Gezocht: Knappe koppen die meedenken

Het forum bedoeld voor serieuzere zaken.
Niet serieuze zaken gaan zo "Algemeen Gebabbel" in!
Plaats reactie
pietvanvliet
Beheerder
Beheerder

Gezocht: Knappe koppen die meedenken

Bericht door pietvanvliet » 13-11-05 23:46

Waarmee dan?

Nou, ik ben al een tijdje opzoek naar een beetje decent setje met richtlijnen voor Some Serious Shit en Nieuws en Politiek. De reden daarvoor ligt voor de hand: Aan de wat serieuzere onderwerpen kunnen zwaardere eisen gesteld worden dan aan de luchtiger zaken.

Nu heb ik een probleempje, namelijk dat ik geen zin heb om 'van bovenaf' een setje richtlijnen door te drukken. Dat zou niet eerlijk zijn ten opzichte van de mensen die hier vaak posten. Die kunnen best wel even meedenken.

Daarom dus een oproepje. Of de dames en heren even zouden willen meedenken over een aantal richtlijnen waaraan reacties zouden moeten voldoen.

Dingen die ik graag terug zou willen zijn bestaan uit het achterwegelaten van flames en aanverwante scheldpartijen en het gebruik van het Nederlands dat men ook in de Dikke Van Dale terugvindt. Dit zijn slechts twee voorbeeldjes en zijn niet bedoeld als grenzen. Roep gerust wat, wij kunnen ook niet aan alles denken.

Voor onderstaand lijstje worden de aangedragen punten gemakshalve verweven mijn mijn eigen gedachtegang, dan kan ik dit bij implementatie zo overnemen. Zet en spelfouten zijn dus voor mijn rekening.

Voor dit concept is gebruik gemaakt van genoemde opmerkingen van de gebruikers van That's Me en andere op het web aangetroffen middelen, zowel vrij als beperkt toegankelijk.

Lijstje!
  • Onderwerpen/Reacties/Meningen plaatsen
    • Openen
      Open een topic alleen als anderen er ook iets aan hebben en open niet voor ieder klein dingetje een nieuw topic, maar in plaats daarvan een omvattend topic waarin soortgelijke zaken ook in terecht kunnen. (dus 'Dieren in nood' ipv 'het katje van mevrouw De Vries zat vast in de boom').
    • Onderbouw je post/mening:
      Doorgaans is het verstandig om je mening te onderbouwen. Zonder onderbouwing valt er weinig te discussieren. Zorg er wel voor dat je een echte onderbouwing met echte argumenten gebruikt, zoals bijvoorbeeld, redenaties, studies, voorbeelden of citaten. Je gebruikt de argumenten om je 'gelijk' te ondersteunen en de anderen van jouw gelijk te overtuigen.

Authoriteits-Argumenten als "Zo staat dat in de bijbel" of "Die-en-die zegt zus-en-zo" werken meestal niet omdat ze niet echt getuigen van een eigen mening, maar van kuddegedrag. Daar komt bij dat Authoriteits-Argumenten helemaal niet werken als de andere de authoriteit niet erkent. Je maakt geen indruk op een atheïst door te zeggen dat "het in de bijbel staat"
    • Bronvermelding:
      Als je er bronnen bijhaalt of je discussiepartner vraagt daarom, kom dan ook aanzetten met algemeen geaccepteerde en onafhankelijke bronnen En dus niet "dat las ik op «Vul hier een forum in»", Andere fora zijn geen goede bron, om de simpele reden dat daar zo een beetje iedereen al dan niet genuanceerd nieuws kan spugen. Haal dan liever het officiele nieuwsbericht aan.
    • Kritiek
      Discussies bestaan bij de gratie van twee of meer mensen die het (een beetje) oneens zijn. Aanvaard kritiek op jouw mening en ga niet wild om je heen schoppen. Probeer het te weerleggen of ervan te leren.

