Windows OS (van 3.1 tot 7)

Van computers tot stereotorens...
Webdesign & meer is hierheen verhuisd, dus ook alle internet zaken!
zerokill
Gezocht: relatie!

Bericht door zerokill » 20-10-07 14:37

pietvanvliet schreef:Juist. Vandaar ook dat ik het in dit geval opnam voor Microsoft. Dat is niet mijn gewoonte :)

Als je begrijpt wat je doet kun je, zelfs als je de hele kern van je systeem verandert, er gewoon voor zorgen dat oudere toepassingen gewoon werken. Je kunt niet voor niks nog steeds stereotorens kopen die ook cassettebandjes afspelen. Downwards compatible heet dat en iedereen snapt dat, zelfs Microsoft.

Of kun je 'gewone' Xbox spellen niet op de 360 spelen?

Was het maar zo makkelijk :)

Jammer genoeg zit windows hopeloos complex in elkaar. Het is ondertussen al zo dat bepaalde software "gebruik maakt" van bepalade bugs in windows. Als windows devs die bugs er dan uithalen dan werkt die software ook niet meer goed.

Bij Delphi was zoiets gebeurt. De compiler van Delphi (oid) maakte gebruik van een bepaalde bug in windows. De MS devs wisten hiervan af dus hadden ze de bug gefixed maar moesten ze vervolgens code schrijven om het gedrag van de bug te emuleren om te zorgen dat delphi nog steeds goed werkte.

Als je met dit soort dingen te maken krijgt dan wordt het heel moeilijk om ervoor te zorgen dat oudere toepassingen nog steeds werken. Eigen schuld dikke bult princiepe zal ik maar zeggen.

Ik ben ook zeer benieuwd naar het nieuwe OS van MS (dus de opvolger van Vista). Die wordt als het goed is compleet nieuw met geen backwards compatibility. Dat betekent dus dat ze gewoon een keer schoon schip kunnen beginnen.

offtopic: Woepido eerste post in een jaar ofzo :)

pietvanvliet
Beheerder
Beheerder

Bericht door pietvanvliet » 20-10-07 20:10

zerokill schreef:Was het maar zo makkelijk :)

Dat is niet wat ik zeg. Wat is zeg is dat, als je tenminste zo goed bent als Microsoft beweert te zijn, het geen probleem zou moeten zijn dat nieuwe software naadloos wordt geïntegreerd met de oude.

Of dat bij vista het geval is laat ik in het midden.

Jammer genoeg zit windows hopeloos complex in elkaar. Het is ondertussen al zo dat bepaalde software "gebruik maakt" van bepaalde bugs in windows. Als windows devs die bugs er dan uithalen dan werkt die software ook niet meer goed.

Bij Delphi was zoiets gebeurt. De compiler van Delphi (oid) maakte gebruik van een bepaalde bug in windows. De MS devs wisten hiervan af dus hadden ze de bug gefixed maar moesten ze vervolgens code schrijven om het gedrag van de bug te emuleren om te zorgen dat delphi nog steeds goed werkte.

Dat is dan niet het probleem van Microsoft. Wat wel het probleem van Microsoft is, is dat de software in eerste instantie blijkbaar niet deed wat Microsoft had verwacht dat het deed. Anders bestempel je het niet als 'bug' en 'repareer' je het niet. Je noemt het 'innovatief disign' of iets van dergelijke strekking.

Het maken van een workaround voor iets dat gebruik maakt van een deel van het OS dat in eerste instantie niet goed werkte is op zich alleen maar interessant om marketintechnische redenen. Strikt genomen repareer je het als softwareengineer en dat andere software dan niet past is het probleem van de derde partij, of je repareert het niet.

Maar we hebben inmiddels al gezien dat hetgene dat Microsoft het beste doet het marketen van haar producten is. Dus van een workaround kijk ik dan weer niet op.

Als je met dit soort dingen te maken krijgt dan wordt het heel moeilijk om ervoor te zorgen dat oudere toepassingen nog steeds werken. Eigen schuld dikke bult princiepe zal ik maar zeggen.

Je kunt er ook voor zorgen dat je in eerste instantie een deugdelijk product aflevert. Als ik Windows vergelijk met de autoindustrie doemt binnen drie zinnen de merknaam "Landwind" onherroepelijk bij mij op. Het is niet veilig, het is niet het beste product in de markt en het is volgens de consumentenbond niet een goed idee om het product aan te schaffen.

