Religion makes war**

Het forum bedoeld voor serieuzere zaken.
Niet serieuze zaken gaan zo "Algemeen Gebabbel" in!
Random_hero

Bericht door Random_hero » 26-09-05 17:39

zerokill schreef:ja maar die mensen gaan het verder voeren dan interpretaties.

feit: in de bijbel staat dat je niet het leven mag beroven van een persoon.

wat ik het idee heb is dat gelovigen daar dan gewoon van maken:

ongelovigen zijn geen personen.

en dat soort dingen zouden moeten ophouden.

Ja, dat zou moeten ja. :{w.
Jij vindt dat zij het verkeerd intrepeteren, maar zij vinden dat net zo goed andersom.

zerokill
Gezocht: relatie!

Bericht door zerokill » 26-09-05 18:58

jonge dit heeft niks te maken met verkeerde interpretatie maar dis gewoon slechte argumentatie

niet over na gedacht

gewoon dingen naar je eigen hand zetten
en das gewoon dom....

Idiotheque
Moderator
Moderator

Bericht door Idiotheque » 26-09-05 18:59

Jongen, dit is ook niet vanuit ons oogpunt bekeken, maar vanuit het oogpunt van een aantal bekrompen extremistische gelovigen.

Verwijderd

Bericht door Verwijderd » 03-10-05 20:16

Als er geen geloven zouden zijn zouden mensen wel oorlog maken over iets anders, dus niet eens.

Verwijderd

Bericht door Verwijderd » 19-11-05 19:03

het geloof maakt geen oorlog,
de mensen maken oorlog.
(ik wed dat Jezus of Alla ofso het nooit zo hebben bedoeld. :| )

pietvanvliet
Beheerder
Beheerder

Bericht door pietvanvliet » 19-11-05 19:24

Waar hebben we dat meer gezien?

Ohja, op pagina 1:

Idiotheque schreef:Oneens. Mensen maken oorlog, geen religie.
Klinkt heel logisch, en dat is het in mijn ogen ook. Het merendeel van de gelovigen heeft gewoon respect voor mensen die in andere dingen geloven dan hij of zij doet. Die paar extremistische freaks die er tussen zitten zijn naar mijn mening niet representatief genoeg voor een heel geloof.
Later is allang begonnen.

strange_days
Forummeubel

Bericht door strange_days » 20-11-05 08:42

ik denk dat ja de mensen doen het , dat is niet zo gek verwacht je anders dat god op aarde komt om irak te bombarderen??
maar ik denk wel dat veel oorlogen zijn ontstaan door onvrede ook over religie.
religie is een mooi iets dat mensen houvast geeft, maar sommige mensen zijn er zo van overtuigd dat ze alleen nog daarvoor lijken te leven, ze willen iedereen overtuigen dat te geloven.
dat is fout, je moet mensen geen geloof gaan opdringen.
of mensen gaan vermoorden, eigenlijk tegen de pricipes van je geloof in.

MrFloyd

Bericht door MrFloyd » 20-11-05 13:26

Zoals bij (bijna) elke vorm van religie wel duidelijk is; de "heilige teksten" staan open voor interpretatie. Mensen gebruiken religie als excuus lijkt me de beste bewoording.

(mijn excuses als ik nu iemand anders herhaal; ben even te lui om helemaal terug te lezen)

The_Return_Off
Moderator
Moderator

Bericht door The_Return_Off » 20-11-05 21:53

Mensen maken geen oorlog. Dat doen alleen bevolkingsgroepen en ideeën. Mensen zijn wapens in de oorlogen tussen bevolkingsgroepen en ideeën. :P

Klinkt vergezocht? Is het niet echt. Een oorlog heeft als enige doel het versterken (of voorkomen van verzwakking) van een groepering of idee. Een oorlog om olie? Daar wordt de groepering genaamd VS sterker van. Een oorlog om geloof? Daar wordt het idee van het geloof zelf sterker van. Mensen zijn middelen in de oorlog.
Maar wat betekent dat voor de stelling? Religies veroorzaken oorlog? Op een bepaalde manier: ja. Religies zijn legitieme redenen(in hoeverre je hier van legitieme redenen kan spreken, natuurlijk) om een oorlog te starten. Er hoeft niks achter te zitten en het heeft niks te maken met 'verkeerde interpretatie' want als je een 'heilig geschrift' (welke dan ook) pakt, zit dit zo vol tegenspraken dat als je het compleet 'correct' interpreteert, dat je dan bijna niks meer kan doen omdat een handeling bijna altijd in tegenspraak met zichzelf is (even lekker overtrokken).
Een 'heilig geschrift' kent geen correcte interpretatie. Dus een religieus acceptabele reden om een oorlog te starten kan bestaan. En daardoor kan een oorlog oprecht puur door geloof veroorzaakt zijn.

Belangrijkste punt: geloof _kan_ een oorlog veroorzaken. Geloof is niet de enige reden voor een oorlog en bovenal, de conclusie 'een geloof stevent onherroepelijk op een oorlog af', is ook fout.

Aan de andere kant zeg ik wel: zolang er geloof is, zal er geloofsoorlog zijn. Maar zodra iedereen niet meer gelooft, zal dit niet leiden tot vrede. Er zijn altijd bevolkingsgroepen en ideeën. En zolang die bestaan en niet geunificeerd zijn (alle neuzen dezelfde kant op) zal er oorlog zijn. Maar natuurlijk zal zodra iedereen hetzelfde denkt, er niet heel erg veel menselijks meer zijn aan de mens.

Verwijderd

ach ja

Bericht door Verwijderd » 17-08-07 17:25

religies kunnen heel mooi zijn voor mensen om iets te hebben om in te geloven: om op een goede manier te leven. Maar sommige mensen draaien door en dan kan het gevaarlijk zijn. Don't blaim the islam, blaim the persons!!

pietvanvliet
Beheerder
Beheerder

Bericht door pietvanvliet » 17-08-07 23:22

Die mening hadden we al gezien. Om daar nou een draad voor omhoog te schoppen die al twee jaar stof ligt te eten lijkt me niet nodig.

Aan de andere kant ben ik er wel blij mee dat je het doet. Het herinnert mij er weer aan dat ik hoognodig weer eens stoffie draden in het archief moet slingeren.

Briseis___
Newbee!

Bericht door Briseis___ » 03-06-08 21:46

Oneens... Mensen maken oorlog om dingen, om geld, om iets wat niet van hun is, om hun eigen egoïsme...

*Is maar een mening!*
I miss him... :')

pietvanvliet
Beheerder
Beheerder

Bericht door pietvanvliet » 03-06-08 22:16

"Hun" is in negen uit tien keer fout.
Mijd dat woord als een Chinees met griep.

Aangezien ik nu voor de derde keer in evenzoveel posts ga roepen dat ik in dit draadje niet driehonderd keer dezelfde mening wil zien en alle drie de keren binnen een straal van acht berichten staan gaat hier dus per direct een slot op.

En ik zit er over te denken om dit onderwerp ook maar meteen twee sterren op de pietscale of doom te geven.

Gesloten