Bestaat God?

Het forum bedoeld voor serieuzere zaken.
Niet serieuze zaken gaan zo "Algemeen Gebabbel" in!
pingey
Postmaniak

Bestaat God?

Bericht door pingey » 19-07-05 23:37

Omdat er in een ander topic nogal fel hierop werd gereageerd, hierbij mijn vraag, vinden jullie dat God bestaat. En zo ja, wat is God dan volgens jullie?

Als God wordt gedefineerd als een hogere kracht die je in het hiernamaals opvangt, dan ja, denk ik dat God bestaat.

Als God wordt gedefineerd als een mannetje op een wolk, die de aarde heeft gemaakt, hoop aan mensen geeft, mensen steun, geluk, voor en tegen spoed brengt, dan nee, denk ik niet dat 'Hij' bestaat.

Waarom? Ik denk niet dat er zoiets kan zijn als een mannetje op een wolk, die mensen selecteerd van die krijgt wel geluk en die niet. Waarom krijgt een gezin die niks misdaan heeft, altijd braaf geleeft heeft een kindje met het Syndroom van Down en krijgt een seriemoordenaar dan een gezond kind waar niks aan mankeerd? Waarom bestaat er dan oorlog, moord? Om het balans te houden en de wereld in evenwicht te stellen? Dat zou dan toch ook niet kloppen, want je mag geen onderscheid maken in mensen en dat zou Hij die ons verteld heb dat dat niet mag dus wel doen.
En dan heb je nog de mooie praatjes dat ons lijden nu straks wordt beloond, nee, ik geloof niet in die bullshit. Waarom zou iemand ons 80 jaar laten lijden? Om te kijken of we zijn nederigheid waardt zijn? Dat kan hij toch beslissen als hij God is, hij kan dan toch alles in 1 handomdraai veranderen. En als God voor iedereen een plan heeft, kan hij toch de moordenaars meteen doden, waarom moeten die dan zoveel moorden en alsnog in de Hel terecht komen?

Van al de dingen in de wereld, snap ik niet dat onzichtbare dingen nog het meeste invloed hebben. Waarom moeten mensen zo nodig iets hebben om op te bouwen? Ik zou het niet kunnen, me leven wijden aan een onzichtbaar iemand.

LikeStrawberry
Raar wijf

Bericht door LikeStrawberry » 19-07-05 23:42

Ik geloof in het hiernamaals, dus dat als je doodgaat dat er een nieuwe wereld is. Ik geloof in een levenskracht, wat ons drijft om te leven. Ik geloof in de mensheid, ook al stellen die mij vaak teleur. En ik geloof ook in meerdere goden.

Ik zou mijn geloof een beetje omschrijven zoals de grieken dat deden. Voor alle wonderen moet er wel een god zijn. Alleen zie ik god als een kracht, en niet als een persoon.

Ik geloof dus niet in jezus, maria, god en al die bijbel verhalen. Ook geloof ik niet in Allah.

Maar ik geloof wel dat er iets is, wat ons (de mensheid) stuurt en wegwijst , bewust, of onbewust.
Calm your tits!

pingey
Postmaniak

Bericht door pingey » 19-07-05 23:44

Kan je levenskracht niet gelijkstellen aan hoop?

En ja, ik denk ook dat er iets is wat ons stuurt en wegwijst, maar heeft die ons dan ook gecreeert en zo ja, waarom maakt hij onderscheid tussen mensen en waarom is er dan zoveel ellende?

LikeStrawberry
Raar wijf

Bericht door LikeStrawberry » 19-07-05 23:50

Nee, want hoop is geestelijk, en ik heb het niet over GOD GEEFT ME KRACHT maar over god is een kracht. Dus bijvoorbeeld: zeus was de kracht van de bliksem enz. :)

je hebt:

kracht uit putten
of een machtige kracht

Lastig verschil.

Ik geloof er niet in dat iemand/hij de mensheid heeft gecreeerd. En de mensheid zorgt zelf voor al die ellende. Dat zit nu eenmaal in de mens.

