Religion makes war**

Het forum bedoeld voor serieuzere zaken.
Niet serieuze zaken gaan zo "Algemeen Gebabbel" in!
LikeStrawberry
Raar wijf

Religion makes war**

Bericht door LikeStrawberry » 25-09-05 18:57

Op school kreeg ik dit statement: Religion makes war

Wat vinden jullie daarvan.

Het lijkt mij wel een leuk onderwerp om een (nette) discussie over te beginnen.

Ik trap zelf niet af, simpelweg omdat er dan mensen reageren met "vind ik ook"

Dus: Religion makes war waar of niet waar, en waarom?
Calm your tits!

Idiotheque
Moderator
Moderator

Bericht door Idiotheque » 25-09-05 18:59

Oneens. Mensen maken oorlog, geen religie.
Klinkt heel logisch, en dat is het in mijn ogen ook. Het merendeel van de gelovigen heeft gewoon respect voor mensen die in andere dingen geloven dan hij of zij doet. Die paar extremistische freaks die er tussen zitten zijn naar mijn mening niet representatief genoeg voor een heel geloof.

Verwijderd

Bericht door Verwijderd » 25-09-05 19:11

eens ,door die geloofsovertuigingen komen er oorlog.
Al ben ik het eens dat mensen met verschillende religies samen kunnen leven

veroorzaakt het ook oorlog omdat je een religie op kan vatten zoals men wilt.

Nietzman
Moderator
Moderator

Bericht door Nietzman » 25-09-05 19:12

Onzin.

Als het niet over geloof gaat zoekt men wel een andere reden om elkaar de hersenen in te beuken.

Random_hero

Bericht door Random_hero » 25-09-05 19:13

Olie bijvoorbeeld :Y).

Verwijderd

Bericht door Verwijderd » 25-09-05 19:15

Ik denk niet dat religies oorlogen veroorzaken. Of naja, ze zouden het in ieder geval niet moeten doen. Er zijn geen hatelijke religies, ze hebben allemaal iets van 'heb uw naaste lief' o.i.d. Ik denk eerder dat mensen de heilige boeken gewoon verkeert opvatten. Bijv. de moslimse terroristen.. Er zal vast in de Koran staan dat Allah de enige God is, maar niet dat je alle ongelovigen moet omleggen.
Mensen maken oorlog, religies niet.

Verwijderd

Bericht door Verwijderd » 25-09-05 19:17

Religie is een excuus voor oorlog.

LikeStrawberry
Raar wijf

Bericht door LikeStrawberry » 25-09-05 19:31

Random_hero schreef:Olie bijvoorbeeld :Y).

Wil je aub ook je eigen mening erbij zetten. Inplaats van dat offtopic gelul.

Dankje. :)

Ik zelf ben van mening dat mensen overal oorlog om maken als ze de kans ervoor krijgen. Oorlog levert namelijk geld op.

Ik vind het jammer dat geloof gebruikt wordt om oorlog te voeren. En dat mensen het zo ver laten komen, dat hun geloof belangrijker is dan de medemens.

Ik denk alleen wel, dat als er 2 verschillende geloven in bijvoorbeeld 1 wijk zijn. (extreem) er een buurt ruzie ontstaat, over welk geloof beter is. En dat kan uiteindelijk wel voor een oorlog zorgen.

Maar dat kan ook, door bijvoorbeeld een groep die blond haar beter vinden dan bruin haar, en de andere groep bruin haar beter, en ze daar over gaan ruzieën.

Dus mijn conclusie is eigenlijk een beetje: mensen maken overal oorlog om, inclusief geloof. Maar geloof maakt geen oorlog.
Calm your tits!

Random_hero

Bericht door Random_hero » 25-09-05 19:36

Like, ik ben het met Nietzman eens en ik verduidelijk zijn post alleen maar.
Dus dat is mijn mening.

En oorlog levert geen geld op, oorlog kost geld -> zie de begroting van Amerika bijv.
Er worden oorlogen gevoerd met als excuus dat het om geloof gaat (zoals Yosie zei), maar meestal heeft het veel meer redenen (territoriaal conflict zoals in noord-ierland bijvoorbeeld. Of de oorlog in Israel draait voornamelijk om water).

LikeStrawberry
Raar wijf

Bericht door LikeStrawberry » 25-09-05 19:39

Okay.

Ben ik het mee eens.
Calm your tits!

Poeni
Ban me! Ben verslaafd!

Bericht door Poeni » 25-09-05 20:27

Nee ik ben het absoluut niet met de stelling eens en zoals Nietzman zei als er geen religie is vinden ze wel een andere reden.
Ik maak je dood met een blije mus.

Joy_Division
Donateur
Donateur

Bericht door Joy_Division » 25-09-05 21:05

Voor het verleden misschien waar, de 'heilige kruistochten' Zijn wel gebaseerd op oorlog vanwege het geloof. Ik geloof dat dit hier ook de werkelijk oorzaak was. Maar in de meeste gevallen zal het slechts als een zwak excuus gebruikt worden om oorlog te voeren. Nog voordat god ''uitgevonden'' was, sloeg men elkaar al de hersens in.
~ Touching from a distance ~

Verwijderd

Bericht door Verwijderd » 25-09-05 21:07

Zelfs die oorlogen waren ontstaan door politicie, koningen die meer macht wouden vergaren, evenals de paus, laat middeleeuws Europa nou zwaar christenlijk zijn, en dat het bevrijden van het Heilige Land heet aantrekkelijk klinkt voor al die Jezus aanbidders.

Joy_Division
Donateur
Donateur

Bericht door Joy_Division » 25-09-05 21:07

Random_hero schreef:Like, ik ben het met Nietzman eens en ik verduidelijk zijn post alleen maar.
Dus dat is mijn mening.

