Bestaat God?

Het forum bedoeld voor serieuzere zaken.
Niet serieuze zaken gaan zo "Algemeen Gebabbel" in!
LikeStrawberry
Raar wijf

Bericht door LikeStrawberry » 16-07-07 16:16

Ik spot 1 hoofdletter *O*

OT:

Ik geloof niet, maar geloof wel dat anderen veel aan het geloof hebben.

Waarom geloof ik niet?

Mijn opvoeding was zonder geloof en tot nu toe bevalt dat. Ik mis niks.
Calm your tits!

Watery-Leviathan

Bericht door Watery-Leviathan » 16-07-07 17:05

Ik spot een grapjas en twee mensen op 1 foto, met een slecht masker

[mod]Ja, als we zo beginnen, gaan we inderdaad een vorm van censuur krijgen. Laten we even wat meer respect voor elkaar hebben.[/mod]

The_Return_Off
Moderator
Moderator

Bericht door The_Return_Off » 16-07-07 17:45

Pantopon-Rose schreef:nou als zulke uitspraken al niet op tm thuis horen, dan is hier dus zo'n censuur dat ik m'n mening niet mag hebben?
Ik verbied het niet, maar het is gewoon ongepast. Net als mijn 'parabolische analogie', waar ik me voor verontschuldigde. Jouw opmerking straalt geen respect uit voor de ander. Je mag het zo oneens met me zijn als je wilt, maar dit wordt op een volwassen manier gezegd.

en gast wat lul je met "een god" er staat letterlijk, bestaat god?
Ik ben het ook niet eens met de titel van dit topic. En iedereen die "ja" of "nee" antwoordt, moet ook aangeven in welke god ze niet geloven. Als iemand zegt "God is liefde", geloof ik in god. Ik geloof in liefde namelijk. Als ze dan zeggen "Dus je gelooft ook in genezingen (die genezingen op zijn Jomanda's)", dan zeg ik "nee, in die god geloof ik niet". En ik denk dat jij precies hetzelfde hebt.

niet bestaat allah of buddah of karl marx om mijn part, er staat bestaat god.
Natuurlijk weet je best dat "Allah" Arabisch is voor "god". En daarbij is het natuurlijk een beetje naïef om te geloven dat alle gristenen in dezelfde soort god geloven. De ene gelooft in een man op een wolk, de ander in een god van de dingen (Spinoza's god). Er zijn bepaalde varianten waar ik niet in geloof en er zijn een aantal varianten waar ik van zeg "dat zou best wel eens kunnen". Hoewel de laatste groep bestaat uit goden die of geen enkele interactie hebben met dit universum (en er dus niets over te zeggen valt; dat is een lekker boeiende god zeg) en anderen zijn absoluut niet bovennatuurlijk (ook een lekker boeiende god).

je hoeft Mij ook niet je uitspraken uit te leggen, dus bespaar je zelf de moeite de volgende keer
Okee.
en ik heb liever dat je dat dus in een los staande post doet, in plaats van een quote naar mij, aangezien ik je wel volg.
Ik post altijd als reactie. Dat heet discussiëren. Ik reageerde niet alleen op je opmerking over mijn taalgebruik.
En aangezien ik niet het Iq van een baksteen heb, snap ik je vergelijking ook wel, ik snap alleen niet waar jij dat zomaar uit concludeert
Ik hoop dat hierboven wat beter uitgelegd te hebben.
verder weet ik heel goed dat "gelooft" met een t is en ik snap ook zo 1,2,3 niet hoe me dat ontkomen is,
Dat geeft ook niet. Maar hier op TM wordt niet van iedereen verwacht dat ze foutloos Nederlands schrijven. En als je mensen daarop aanspreekt, denk ik ook dat dat voor jezelf moet gelden. Dus ik wil nu geen opmerkingen meer horen over "schrijf normaal Nederlands". (Ook niet van anderen!) (Natuurlijk worden 1337- en BrEeZaH-taaltjes altijd aangepakt en daar mag je ook best op reageren).

en dat jij voor een wetenschappelijk tijdschrift schrijft, doet me verder weinig, ik schrijf voor meerdere poëzie magazine's, maar zie geen verband wat dat hier verder mee te maken heeft, net zo min als dat jij voor een wetenschappelijk tijdschrift schrijft. Ik krijg er heus niet meer respect van ofzo.
Dat was alleen om aan te geven waarom ik dit taalgebruik gebruikte. Ik hoef zelf geen respect af te dwingen hier, hoor ;). Ik dacht dat dat wel duidelijk zou zijn.

Dan heb ik mijn laatste post ook nog geëdit, maar die verzond ik pas toen jouw nieuwere post al verzonden was.

Dus vanaf nu gaan we (iedereen) weer een mooie inhoudelijke discussie voeren.
Dus in welke god geloof je niet?
Each of us has been endowed with reason, and it is our right, as well as our responsibility, to exercise it.

"Leder beredenederen" - Meneder de Beder.