En ziektes komen door overbevolktheid. (stop 90 ratten in 1 kooitje, die gaan elkaar opeten, en worden ineens ziek enz)
Calm your tits!

LozerKid

Bericht door LozerKid » 20-07-05 00:09

Ik geloof niet. Zal het ook nooit doen. En stiekem vind ik mensen die geloven een beetje zielig en ontwetend leven leiden. :)

Verwijderd

Bericht door Verwijderd » 20-07-05 00:23

Ja. God is de Schepper van Hemel en Aarde. God heeft welliswaar geen actieve invloed op de Aarde.. Hij heeft de Aarde geschapen en liet Haar evolueren, en evolueren, totdat wij Haar vernietigen.

jahoor

Bericht door jahoor » 20-07-05 01:46

LozerKid schreef:Ik geloof niet. Zal het ook nooit doen. En stiekem vind ik mensen die geloven een beetje zielig en ontwetend leven leiden. :)

Dan kan je je er beter maar wat meer in gaan verdiepen. Ik leid namelijk alles behalve een onwetend leven en ik ben niet zielig.

LikeStrawberry
Raar wijf

Bericht door LikeStrawberry » 20-07-05 02:01

Waarom moet alles altijd zo aanvallend?

Geef gewoon je mening. En geef wat goede argumenten waarom jij dat zo beleeft, en hoe het is. Zulke dingen.

Ga nou geen geloven af zitten katten, of mensen zonder geloof af lopen katten.

Dit is een waarschuwende 'voor het geval dat' post. :) Zodat we een leuke normale discussie/conversatie kunnen hebben, zonder gekat. (Y)
Calm your tits!

Verwijderd

Bericht door Verwijderd » 20-07-05 07:29

ik heb hem hier nog maar s gerepost

pingey schreef:
Laat ik het zo zeggen; voor mij bestaat er niks als God indien het tegendeel bewezen is. Er is wel iets, maar om het God te noemen. Nein. Maar dit hoort helemaal niet hier..

Het hangt er vooral vanaf hoe je God definieert. Als je bv God definieert als een omvattende intelligentie die door en in alles heen werkt dan is bewijzen niet moeilijk. Die intelligentie werkt al in je lichaam, als je het met je gedachten 5 seconden zou moeten overnemen ben je direkt dood. Dus er is een kracht die groter is als denken (waar een meninig uit voortkomt.)
Laatst gewijzigd door Verwijderd op 20-07-05 07:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Verwijderd

Bericht door Verwijderd » 20-07-05 07:30

B)

Verwijderd

Bericht door Verwijderd » 20-07-05 07:37

GOD

Geordend= ordenend principe (creerend dus)
Organiserend= onderhoudsprincipe (bv de levenskracht)
Destructie= al het leven en alle dingen zullen ook weer vergaan

Al het leven en alle materie bestaat uit deze circel van leven.

Dus er is niks persoonlijks aan, toch is het makkelijk als je bid om je daar iets persoonlijks bij voor te stellen als je je tot deze Macht wend :)

LittleMissMe
Postmaniak

Bericht door LittleMissMe » 20-07-05 08:07

Nja mijn mening dan ook maar even:
Ik geloof zoals er al meerderen hebben gezegd, dat er in ieder geval IETS is.. Een bepaalde kracht maar ik ben al 20 jaar bezig om voor mezelf te bepalen wat dat dan precies is. Misschien moet je het meer als een soort van energie zien.

Ik geloof wel dat er vroeger iemand als jezus is geweest en maria (duh haha) maar of die een link hebben met god dat weet ik niet.

Verder denk ik dat al die dingen die gebeuren wel met een reden gebeuren.. iets waarvan wij moeten leren.. maar of die dingen gebeuren doordat god met zn vingertje naar ons wijst, dat denk ik niet.

