Zelf webshop maken of niet

Van computers tot stereotorens...
Webdesign & meer is hierheen verhuisd, dus ook alle internet zaken!
Plaats reactie
Petertje
Newbee!

Zelf webshop maken of niet

Bericht door Petertje » 25-07-14 22:05

Ik zie dat dit gedeelte van het forum al enige tijd wat minder populair is, maar ik probeer toch maar even hier mijn vraag te stellen. Ik zie vanzelf wel of mensen me hierbij kunnen helpen. Mijn moeder runt een klein bloemenzaakje in Groningen en ze zou wel graag met de tijd meegaan, dus ook via internet te vinden zijn. Ze wil daarom een website met informatie over de winkel en ook soort webshop, waarin klanten bepaalde bloemstukken kunnen bestellen. Het is allemaal vrij eenvoudig en het hoeft allemaal geen giga-webshop te worden, maar ze zou het leuk vinden als ze ook via internet vindbaar is en orders kan ontvangen. Eerlijk gezegd heb ik zelf niet heel veel ervaring met het ontwerpen en ontwikkelen van websites, maar zou het best beter willen leren. Voor de webshop probeer ik nu zoveel mogelijk te lezen over waar ik op moet letten bij het inrichten van de webshop, zoals op deze pagina. Toch vraag ik me af of het misschien slimmer is (en uiteindelijk goedkoper) om hiervoor iemand in te huren. Er zijn namelijk best veel webdesigners/-ontwikkelaars/-bedrijven in de buurt en op internet zoals hier te vinden, die mensen helpen bij met de vraag, hoe start ik een webshop? Bovendien schijnt bij het leren website maken meer kijken dan je denkt, als ik zo hier en daar eens rondvraag. Voor de zekerheid heb ik alvast een domeinnaam gereserveerd. Of ik hem uiteindelijk ga gebruiken weet ik nog niet. Er zijn echter ook mensen die zeggen, dat een eigen website niet eens meer de het meest geschikt is om als ondernemer makkelijk gevonden te kunnen worden online, maar dat het veel effectiever is om een goede Facebook-pagina te maken. Zo kun je direct contact houden met je klanten. Kortom, waar zou ik me beter op kunnen richten, een eigen website, of een Facebook-pagina? In het geval van een eigen website, is het dan in mijn situatie slimmer om er zelf een te ontwikkelen of om het iemand te laten doen, en hoe start ik een webshop? In het geval van een Facebook-pagina, hebben jullie tips over wat erop moet komen te staan (naast de algemene info van het winkeltje)? Ook als ik de plank compleet missla, hoor ik dat graag.
Alle hulp is welkom! :)

Floorster
Donateur
Donateur

Re: Zelf webshop maken of niet

Bericht door Floorster » 25-07-14 23:07

Ik zou het middel laten afhangen van het doel, budget en de kennis die jij en je moeder in huis hebben. Ga geen website (laten) maken, omdat het in deze tijd zou moeten. No offense naar wie dan ook, maar je ziet zoveel kneuterige websites van bedrijven die ook zo nodig een site moeten ("want je moet ook online zijn") en die dan gemaakt zijn door een neefje of buurjongen die het leuk vindt om iets te knutselen.
Ik denk dat je je heel wat op je nek haalt om zelf een site te bouwen als je hier nog geen ervaring mee hebt. Ik heb zelf geen ervaring met mijnwebwinkel.nl, maar hoor vaak dat dat een fijne site is voor mensen die voor het eerst een webshop willen openen. Je zou kunnen overwegen om ernaast een facebookpagina te maken en die twee naar elkaar te laten verwijzen. Dan heb je facebook voor interactie met je klant (en evt openingstijden en adres). Plaats wel af en toe een update, bijvoorbeeld een foto van eerder gemaakte boeketten/bloemstukken. Een keertje een winactie of kortingsactie plaatsen doet het ook altijd goed. Of vraag eens de volgers een foto in te sturen van hun huis/tuin met de bloemen/planten die bij je moeder gekocht zijn.
Op facebook kun je trouwens ook heel gericht adverteren op basis van de demografische gegevens van facebookgebruikers, dat is wel een voordeel.
Hebben jullie trouwens al bekeken wat andere bloemisten in de buurt doen aan online communicatie?
Do one thing every day that scares you.

Don't be reckless with other people's hearts; don't put up with people who are reckless with yours.

Petertje
Newbee!

Re: Zelf webshop maken of niet

Bericht door Petertje » 03-09-14 13:29

Bedankt voor de tips en toelichting, we zijn er al uit gekomen!

Plaats reactie