in wat ze deed, iedereen vertrouwd haar, vind haar goed en kunnen op haar bouwen. Dat leer je niet met een papiertje.

Nee, maar je moeder wordt dus ook niet gewaardeerd op basis van haar diploma (kennis) maar op basis van prestatie (kunde). Kunde wordt naar mijn mening onterecht afgemeten aan een diploma. Men vergeet dat dit een bewijs is van basiskennis cq kunde. Een diploma is een moment opname.
Later is allang begonnen.

pingey
Postmaniak

Bericht door pingey » 06-06-06 16:08

Pietje schreef:Jullie hebben als Havist nog steeds minstens drie talen he?

Dan kom ik namelijk twee onvoldoendes te kort om te concluderen dat de dyslect in kwestie dom is.
Nee, ligt aan je profiel. Hij heeft maar twee talen en in Engels is hij beter dan Nederlands. Bij Engels hebben we veel tekstverklaren gehad in de voorgaande toetsen en bij Nederlands veel schrijf dingen waar je aftrek kreeg voor spellingsfouten. Tu Comprends?

Wat je nu beweert is niet consistent. Je geeft terecht aan dat havo niet 'beter is' dan vmbo, maar je stelt een zin later dat de huishoudschool 'het laagste van het laagste' is. Dat is vreemd omdat de huishoudschool is opgegaan in het VBO en nu dus deel uitmaakt van het VMBO.
Wat ik ermee probeer aan te geven (en duidelijk verkeerd is overgekomen) dat een papiertje (vwo, havo, vmbo) niet hoeft aan te geven hoe ver je kan komen in een carrière. In die tijd was de huishoudschool hetzelfde als wat nu VMBO-praktijk is en dat als je maar hard genoeg leert en dingen opneemt dat je heel ver kan komen en een diploma lang niet alles hoeft te betekenen.
Het ligt volgens mij absoluut aan het persoon in kwestie. Iemand met een VMBO diploma kan heel ver komen, mits er maar genoeg sprake is van ambitie.

pietvanvliet
Beheerder
Beheerder

Bericht door pietvanvliet » 06-06-06 16:18

pingey schreef:Nee, ligt aan je profiel. Hij heeft maar twee talen en in Engels is hij beter dan Nederlands. Bij Engels hebben we veel tekstverklaren gehad in de voorgaande toetsen en bij Nederlands veel schrijf dingen waar je aftrek kreeg voor spellingsfouten. Tu Comprends?

Stelletje watjes :P

Wij hadden er gewoon drie en spelfouten gingen er gewoon af. Daarom had ik dus geen Frans, maar Duits, verstanden?

Neemt overigens niet weg dat, hoewel Engels meestal logischer is dan Nederlands, dyslectici moeite hebben met met woorden die op elkaar lijken. De vraag ''which witch is which" zorgt vaak voor problemen omdat het moeilijk is verschil te 'zien' tussen witch en which.

Wat ik ermee probeer aan te geven (en duidelijk verkeerd is overgekomen) dat een papiertje (vwo, havo, vmbo) niet hoeft aan te geven hoe ver je kan komen in een carrière. In die tijd was de huishoudschool hetzelfde als wat nu VMBO-praktijk is en dat als je maar hard genoeg leert en dingen opneemt dat je heel ver kan komen en een diploma lang niet alles hoeft te betekenen.
Het ligt volgens mij absoluut aan het persoon in kwestie. Iemand met een VMBO diploma kan heel ver komen, mits er maar genoeg sprake is van ambitie.

