Na de dood

Het forum bedoeld voor serieuzere zaken.
Niet serieuze zaken gaan zo "Algemeen Gebabbel" in!
pingey
Postmaniak

Bericht door pingey » 03-10-05 18:32

Ik vind reincarnatie schijtonzin (excuzé)
Maar ik geloof wel dat er meer is na de dood.
Wat weet ik niet.

LikeStrawberry
Raar wijf

Bericht door LikeStrawberry » 03-10-05 18:41

pingey schreef:Ik vind reincarnatie schijtonzin (excuzé)
Maar ik geloof wel dat er meer is na de dood.
Wat weet ik niet.

Als je nou met zo'n opmerking rondflatst, flats er dan gelijk even achteraan waarom. :)
Calm your tits!

LittleMissMe
Postmaniak

Bericht door LittleMissMe » 03-10-05 19:17

Inkedupdrezzz schreef:ja maar dat zei ik toch ook? IK hou me wel uit deze discussie! Want ik wil je niet op je gevoelige vrouwenteentjes trappen! ;) En mannen zijn vaak inderdaad meer van het type "als ik het niet kan zien kan het me gestolen worden" en vrouwen zijn vaak meer emotioneel en spiritueel.

Maar goed, terug ontopic. :)

:o sorry idd nu zie ik het! ik had de komma een beetje verplaatst en dacht dus dat er stond "ik niet, jij!" ghehe :$ maarre zosnel ben ik niet op mijn gevoelige vrouwenteentjes getrapt hoor ;) ik heb al menig discussie hierover gehad al vanaf het moment dat ik op de middelbare school kwam bij allemaal nuchtere jongens.. ik kan dus wel wat hebben :) en verder zou ik je niet willen belemmeren je mening te uiten.. its a free country!

maarre idd wat je daarna zei.. reincarnatie is een proces van steeds hoger komen.. dusseh dat ben ik eigenlijk helemaal met je eens :)
- - Lift your skinny Fists like Antennas to Heaven - -

Verwijderd

Bericht door Verwijderd » 03-10-05 19:59

Ik geloof niet in het hiernamaals, reincarnatie oid. Ik zie het eerder voor dat 'de doden' op een soort grote donzige wolkjes neerzweven en op ons neerkijken. Om maar een voorbeeld te geven. Wat ik eigenlijk bedoel is dat ik denk dat ze op al hun dierbaren kunnen neerkijken, en ze daarmee het gevoel geven dat 'de dode' niet echt weg is.

Verwijderd

Bericht door Verwijderd » 03-10-05 20:09

ik geloof in het leven.. en wat de dood ons brengt zie ik vanzelf wel.. laten we zeggen.. een nieuw groot avontuur?

GFMO
Newbee!

Bericht door GFMO » 03-10-05 20:43

Ik geloof dat er geen dood bestaat ;)
Basis vestrus totus erus nobis es.

MissAnnThrope

Bericht door MissAnnThrope » 04-10-05 15:26

Inkedupdrezzz schreef:
LucyFurr schreef:Dus wil je het groeien van de menselijke bevolking verklaren, dan zou er dus voor iedere mens die erbij komt een dier moeten verdwijnen?

Nee reincarnatie heeft als basis dat je steeds hoger moet zien te komen, dus als je in dit leven een timmerman bent, en je hebt goed geleefd dan word je in je volgende leven bijv. een bankdirecteur (beetje dom voorbeeld, maar gaat om het idee), en op een gegeven moment heb je zo goed geleeft dat je het nirvana in mag. Je werkt jezelf dus steeds een stap omhoog, tot je klaar bent. Net als op school!

Dude, ik snap het principe van reïncarnatie zoals jij het uitlegt prima. Ik snap dan alleen niet waarom de menselijke bevolking blijft groeien. Toen noemde iemand dat een dier ook als mens terug kan keren. Dus vandaar mijn vraag. Want er komen mensen bij! Bij reïncarnatie zou de hele bevolking (dier/mens) toch juist minder moeten worden?
Dus alsnog: verklaar alsjeblieft voor mij de groeiende bevolking!

Bronson

Bericht door Bronson » 04-10-05 17:38

LucyFurr schreef:
Dude, ik snap het principe van reïncarnatie zoals jij het uitlegt prima. Ik snap dan alleen niet waarom de menselijke bevolking blijft groeien. Toen noemde iemand dat een dier ook als mens terug kan keren. Dus vandaar mijn vraag. Want er komen mensen bij! Bij reïncarnatie zou de hele bevolking (dier/mens) toch juist minder moeten worden?
Dus alsnog: verklaar alsjeblieft voor mij de groeiende bevolking!