Enig verschil is dat 'Landwind' niet de marktleider is. Maar op de schaal van Georgina zou dat best wel goed zijn voor de overbevolking.

Ik ben ook zeer benieuwd naar het nieuwe OS van MS (dus de opvolger van Vista). Die wordt als het goed is compleet nieuw met geen backwards compatibility. Dat betekent dus dat ze gewoon een keer schoon schip kunnen beginnen.

Wie garandeert mij dat ze dan niet dezelfde fouten maken als voor Windows 95? Dat was volgens de folder toch óók heel anders dan Windows 3.11?

offtopic: Woepido eerste post in een jaar ofzo :)

Nou, dat valt wel iets mee :)
Later is allang begonnen.

zerokill

Bericht door zerokill » 22-10-07 10:16

pietvanvliet schreef:Dat is niet wat ik zeg. Wat is zeg is dat, als je tenminste zo goed bent als Microsoft beweert te zijn, het geen probleem zou moeten zijn dat nieuwe software naadloos wordt geïntegreerd met de oude.

Of dat bij vista het geval is laat ik in het midden

Ja maar dat is toch ook wat je nu de hele tijd ziet? Printers en muizen die niet werken omdat 3rd party brakke drivers schrijft? En MS krijgt er vervolgens (deels terecht) de schuld van.

Probleem van MS is dat zij ooit (win95 ofzo) begonnen zijn met het schrijven van brakke code, die brakke code konden ze niet zomaar patchen omdat er dan problemen zouden ontstaan met drivers.

Maar je hebt 100% gelijk. Schrijf gewoon in eerste instantie degelijke code maarja achteraf praten is altijd makkelijk ;)

Wie garandeert mij dat ze dan niet dezelfde fouten maken als voor Windows 95? Dat was volgens de folder toch óók heel anders dan Windows 3.11?

Tsja zoals ik al zei: Herschrijven die Hap. Alles eruit en alleen maar vastgelegde standaarden erin. t Hoeft geen linux te worden (:r) maar een klein beetje standaardiseren zal ze wel goed uitkomen.
Heb jij nou Vista eigenlijk al geprobeert of zit je nog steeds op xp?

pietvanvliet
Beheerder
Beheerder

Bericht door pietvanvliet » 22-10-07 12:51

Zerokill schreef:Ja maar dat is toch ook wat je nu de hele tijd ziet? Printers en muizen die niet werken omdat 3rd party brakke drivers schrijft? En MS krijgt er vervolgens (deels terecht) de schuld van.

Probleem van MS is dat zij ooit (win95 ofzo) begonnen zijn met het schrijven van brakke code, die brakke code konden ze niet zomaar patchen omdat er dan problemen zouden ontstaan met drivers.

Maar je hebt 100% gelijk. Schrijf gewoon in eerste instantie degelijke code maarja achteraf praten is altijd makkelijk ;)

Je kunt Microsoft nooit verwijten dat derde partijen brakke software schrijven. Dat is niet mijn doel en dat is ook nutteloos.

Wat ik Microsoft wél verwijt is dat zijn nooit de moeite hebben genomen om het probleem echt op te lossen. Als we inzoomen op de internet explorer durf ik te zeggen dat dat stuk software 'verantwoordelijk' is voor dik 80 procent van de brakke websites die in elkaar geschroefd worden. Want waarom zou je nette code schrijven als Iexplorer ook genoegen neemt met minder?

Saillant detail is dan wel dat er geklaagd wordt over software die wél eist dat mensen nette code schrijven. Op zich hoeft genoegen nemen met minder dus blijkbaar niet per definitie slecht te zijn.

Tsja zoals ik al zei: Herschrijven die Hap. Alles eruit en alleen maar vastgelegde standaarden erin. t Hoeft geen linux te worden (:r) maar een klein beetje standaardiseren zal ze wel goed uitkomen.

Dat is dus wat ik zeg: Herschrijven deden ze met Windows 95 ook al en dat is niet echt ultiem gelukt.

Heb jij nou Vista eigenlijk al geprobeert of zit je nog steeds op xp?

Nee, heb ik niet en als het aan mij ligt behoor ik tot de laatste grote groep Nederlanders die overstapt. Das wel zo praktisch

Edit: Kennoone.. het is moeilijk joh, het verschil zien tussen quote en wijzig... Sorry Zerokill.

pietvanvliet
Beheerder
Beheerder

Bericht door pietvanvliet » 22-10-07 13:09

zerokill schreef:Heb jij nou Vista eigenlijk al geprobeert of zit je nog steeds op xp?

