Fooi geven

De naam zegt genoeg!
Snopprinses

Fooi geven

Bericht door Snopprinses » 23-07-06 20:27

in een restaurant, (eet)café enz.

Doen jullie dat? Hoeveel? Waarom? Enz.

Ikzelf geef sinds ik in de horeca werk ook fooi, tenzij de bediening echt heel slecht is geweest. Hiervoor gaf ik eigelijk nooit fooi. In New York is het bijvoorbeeld al inbegrepen in de prijzen op het menu.

Idiotheque
Moderator
Moderator

Bericht door Idiotheque » 23-07-06 20:30

Ja, ik geef over het algemeen wel fooi.
Hoeveel hangt er vanaf hoe de bediening was, maar meestal rond ik het bedrag af zodat het makkelijker betalen is.

LeBlond
Donateur
Donateur

Bericht door LeBlond » 23-07-06 20:35

Reservoir dogs discussie *O*
Why is a raven like a writing desk?
Bij weinig hoofdpijn neem ik Paracetamol van 0.30€. Bij zware hoofdpijn van 1.20€.
Your days are numbered, and so are mine.
Watch out for the silent killer! DHMO!

Sanneke

Bericht door Sanneke » 23-07-06 20:50

Ligt aan de bediening, aan hoeveel geld ik zelf heb en hoe lang ik er heb gezeten.
Meestal wel.

still-breathing
Postmaniak

Bericht door still-breathing » 23-07-06 23:40

Dat ligt er maar net aan.
Het valt me sowieso op dat het hier in Budel een stuk minder gebruikelijk is om fooi te geven dan in andere plaatsen.

Als ik krap bij kas zit, geef ik geen fooi.
Als de bediening kut was, ook niet.
Als ik een geweldig leuke avond heb gehad en aardig in de centen zit wel.

Hoeveel? Dat is helemaal afhankelijk van mn stemming.
Ik vind het alleen erg moeilijk te bepalen wat nou normaal is.
Men roept wel eens 10% maar soms lijkt dat zo veel.
If Pacman had affected us as kids
we'd be running around in dark rooms,
munching pills and listening to
repetitive music...

-
Noem me maar gewoon Kirsten.

KMQueeNy
Moderator
Moderator

Bericht door KMQueeNy » 24-07-06 08:03

En het is allemaal al zo duur ;)

Soms rond ik het af naar boven. Maar meestal zijn dat kleine beetjes. Over het algemeen geef ik vrij weinig fooi. Wel, als de avond/middag erg leuk is geweest.

isis
Best kansloos...
Contacteer:

Bericht door isis » 24-07-06 08:23

Ik rond vaak af naar boven maar das met max. 50 cent vaak.
Bij drankjes enzo.
Uit eten gaan doe ik eigenlijk nooit, maar als de bediening goed is geweest kunnen ze wel wat krijgen, maarja ook niet megaveel.
Vind namelijk dat ze je zonder fooi ook goed moeten bedienen :p
Ik heb zelf in de horeca gewerkt en ik ergerde me dood aan bedieningsmensjes die zeiden: wat een gier krijg maar 20 cent fooi, of niks.
Szigetmeisje 2010

jahoor

Bericht door jahoor » 24-07-06 09:31

Ik ga zelden zelf uit eten, maar dan meestal ook een klein beetje. Inderdaad fooi moet niet vanzelfsprekend worden vind ik. Personeel in een winkel krijgt ook niet standaard fooi toch? Ze krijgen al salaris dus waarom zou je zonodig fooi moeten geven? Daarbij ben ik nou niet bepaald rijk. Dus bwvs 5 euro fooi geven is mij echt te veel. Ik loos meestal gewoon wat kleingeld.