Nog maals voor de duidelijkheid, ik heb niks met reincarnatie, dus voor mij is dit onzin, maar zo staat het beschreven in het "groot boek der reincarnatie". De reden dat de bevolking blijft groeien is omdat we kinderen blijven krijgen, dit staat verder los van de hele reincarnatie theorie.Nieuwe kinderen beginnen gewoon willekeurig ergens op de reincarnatietrap, en moeten van daar uit hoger zien te komen, net zoals de oude zielen.

(oftewel, bevolkingsgroei en reincarnatie staan los van elkaar, het ene is een biologisch proces, het ander spiritueel)

MissAnnThrope

Bericht door MissAnnThrope » 04-10-05 17:43

hmm okay, fijn dat eindelijk iemand het duidelijk uit kon leggen ;) klinkt wel heel erg logisch eigenlijk zeg :P

Salamanca
Postmaniak

Bericht door Salamanca » 24-10-05 11:20

ik heb geen idee :S ik denk wel dat je ergens anders blijft voortbestaan, maar waar???

Little_Sister

Bericht door Little_Sister » 24-10-05 19:45

daar denk ik liever niet over na.

James Taylor
Best kansloos...

Bericht door James Taylor » 24-10-05 20:05

Ik heb gewoon geen idee.. of er iets is? Kan..
Of er iets niets is? Kan ook..
?

Verwijderd

Bericht door Verwijderd » 24-10-05 20:19

Je blijft altijd bestaan,
Maar je lichaam gaat dood.

Ik bedoel, ik geloof nogal in geesten, die blijven inprencipe ook bestaan, maar hun lichaam is weg.

Zo bekijk ik het dan.

James Taylor
Best kansloos...

Bericht door James Taylor » 24-10-05 20:47

Dat kan :)

En anders: Afscheid nemen bestaat niet..

Mijn mening is dat als mensen aan je zullen blijven denken je nog niet echt helemaal heen bent.. ofzoiets..

:\
?

Verwijderd

Bericht door Verwijderd » 24-10-05 21:05

ja precies, en zowiezo, die gene die dood is blijft altijd bij je, in je gedachte, maar ook in je hart. Dus voor mij is er niet echt een dood-dood. meer een dood lichaam alleen.

Verwijderd

Bericht door Verwijderd » 28-10-05 12:00

klopt idd
je lichaam is er misschien niet meer
maar je vrienden familie bekenden noem maar op
zullen je niet vergeten
en ik weet niet of er "iets" is na de dood
dat zullen we wel zien als onze tijd gekomen is

The_Return_Off
Moderator
Moderator

Bericht door The_Return_Off » 17-11-05 18:24

Ik geloof zelf niet in leven na de dood, maar dat heeft ook te maken met mijn visie op leven voor de dood. Ik geloof namelijk niet in iets als een ziel (best essentieel voor leven na de dood, zou ik zeggen :P). Maar als iemand die discussie aan wil gaan, moeten we volgens mij een ander topic opzoeken.

Mijn vraag blijft: hoe kan je in iets geloven, waarvoor geen bewijs geleverd KAN worden.

Het is ook best te verklaren waarom mensen geloven in leven na de dood.
Punt 1: de mens in het algemeen is bang voor de dood. Dit zal wel moeten want als niemand bang was voor de dood waren we toch redelijk concequent uitgestorven. Dus de gemiddelde mens wil niet dood.
Punt 2: de mens kan communiceren en fantaseren. Omdat de mens kan fantaseren is het zeer goed denkbaar dat iemand op een gegeven moment dacht van: 'misschien leven we door na de dood'. Erg geruststellend als je punt 1 in acht neemt. En daarna vertelt hij/zij het tegen anderen die dit concept ook erg aantrekkelijk vinden en dit overnemen, niet omdat ze denken dat het zo is, maar omdat ze WILLEN dat het zo is. Nergens in de geschiedenis is er ooit een reden geweest om in leven na de dood te geloven, behalve het verdringen van de angst.