Ik geloof op mijn manier, ik heb een heel sterk geloof in tarot, ben bijgelovig maar ik geloof ook in het hiernamaals en reïncarnatie. Ik geloof dat onze ziel een vorm van energie is die door verschillende levens een bepaalde taak probeert op te lossen om zo rust te vinden. Mja het is een heel lang verhaal waar ik me sinds mijn 13e in heb verdiept.. Bram vermeulen weet het goed te verwoorden dus geinteresseerden moeten zijn show "daar ben ik weer" maar kijken ;)

Ik probeer uit alles datgene te halen wat voor mij klopt en niet alleen strikt de bijbel aan te houden (die ik ook ken, ben katholiek opgevoed)

Dus of god bestaat.. op de een of andere manier wel, maar ik noem het geen God en ook geen Hem.
- - Lift your skinny Fists like Antennas to Heaven - -

MissAnnThrope

Bericht door MissAnnThrope » 20-07-05 08:57

LozerKid schreef:Ik geloof niet. Zal het ook nooit doen. En stiekem vind ik mensen die geloven een beetje zielig en ontwetend leven leiden. :)

Weten zul je het nooit in de tijd die je op aarde doorbrengt. Weten dat God niet bestaat doe jij evenmin, dus jij leidt dan ook een onwetend leven.
Mensen die geloven vind ik dan ook zeker niet zielig, ik zou willen dat ik het kon! Me zo wijden aan een geloof, en dat houvast hebben in je leven. Zekerheid hebben.

Ikzelf geloof wél in God, maar niet met een religie eraan vast geplakt. Ik geloof ook dat we ergens heen gaan als we doodgaan, maar niet in een hemel en hel. Hoewel, als we allemaal naar dezelfde plaats gaan is de hemel precies de aarde. Ik ben er nog niet helemaal over uit. :)

Salamanca
Postmaniak

Bericht door Salamanca » 20-07-05 09:51

Ik geloof niet in God. Ik denk wel dat er zoiets is als het hiernamaals.

NoX

Bericht door NoX » 20-07-05 10:04

In religies zeggen ze dat als de mens niet in God gelooft, hij een atheïst is.
Wij zeggen dat als de mens niet in de heerlijkheid van zichzelf gelooft een atheïst is. Niet geloven in de heerlijkheid van zijn eigen ziel noemen wij atheïsme.

- Uitspraak: Swami Vivekananda

Met andere woorden, god is alles, god is overal.

MissAnnThrope

Bericht door MissAnnThrope » 20-07-05 10:07

En dat is ook jouw overtuiging? Of..? :S

LittleMissMe
Postmaniak

Bericht door LittleMissMe » 20-07-05 10:10

diavolinaxscreams schreef:En dat is ook jouw overtuiging? Of..? :S

idd dat vroeg ik me ook af.. wat vind je zelf?
- - Lift your skinny Fists like Antennas to Heaven - -

NoX

Bericht door NoX » 20-07-05 10:17

Ik geloof wel dat er iets is, dat we allemaal hebben, dat alles hier op de aarde gelijk maakt, dat iets ons helpt in de moeilijke tijden. Maar om het nou een god te noemen. Nee maar er is wel echt iets.

Diko
Tijd over?

Bericht door Diko » 20-07-05 10:50

Ik weet nog steeds niet echt wat ik geloof.
Aan de ene kant kan ik niet geloven dat er iets uit je lichaam naar een andere plaats gaat. (niet perse een materie)

Aan de andere kant is er ook iets gebeurd waardoor ik toch begin te twijfelen :s
Mijn opa was altijd fel tegen alles wat ook maar met goden en andere zweverige dingen te maken had.
Totdat hij een herseninfarct kreeg. Hij zei dat er een lange gang met licht was waar zijn moeder aan het einde stond en hem vertelde dat hij terug moest gaan. Dat zijn tijd nog niet was gekomen.
Mijn opa die dat vertelde... ik kon het haast niet geloven.
Toen was hij ook van de ene op de andere dag gestopt met roken. Hij rookte ruim 3 pakjes per dag. En hij heeft nooit meer een sigaret aangeraakt :s

Dus of er nou wel of niet iets is? Ik ben er nog steeds niet over uit. Ik zie het wel tegen de tijd dat ik het leven op aarde verlaat :)

Verwijderd

Bericht door Verwijderd » 20-07-05 12:46

BlackBetty schreef:Ik geloof niet in God. Ik denk wel dat er zoiets is als het hiernamaals.