Watery-Leviathan

Bericht door Watery-Leviathan » 16-07-07 18:47

Ik geloof in géén enkele god, ik ben een paar minuten dood geweest, en ik heb helemaal géén bijna dood ervaring gehad, de precieze reden van het dood zijn doet er verder niet toe. Het gaat erom dat ik dus een tijdje geen hartslag had, en gewoon helemaal weg was, het enige wat ik er van heb gemerkt is niets, letterlijk niets. Gewoon als een hele diepe slaap toestand, totaal niets gemerkt. Persoonlijk denk ik dat de bijna dood ervaringen alleen optreden bij een shocktoestand voor de dood, waarbij een stofje vrij komt wat een lichaamseigen variant is van 5-MeO-DMT, of in iedergeval een soort gelijk stofje. Het boek de bijbel vind ik opzich wel een goed boek, behalve de openbaringen en dat ander soort gelul. Mijn mening over gelovigen is dan ook dat ze over het algemeen bang zijn, of een bepaalde vorm van steun zoeken, óf dat het er gewoon met de pap lepel ingegoten is. Een plantje vergaat, en in de plek daarvan komt een nieuw plantje. En wij mensen zijn over het algemeen maar arrogante wezens. Waarvoor kom je in een Hemel als je de laatste paar seconden als slecht mens oprecht gelooft, De eeuwige heerlijkheid krijgen, terwijl een ander eeuwig mag branden, terwijl het een goed mens is geweest maar geen god erkent?

The_Return_Off
Moderator
Moderator

Bericht door The_Return_Off » 17-07-07 11:00

Er zijn zat gelovigen die niet geloven in bijna-doodervaringen. Of die inderdaad geloven dat zulke ervaringen te maken hebben met fysische processen in het hoofd.
Daar probeerde ik op te wijzen. Er zijn te veel varianten om te zeggen "dit klopt niet dus alle gelovigen zitten op het verkeerde spoor". Ik ben het natuurlijk met je eens als je zegt dat bijna-doodervaringen geen bovennatuurlijke dingen zijn, of mensen die de poort naar de hemel zien. Maar (gelukkig) geloven lang niet alle gelovigen dat.

Ook zijn er gelovigen die niet geloven dat god wil dat je in hem gelooft. Dus dat wij als atheïsten en agnosten gewoon wel naar de hemel mogen.

Er zijn gewoon veel te veel varianten van god om (voor mij) te zeggen dat ik niet geloof. Zeker over varianten van goden die niets met de aarde te maken willen hebben en ook geen hemel of hel erop na houden is weinig te zeggen (zoals de god van Epicurus). Wat voor argument zou je tegen zo'n god in willen brengen?
Kritiek hier mag zijn dat deze god zo zwak is dat je je leven er niet door kan laten beïnvloeden. Dus dan mag je je leven ook niet laten leiden door je geloof in deze god. Ik ben dan ook in theorie agnost, maar in de praktijk atheïst.
Of wat zeg je als mensen zeggen "God is liefde", ga je dan zeggen, dat je niet in god gelooft? Als liefde het enige is dat god is, is god niet meer dan een ander woord voor liefde. Daar kan ik best mee leven. Natuurlijk is ook dit een extreem zwakke god.
Each of us has been endowed with reason, and it is our right, as well as our responsibility, to exercise it.

Watery-Leviathan

Bericht door Watery-Leviathan » 17-07-07 12:24

Als mensen zeggen dat god liefde is weten we alletwee donders goed wat ze daarmee bedoelen, daar wees ik ook op in een van m'n posts. En je kan wel iedere christenen afzonderlijk gaan bekijken, maar ik doel nog steeds op de meest traditionele groep, die gewoon geloven in 1 god, en al zijn er duizenden goden, ik geloof gewoon niet in het hiernamaals, in een afterlife, of in een gedaante in wat voor 'n vorm dan ook, die zogenaamd de touwtjes in handen heeft. Ik denk dat ik verder ook wel duidelijk ben geweest in m'n uitleg daarover. Iets wat er ook nog eens bij komt, is dat het gros van gelovigen denken dat ze het bij het juiste eind hebben. En ik als niet gelovige, zeg ook niet dat er niets bestaat, maar ik Geloof er gewoon niet in. Ik heb zelfs moeite om te geloven dat er mensen zijn die écht 100% in een god geloven, naar mijn idee is het dan ook gewoon onmogelijk, omdat je niets zeker weet, en als je het nou helemaal niet zeker weet, of je twijfelt een beetje, je weet het gewoon nooit zeker. Ik ben geen atheist, geen agnost, geen joodse, geen moslim, geen katholiek, geen protestant, ik ben een misantroop.