Je kwam niet verkeerd over, je drukte je ongelukkig uit. Wat je verder aanhaalt ben ik met je eens.
Later is allang begonnen.

pingey
Postmaniak

Bericht door pingey » 06-06-06 16:28

Pietje schreef:Neemt overigens niet weg dat, hoewel Engels meestal logischer is dan Nederlands, dyslectici moeite hebben met met woorden die op elkaar lijken. De vraag ''which witch is which" zorgt vaak voor problemen omdat het moeilijk is verschil te 'zien' tussen witch en which.
Klopt, maar omdat er bij Engels (bijna) nooit punten daarvoor worden afgetrokken staat hij zo briljant. ;)

En goodies. Piet die het met me eens is. ;)

LozerKid

Bericht door LozerKid » 31-08-06 22:25

Naja, het is heel simpel vaak. De meeste jongeren van niveau VMBO-T en lager komen uiteraard op MBO. En men weet dat MBO niet echt veel interesante studies heeft. Het allemaal nogal gegeneraliseerd en alles valt bijna samen.

Met natuurlijk een paar uitzonderlijke studies. Maar als ik nou een studie gids open van een MBO school of van een HBO instelling of zelfs een Uni, dan valt mij meteen op dat de "leukere" studies (in mijn opzicht dan he) op HBO en hoger zitten.

Daarom zullen vaak leerlingen van lager niveau ongemotiveerd zijn omdat ze niet echt het doel zien van hun studie. Ze willen liever meteen aan het werk om geld binnen te halen.

Ik ken natuurlijk uitzonderingen die op Mavo binnenkwamen en zich er doorheen hebben geknokt. En uiteindelijk op HBO niveau of zelfs UNI zijn afgestudeert of gaan studeren.

En voor die lui heb ik meer respect van welke student ook. Ik bedoel, ik ben de definitie van lui. Ben begonnen op stedelijk gym en terug gezakt naar havo. Op het HBO een 2 studies geprobeert te volgen maar dat werd ook niks.

Uiteindelijk heb ik dan mijn roeping gevonden... EVENTS, zins ik op die school zit gaat het een stuk beter. Punten gaan omhoog en nu heb ik zelfs een hoger doel gevonden. London Metropolitan University. Dus als je een doel hebt dan geloof ik nogsteeds in het spreekwoord: als je wilt.. dan kun je het!

Kirsten
Postmaniak

Bericht door Kirsten » 01-09-06 17:43

LozerKid schreef:Naja, het is heel simpel vaak. De meeste jongeren van niveau VMBO-T en lager komen uiteraard op MBO. En men weet dat MBO niet echt veel interesante studies heeft. Het allemaal nogal gegeneraliseerd en alles valt bijna samen.

Met natuurlijk een paar uitzonderlijke studies. Maar als ik nou een studie gids open van een MBO school of van een HBO instelling of zelfs een Uni, dan valt mij meteen op dat de "leukere" studies (in mijn opzicht dan he) op HBO en hoger zitten.

Dat is niet helemaal waar natuurlijk. Een studiekeus is persoonlijk. Soms zien mensen meer leuke studies op het MBO dan op het HBO.

Daarom zullen vaak leerlingen van lager niveau ongemotiveerd zijn omdat ze niet echt het doel zien van hun studie. Ze willen liever meteen aan het werk om geld binnen te halen.

En voor die lui heb ik meer respect van welke student ook. Ik bedoel, ik ben de definitie van lui. Ben begonnen op stedelijk gym en terug gezakt naar havo. Op het HBO een 2 studies geprobeert te volgen maar dat werd ook niks.

Jij was ook ongemotiveerd en zag dus ook niet het nut van je studie, ondanks dat je een hoger niveau had. ;)

Uiteindelijk heb ik dan mijn roeping gevonden... EVENTS, zins ik op die school zit gaat het een stuk beter. Punten gaan omhoog en nu heb ik zelfs een hoger doel gevonden. London Metropolitan University. Dus als je een doel hebt dan geloof ik nogsteeds in het spreekwoord: als je wilt.. dan kun je het!

..."waar een wil is, is een weg"... ;)
It takes some silence to make sound.

LozerKid

Bericht door LozerKid » 01-09-06 19:16

Dat bedoelde ik...

Plaats reactie