Speel je kritiek niet op de man. Een opmerking als "maar daar weet jij toch niks van", heeft niets met kritiek te maken. Verwar kritiek niet met een flame.
  • Taalgebruik
    • ABN:
      Het gebruik van algemeen beschaafd Nederlands wordt gewaardeerd.
    • Interpunctie:
      We verwachten echt niet dat je een literatuurprijs gaat winnen voor je proza, maar wel dat je een stukje post dat een beetje leesbaar is voor anderen.

Dus hopen wij op: komma's, punten en hoofdletters op plaatsen waar ze horen, alinea's en alle andere dingen die je tijdens je lessen Nederlands hebt moeten leren. Je schrijf jouw stuk voor anderen die je wilt overtuigen, zorg er dan tenminste voor dat de anderen het kunnen lezen.
    • Smilies:
      Wees voorzichtig met het gebruik van smilies. Ze zijn leuk, dat weten we, maar je wordt doorgaans niet echt serieus genomen als je een reactie plaatst die vol zit met die dingen.

Smilies waarvan we graag zien dat ze binnen SSS en N&P zo min mogelijk worden gebruikt zijn:
      :Z :z :O :^ 8)7 |:( en :r

Meestal zijn die smilies namelijk niet aardig bedoeld.
  • Omgangsvormen
    • Behandel elkaar netjes:
      Niemand zit te wachten op een onaangename sfeer binnen de fora.

Iedereen verwacht dat hij of zij met respect behandeld wordt, dus behandel anderen zoals jezelf behandeld wilt worden, ook al ben je het niet met die ander eens.
    • Trolling/Flaming:
      Dit zijn de discussieonderdelen van That's Me, we verwachten dan ook dat je serieus met elkaar in debat gaat. Uitlokking (trolling) en het plaatsen van flames is niet toegestaan.

:? Wat is een flame?
      Een flame is bedoeld om iemand anders te beledigen, kleineren of belachtelijk te maken. Je kunt zelfs een doorgaans acceptabele opmerking tot flame degraderen door de context waarin je de opmerking maakt. Zo kan een normale opmerking in een vijandige post worden aangemerkt als een flame.
    • Meningsverschillen:
      Als er in een onderwerp een meningsverschil is houdt dat dan binnen het topic. Ga niet in andere subfora mensen afkraken, omdat zij toevallig in een topic een andere mening hadden dan jij.
    • Modje spelen
      Het gebeurt nog wel eens dat er mensen zijn die vinden dat de richtlijnen niet voor hen gelden en een onderwerp starten dat niet in SSS of N&G hoort, of komen met een vraag die al eens gesteld is.

Verre van briljant, maar het kan gebeuren. Veel vervelender is dat er altijd mensen zijn die er een sport van maken om te reageren met een zo bot mogelijke opmerking.

Reacties die ook maar lijken op: "Gebruik de zoekfunctie, sukkel" of "UTFS" (use the fucking search) zijn niet bepaald constructief, ze zijn zelfs irritanter dan het niet lezen van een policy of het gebruiken van de search Laat die onzin dan ook achterwege.
  • :? Wat hoort in SSS?

• Dingen die mensen aan het denken zetten. Dat kan van alles zijn, zolang je het voor anderen maar interessant zijn.

Een losse mededeling leidt doorgaans niet tot een interessante discussie, dat geldt ook voor een niet onderbouwde reactie. Uitroepen als "Dat vind ik ook" staan leuk als postcount, maar zeg er dan even bij waarom je dat ook vind.
  • :? Wat hoort in N&P?