Kaleidoscope

Bericht door Kaleidoscope » 20-07-07 19:55

Pantopon-Rose schreef:Als mensen zeggen dat god liefde is weten we alletwee donders goed wat ze daarmee bedoelen, daar wees ik ook op in een van m'n posts. En je kan wel iedere christenen afzonderlijk gaan bekijken, maar ik doel nog steeds op de meest traditionele groep, die gewoon geloven in 1 god, en al zijn er duizenden goden, ik geloof gewoon niet in het hiernamaals, in een afterlife, of in een gedaante in wat voor 'n vorm dan ook, die zogenaamd de touwtjes in handen heeft. Ik denk dat ik verder ook wel duidelijk ben geweest in m'n uitleg daarover. Iets wat er ook nog eens bij komt, is dat het gros van gelovigen denken dat ze het bij het juiste eind hebben. En ik als niet gelovige, zeg ook niet dat er niets bestaat, maar ik Geloof er gewoon niet in. Ik heb zelfs moeite om te geloven dat er mensen zijn die écht 100% in een god geloven, naar mijn idee is het dan ook gewoon onmogelijk, omdat je niets zeker weet, en als je het nou helemaal niet zeker weet, of je twijfelt een beetje, je weet het gewoon nooit zeker. Ik ben geen atheist, geen agnost, geen joodse, geen moslim, geen katholiek, geen protestant, ik ben een misantroop.

Je bent een misantroop? Ik voel me echt geroepen om hier bovenop te springen want ik vind de uitspraken "ik haat de mensheid", "ik ben een misantroop" etcetera ontzettend interessant. Ben je niet instaat je op een mindere manier te uiten dan "ik ben een mensenhater", of participeer je écht niet aan de dagelijkse maatschappij? Want de maatschappij, dat ben jij, immers. Heb je een hekel aan de vorm waarin je gegoten bent? Heb je het idee dat je je gedachten en essenties minder goed kunt uiten omdat je als mens bent geboren? En de crux: reken je de gedachten en essenties van mensen af omdat zij ook als mens zijn geboren of ben je in staat daar om heen te kijken? Het lijkt mij niet makkelijk om daar om heen te kunnen kijken en de gedachten van anderen objectief te bekijken als zij in een mal gegoten zijn waar jij een hekel aan hebt.

Doet de mens de wereld alleen maar slechts aan? Heb je een hekel aan kennis? Ik vraag me af wat jouw utopie is, als misantroop zijnde.

Laatste vraag. Buiten mijn uiteenzetting om, evenals de jouwe: Waarom zet jij geloof en misantroop in ééndezelfde opsomming? Staat de mens gelijk aan geloof? Dat je niet gelooft in de opvattingen van de hedendaagse geloven, maar daaruit concludeer ik niet dat je een misantroop bent. Stérker nog: ik zou zeggen van niet. Je eerdere posts geven aan dat je vindt dat geloof de mensheid slecht toedoet, en dat lijkt me precies iets voor een agnost of een atheïst, iets waarvan je stellig ontkent dat je daarin past.

Licht me in, vriend. Licht me in.

Watery-Leviathan

Bericht door Watery-Leviathan » 20-07-07 22:35

Kaleidoscope schreef:
Pantopon-Rose schreef:Als mensen zeggen dat god liefde is weten we alletwee donders goed wat ze daarmee bedoelen, daar wees ik ook op in een van m'n posts. En je kan wel iedere christenen afzonderlijk gaan bekijken, maar ik doel nog steeds op de meest traditionele groep, die gewoon geloven in 1 god, en al zijn er duizenden goden, ik geloof gewoon niet in het hiernamaals, in een afterlife, of in een gedaante in wat voor 'n vorm dan ook, die zogenaamd de touwtjes in handen heeft. Ik denk dat ik verder ook wel duidelijk ben geweest in m'n uitleg daarover. Iets wat er ook nog eens bij komt, is dat het gros van gelovigen denken dat ze het bij het juiste eind hebben. En ik als niet gelovige, zeg ook niet dat er niets bestaat, maar ik Geloof er gewoon niet in. Ik heb zelfs moeite om te geloven dat er mensen zijn die écht 100% in een god geloven, naar mijn idee is het dan ook gewoon onmogelijk, omdat je niets zeker weet, en als je het nou helemaal niet zeker weet, of je twijfelt een beetje, je weet het gewoon nooit zeker. Ik ben geen atheist, geen agnost, geen joodse, geen moslim, geen katholiek, geen protestant, ik ben een misantroop.

Je bent een misantroop? Ik voel me echt geroepen om hier bovenop te springen want ik vind de uitspraken "ik haat de mensheid", "ik ben een misantroop" etcetera ontzettend interessant. Ben je niet instaat je op een mindere manier te uiten dan "ik ben een mensenhater", of participeer je écht niet aan de dagelijkse maatschappij? Want de maatschappij, dat ben jij, immers. Heb je een hekel aan de vorm waarin je gegoten bent? Heb je het idee dat je je gedachten en essenties minder goed kunt uiten omdat je als mens bent geboren? En de crux: reken je de gedachten en essenties van mensen af omdat zij ook als mens zijn geboren of ben je in staat daar om heen te kijken? Het lijkt mij niet makkelijk om daar om heen te kunnen kijken en de gedachten van anderen objectief te bekijken als zij in een mal gegoten zijn waar jij een hekel aan hebt.

Doet de mens de wereld alleen maar slechts aan? Heb je een hekel aan kennis? Ik vraag me af wat jouw utopie is, als misantroop zijnde.