Wat ik van overstappen vind zie je hierboven terug.

Dit nieuwsitem vond ik echter dermate interessant dat ik er toch even een aparte post van wil bouwen:

NU.Nl schreef:Nieuwe Windows wordt uitgekleed lees voor
Uitgegeven: 22 oktober 2007 11:17
Laatst gewijzigd: 22 oktober 2007 12:24

AMSTERDAM - De opvolger van Microsofts besturingssysteem Windows Vista wordt veel slanker. Dat blijkt uit een presentatie die ontwikkelaar Eric Traut van het bedrijf heeft gegeven.
Novum Nieuws

Traut liet tijdens een presentatie aan de Universiteit van Illinois videobeelden zien van MinWin, een minimalistische systeemkern die de de basis moet vormen van Windows 7, de interne codenaam van de volgende editie van Windows. Het uitgeklede systeem heeft maar 25 megabyte aan harde-schijfruimte nodig, en verbruikte veertig megabyte aan werkgeheugen. Windows Vista vereist een veelvoud daarvan.

Het gedemonstreerde mini-Windows is overigens nog niet geschikt voor gebruik buiten computerlaboratoria: het beschikt bijvoorbeeld niet over een grafische schil.

Basis

De gedemonstreerde besturingskern moet de basis vormen voor nieuwe Windowsversies. Die wordt dan naar gelang de eisen van het hardwareplatform en de beoogde toepassingen verder uitgebreid. Zo moet een veel sneller en magerder Windows ontstaan dan het huidige Windows Vista, dat veel kritiek krijgt om zijn hoge systeemeisen.

Windows 7, waarvan de handelsnaam nog niet bekend is, wordt overigens pas over enkele jaren verwacht.

De site waarop de demonstratievideo te zien is, was maandag door de grote belangstelling moeilijk bereikbaar.

De meest interessante vraag is dan de volgende: Hoelang heeft Microsoft nodig om die grafische schil te maken?

Als je bij het antwoord (ik denk zelf een jaar of twee) drie of vier jaar bij telt denk ik zomaar een redelijk exacte releasedatum te hebben.

Misschien is dat zelfs wel aan de lange kant (gezien het huidige beleid lijkt twee a drie jaar een stuk realistischer) en lijkt het 'uitzitten' van Vista ineens een reële optie. Dat zou dan, ruw geschat, over een jaar of vijf a zes toch wel in de schappen moeten liggen.

Dat zitten mijn systemen wel uit.

zerokill

Bericht door zerokill » 25-10-07 13:49

pietvanvliet schreef:
De meest interessante vraag is dan de volgende: Hoelang heeft Microsoft nodig om die grafische schil te maken?

Als je bij het antwoord (ik denk zelf een jaar of twee) drie of vier jaar bij telt denk ik zomaar een redelijk exacte releasedatum te hebben.

Misschien is dat zelfs wel aan de lange kant (gezien het huidige beleid lijkt twee a drie jaar een stuk realistischer) en lijkt het 'uitzitten' van Vista ineens een reële optie. Dat zou dan, ruw geschat, over een jaar of vijf a zes toch wel in de schappen moeten liggen.

Dat zitten mijn systemen wel uit.

schrijven van grafische schil valt wel mee. Ze hebben GDI al herschreven voor Vista dus wat mij betreft kunnen ze die code wel gewoon gebruiken. DX10 is een grote stap voorwaarts dus ik denk niet dat dit echt een probleem gaat worden.

Ik denk dat MS HEEL veel energie moet gaan steken in het "emuleren" van de oude windows versies.

Voor de rest hoorde ik al hele interesante dingen over windows 7. Zo zou het start menu eruit gaan en komt er een compleet nieuwe interface waar MS al een tijdje mee aan het werk is. Ook zou spraak herkenning en gebaren herkenning een veel grotere rol krijgen in de nieuwe windows. Ik weet niet of iemand volgende filmpje ooit heeft gezien maar als dit ook maar een beetje op de nieuwe windows lijkt dan ben ik verkocht:

http://www.brightcove.com/title.jsp?title=933742930

Over een soort van koffietafel PC. Beetje iPhone achter alleen dan 100X beter natuurlijk :P

Nietzman
Moderator
Moderator

Bericht door Nietzman » 25-10-07 14:18

Touchscreens smouchscreens. Leuk voor vijf minuten of voor bij presentaties of andere 'korte' doeleinden, maar compleet onzinnig om als vaste machine te gebruiken. Ik zie mezelf al met m'n armen over het scherm zwieren, ik word al moe als ik er aan denk. Ik heb laatst een videoproject bij een middelbare school uitgevoerd waar ze met smartboards werken, en dan is het wél donders functioneel.

