Fooi geven

De naam zegt genoeg!
chemietje
Best kansloos...

Bericht door chemietje » 24-07-06 22:49

COZ schreef:
chemietje schreef:Haha, als je eenmaal mensen kent die bij de mac werken ga je er niet eens meer naar binnen.
Geloof mij 80% van die mensen verdienen het niet eens loon te krijgen met de nasty shit die ze uithalen.

Het was alleen puur ter vergelijking. Ik ken ook mensen die bij de Mac werken (wie eigenlijk niet?) en hoor ook geregeld dat je er eigenlijk niets moet kopen. Gek eigenlijk, mensen die over hun eigen producten zeggen dat je het maar beter niet kan kopen. Maar het gaat niet om het 'mac' gedeelte maar meer om de vergelijking. Waarom in een restaurant wel (Waar je sowieso al veel meer betaald dan dat de ingredienten en de huur van het pand kosten, oftewel je betaald al salaris) en ergens anders niet? Het ging er trouwens ook niet om wat je krijgt, maar hoe je behandeld word, op die basis geven veel mensen fooi blijkt uit deze thread.

Hmm hmm heb je wel gelijk in, eigenlijk net zo idioot als dat mensen voor een piloot wel klappen maar voor een taxichauffeur niet, aangezien ze je allebei ergens veilig afleveren.
Er is gangreen voor iedereen.

still-breathing
Postmaniak

Bericht door still-breathing » 24-07-06 23:53

chemietje schreef:
COZ schreef:
chemietje schreef:Haha, als je eenmaal mensen kent die bij de mac werken ga je er niet eens meer naar binnen.
Geloof mij 80% van die mensen verdienen het niet eens loon te krijgen met de nasty shit die ze uithalen.

Het was alleen puur ter vergelijking. Ik ken ook mensen die bij de Mac werken (wie eigenlijk niet?) en hoor ook geregeld dat je er eigenlijk niets moet kopen. Gek eigenlijk, mensen die over hun eigen producten zeggen dat je het maar beter niet kan kopen. Maar het gaat niet om het 'mac' gedeelte maar meer om de vergelijking. Waarom in een restaurant wel (Waar je sowieso al veel meer betaald dan dat de ingredienten en de huur van het pand kosten, oftewel je betaald al salaris) en ergens anders niet? Het ging er trouwens ook niet om wat je krijgt, maar hoe je behandeld word, op die basis geven veel mensen fooi blijkt uit deze thread.

Hmm hmm heb je wel gelijk in, eigenlijk net zo idioot als dat mensen voor een piloot wel klappen maar voor een taxichauffeur niet, aangezien ze je allebei ergens veilig afleveren.

Ik klap ook nooit mee, omdat ik dat zo achterlijk vind. Kan ik gaan klappen voor mn pa, omdat hij me veilig ergens afzet :´).

Maar ik ben het wel met COZ eens. Ik zit bij de HEMA achter de kassa en ben ook continu poeslief tegen klanten. Vriendelijker dan veel van het bedienend personeel hier in Budel, maar no way dat ik een fooi krijg, terwijl ik sowieso al een stuk minder verdien.

Eigenlijk best krom.
If Pacman had affected us as kids
we'd be running around in dark rooms,
munching pills and listening to
repetitive music...

-
Noem me maar gewoon Kirsten.

Snopprinses

Bericht door Snopprinses » 25-07-06 18:19

Streep schreef:ik geef geen fooi, omdat ik het eigenlijk ook nooit krijg :{w. de bediening strijkt alle eer op voor het voedsel wat wij maken. pauperds.

en in de kroeg ken ik al het bar personeel dus dan krijgen ze wel een biertje.
en gewoon afronden ofzo.

niet een bepaald percentage en al helemaal niet bij regelmaat ik tip pas als ik het ook de moeite waard vind om te tippen :)

bij ons wordt alle fooi de hele dag opgespaard in eigen potjes. Einde van de dag deel je je fooi. Helft voor jezelf, andere helft de pot in. En de pot wordt verdeeld over het keukenpersoneel enz die de dag hebben moeten werken.