Laatste vraag. Buiten mijn uiteenzetting om, evenals de jouwe: Waarom zet jij geloof en misantroop in ééndezelfde opsomming? Staat de mens gelijk aan geloof? Dat je niet gelooft in de opvattingen van de hedendaagse geloven, maar daaruit concludeer ik niet dat je een misantroop bent. Stérker nog: ik zou zeggen van niet. Je eerdere posts geven aan dat je vindt dat geloof de mensheid slecht toedoet, en dat lijkt me precies iets voor een agnost of een atheïst, iets waarvan je stellig ontkent dat je daarin past.

Voeg me maar even toe dan, dat is wat makkelijker praten, kun je meteen met (tegen)argumenten komen en kunnen we aan 1 stuk door praten, m'n adres staat wel op m'n profiel.

ZnoZ
Postmaniak

Bericht door ZnoZ » 20-07-07 22:38

Je haalt de woorden uit mn mond Sander.
Anna

I love this moment so much I want to have sex with it.

I love this moment so much I want to cheat on the last moment and have little moments with it.

Kaleidoscope

Bericht door Kaleidoscope » 20-07-07 23:48

Pantopon-Rose schreef:
Kaleidoscope schreef:

Voeg me maar even toe dan, dat is wat makkelijker praten, kun je meteen met (tegen)argumenten komen en kunnen we aan 1 stuk door praten, m'n adres staat wel op m'n profiel.

Ga geen beklag doen over de kwaliteit van communicatie via een forum, via een topic dat louter over dit onderwerp gaat. Ik voeg helemaal niemand toe. Leg het maar uit, of kom hier nooit meer, maar come on, dit is wel een hele lage uitweg.

Yours Truly,
Sander.

LeLame
Postmaniak

Bericht door LeLame » 21-07-07 01:24

Een misantroop op een recreatief forum.

_O-

Satine
Postmaniak

Bericht door Satine » 21-07-07 01:51

Nee.
Dit hart is even lam geslagen, maar nog niet van steen.

pietvanvliet
Beheerder
Beheerder

Bericht door pietvanvliet » 21-07-07 12:01

Satine schreef:Nee.

Want?

Van loze kreten word ik niet vrolijk. Je vindt iets ómdat, of je blaat in de ruimte. In het eerste geval kom je met een onderbouwing, in het tweede geval verwijs ik je vriendelijk doch dringend naar AG.

De tijd dat je met een joint in je hoofd kunt vragen 'hoezo een half wit gesneden? ' of 'waarom gaat hier die deur naar binnen open?' is een kleine veertig jaar geleden*.

Voor het overige:

* Grijnst vrolijk met betrekking tot bovenstaande conversatie, vraagt zich, in verband met de woordkeus, af of er toevallig Vlamingen in de zaal zijn en verwijst, met berekking tot de vermeende klacht omtrent de kwaliteit van het gekozen medium, tot eerdere opmerkingen en onderwerpen die daar reeds in voorzien.

De discussiedeelnemers dragen verantwoording voor de kwaliteit van de discussie en zoals u allen weet is het persoonlijk aanvallen andere deelnemers niet gepast. Hoe subtiel dat ook moge zijn.

Mocht u echter tot de conclusie komen dat we tot zandbakniveau zijn afgedaald, dan ben ik gaarne bereid over te gaan tot het uitdelen van schepjes, zeefjes en andere noodzakelijke artikelen.

Ik ga er niettemin vanuit dat zulks niet nodig zal blijken.
One day I'll raise again, and write something eternal then

Legalized

Bericht door Legalized » 28-07-07 22:37

iets dat hoger staat dan ons ; ja
als dat een andere naam is voor god ; ja

The_Return_Off
Moderator
Moderator

Bericht door The_Return_Off » 30-07-07 10:28

Je gelooft dus in iets dat 'hoger' staat dan ons?
Dan vraag ik me twee dingen af:
1) Waarom geloof je dat?
Maar nog veel belangrijker:
2) Wat is 'hoger'?
Staan wij hoger dan dieren?
Staat een varken boven een hond?
Waar is die hierarchie op gebaseerd?

Het lijkt me dat zo'n hierarchie alleen kan bestaan als er inderdaad iets bestaat dat buiten de wereld staat en een waarde-oordeel kan geven. Dus je moet eerst uitgaan van een 'god' om zijn bestaan te kunnen concluderen.

Maar misschien interpreteer ik jouw definitie van 'hoger' verkeerd.

Watery-Leviathan

Bericht door Watery-Leviathan » 05-08-07 21:07

Kaleidoscope schreef:
Pantopon-Rose schreef:
Kaleidoscope schreef:

Ga geen beklag doen over de kwaliteit van communicatie via een forum, via een topic dat louter over dit onderwerp gaat. Ik voeg helemaal niemand toe. Leg het maar uit, of kom hier nooit meer, maar come on, dit is wel een hele lage uitweg.

Yours Truly,
Sander.