KMQueeNy
Moderator
Moderator

Bericht door KMQueeNy » 24-07-06 09:38

Kleingeld lozen, inderdaad.
Hoger dan 1 euro, zal mijn fooi ook niet zijn.
Een beetje afronden, naar boven, om kleingeld te lozen, die gebruik ik inderdaad ook vaak :D

isis
Best kansloos...
Contacteer:

Bericht door isis » 24-07-06 09:39

Hahaha ja doe ik ook!
Anders krijg je alleen maar meer kleingeld terug vaak, en kleingeld is irritant!
Szigetmeisje 2010

oncrea

Bericht door oncrea » 24-07-06 10:27

IK geef altijd fooi, geen 10% maar als je met bijvoorbeeld 10 mensen gaat eten en drinken. Rekening is 300 euro dan is het wel erg karig om een euro fooi per persoon te geven.

COZ

Bericht door COZ » 24-07-06 13:06

Streep schreef:Reservoir dogs discussie *O*

Haha, daar moest ik ook meteen aan denken en om eerlijk te zijn ben ik het wel met Mr Pink in die film eens, de vrouw bij de Mac Donalds geef je ook geen fooi terwijl die waarschijnlijk minder relaxte werkomstandigheden heeft dan het meisje wat je helpt bij de pizzaria of waar dan ook.

Maar meestal als ik uit eten ga ben ik met een van mn ouders dus die betalen dan :) (hetzelfde geld bij eten wat word thuisbezorgd)

green

Bericht door green » 24-07-06 15:06

ik geef meestal alleen fooi als ik op vakantie ben,
en als ik uit eten ga doe ik dat meestal ook wel... +- 3 euro..

LeBlond
Donateur
Donateur

Bericht door LeBlond » 24-07-06 15:44

ik geef geen fooi, omdat ik het eigenlijk ook nooit krijg :{w. de bediening strijkt alle eer op voor het voedsel wat wij maken. pauperds.

en in de kroeg ken ik al het bar personeel dus dan krijgen ze wel een biertje.
en gewoon afronden ofzo.

niet een bepaald percentage en al helemaal niet bij regelmaat ik tip pas als ik het ook de moeite waard vind om te tippen :)
Bij weinig hoofdpijn neem ik Paracetamol van 0.30€. Bij zware hoofdpijn van 1.20€.

isis
Best kansloos...
Contacteer:

Bericht door isis » 24-07-06 16:09

Streep schreef:ik geef geen fooi, omdat ik het eigenlijk ook nooit krijg :{w. de bediening strijkt alle eer op voor het voedsel wat wij maken. pauperds.

Ik wil niet weten waar jij werkt, bij ons werd het verdeeld over iedereen,
koks, schoonmaak en de bediening
Szigetmeisje 2010

LeBlond
Donateur
Donateur

Bericht door LeBlond » 24-07-06 16:17

lsis schreef:
Streep schreef:ik geef geen fooi, omdat ik het eigenlijk ook nooit krijg :{w. de bediening strijkt alle eer op voor het voedsel wat wij maken. pauperds.

Ik wil niet weten waar jij werkt, bij ons werd het verdeeld over iedereen,
koks, schoonmaak en de bediening

schoolrestaurant. de bediening krijgt de keuze of ze hun fooi met ons delen :{.

als ik in een 'echte keuken' sta zal ik misschien eens van tippen als ik er dan wel wat van zie.

chemietje
Best kansloos...

Bericht door chemietje » 24-07-06 16:18

Ligt eraan hoe dronken ik ben, haha.
Als ik uit eten ga meestal 2 euro ofzo van mezelf dan en wat iemand anders die er bij is d'r nog bij legt moet hij/zij weten.
Er is gangreen voor iedereen.

still-breathing
Postmaniak

Bericht door still-breathing » 24-07-06 17:18

Voor mij geldt trouwens dezelfde situatie als COZ wat ouders betreft.
If Pacman had affected us as kids
we'd be running around in dark rooms,
munching pills and listening to
repetitive music...

-
Noem me maar gewoon Kirsten.

Kruumol
Post ook wel eens...