Nee, volgens mij hebben die dingen alleen toekomst op handhelds als de iPhone of iPod touch.
Obese kids. They've just got very slow metabolisms.... and very fast chip-eating hands
Last.fm

Arjen
Beheerder
Beheerder
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Arjen » 25-10-07 14:22

Heeft wel een heeeeeel hoog Minority Report gehalte. Maar inderdaad, absoluut onpraktisch. Veel te vermoeiend voor alledaags gebruik.

pietvanvliet
Beheerder
Beheerder

Bericht door pietvanvliet » 26-10-07 15:00

zerokill schreef:schrijven van grafische schil valt wel mee. Ze hebben GDI al herschreven voor Vista dus wat mij betreft kunnen ze die code wel gewoon gebruiken. DX10 is een grote stap voorwaarts dus ik denk niet dat dit echt een probleem gaat worden.

Maar is dat ook wat ze willen? Gaan een 'light' windows en vista samen?

Ik denk dat MS HEEL veel energie moet gaan steken in het "emuleren" van de oude windows versies.

Mwhoa: Dat is natuurlijk altijd meegenomen (en ik vind dat vast reuze fijn), maar dan blijf je toch op de twee gedachten hinken die we nu zien. Je komt dan volgens mij nooit echt los van het feit dat de huidige generaties (en daar reken ik gemakshalve alles na windows 98 toe) nou niet echt bekend staan om weergaloze prestaties of veiligheid, laat staan dat alles in het begin gewoon werkt zoals het moet.

Voor de rest hoorde ik al hele interesante dingen over windows 7. Zo zou het start menu eruit gaan en komt er een compleet nieuwe interface waar MS al een tijdje mee aan het werk is. Ook zou spraak herkenning en gebaren herkenning een veel grotere rol krijgen in de nieuwe windows.

Wat is de werktitel van Windows zeven? Windows revolution? Windows Wii? Eyedows of misschien zelfs Idows?

Zelfs uit het filmpje dat je laat zien blijkt al dat deze technologie al jaren bestaat. Het amerikaanse leger schijnt het zelfs al te gebruiken als ik het filmpje goed beluisterd heb. Wat dat betreft is er weinig nieuws onder de zon en betwijfel ik zelfs of het enorm gaat aanslaan. WindowsMediaCentre deed het ook niet echt geweldig en werd ook gepresenteerd als de windows die alles overbodig zou maken.

Qua onpractisch ben ik het niet direct met de heren hierboven eens, al moet er direct gezegd worden dat het filmpje niet dat gene laat zien waarvoor mensen een PC hebben, namelijk tekstverwerken.

Ze zullen daar in redmont ook vast wel een hele sexy handschriftherkenner voor voor windows nieuwe stijl hebben gemaakt om dat te ondervangen. Dan verslaat een tablet (bijna) altijd een keyboard (want als je zoals sommige mensen woordelijk (en in realtime) notulen kunt uittikken maakt het geen ruk uit...) en wordt een en ander direct al een stuk practischer.

Over een soort van koffietafel PC. Beetje iPhone achter alleen dan 100X beter natuurlijk :P

Beetje Wii als je het mij vraagt, maar dan weer eens later dan de competitie.

Nee, als je het mij vraagt heb ik het liefst een zo kaal mogelijke windows die gewoon braaf in de hoek blijft als ik 'm daar intrap en zich first and formost niet bemoeit met de manier waarop ik mijn systeem indeel.

Als ik mag kiezen voor de definitie van 'to operate' met betrekking tot software, dan heb ik 'to work, perform, or function, as a machine does' veel hoger op mijn eisenlijstje staan dan 'to manage or use'.

Dat laatste kan ik namelijk zelf, daar heb ik windows niet voor nodig. Ik heb windows voor het eerste omdat ik niet binair praat.