Uitweg? Denk je dat ik me als misantroop tegen over jou hoef te verantwoorden? Mijn denkbeeld is gewoon te groot om hier helemaal neer te gaan zetten, maar als je het wil weten, zou ik me beperken, en leg ik het uit in an absolute nut shell, ik vind alles wat bijdraagt aan de depopulatie van mensheid goed, waaronder kanker, aids, massa moord en noem maar op. Ik heb een groot modern satanistisch denkbeeld, wat wil zeggen dat ik niet in een god, satan, hemel of hel geloof, maar in de wet van de natuur, of te wel, survival of the fittest, en dat je als mens trouw moet zijn aan je instincten, in plaats van ze intoom te houden, en je eigenwaarde te laten bevuilen door 10 geboden en 7 hoofdzondes, en dan nog alle ontelbare andere zondes, die ik als persoon niet hoef mee te dragen omdat ik ze gewoon niet in mijn leven heb. De sterke domineert de zwakke, de slimme domineert de sterke, death to the weakling, wealth to the strong. Dat is het, in an absolute nut shell.

Watery-Leviathan

Bericht door Watery-Leviathan » 05-08-07 21:17

Kaleidoscope schreef:

Ik ben absoluut een misantroop ja, en ik voel me verheven tot de mens van vandaag de dag, voor mij is 99 procent van de mensheid al dood, het zijn mensen die weigeren om in hun graf te liggen. Mijn misantropische gedachten goed staat lijnrecht tegen over het geloof en tegen over de democratie waarin we nu leven. Kijk eens om je heen, je ziet zelf toch ook wel dat het berg afwaarts gaat? Humanitair gedrag is daar één van de grootste oorzaken van, de zwakkere profiteert van de sterkere. Dat het geloof de mensheid slecht doet vind ik niet erg, om mijn part breekt er morgen een heilige oorlog uit waar een miljard mensen in sterven. Ik voel geen medelijden voor 10 mensen die overlijden, voor mij is het net zo'n statistiek als de statistiek van de McDonalds die berekenen hoeveel dieren ze per dag afslachten. Moord is Moord, of niet? En zoals ik eerder zei, alles wat bijdraagt aan het inkrimpen van de mensenpopulatie zie ik als een goed ding, we hebben de planeet al lang genoeg verwoest, en als we zo door doen, duurt het niet lang meer voordat er niet meer genoeg bomen zijn om te ademen. De planeet kán een prachtige plek zijn, maar dan wel zonder al die mensen die zwak zijn, of die niet in staat zijn om voor zichzelf te zorgen. Waar je het idee weghaalt dat ik een hekel aan kennis hebt snap ik niet zo goed, want kennis is in mijn ogen één van de eerste instincten die zich uitten in een mensenleven, denk maar aan een kleuter die z'n naam wil leren schrijven, of die papa of mama wil leren schrijven. En waarom zou ik de gedachten van een ander willen bekijken als ik weet dat de mijne het meest natuurlijke zijn?

pietvanvliet
Beheerder
Beheerder

Bericht door pietvanvliet » 06-08-07 08:14

Houd je er wel rekening mee dat er hele volksstammen zijn die je op grond van bovenstaande genadeloos in de hoek zullen zetten als enge man met scheiding en snor?

De mens an sich heeft de nare eigenschap zich als superieure levensvorm aan al het andere op deze planeet te zien (op zich logisch als je sec kijkt naar de voedselketen) en verbndt daaraan doorgaans de conclusie dat zij niet gelijkgeschakeld mag worden met andere statistieken die je noemt.

Je onderscheid jezelf van de mens van vandaag de dag. Mijn vraag is hóe en of je dat terecht doet. Zeker als je beziet dat je even later alle levensvormen gelijkschakelt. Als moord gelijk staat tot moord, staat denken gelijk aan denken en mens gelijk tot mens.

Tot slot een verzoek van huishoudelijke aard: Zou je me een lol willen doen en gebruik willen maken van alinea's? Dat maakt het reageren wel zo makkelijk. Van vijf minuten zoeken naar een argument dat je wilt onderzoeken wordt niemand vrolijk en werpte een barière op om te reageren. Dat zou jammer zijn, want ik vind je stelling interessant.
Later is allang begonnen.

The_Return_Off
Moderator
Moderator

Bericht door The_Return_Off » 06-08-07 10:00

Interessant of niet, gaat dit nog wel over de vraag of god bestaat of niet?
Ik stel voor om de discussie voort te zetten in Jouw levensfilosofie. Tenzij er nog direct aan 'god' gerelateerde argumenten komen (iets in de vorm van 'ik geloof wel/niet in god, omdat ...' en dan een reden waarom hij wel of niet bestaat), kan deze discussie het beste verplaatst worden, niet?

Watery-Leviathan

Bericht door Watery-Leviathan » 06-08-07 11:13

The_Return_Off schreef:Interessant of niet, gaat dit nog wel over de vraag of god bestaat of niet?
Ik stel voor om de discussie voort te zetten in Jouw levensfilosofie. Tenzij er nog direct aan 'god' gerelateerde argumenten komen (iets in de vorm van 'ik geloof wel/niet in god, omdat ...' en dan een reden waarom hij wel of niet bestaat), kan deze discussie het beste verplaatst worden, niet?

Natuurlijk heeft dit alles te maken met het onderwerp van dit topic, of mag ik als Satanist/Misantroop/sociaal-Darwinist hier mijn mening niet neerzetten, over dat ik zeker weet dat god niet bestaat?