Bericht door Kruumol » 24-07-06 17:29

Ik vind het sowieso liggen aan de bediening. Ik geef ook alleen fooi als ik bijvoorbeeld uit eten ga, in de kroeg vaak niet, tenzij, net zoals streep al zei, het bekende zijn.

Verwijderd

Bericht door Verwijderd » 24-07-06 17:39

Zolang ze hun best doen om het te verdienen krijgen 'ze' het.
En ik tip alleen bartenders, obers, serveersters en schoonmakers in hotellen.

En een glimlach inplaats van een zure kop wil ook helpen een extra euro te verdienen bij mij :)

pingey
Postmaniak

Bericht door pingey » 24-07-06 18:05

Ik geef fooi als ik uit eten ga en als ik wat ga drinken rond ik het bedrag af :)

chemietje
Best kansloos...

Bericht door chemietje » 24-07-06 18:21

COZ schreef:

Haha, daar moest ik ook meteen aan denken en om eerlijk te zijn ben ik het wel met Mr Pink in die film eens, de vrouw bij de Mac Donalds geef je ook geen fooi terwijl die waarschijnlijk minder relaxte werkomstandigheden heeft dan het meisje wat je helpt bij de pizzaria of waar dan ook.

Maar meestal als ik uit eten ga ben ik met een van mn ouders dus die betalen dan :) (hetzelfde geld bij eten wat word thuisbezorgd)

Haha, als je eenmaal mensen kent die bij de mac werken ga je er niet eens meer naar binnen.
Geloof mij 80% van die mensen verdienen het niet eens loon te krijgen met de nasty shit die ze uithalen.
Er is gangreen voor iedereen.

Muisje
Donateur
Donateur
Geslacht:

Bericht door Muisje » 24-07-06 18:38

chemietje schreef:
COZ schreef:

Haha, als je eenmaal mensen kent die bij de mac werken ga je er niet eens meer naar binnen.
Geloof mij 80% van die mensen verdienen het niet eens loon te krijgen met de nasty shit die ze uithalen.
Daarom moet je vooral ook niet bij de Mac komen.

Ik geef fooi als het beter uitkomt met geld. (Als ik bijv. alleen briefgeld bij heb.) En anders is het maar heel weinig. Ik betaal al voor het eten. En die mensen krijgen betaald voor het werk dat ze doen. Ik krijg op mijn werk toch ook geen fooi voor elke plee die ik schoonmaak. Waarom hun dan wel voor elk bord dat ze rondbrengen?
This will all make perfect sense someday.

Verwijderd

Bericht door Verwijderd » 24-07-06 18:39

chemietje schreef:Haha, als je eenmaal mensen kent die bij de mac werken ga je er niet eens meer naar binnen.

:( Laat mij lekker rondlopen en mezelf volvreten aan aan al dat afvalvlees gesponsord door monopolie-bedrijven die voor 99% niet voldoen aan de eisen van de 'SmaakPolitie'.

Shame on you, de wereld van zoveel (dikke?) junkfood-addicts aantasten met jou propaganda!!
;)

-- De enige uberschriele junkfood-addict!!

COZ

Bericht door COZ » 24-07-06 21:17

chemietje schreef:Haha, als je eenmaal mensen kent die bij de mac werken ga je er niet eens meer naar binnen.

Het was alleen puur ter vergelijking. Ik ken ook mensen die bij de Mac werken (wie eigenlijk niet?) en hoor ook geregeld dat je er eigenlijk niets moet kopen. Gek eigenlijk, mensen die over hun eigen producten zeggen dat je het maar beter niet kan kopen. Maar het gaat niet om het 'mac' gedeelte maar meer om de vergelijking. Waarom in een restaurant wel (Waar je sowieso al veel meer betaald dan dat de ingredienten en de huur van het pand kosten, oftewel je betaald al salaris) en ergens anders niet? Het ging er trouwens ook niet om wat je krijgt, maar hoe je behandeld word, op die basis geven veel mensen fooi blijkt uit deze thread.

Plaats reactie