En oorlog levert geen geld op, oorlog kost geld -> zie de begroting van Amerika bijv.
Er worden oorlogen gevoerd met als excuus dat het om geloof gaat (zoals Yosie zei), maar meestal heeft het veel meer redenen (territoriaal conflict zoals in noord-ierland bijvoorbeeld. Of de oorlog in Israel draait voornamelijk om water).

Tegenwoordig levert oorlog geen geld meer op, in het verleden zijn er genoeg oorlogen geweest etc waar het voor 1 partij wel veel opleverde en de andere niet. De Engelsen hebben bijvoorbeeld een groot aantal aan schatten aan de 100 jarige oorlog met Frankrijk over gehouden.

Nietzman
Moderator
Moderator

Bericht door Nietzman » 25-09-05 21:16

Joy_Division schreef:Tegenwoordig levert oorlog geen geld meer op
The American Economy begs to differ.

Joy_Division
Donateur
Donateur

Bericht door Joy_Division » 25-09-05 21:18

Nietzman schreef:
Joy_Division schreef:Tegenwoordig levert oorlog geen geld meer op
The American Economy begs to differ.

Okay, true uit Irak proberen ze inderdaad winst te maken.
Maar of dat gaat lukken met de kosten die ze gemaakt hebben.

zerokill
Gezocht: relatie!

Bericht door zerokill » 26-09-05 07:10

<offtopic>lol sry maar in amerika wordt op dit moment echt geen winst gemaakt.

er mogen dan mischien wel een boel contracten gaan naar Lockheed Martin etc maar het geld dat daar mee verdient wordt weegt echt niet op tegen de ongeloofelijke verliezen.

de oorlog in Irak zorgt ervoor dat mensen onzeker werden over olie. gevolg olie prijs stijgt. verder gevolg: slechte economie voor de hele wereld.

ik weet niet of iemand het amerikaanse begrotings ding heeft gezien maar er gaat 465 miljard dollar alleen naar defensie. dat geld kan beter gebruikt worden.</offtopic>

ik denk dat religie wel een van de redenen kan zijn dat mensen een oorlog beginnen maar 99% van de tijd is er ook wat anders aan de hand. ik vind het idd altijd raar want in de bijbel en in de koran staat toch echt dat niemand iemand anders van het leven mag beroven en dat is toch echt wat er dagelijks gebeurt in irak en andere plaatsen van de wereld

Idiotheque
Moderator
Moderator

Bericht door Idiotheque » 26-09-05 07:15

Omdat die boeken op honderd verschillende manieren geïnterpreteerd kúnnen worden en op honderd verschillende manieren geïnterpreteerd wórden.

zerokill

Bericht door zerokill » 26-09-05 12:35

nou ik vind het toch best raar aangezien er in de bijbel staat dat je bijv niet iemand van het leven mag beroven. idd een PUNT. geen komma voor een uitzondering maar een PUNT. dat lijkt me dan toch duidelijk. en dan snap ik echt niet hoe al die jongetjes zwaar bewapend door irak kunnen lopen en dan nog denken dat ze goeie christenen zijn ook

Verwijderd

Bericht door Verwijderd » 26-09-05 12:41

Ja, en vlak nadat god met zijn vinger dat gebod in steen had gekerft liet hij de Joden het Beloofde Land zuiveren van al het gespuis dat er woonde. :)

Idiotheque
Moderator
Moderator

Bericht door Idiotheque » 26-09-05 13:14

zerokill schreef:nou ik vind het toch best raar aangezien er in de bijbel staat dat je bijv niet iemand van het leven mag beroven. idd een PUNT. geen komma voor een uitzondering maar een PUNT. dat lijkt me dan toch duidelijk. en dan snap ik echt niet hoe al die jongetjes zwaar bewapend door irak kunnen lopen en dan nog denken dat ze goeie christenen zijn ook

Omdat er wel veel meer in de bijbel staat dan dat ene zinnetje, en dat kun je dus waarschijnlijk wél op meerdere manieren interpreteren.
Want die zwaar bewapende jongetjes kun je immers ook op twee manieren interpreteren; ze komen vrede brengen (okay, dat was de bedoeling), ze komen moorden.
't Is maar van welke kant je het bekijkt.

LeLame
Postmaniak

Bericht door LeLame » 26-09-05 15:56

Nietzman schreef:Onzin.

Als het niet over geloof gaat zoekt men wel een andere reden om elkaar de hersenen in te beuken.

Mee eens.

Random_hero

Bericht door Random_hero » 26-09-05 16:01

zerokill schreef:nou ik vind het toch best raar aangezien er in de bijbel staat dat je bijv niet iemand van het leven mag beroven. idd een PUNT. geen komma voor een uitzondering maar een PUNT. dat lijkt me dan toch duidelijk. en dan snap ik echt niet hoe al die jongetjes zwaar bewapend door irak kunnen lopen en dan nog denken dat ze goeie christenen zijn ook

Vergeet niet sommigen intrepeteren dat je óngelovigen wél mag doden. Of minder-streng-gelovigen.

zerokill

Bericht door zerokill » 26-09-05 17:24

ja maar die mensen gaan het verder voeren dan interpretaties.

feit: in de bijbel staat dat je niet het leven mag beroven van een persoon.

wat ik het idee heb is dat gelovigen daar dan gewoon van maken:

ongelovigen zijn geen personen.

en dat soort dingen zouden moeten ophouden.

Idiotheque
Moderator
Moderator

Bericht door Idiotheque » 26-09-05 17:27

Ik doelde meer op het feit dat de bijbel zichzelf op sommige punten tegenspreekt en een gelovige dus een van die twee punten kan kiezen om op terug te vallen.

Gesloten