Sinds ik zelf in de horeca werk geef ik ook fooi, hiervoor eigelijk nooit. Nu merk ik gewoon pas hoe fijn het is als je iets krijgt van de mensen. Hoogste fooi is 11euro geweest van een mevrouw :D

Spork
Niet weg te slaan

Bericht door Spork » 25-07-06 18:47

De laatste keer dat ik in de USA naar het restaurant ging werd er blijkbaar verwacht dat we 20% fooi zouden geven. :r

Ik geef wel fooi, inderdaad voornamelijk om van mijn kleingeld af te komen of niet met nog meer kleingeld opgescheept te zitten. =)

pietvanvliet
Beheerder
Beheerder

Bericht door pietvanvliet » 25-07-06 19:10

Branwen schreef:De laatste keer dat ik in de USA naar het restaurant ging werd er blijkbaar verwacht dat we 20% fooi zouden geven. :r

Dat klopt. In tegenstelling tot hier in Nederland zit de fooi niet bij het eten in. Dat hebben wij hier ingevoerd om de dagloners een beetje netjes te kunnen laten leven (althans dat was het plan, voor de prijzen die je nu ziet kunnen ze nu ferrari rijden).

En je krijgt van mij fooi, meestal een procent of tien. Dat is trouwens ook de gebruikelijke eis in Amerika, dus eigenlijk heeft Branwen zich een beetje laten afzetten.

Alleen als ik slecht eten krijg tip ik slecht, tenzij met excuus een nieuw couvert en arrogant personeel krijgt ook minder. Ik zit voor MIJN lol te eten en niet voor JOUW lol. Ik ben niet vervelend tegen jou als jij niet vervelend tegen mij bent.

Dus de arrogante chick die mij te weinig (!) bevroren (!!) voedsel bracht, mij op bijzonder arrogante wijze wist te vertellen dat ik en te weing en koud voer had gekregen (alsof ik dat zelf niet wist kerngeleerde, anders zeik ik niet) en vervolgens het probleem door haar collega (!!!) liet oplossen (de meest nazistische streek die je kunt leveren, je ruimt altijd je eigen rommel op) kreeg keurig veertig euro op een rekening van 39.98 met een vriendelijke glimlach en de tekst:

"Ga er maar lekker van op vakantie, je hebt het echt verdiend"

There is not even a slim chance in hell dat jij arroganter bent dan ik. Echt niet.
Later is allang begonnen.

COZ

Bericht door COZ » 25-07-06 21:34

chemietje schreef:Hmm hmm heb je wel gelijk in, eigenlijk net zo idioot als dat mensen voor een piloot wel klappen maar voor een taxichauffeur niet, aangezien ze je allebei ergens veilig afleveren.

*koestert dit moment* :)

En dat is ook een mooi voorbeeld ja. Het word gewoon uit zijn verband getrokken.

Maar op de vraag of ik later zelf zal 'tippen'? Aangezien ik dat nu nog niet hoef te doen, ik denk het niet. Misschien alleen uit gemak, wanneer het maar weinig scheelt. Het eten is vaak al duur zat, en ze krijgen er toch al voor betaald. De enige die ik wel 'fooi' wil geven zijn toiletjuffrouwen :)

Marion
Postmaniak

Bericht door Marion » 26-07-06 13:16

ik tip allen als ik óf van een lading kleingeld af moet óf als de avond echt speciaal geweest is.

Ik heb zelf jaren in de horeca gewerkt, en in de keuken zag je altijd een stuk minder terug van de fooi, dan de mensen in de bediening.
Het enige bedrijf waar ik het fooi systeem goed vond voor iedereen was op mn stage in een hotel.
Daar werd alles op gespaard en werd er 2x per jaar een groot personeels feest van gehouden.
Gory Gory Hallelujah!
Nothing can tame my wicked heart, nothing unchains my wicked heart

stphn
Best kansloos...

Bericht door stphn » 26-07-06 13:52

zo gek is het toch niet om een taxichaffeur een tip te geven? :?

en iemand die zich omdraait, een hamburger in een zakje stopt, terug draait en het aan mij overhandigt geef ik idd geen fooi [dat zie ik niet anders dan iemand die in de supermarkt achter de kassa zit]. Iemand die meer dan een uur voor mij zorgt en dat ook nog eens goed [met de nodige kennis over wat hij serveert etc] doet wel ja.
"That thing in the cellar is not my mother"

James Taylor
Best kansloos...