Watery-Leviathan

Bericht door Watery-Leviathan » 06-08-07 11:20

pietvanvliet schreef:Houd je er wel rekening mee dat er hele volksstammen zijn die je op grond van bovenstaande genadeloos in de hoek zullen zetten als enge man met scheiding en snor?

De mens an sich heeft de nare eigenschap zich als superieure levensvorm aan al het andere op deze planeet te zien (op zich logisch als je sec kijkt naar de voedselketen) en verbndt daaraan doorgaans de conclusie dat zij niet gelijkgeschakeld mag worden met andere statistieken die je noemt.

Je onderscheid jezelf van de mens van vandaag de dag. Mijn vraag is hóe en of je dat terecht doet. Zeker als je beziet dat je even later alle levensvormen gelijkschakelt. Als moord gelijk staat tot moord, staat denken gelijk aan denken en mens gelijk tot mens.

Tot slot een verzoek van huishoudelijke aard: Zou je me een lol willen doen en gebruik willen maken van alinea's? Dat maakt het reageren wel zo makkelijk. Van vijf minuten zoeken naar een argument dat je wilt onderzoeken wordt niemand vrolijk en werpte een barière op om te reageren. Dat zou jammer zijn, want ik vind je stelling interessant.

Wat kan mij het schelen dat ik als facist in een hoek word gezet, ik wéét van mezelf dat ik geen hekel aan zwarten of joden heb, behalve de jood die andere joden aan een stok hebben gespijkerd. Ik ben er van overtuigd dat facisme een betere grondslag heeft dan een democratie, en dat democratie en dergelijk humanitair gedrag, niets anders is dan het Judeo Christendom, en als iemand dat steunt, steunt hij Ieder ideaal wat onze planeet ten onder brengt, kijk maar om je heen, juist precies het tegenover gestelde gebeurt van wat mensen met dat soort idealen eigenljk juist willen.

Ik zeg niet dat ik me compleet als mens van een andere afscheid, maar wel dat ik een superieure vorm van de mensheid ben, aangezien ik niet in 2000 jaar van onderdrukking en saamhorigheid door middel van 7 hoofdzondes, een hemel en een hel, god of satan geloof, en ik leef in de realiteit, natuur is natuur, wij mensen mogen dan hoger geevolueerd zijn, wat ook zo z'n goede kanten heeft, stel ik ons inderdaad compleet gelijk aan dieren, wij zijn dieren.

The_Return_Off
Moderator
Moderator

Bericht door The_Return_Off » 06-08-07 14:46

Ik tel in je laatste (paar) posts nul argumenten waarom god wel of niet bestaat. Je noemt de geloven wel, maar een geloof is iets anders dan een god natuurlijk.

Maar goed, laten we het voorlopig maar hier houden.
Je hebt het nog steeds over 'beter' en 'superieur', maar volgens welke maatstaaf? Je eigen maatstaaf, natuurlijk. Iemand anders heeft weer een andere maatstaaf, volgens welke hij weer beter is dan jij. Dus dan moet je de maatstaven naast elkaar gaan leggen. Daarvoor heb je weer een metamaatstaaf nodig. En ook daar zal jij een andere maatstaaf gebruiken dan andere. Dus op naar de meta-metamaastaaf. Zie je waar het heen gaat? Wat maakt jou superieur? Waar houdt het op? Wat is de absolute maatstaaf? Er zijn twee antwoorden mogelijk: 1) iets dat buiten ons allen staat (God of een professor in een laboratorium, waarin hij ons universum heeft gebouwd) 2) niets. De eerste lijk je af te wijzen, dus de tweede lijkt me het correcte antwoord. En dan is er dus geen aanwijsbare maatstaaf, die jou superieur maakt aan de rest. (Er is een oplossing 3: dat is dat je een solipsist bent. In dat geval zal ik je niet meer proberen te overtuigen, want dan besta ik niet.)

Om nog even hetzelfde punt via een iets andere weg duidelijk te maken:
Je gelooft dat er geen bewust wezen achter het ontstaan/bestaan van het universum zit. Dus daaruit volgt dat het universum gewoon is. Het bestaat, zonder enig doel van buitenaf. Ik ga er ook vanuit dat je in evolutie gelooft (een redelijke aanname aangezien je er naar verwijst in je vorige stuk). Dus voordat het eerste leven ontstond was er niets interessants, niets dat een waarde-oordeel kon geven. Het leven ontstond, de dieren ontstonden en daarna de mensen. En wie zijn er nou bijgekomen om een waarde-oordeel te geven? De mensen. Dus ieder waarde-oordeel is puur afhankelijk van mensen, ook jouw waarde-oordeel over dat jij superieur bent.

Dus dat je 'hoger' staat dan een gelovige durf ik ernstig te betwijfelen.

Daarna vraag ik mij af hoe je hieruit kan concluderen, dat
- 99% van de mensheid 'dood' is,
- humanitaire hulp slecht is,
- facisme beter is dan democratie.

