Windows OS (van 3.1 tot 7)

Van computers tot stereotorens...
Webdesign & meer is hierheen verhuisd, dus ook alle internet zaken!
zerokill
Gezocht: relatie!

Windows OS (van 3.1 tot 7)

Bericht door zerokill » 17-11-06 16:49

Vandaag is de dag dat het nieuwe OS van microsoft, Windows Vista, officieel verkrijgbaar is via MSDN en ik vroeg me daarom af of er andere mensen zijn (zoals ik) die windows vista al geprobeerd hebben of op dit moment gebruiken.

Ik heb windows vista RC2 drie weken geleden op me PC geinstalleerd en ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben. Het is allemaal veel gelikter en het werkt een stuk lekkerder dan winXP.

voor de mensen die niet weten wat vista is:
http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Vista
Afbeelding

zijn er nog andere mensen die al ervaringen hebben met het nieuwe OS?

EDIT: ik moet niet te hard praten over dat het beter is want tijdens het schrijven van dit bericht liep IE7 dus vast :P
ze hebben flash nog niet helemaal lekker aan de praat gekregen :/ maar dat komt nog wel

Heb even het topic gekaapt, dan kan zeven er ook bij en hoef ik geen nieuw topic te schrijven. is lekker overzichtelijk.

Nietzman
Moderator
Moderator

Bericht door Nietzman » 17-11-06 17:00

Ik heb er wat mee lopen spelen, zitten wel wat verbeteringen in tov XP, maar ik was toch altijd weer blij als ik terug kon naar "The real thing." :').

Op grafisch gebied vind ik het eigenlijk een behoorlijke aanfluiting dat ze in vijf jaar niet iets mooiers neer hebben weten te zetten, ik was nogal verbaast dat die lillike donkere look niet alleen aan de betas voorbehouden was. Ik bedoel, huur een clubje fatsoenlijke vormgevers in en zet iets écht vernieuwends neer. Ik bedoel, als je toch aan het jatten bent kun je het natuurlijk net zogoed meteen goed doen.
Obese kids. They've just got very slow metabolisms.... and very fast chip-eating hands
Last.fm

Arjen
Beheerder
Beheerder
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Arjen » 17-11-06 18:19

Hmm, ben ik het niet mee eens Nietz. Vind het er grafisch enorm op vooruit gegaan, zeker in vergelijking met XP. Nee, ik vind Vista fijn werken, alleen driver support is nog waardeloos. Het is zeker geen OS X, en persoonlijk vind ik dat helemaal niet zo erg. OS X mag dan fijn werken, maar zo mooi vind ik het nu ook weer niet.

zerokill

Bericht door zerokill » 17-11-06 19:19

ik sluit me aan bij arjen

maar buiten het grafische is werkt het ook veel prettiger. Als je nu bijvoorbeeld een bestand download dan heb je veel meer controle over in welke map je hem neerzet. vroeger moest je soms 5-6 keer klikken op het map omhoog icoontje maar nu kan je met 1 druk op de knop terug naar een bepaalde map tussen in etc.

maar het door windows in 3d bladeren is wel ontzettend cool. Ik twijfel beetje aan het praktisch het is alleen. Ook krijg je nu een klein menutje met een mini versie van het programma als je met je muis ergens boven blijft zweven in het start menu. Is opzich wel prettig maar het voegt niet veel toe. Ik had liever gehad dat ze daar wat basis info over het programma hadden neergezet.

bijv als je media player open hebt dat hij dan verteld welk nr hij afspeelt of wat de vorige nrs ware. Of voor bittorrent programmas dat je kan zien hoever je download is. alleen voor video bestanden is het wel handig want dan kan je wel gewoon meeblijven kijken

pietvanvliet
Beheerder
Beheerder

Bericht door pietvanvliet » 18-11-06 20:01

zerokill schreef:maar buiten het grafische is werkt het ook veel prettiger. Als je nu bijvoorbeeld een bestand download dan heb je veel meer controle over in welke map je hem neerzet. vroeger moest je soms 5-6 keer klikken op het map omhoog icoontje maar nu kan je met 1 druk op de knop terug naar een bepaalde map tussen in etc.

Je kon natuurlijk ook gewoon je systeem een beetje logisch (lees: breed en plat) indelen zoals je onder 3.11 geleerd hebt, hoef je ook niet zes keer te klikken en je kunt veel makkelijker zoeken.

Les één bij de windows voor gevorderden cursus is dat je windows NOOIT zelf moet laten bepalen waar het dingen opslaat en dat ze zoveel mogelijk zinloze mappen uit de invoerregel sloopt.

C:\Program Files\EAGames\EAsports\FIFA2007 wordt natuurlijk E:\fifa07 Of C:\spel\fifa07. Dus zoals je in 3.11 (of als je echt oud bent: DOS) hebt geleerd. Korte lijnen, anders duurt het tien jaar voor dat je alle menuutjes doorbent of je pad hebt ingetikt.

maar het door windows in 3d bladeren is wel ontzettend cool. Ik twijfel beetje aan het praktisch het is alleen.

En hoelang blijft het cool? na een maand of twee is de nieuwigheid er ook wel weer vanaf.

Ook krijg je nu een klein menutje met een mini versie van het programma als je met je muis ergens boven blijft zweven in het start menu. Is opzich wel prettig maar het voegt niet veel toe. Ik had liever gehad dat ze daar wat basis info over het programma hadden neergezet.

Ik heb vista nog niet geprobeerd. Werkt dat minimenuutje een beetje? Als in: heb je er wataan of laat het alleen maar een miniatuurtje zien? Van de meeste programma's weet je toch wel hoe ze eruitzien en als je dat niet weet moet je eraf blijven.