Ekmef
Postmaniak

Bericht door Ekmef » 22-12-07 16:57

oke, ik schop nu een oud topic weer omhoog but I don't care want ik heb toch een vraag:

Ik heb windows vista basic.. En nou vroet ik me af of ik met basic ook de vensters doorzichtig kan maken of kan dat alleen met de nieuwe vista's?
Love makes you stupid.

six

Bericht door six » 12-04-08 00:02

vista sux!
windows xp for the win!:D snel en werkt mee!
bij vista krijg je met alles wat je uit wil voeren een kut pop-up of het allemaal wel zeker is de zaak, /slap
en dan die windows defender nog, alsof daar wat nut in zit, nod32 is nog beter dan dat hele systeem:P
en gebruikersvriendelijk is het totaal niet geworden vergeleken met XP.
gwoon een lekkermakertje zou ik zeggen:D
ik houd't bij xp
Laatst gewijzigd door six op 12-04-08 00:45, 2 keer totaal gewijzigd.

Arjen
Beheerder
Beheerder
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Arjen » 12-04-08 00:29

Je mag best op een iets normalere manier reageren hoor. Kom op zijn minst met wat argumenten. Enige argument dat je nu noemt is iets dat je gewoon uit kan zetten.

Arie
Postmaniak
Geslacht:

Bericht door Arie » 12-04-08 10:54

Ik werk nu 4 maanden met vista en ik heb vrijwel niets te klagen.
Het werkt snel, makkelijk ('t is in het begin even wennen, maar wat niet) en ziet er daarbij ook een stuk mooier uit.
Het enige inderdaad, wat six ook noemde, dat bij alles wat je download, bij alles wat je upload, zelfs bij downloads of updates van windows zelf (!!) krijg je een pop up of je de actie wil toestaan of niet.
Iemand die weet hoe je dit uit krijgt? Of dat je dit überhaupt uit kán krijgen?

Arjen
Beheerder
Beheerder
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Arjen » 12-04-08 13:17

Ja, dat kan uit. Als je een nederlandse Vista hebt moet je even vertalen, maar in het engels moet je naar Control Panel gaan, daar User Accounts, daar heb je dan een optie "Turn User Account Control on or off".

Ik persoonlijk heb nergens last van, alleen als ik systeemwijzigingen maak of als ik iets installeer krijg ik die popup. 1 klik extra maakt het systeem een stuk veiliger. Okay, toegegeven, Internet Explorer maakt het iets irritanter bij downloaden, maar die gebruik ik toch niet ;)

Ekmef
Postmaniak

Bericht door Ekmef » 12-04-08 19:40

ik vind het wel vervelend dat sommige spellen het er gewoon niet op doen.

maar gelukkig is mn laptop alleen voor school en zo :)
Love makes you stupid.

djoey
Newbee!
Contacteer:

Bericht door djoey » 03-08-08 20:47

Ik draai nog steeds XP voor games naast mijn Vista bakje, wat ik overigens wel steeds beter vind worden, raak er steeds meer aan gewend, soms moet je nog wel wat trucken uithalen maar ach, dat houd je bezig.
Ja ik ben het

pietvanvliet
Beheerder
Beheerder

Re: Windows OS (van 3.1 tot 7)

Bericht door pietvanvliet » 03-12-09 19:45

Inmiddels is zeven uit (omdat Microsoft ook eigenlijk wel vond dat vista geen succes was...)

Ik heb het nog niet intensief gebruikt, maar wat ik zag was bemoedigend. Enig irritant detail is dat mijn virusscanner niet draait onder 7 (want kaspersky 2007 met een licentie voor twee jaar), dus ik ga zelf pas op zn vroegst per maart over.

Iemand anders al ervaringen?

KMQueeNy
Moderator
Moderator

Re: Windows OS (van 3.1 tot 7)

Bericht door KMQueeNy » 04-12-09 15:10

Ik zelf nog niet maar 't vriendje hier werkt er al maanden mee (1e bedrijfsversie, weet ik veel) :p.
Hij is tot nogtoe zeer tevreden!! Wat in mijn ogen al snel kon na een domper als Vista.

Ik zal een dezer dagen ook wel gaan overstappen.
Enige vervelende tot nu toe (waar ik me aan stoor) is de 'niet-menubalk' onderin :')
Kan maar niet wennen aan het feit dat er niets zit alleen wat los vliegende icoontjes. Maar da's een klein detail.

Wat ik wil is snelheid, snelheid en nog eens snelheid.
Niet dat Vista gelazer, godskanonne ik heb er trauma's van gekregen.
Komt mede doordat ik op mijn pc nog met XP werk (snel!!!!!!!!).
Mijn nieuwe laptop hier (Vista) is echt 4x zo snel maar door Vista gewoon erg traag.
Heb er al even XP op gehad en dat vliegt toch als een tierelier. Dus ik hoop Windows 7, snel!!!!!!!!!!

Plaats reactie