4 posts geleden begon je ook over 'Survival of the Fittest'. En de post erna verwijs je daar (volgens mij) naar, door te zeggen dat de jouwe het "meest natuurlijke" zijn. Daar wil ik 2 kanttekeningen bij plaatsen.
1) waarom is 'natuurlijker' 'beter'? Dieren doen niet aan hygiëne, niet aan voorbehoedsmiddelen. Dieren kunnen niet naar de dokter voor een simpele prik (een prik die niet zegt dat je 'mindere' genen heeft, maar gewoon wat ongemakken voorkomt). Dieren leven in een continue stresssituatie. Wij hoeven niet de hele tijd aan overleven te denken. Wij hebben vakanties, recreatie en dergelijke. Niet iedereen wil mijn spullen jatten, of mij of mijn kinderen vermoorden. Ik ben blij met de regels die mijn leven vergemakkelijken. De meeste regels zijn er niet omdat religie ze wil, maar omdat ze het leven met anderen vergemakkelijken. Moraliteit is ouder dan religie (inderdaad, veel dieren hebben ook een zekere moraliteit. Veel simpeler dan die van de mens, dat wel). En ik heb niets tegen een makkelijker leven. Jij?
Natuurlijk hekel ik de regels die enkel bestaan omdat religie zich met de wetgeving heeft bemoeid (zoals zondagsrust, anti-abortus- en homo-onvriendelijke wetten). Maar de meeste wetten zijn perfect te verantwoorden zonder religie. (Iets wat veel gelovigen niet willen aanvaarden.)

2) Waarom is de manier waarop wij leven niet 'natuurlijk'? Waarom zijn wij anti-evolitionair bezig? Survival of the fittest you say? Ik kijk om mij heen, tel het aantal mensen op aarde en denk "nou, dat menselijk ras is best fit". Waarom overleven wij? Omdat we goed zijn in overleven. Niet door een dikke huid te nemen of door erg sterk te zijn, maar door samen te werken.
Coöporatie is 1 van de grootste drijfveren achter de evolutie. (Zie de grootste evolutionaire stap: die van prokarioten naar eukarioten). Kennelijk werkt coöporatie en daar gaat evolutie over. Dat wat werkt blijft. Dus wat is natuurlijker? Dat wat werkt behouden of tegen de evolutie in, toch weer lekker de aap uithangen? Natuurlijk werkt het niet optimaal, maar ik ben er van overtuigd dat het beter kan gaan werken. En dan gaat democratie beter werken dan facisme (ook regimes zijn onderhevig aan evolutie en facistische regimes zijn nou niet bepaalde de fitste. Ze leven hevig, maar kort en hebben haast nooit nageslacht).

Watery-Leviathan

Bericht door Watery-Leviathan » 06-08-07 21:15

The_Return_Off schreef:Ik tel in je laatste (paar) posts nul argumenten waarom god wel of niet bestaat. Je noemt de geloven wel, maar een geloof is iets anders dan een god natuurlijk.

Maar goed, laten we het voorlopig maar hier houden.
Je hebt het nog steeds over 'beter' en 'superieur', maar volgens welke maatstaaf? Je eigen maatstaaf, natuurlijk. Iemand anders heeft weer een andere maatstaaf, volgens welke hij weer beter is dan jij. Dus dan moet je de maatstaven naast elkaar gaan leggen. Daarvoor heb je weer een metamaatstaaf nodig. En ook daar zal jij een andere maatstaaf gebruiken dan andere. Dus op naar de meta-metamaastaaf. Zie je waar het heen gaat? Wat maakt jou superieur? Waar houdt het op? Wat is de absolute maatstaaf? Er zijn twee antwoorden mogelijk: 1) iets dat buiten ons allen staat (God of een professor in een laboratorium, waarin hij ons universum heeft gebouwd) 2) niets. De eerste lijk je af te wijzen, dus de tweede lijkt me het correcte antwoord. En dan is er dus geen aanwijsbare maatstaaf, die jou superieur maakt aan de rest. (Er is een oplossing 3: dat is dat je een solipsist bent. In dat geval zal ik je niet meer proberen te overtuigen, want dan besta ik niet.)

Om nog even hetzelfde punt via een iets andere weg duidelijk te maken:
Je gelooft dat er geen bewust wezen achter het ontstaan/bestaan van het universum zit. Dus daaruit volgt dat het universum gewoon is. Het bestaat, zonder enig doel van buitenaf. Ik ga er ook vanuit dat je in evolutie gelooft (een redelijke aanname aangezien je er naar verwijst in je vorige stuk). Dus voordat het eerste leven ontstond was er niets interessants, niets dat een waarde-oordeel kon geven. Het leven ontstond, de dieren ontstonden en daarna de mensen. En wie zijn er nou bijgekomen om een waarde-oordeel te geven? De mensen. Dus ieder waarde-oordeel is puur afhankelijk van mensen, ook jouw waarde-oordeel over dat jij superieur bent.

Dus dat je 'hoger' staat dan een gelovige durf ik ernstig te betwijfelen.

Daarna vraag ik mij af hoe je hieruit kan concluderen, dat
- 99% van de mensheid 'dood' is,
- humanitaire hulp slecht is,
- facisme beter is dan democratie.