• Items met een nieuwswaarde of met betrekking op de politiek. Dat verklaart ook waarom 'nieuwsitems' van N&P naar SSS verplaatst worden, gewoon omdat de nieuwswaarde van het onderwerp zover is gedaald dat het geen nieuws meer is. Breng die onderwerpen dan wel op een zo interessant mogelijke manier, dat verlaagt de drempel voor de mensen die geen nieuws of politiek volgen omdat ze het saai vinden
    • Jouw mening over onderwerpen die zijn aangekaart in het nieuws en in de politiek, of alternatieven voor het huidige beleid. Gemotiveerd natuurlijk. Omschrijf in je openingspost duidelijk en in eigen woorden waar het topic over gaat en waar het niet over gaat. Het refereren naar de titel of een gequot nieuwsbericht met 'wat vinden jullie hiervan' volstaat niet als openingspost. Een toelichting van de stelling en/of de situatie (indien het gaat over een nieuwsbericht bijvoorbeeld) is belangrijk, alsmede wat je wilt weten van de genen die willen posten.
  • :? Wat hoort er absoluut niet in SSS of N&P?
    • Dingen die in zoverre persoonsgerealteerd zijn dat ze beter in anderen onderdelen een plaats kunnen krijgen.
    • Onderwerpen die flamegevoelig zijn, of waarvan je kunt zien aankomen dat ze binnen de kortste keren ontsporen. Uiteindelijk worden die onderwerpen altijd persoonlijk.
    • Onderwerpen die een regelrechte aanval op personen zijn.
    • Halve persoonsvereringstopics zoals: 'Pim Fortuyn was tha man!' of 'Wie is de lekkerste politicus/politica?'
    • onderwerpen die wel serieus zijn, maar betrekking hebben op een onderwerp waar een ander subforum ook aandacht aan besteedt (zoals muziek, film, poetry of sport).
  • :? Waar moet ik heen voor Klachten/Vragen/Opmerkingen/Ideeën?

Daarvoor kun je mailen naar het aangewezen Crewlid voor het betreffende forum. Voor SSS en N&P kun je voorlopig bij PietvanVliet terecht.

Je kunt contact opnemen via mijn profiel of via Pietvanvliet@thats-me.nl
Laatst gewijzigd door pietvanvliet op 24-01-06 14:45, 7 keer totaal gewijzigd.
Later is allang begonnen.

LeLame
Postmaniak

Bericht door LeLame » 13-11-05 23:50

Als je je mening post, post dan duidelijk je standpunt een geef daar dan ook duidelijke argumenten voor. En ga niet zeiken op mensen die commentaar op je mening hebben.

Idiotheque
Moderator
Moderator

Bericht door Idiotheque » 14-11-05 13:06

Mag ik ook meedenken? Ah toe?

* Mening goed onderbouwen is een van de belangrijkste dingen.

* Als je er bronnen bijhaalt en je discussiepartner vraagt daarom, kom dan ook aanzetten met goede bronnen (en dus niet "dat las ik op fok!", fok is naar mening geen goede bron, haal dan het officiele nieuwsbericht aan).

* In discussies niet op de man gaan spelen.

* Aanvaard kritiek op jouw mening.

* Accepteer andermans mening (en dat is niet bedoeld als 'dit is mijn mening en daar kun jij niets aan veranderen, puh", maar meer als, maak elkaar niet belachelijk om een mening).

* Altotaaltjes en ander slang wat voor een buitenstaander niet te begrijpen is, achterwege laten. Niet iedereen is hier even goed in Nederlands, maar zorg wel dat je in een serieus subforum gewoon zo normaal mogelijk typt (dat voorkomt ook irritaties en offtopic discussies).

Tot zover mijn enorm knappe kop.
Misschien later meer, dit is het enige waar ik zo snel op kan komen.

pietvanvliet
Beheerder
Beheerder

Bericht door pietvanvliet » 05-01-06 22:54

Na twee maanden even een bescheiden schopje, als dit alles is waar de regelmatige posters mee kunnen komen...

lifeafteryou
Post ook wel eens...

Bericht door lifeafteryou » 05-01-06 22:58

Open een topic alleen als niet alleen jij er wat aan heb maar ook andere
Praat abn(algemeen beschaafd nederlands)
lifeafteryou, the new generation

The_Return_Off
Moderator
Moderator

Bericht door The_Return_Off » 05-01-06 23:07

Hmm, je vindt het niet goed genoeg? Als iedereen zich eraan zou houden zouden de discussies er erg goed uitzien.
Maar goed: open niet voor ieder klein dingetje een nieuw topic, maar open in plaats daarvan een omvattend topic waarin soortgelijke zaken ook in terecht kunnen. (dus 'Dieren in nood' ipv 'het katje van mevrouw De Vries zat vast in de boom'). Niet echt een richtlijn, maar wel prettig.
Each of us has been endowed with reason, and it is our right, as well as our responsibility, to exercise it.