Milottegirl

Bericht door Milottegirl » 20-07-05 16:01

In god geloof ik niet omdat voor mij heel onwerkelijk zou zijn.. Ik geloof meer in het lot. Dingen gebeuren gewoon omdat wij er iets van moeten leren. Als deze dingen niet zouden gebeuren, zouden wij niet ontwikkelen. Er zou geen man of vrouw zijn die dingen in ons leven bepaalt hoe ze moeten lopen. Het loopt gewoon zoals het loopt. In reïncrenatie geloof ik wel omdat wij eigenlijk geesten zijn, maar dan wel in een lichaam. De geesten komen terug op aarde om verder zich verder te ontwikkelen. In levenskracht en doorzettingsvermogen geloof ik wel, omdat als je het niet ziet zitten die dingen nodig hebt om geen zelfmoord te plegen.

Een vriendin van mij is wel gelovig. Ze is Jehavo's getuige. Ondanks dat ik niet geloof in een god, heb ik toch bewondering voor mensen die dat geloof hebben. Ze laten hun leven bepalen door Jehova hun god. Geen seks voor het huwelijk, geen bloed laten toedienen als de dokters dat wel nodig vinden, geen verjaardagen, geen feestdagen en bij de deuren langs gaan om mensen te vertellen dat Jehavo alle mensen die in hem geloven een plek in de hemel te geven als ze overlijden ofzo iets. Iemand gaat dood omdat hun god dat zo had gewild. Ik vind het heel jammer dat ze geen leuk leven kan leiden zoals ik. Ze mag niet uitgaan. Ze laat haar leven heel erg bepalen door Jehova. Als ze uit het geloof stapt, heeft ze geen contact meer met haar familie. Het is zelfs zo dat ze met een man trouwen met hetzelfde geloof. Het zit zelfs zo in elkaar dat de man beslist wat er uiteindelijk gebeurt als er belangrijke beslissingen moeten worden genomen. Ik ben er heel blij mee dat ik dit geloof niet heb.

scar-tissue

Bericht door scar-tissue » 20-07-05 19:51

k vind geloof iets heel moois. het houdt mensen nou eenmaal op de been, het is iets heel natuurlijks, en mensen houden zich eraan vast. het maakt het allemaal wat draaglijker, en dat vind ik belangrijk.
ikzelf geloof niet, maar ik vind dat god bestaat als jij er zelf in gelooft. als jij er zelf in gelooft dan zie jij de resultaten van je geloof, en dus bestaat t dan.

la_dolce_vita

Bericht door la_dolce_vita » 20-07-05 20:31

Hmmm jammer dat het antwoord niet in een of ander boekje staat :|

scar-tissue

Bericht door scar-tissue » 20-07-05 20:41

tja, dan is al het "magische" er ook weer af he

Verwijderd

Bericht door Verwijderd » 20-07-05 23:56

Okay, voor alle diepe denkers onder ons:

Waarom zou je het proberen te willen weten? Waarom zou je de zin van het leven willen snappen of ontdekken? Wat wil je bereiken als je weet of Hij bestaat of niet?

Ik denk dat er genoeg mensen voor jullie zijn gegaan die nergens uitkwamen en uiteindelijk zonder dat antwoord in hun stervensbed lagen.

Nee, ik ga niet zeggen dat ik er nooit over na heb gedacht. Ik ben nu alleen in een fase van mijn leven dat ik er niet over nadenk, omdat ik er niets mee bereik.

Niets persoonlijks voor de gelovigen en niet-gelovigen, ik respecteer het echt!

Maar een vraag aan de topicstarter: Wat wil je nou hiermee? Erover discusseren kan niet omdat er geen harde bewijzen zijn, of moet het weer een opsommingstopic worden voor de felbegeerde sterretjes.

Dát, is wat ík nou wel eens wil weten.

Plaats reactie