Ook zijn de verschillende verhalen die ontstaan zijn over het leven na de dood goed te verklaren.
Er is geen enkel verhaal plausibeler dan de ander. Geen enkel verhaal kent ook maar 1 bewijs voor de correctheid van het verhaal (behalve andere verhalen natuurlijk, zoals Jezus die opstaat uit de dood of mensen die 'dingen herinneren die ze niet kunnen weten als het niet uit een vorig leven komt'). Maar waar alle verhalen wel overeen komen is dat 'als je goed leeft, kom je uiteindelijk bij het hoogst bereikbare'. En dat is natuurlijk heel handig voor de groep waarbinnen de mensen dat geloven. Als je mensen belooft dat 'goed' handelen leidt tot de hoogst denkbare beloning (hemel, nirwana enz) zullen ze een stuk makkelijker elkaar helpen en zal de groep succesvoller zijn.

Simpel gezegd: dat anderen geloven in leven na de is heel goed te verklaren, maar dat je zelf gelooft in leven na de dood absoluut niet.

pietvanvliet
Beheerder
Beheerder

Bericht door pietvanvliet » 17-11-05 20:35

The_Return_Off schreef:Mijn vraag blijft: hoe kan je in iets geloven, waarvoor geen bewijs geleverd KAN worden.

Daarom heet het ook geloven. Als je het kunt bewijzen gaat het al meer naar wetenschap.

Het is ook best te verklaren waarom mensen geloven in leven na de dood.
Punt 1: de mens in het algemeen is bang voor de dood. Dit zal wel moeten want als niemand bang was voor de dood waren we toch redelijk concequent uitgestorven. Dus de gemiddelde mens wil niet dood.

Omdat we bang zijn om dood te gaan, gaan we er als konijnen tegen aan?

Maar dood gaan we toch, dus dit punt snap ik niet.

Simpel gezegd: dat anderen geloven in leven na de is heel goed te verklaren, maar dat je zelf gelooft in leven na de dood absoluut niet.

Simpeler gezegd: De 'beloning' van een 'leven na dit leven' wordt regelmatig uitgebuit om mensen voor een karretje te spannen.
Later is allang begonnen.

Verwijderd

Bericht door Verwijderd » 17-11-05 20:37

ik geloof dat je je in een jarenlange slaap bevindt zonder te dromen

LittleMissMe
Postmaniak

Bericht door LittleMissMe » 17-11-05 21:00

EdGein schreef:ik geloof dat je je in een jarenlange slaap bevindt zonder te dromen

Indeed.. :)

Even over die verhalen trouwens.. Het is toch wel opmerkelijk dat het verhaal dat mensen die een bijna-doodervaring hebben gehad vertellen, over de tunnel met licht, ook in culturen voorkomt die heeeeeel ver afstaan van de onze.

Onderzoekers zijn in Afrika/Azië bij behoorlijk veel oude stammen tot de ontdekking gekomen dat ook daar mensen zijn die die ervaring hebben gehad, die ook die tunnel hebben gezien. Zonder beïnvloed te zijn door de media of rare praatjes ofzo.

Ik zeg niet dat het een bewijs is, maar ik vind het wel lichtelijk opmerkelijk..

The_Return_Off
Moderator
Moderator

Bericht door The_Return_Off » 17-11-05 21:53

pietvanvliet schreef:Daarom heet het ook geloven. Als je het kunt bewijzen gaat het al meer naar wetenschap.

Ja, precies. Dat snap ik. Maar de vraag blijft: waarom?
Omdat we bang zijn om dood te gaan, gaan we er als konijnen tegen aan?

Maar dood gaan we toch, dus dit punt snap ik niet.

Omdat we bang zijn om dood te gaan, blijven we lang genoeg leven om nageslacht te krijgen. Als we niet bang waren om dood te gaan, zouden we niet uitkijken bij oversteken of bij het benaderen van diepe kloven. Dan zou geen enkel kind volwassen worden, omdat we dagelijks te maken hebben met beslissingen die het verschil tussen leven en dood betekenen (neem nou bijvoorbeeld de overweging om NIET voor een aankomende vrachtwagen te springen. Als het toch niet uitmaakt of we dood gaan, waarom zou je dan iedere keer het niet doen. Dan komt er gewoon een dag dat je er wel voor stapt. Maar je wilt gewoon niet dood.). Dat we daarbij ook nog zin hebben in sex is natuurlijk ook belangrijk, maar als niemand oud genoeg wordt om überhaubt kinderen te krijgen schiet je ook niks met sex op.