4 posts geleden begon je ook over 'Survival of the Fittest'. En de post erna verwijs je daar (volgens mij) naar, door te zeggen dat de jouwe het "meest natuurlijke" zijn. Daar wil ik 2 kanttekeningen bij plaatsen.
1) waarom is 'natuurlijker' 'beter'? Dieren doen niet aan hygiëne, niet aan voorbehoedsmiddelen. Dieren kunnen niet naar de dokter voor een simpele prik (een prik die niet zegt dat je 'mindere' genen heeft, maar gewoon wat ongemakken voorkomt). Dieren leven in een continue stresssituatie. Wij hoeven niet de hele tijd aan overleven te denken. Wij hebben vakanties, recreatie en dergelijke. Niet iedereen wil mijn spullen jatten, of mij of mijn kinderen vermoorden. Ik ben blij met de regels die mijn leven vergemakkelijken. De meeste regels zijn er niet omdat religie ze wil, maar omdat ze het leven met anderen vergemakkelijken. Moraliteit is ouder dan religie (inderdaad, veel dieren hebben ook een zekere moraliteit. Veel simpeler dan die van de mens, dat wel). En ik heb niets tegen een makkelijker leven. Jij?
Natuurlijk hekel ik de regels die enkel bestaan omdat religie zich met de wetgeving heeft bemoeid (zoals zondagsrust, anti-abortus- en homo-onvriendelijke wetten). Maar de meeste wetten zijn perfect te verantwoorden zonder religie. (Iets wat veel gelovigen niet willen aanvaarden.)

2) Waarom is de manier waarop wij leven niet 'natuurlijk'? Waarom zijn wij anti-evolitionair bezig? Survival of the fittest you say? Ik kijk om mij heen, tel het aantal mensen op aarde en denk "nou, dat menselijk ras is best fit". Waarom overleven wij? Omdat we goed zijn in overleven. Niet door een dikke huid te nemen of door erg sterk te zijn, maar door samen te werken.
Coöporatie is 1 van de grootste drijfveren achter de evolutie. (Zie de grootste evolutionaire stap: die van prokarioten naar eukarioten). Kennelijk werkt coöporatie en daar gaat evolutie over. Dat wat werkt blijft. Dus wat is natuurlijker? Dat wat werkt behouden of tegen de evolutie in, toch weer lekker de aap uithangen? Natuurlijk werkt het niet optimaal, maar ik ben er van overtuigd dat het beter kan gaan werken. En dan gaat democratie beter werken dan facisme (ook regimes zijn onderhevig aan evolutie en facistische regimes zijn nou niet bepaalde de fitste. Ze leven hevig, maar kort en hebben haast nooit nageslacht).

Zoals ik al eerder zei, het boeit me niet zoveel wat andere mensen denken, ik geloof in de realiteit, in de natuur. Het menselijk ras is verre van fit, 2000 jaar lang is de mensheid al een ziekte, breng thor terug!
Inderdaad kunnen dieren niet naar de dokter, dus wat lijd je daar uit af? Inderdaad, stop de ziekenhuizen, stop het profiteren van de zwakkere. Wat zou gebeuren met een gehandicapte in de jungle? of met een bejaarde of een blinde?

Zoals je ziet op dit moment glijden wij mensheid af naar een steeds dieper dal vol zwakken en misselijkmakende (domme en langzame) mensen. Dit ís zoals ik zei direct gevolg van humanitair gedrag, en democratie, en het judeo christendom steunen elkaar hier in. Dit maakt het facisme beter, en ik zeg beslist niet dat ik één of andere neo nazi bent, maar ik geloof dat de natuur de hoogste orde is en dat we ons instinct moeten volgen, in de jaren zestig pikte Chales Manson de tieners van de straat op, en we jammeren daar nog steeds over. Terwijl het een heel rationele man is.

Om terug te komen op je laatste punten wil ik je graag wijzen op het sociaal-Darwinisme, wat voor een sociale evolutie zorgt en ons mensen in staat stelt om ons nog vérder te ontwikkelen, het gaat ook niet zo zeer om de jungle terug in te gaan, maar vooral om het recht van de sterkste en de slimste, en in mijn oordeel zijn er gewoon veel te veel mensen, daarom vind ik ook zoals ik óók eerder zei dat alles wat onze populatie in doet krimpen positief is. Dus breng Circus Maximus terug.

En de enige maatstaaf die er is, is realiteit. De natuur.

Watery-Leviathan

Bericht door Watery-Leviathan » 06-08-07 21:50

Wat is er natuurlijk aan het uitroeien van je eigen soort? Voor ieder nutteloos stuk vreten wat hier op aarde leeft, en niets bijdraagt aan de maatschappij, word ieder jaar een boom omgehakt, zodat ze hun kont kunnen afvegen en reclame post kunnen krijgen. Vind je dat natuurlijk? Je eigen zuurstof laten afkappen voor iets wat 20 jaar geleden al dood had moeten zijn?

Edit: dus dat is 1 van de vele dingen wat er mis is met mensen, en hun zogenaamde humanitaire christelijke gevangenschap waar ze in leven.

Briseis___
Newbee!

Bericht door Briseis___ » 06-08-07 22:56

Allemaal lange verhalen ... mijn antwoord: Ja, god bestaat!

. uit
I miss him... :')

Plaats reactie