"Leder beredenederen" - Meneder de Beder.

LikeStrawberry
Raar wijf

Bericht door LikeStrawberry » 05-01-06 23:37

ik heb er 1, waar nogal wat problemen mee zijn.

Als er in een onderwerp een meningsverschil is, speel het dan niet op de man (zoals Idiotheque al zei) en hou het binnen het topic. Ga niet in andere subfora mensen afkraken, omdat hun toevallig in een topic een andere mening hadden dan jij.
Calm your tits!

lifeafteryou
Post ook wel eens...

Bericht door lifeafteryou » 05-01-06 23:42

Ja en bijvoorbeeld met een geef je mening dan, maar wel met een stuk(je) ontopic erbij
lifeafteryou, the new generation

pietvanvliet
Beheerder
Beheerder

Bericht door pietvanvliet » 07-01-06 03:33

Zoals jullie zien is de Startpost bijgewerkt. Volgens mij staan alle bovengenoemde opmerkinger erin, maar vind jij dat jouw opmerking niet uit de verf komt, laat het dan gerust weten.

Kom ik tevens met een aanvulende vraag:

Zoals jullie zien staan er onder drie onderwerpjes nog geen tekst, nl:"Wat hoort in SSS?" "Wat hoort in N&P?" en "Wat hoort er absoluut niet in SSS of N&P?".

Dat is namelijk de vraag. Wat hoort er volgens jullie wel en niet in de serieuze onderwerpen en waarom (niet)?

Fuckart

Bericht door Fuckart » 07-01-06 12:44

Wat hoort er niet in SSS of N&P?

Dingen die wat meer persoons gerelateerd zijn. Net zoals onderwerpen die echt continu stokers aantrekken (zie automutilatie/nepbi etc.)

Dingen die een regelrechte aanval zijn, mensen direct aanvallen dus.
Halve persoonsvereringstopics.

Dit zijn dingen die na een tijdje persoonlijk worden en dan heb je meteen weer 1200 pagina's met offtopic gezeur.

Wat hoort er wel in?

In SSS: Dingen die mensen echt aan het denken zetten. Zo maar een mededeling hebben we niks aan. Dingen die mensen wel uitlokken tot reactie, een discussie, niet 'oh vind ik ook'.

In N&P: nou de titel spreekt voor zich lijkt me. Zoals ik al zei zit ik niet te wachten op: 'Pim Fortuyn was tha man!' of 'Wie is de lekkerste politicus/politica?', maar dan meer de onderwerpen die zijn aangekaart in het nieuws en in de politiek, om daar over mee te denken.
Maar wel op een interessante manier gebracht. Er zijn te veel mensen die nooit het nieuws kijken etc, omdat ze dat maar suf vinden.

Ik weet niet of ik nu een beetje nuttig geweest ben, ik hoop het.

The_Return_Off
Moderator
Moderator

Bericht door The_Return_Off » 07-01-06 15:38

Maar wel op een interessante manier gebracht. Er zijn te veel mensen die nooit het nieuws kijken etc, omdat ze dat maar suf vinden.
Hmm, dit punt moet even eruit gelicht worden. Is namelijk nogal belangrijk, met betrekking op de openingspost. In een openingspost moet duidelijk en in eigen woorden omschreven worden waar het topic over gaat en waar het niet over gaat. Het refereren naar de titel of een gequot nieuwsbericht met 'wat vinden jullie hiervan' volstaat niet als openingspost. Een toelichting van de stelling en/of de situatie (indien het gaat over een nieuwsbericht bijvoorbeeld) is belangrijk, alsmede wat je wilt weten van de genen die willen posten.