Simpeler gezegd: De 'beloning' van een 'leven na dit leven' wordt regelmatig uitgebuit om mensen voor een karretje te spannen.

Dat is een goede conclusie.

LittleMissMe schreef:Even over die verhalen trouwens.. Het is toch wel opmerkelijk dat het verhaal dat mensen die een bijna-doodervaring hebben gehad vertellen, over de tunnel met licht, ook in culturen voorkomt die heeeeeel ver afstaan van de onze.

Dat kan zijn, maar heel stiekem heeft dat te maken met het feit dat je gewoon niet genoeg zuurstof in je hersenen krijgt. Dan krijg je inderdaad een witte waas voor je ogen en het licht wordt heel fel. We hebben allemaal dezelfde lichaamsbouw.
Het is net als verwonderd zijn dat iedereen pijn krijgt aan zn knie als je hem er hard tegenaan schopt.
Zo opmerkelijk is het niet. ;)

LittleMissMe
Postmaniak

Bericht door LittleMissMe » 17-11-05 21:56

The_Return_Off schreef:

LittleMissMe schreef:Even over die verhalen trouwens.. Het is toch wel opmerkelijk dat het verhaal dat mensen die een bijna-doodervaring hebben gehad vertellen, over de tunnel met licht, ook in culturen voorkomt die heeeeeel ver afstaan van de onze.

Dat kan zijn, maar heel stiekem heeft dat te maken met het feit dat je gewoon niet genoeg zuurstof in je hersenen krijgt. Dan krijg je inderdaad een witte waas voor je ogen en het licht wordt heel fel. We hebben allemaal dezelfde lichaamsbouw.
Het is net als verwonderd zijn dat iedereen pijn krijgt aan zn knie als je hem er hard tegenaan schopt.
Zo opmerkelijk is het niet. ;)

Oh jeetje.. jij bent zo iemand waar ik altijd zon hekel aan heb gehad op de middelbare school.. iemand die alles probeert te analyseren en te verklaren.. jakkes hou daar es mee op! Durf ook es iets te veronderstellen, te geloven, te zien zonder dat je het kan verklaren.. Er is echt wel meer tussen hemel en aarde ;)

pink-lemonade

Bericht door pink-lemonade » 17-11-05 22:01

Het was trouwens op discovery channel en daar zeiden ze ook nog dat het niet altijd voorkomt, maar dat als je de tunnel met licht ziet, dat er wel een verklaring voor is.

pietvanvliet
Beheerder
Beheerder

Bericht door pietvanvliet » 17-11-05 22:03

En er was ooit eens iemand die zei dat "aannames fataal zijn".

Confucius geloof ik.

'Argumenten' als "jij bent iemand waar ik altijd al een hekel heb gehad op de middelbare school" horen hier natuurlijk niet thuis.

Iemand beschuldigen van een onvermogen te begrijpen dat er 'meer dingen zijn tussen hemel en aarde' is niet echt een sterk bod.

Je doet nu precies dat wat je The_Return_Off verwijt: een onvermogen aan de dag leggen om jezelf in iemand anders te verplaatsen.

Dat komt op mij niet echt over als een briljant argument en hoort hier dan ook niet. Om een citaat van Nietz te stelen: "Algemeen gebabbel is die kant op".
Later is allang begonnen.

The_Return_Off
Moderator
Moderator

Bericht door The_Return_Off » 17-11-05 22:10

LittleMissMe schreef:Oh jeetje.. jij bent zo iemand waar ik altijd zon hekel aan heb gehad op de middelbare school.. iemand die alles probeert te analyseren en te verklaren.. jakkes hou daar es mee op! Durf ook es iets te veronderstellen, te geloven, te zien zonder dat je het kan verklaren.. Er is echt wel meer tussen hemel en aarde ;)

Voor deze keer zie ik het als een compliment. :P
Maar je zegt: er is meer tussen hemel en aarde. Dat klinkt niet als geloven. Dat klinkt als weten. Hoe weet je dat dan? Of geloof je het alleen maar? En dan: waarom geloof je het? Het klinkt niet alsof je een muntje hebt opgegooid en zei bij kop 'ik geloof' en bij munt 'ik geloof niet'. Ergens moet bij jou een balansverschil zitten waardoor je meer naar 'ik geloof' neigt. Waardoor is dat balansverschil bereikt? Waarom zeg je niet: 'ik weet het domweg niet, punt'?

Plaats reactie