Bericht door James Taylor » 29-07-06 22:42

Ik geef vrijwel nooit fooi.
Ten eerste omdat ik de horeca in Nederland toch al duur zat vind.
Mocht je een normale maaltijd hebben gegeten dan zal mijn fooi toch nog steeds meer bestaan uit het "een mooi bedrag maken" dan echt extra euro's erbij gaan leggen.

Zelf krijg ik wel fooi soms bij het bezorgen van de boodschappen bij de mensen. Natuurlijk is dit leuk, maar nodig? Nee want dan zouden ze de vakkenvullers in de winkel ook moeten geven en de postbode.

Branwen schreef:De laatste keer dat ik in de USA naar het restaurant ging werd er blijkbaar verwacht dat we 20% fooi zouden geven. :r

Ik geef wel fooi, inderdaad voornamelijk om van mijn kleingeld af te komen of niet met nog meer kleingeld opgescheept te zitten. =)

Ik vind het belachelijk dat er eigenlijk een fooi geeist wordt.
Als men echt zo gaat doen kunnen ze het bij mij in ieder geval echt vergeten. Of het nou cultuur is of niet. Ik vind dat het een persoonlijke beslissing moet zijn om iemand extra geld te geven.
?

Salamanca
Postmaniak

Bericht door Salamanca » 30-07-06 08:27

Als ik ergens wat ga drinken geef ik geen fooi, als ik ergens ga eten wel, altijd. Als de bediening slecht was rond ik het bedrag gewoon op een euro af, anders krijgen ze iets meer

Snopprinses

Bericht door Snopprinses » 30-07-06 08:52

MijnnaamisJohn schreef:

Ik vind het belachelijk dat er eigenlijk een fooi geeist wordt.
Als men echt zo gaat doen kunnen ze het bij mij in ieder geval echt vergeten. Of het nou cultuur is of niet. Ik vind dat het een persoonlijke beslissing moet zijn om iemand extra geld te geven.

in sommige landen zit het in begrepen omdat het loon extreem laag is.

Salamanca
Postmaniak

Bericht door Salamanca » 30-07-06 09:48

Lady_Wolf schreef:Ik heb zelf jaren in de horeca gewerkt, en in de keuken zag je altijd een stuk minder terug van de fooi, dan de mensen in de bediening.

Same here! Zo stom, wij werken er ook hard voor om die mensen een goede maaltijd te geven, op een schoon bord, met schoon bestek! Ik krijg ongeveer 1x per maand fooi, en dat is in de zomermaanden meestal 12 euro :|

Snopprinses

Bericht door Snopprinses » 30-07-06 09:52

ik heb op een fatsoendelijke zomerdag voor mezelf vaak al meer dan 12 euro fooi :| ikzelf werk in de bediening. Mn broertje werkt in de afwas bij hetzelfde eetcafé en die krijgt ook elke dag dat die gewerkt heeft fooi. En op zo'n goede zomerdag krijgt hij ook iets van 7/8 euro fooi mee naar huis.

Spork
Niet weg te slaan

Bericht door Spork » 30-07-06 14:41

Snop, wat gaf jij gister nou fooi?

Snopprinses

Bericht door Snopprinses » 30-07-06 18:38

50 cent :)
vandaag zelf 18 euro fooi opgehaald in 5uurtjes rustig werk. Wel netjes :) alleen 8 euro misgelopen van een tafel die ik de hele dag heb bediend en een half uur nadat ik gestopt was met werken gingen afrekenen :|

Babet
Donateur
Donateur

Bericht door Babet » 04-08-06 22:10

Ik ben 2weken op vakantie geweest in Turkije. We gingen daar een jeep safari doen. We moesten nog ongeveer 2uur rijden en toen stopte de voorste jeep ineens en die bestuurder ging bij iedereen om fooi vragen. Dat vind ik niet kunnen. We hadden 't toch wel gegeven hoor, maar ik vind 't gewoon niet normaal als je erom gaat vragen.
Sometimes she needs to hear she's beautiful..

Salamanca
Postmaniak

Bericht door Salamanca » 05-08-06 09:01

Het is zeker niet normaal om dat te doen terwijl je nog niet eens klaar bent!!
Maar bijvoorbeeld die gidsen bij de grotten van Han en dat soort dingen, die verwachten ook fooi. En dat vind ik dan wel normaal, ze hebben je toch een tijdje rondgeleid en dingen verteld enzo.