Wat hoort er niet in: onderwerpen die wel serieus zijn, maar betrekking hebben op een onderwerp waar een ander subforum ook aandacht aan besteedt (zoals muziek, film, poetry of sport).
Dit is een voorstel; ik weet niet of hij echt wel zo goed is. Het is namelijk wel zo dat wanneer je een serieuze discussie wilt voeren, je wel gebruik wilt maken van de strengere forumregels die hier gelden. Dus kijk maar wat je er mee doet.
Each of us has been endowed with reason, and it is our right, as well as our responsibility, to exercise it.

pietvanvliet
Beheerder
Beheerder

Bericht door pietvanvliet » 23-01-06 15:44

Nieuwe stukjes geïncorpereerd en even nog iets mbt omgangsvormen toegevoegd.

Nog nieuwe categoriën die mensen willen aandragen?

The_Return_Off schreef:Dit is een voorstel; ik weet niet of hij echt wel zo goed is. Het is namelijk wel zo dat wanneer je een serieuze discussie wilt voeren, je wel gebruik wilt maken van de strengere forumregels die hier gelden. Dus kijk maar wat je er mee doet.

Je kunt voor die onderwerpen altijd in de SP even vragen om een zero tolerance beleid (ZTB). Dat laat de weg vrij voor scherper modereren.

Fuckart

Bericht door Fuckart » 23-01-06 20:26

Ik denk dat er zo al een aardig (al dan niet volledig) lijstje staat, piet!

Verwijderd

Bericht door Verwijderd » 01-02-06 22:54

Ik zou juist in den beginne helemaal geen regels vaststellen. Dit werkt de angst als nieuweling om iets plaatsen alleen maar in de hand. Bovendien hebben mensen helemaal geen zin om een dijk regels te lezen. Laat het algemeen fatsoen gelden, we kunnen er redelijkerwijs vanuit gaan dat men goed opgevoed is.

Mocht er in de loop van de tijd ergernissen ontstaan kun je die altijd de kiem smoren door een regel in te stellen.

pietvanvliet
Beheerder
Beheerder

Bericht door pietvanvliet » 02-02-06 01:15

In den beginnen is al een tijdje terug en we hebben helaas moeten concluderen dat een setje vastgelegde richtlijnen toch wel erg handig is.

Arjen
Beheerder
Beheerder
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Arjen » 02-02-06 01:31

herrmunk schreef:Ik zou juist in den beginne helemaal geen regels vaststellen. Dit werkt de angst als nieuweling om iets plaatsen alleen maar in de hand. Bovendien hebben mensen helemaal geen zin om een dijk regels te lezen. Laat het algemeen fatsoen gelden, we kunnen er redelijkerwijs vanuit gaan dat men goed opgevoed is.

Mocht er in de loop van de tijd ergernissen ontstaan kun je die altijd de kiem smoren door een regel in te stellen.

We zijn nu dus een paar jaar verder, tijd is verlopen en er is gebleken dat er zat mensen zijn zonder een goede opvoeding (of althans, ze laten er weinig van merken).

Naast dat, als wij van een aantal dingen niet zeggen waar het op staat, hebben wij ook niets om op terug te vallen. "Ja maar, goed fatsoen" is zal het als argument nooit winnen van "Ja, dat kon je weten, dat staat daar en daar".

Nee, helaas is gebleken dat een set duidelijk regels noodzakelijk zijn. Ik had het liever ook niet gezien. Dat mensen ze niet lezen, dat is ons probleem dan niet, ze hadden het *kunnen* weten.

The_Return_Off
Moderator
Moderator

Bericht door The_Return_Off » 26-06-06 15:01

Ik zat ook te denken aan een lijstje met te overduidelijke drogredenen.
Logische fouten die zoveel gemaakt worden dat ze wel benadrukt mogen worden. Een soort van snelcursus redeneren.
Ik gooi het alleen even in de groep.

pietvanvliet
Beheerder
Beheerder

Bericht door pietvanvliet » 29-06-06 09:14

Lijkt me op zich niet echt een slecht plan. Als jij zo goed zou willen zijn om een conceptje te schrijven dan slinger ik dat even in de groep en ik ga nu alvast vertellen dat ik in principe bevooroordeeld ben, dus dat moet voor jou geen probleem zijn.

Neem je wel een pakkende titel? "Redeneren kun je leren" of iets dergelijks :p

Plaats reactie