LadyLuck
Gezocht: relatie!

Bericht door LadyLuck » 05-08-06 09:15

ik geef meestal wel fooi, als ik alleen wat ga drinken doe ik dat niet, ik vind 1 glas drinken dat echt niet waard hoor, (o.k al is het 10 cent ofzo, dat zal ik ook niet missen ga ik niet moeilijk over doen maar echt niet meer)

als ik iets eet ofzo geef ik meestal wel fooi, alleen niet bij de mac omdat ik het vege aanbod erg skraal vind.
Ik geef meestal weg wat de bediening en het eten waard was.
Als het een geweldig lekkere maaltijd was geef ik ook wel 3 euro weg ofzo.
Maar als het niet te vreten was zoals laatst bij een pizzaria in alkmaar alles viel uit elkaar van de pizza, de bediening waren aarschgieren, te tafeltjes waren VEEL te klein voor 4 personen en ook nog moeilijk doen als we vragen of er een tafel bijgezet mag worden omdat het te krap is (het was ook niet druk, dus 1 tafel zal echt niet uitmaken) dan heb ik zoiets van... je ken nou echt wel fluiten naar je fooi.
smiles across my face im standing over you and i laugh straight in your face

i never cared for guns but that night i opened the bar keepers box and i shot you both down

www.thats-me.nl/sweetskull_

Mrs-BlackMore
Postmaniak
Contacteer:

Bericht door Mrs-BlackMore » 06-08-06 14:23

Ik geef eigenlijk altijd fooi. Ik kom nooit in tenten waar de bedieing of het eten slecht is. Ik geef meestal €1,50 of €2,-.
Ik werk zelf al ongeveer 6 jaar in een restaurant, en wij krijgen van de meeste klanten wel fooi. Wij gooien dat in een bak, en na 1,5 jaar verdelen we het over iedereen.
Tell me how it feels to be, the one who turns the knife inside of me..

Verwijderd

Bericht door Verwijderd » 15-09-06 20:21

Sinds ik zelf in de horeca werk geef ik wel fooi.. meestal ook gewoon om het bedrag mooi af te ronden en als ik er niets aan vond; slechte bediening, geen super eten dan krijgen ze niets.
En aan de andere kant vind ik het ook jammer dat je nooit weet waar de fooi naar toe gaat. Hier in Goes zijn namelijk genoeg bedrijven waarbij de fooi naar de baas toe gaat en dan zou ik het dus ook nooit geven! Bij ons wordt het in een hoofdseizoen gewoon verdeeld over het personeel en de rest van het jaar wordt het opgespaard en daarvan gaan we dan met al het personeel 4 dagen naar het buitenland. :D

Verwijderd

Bericht door Verwijderd » 15-09-06 21:13

Ik geef fooi als degene dat verdient...
en de hoeveelheid hangt af of het eten/de bediening goed is bevallen of niet...

Kaleidoscope

Bericht door Kaleidoscope » 15-09-06 22:42

Altijd 10-15%, tenzij het écht slecht is. Laatst uiteten geweest met een vriend, was 55euro, heb 60 gegeven.

Dit geldt wel voor restaurants he, als ik een biertje op een terras drink wordt het meestal een hoop kleingeld dat ik erbij geef. Ik vind het ronduit beschamend als je geen fooi geeft, of nog erger; 50 cent fooi op 60 euro eten. Geef dan niets.

Kirsten
Postmaniak

Bericht door Kirsten » 16-09-06 09:44

Mja, al het fooi is meegenomen hoor. Soms betaal je zoveel voor het eten en dan is de bediening echt belazerd en dan geef ik gewoon geen fooi. Die mensen worden gewoon betaald per uurloon hoor, in de supermarkt of in een winkel krijg je ook geen fooi.
It takes some silence to make sound.

Salamanca
Postmaniak

Bericht door Salamanca » 16-09-06 10:40

Corduroy schreef:Altijd 10-15%

Dat vind ik echt veel :| Ik weet dat dat wel als standaard wordt gebruikt, maar meer dan 3 euro geef ik echt niet, tenzij het uitzonderlijk goed is.

Ik ben ook maar een arme student :P

Idioticchaos

Bericht door Idioticchaos » 10-10-06 23:55

precies, ik geef ook alleen fooi als de bediening naar mijn idee goed is :)

Plaats reactie