Wat ik nu lees en zie is dat vista eigenlijk een soort van gepimpte XP is die heel veel moeite doet om op OSX te lijken en voor een besturingssysteem onmogelijke eisen stelt aan je systeem.

Daar zit ik niet op te wachten. Ik wil een zo kaal mogelijk OS dat ALTIJD werkt en waarin zelfs mijn oma kan werken. Dus dat grafische gelul is echt helemaal briljant, maar het voegt niks toe en het ligt maar irritant aan je systeembronnen te lurken terwijl er een redelijk alternatief bestaat. Eigenlijk zie ik dus niet waarom iedereen aan de vista moet, behalve omdat het bij ieder systeem geleverd gaat worden.
Later is allang begonnen.

Arjen
Beheerder
Beheerder
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Arjen » 18-11-06 20:20

Vista is een stuk meer dan een gepimpte XP. Er zijn een aantal belangrijke features geschrapt, maar er zijn nog genoeg verbeteringen over hoor.

En op OS X lijken? Nee, niet bepaald. Belachelijke eisen? Welnee, als je alle grafische mikmak wil, dan wel ja, maar als je genoegen neemt met niet-transparante vensters, dan werkt het op vrijwel hetzelfde als XP.

En, minimenutjes? Wat bedoel je?

pietvanvliet
Beheerder
Beheerder

Bericht door pietvanvliet » 18-11-06 20:31

Arjen schreef:Vista is een stuk meer dan een gepimpte XP. Er zijn een aantal belangrijke features geschrapt, maar er zijn nog genoeg verbeteringen over hoor.

Zoals?

En op OS X lijken? Nee, niet bepaald. Belachelijke eisen? Welnee, als je alle grafische mikmak wil, dan wel ja, maar als je genoegen neemt met niet-transparante vensters, dan werkt het op vrijwel hetzelfde als XP.

Waarom dan overstappen? Als je het kaalplugt is het net XP

En, minimenutjes? Wat bedoel je?

Geen idee, TS begon erover.

Arjen
Beheerder
Beheerder
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Arjen » 18-11-06 20:43

Dan zou ik maar eens gaan zoeken wat er allemaal veranderd is sinds XP, want jij ben een van de velen die denken dat alle veranderingen cosmetisch zijn. Vista is niet alleen mooier, maar ook veiliger en in wel meer opzichten verbeterd.

Dr is maar 1 ding waar ik me echt dood aan erger: UAC.

zerokill

Bericht door zerokill » 19-11-06 17:30

nou je kan toch wel degelijk merken dat de workflow verbeterd is. Zoals ik al als voorbeeld gaf bij de mappen..

vroeger moest je idd C:/games/fifa/2007/game.exe opstarten en nu druk je gewoon op 1 knop en je bent direct weer in de map fifa, of games of wat dan ook. vind ik een groot pluspunt. voor de rest is er nu een map waarin al je persoonlijke spullen staan. Niet zoals mijn documenten maar meer algemene dingen zoals links, downloads, searches etc. Deze map is erg handig want het zorgt ervoor dat alle misc dingen (die ik altijd had rondslingeren in mijn documenten) nu op een handige plek staan die je overal snel kan bereiken.

Search is ook aanzienlijk verbeterd. Hij maakt nu ook gebruik van meta searches (zelfde dus als spotlight (als ik het me goed heriner) en google desktop). Het is een stuk sneller en ook veel beter toegankelijk.

verder heb je nu in explorer een balk link zitten waar je een paar favorite mappen kan neerzetten. Je kan dan bijvoorbeeld daar een map zetten die je erg vaak gebruikt en waar je direct naartoe wilt. Dit vind ik dus echt top.

hieronder screenshot van wat ik bedoel:
Afbeelding

vooral hier is erg veel verbetert en daar heb je geen krachtige pc voor nodig.

over performance gesproken. dat valt ook hartstikke mee. mijn pc krijgt een 3.7 voor de windows advisor maar ik draai wel standaard windows Aero en het werkt erg snel en soepel.

je hebt idd erg weinig aan die miniatuur versie en ik denk ook dat ze daar echt meer mee hadden kunnen doen maargoed dat is nu te laat. hier nog een screenshot van minimenu ding:
Afbeelding

ConZito

Bericht door ConZito » 22-11-06 10:04

Ik heb hem ook al geïnstalleerd staan, grafische pracht en gebruikers functionaliteit interesseert me allerminst, dat gaat sowieso company-wide uitgeschakeld worden. Ik moet deze week een werkende build hebben voor RIS, inclusief nieuwe aangepast policies en scripts, zodat hij uitgerold kan worden naar de eerste clients, fijn early adopter zijn...

Tot nu toe is er voor beheer en dergelijke (wat mij dus boeit) weinig nieuws onder de zon (alleen nieuwe versies van wat er al was), de policies werken nog, de core applicaties draaien erop. Alleen enkele web-apps kunnen niet overweg met iexplore7, maar dat heeft dan weer niets met Vista te maken.

Ik kijk er dan ook met hele andere ogen naar dan normale gebruikers. Wat een OS allemaal kan boeit me eigenlijk geen zak, als ik het maar makkelijk kan beheren en installeren vanaf mijn werkplek en de gebruikers normaal hun werk kunnen doen zoals ze eerder ook al gewend waren.

De voordelen om deze upgrade te doen zijn puur en alleen financieel vanwege het early-adopter traject. Kan er ook totaal niet mee zitten, ik vul al jaren me zakken door migratietrajecten met Microsoft producten en ik hoop ook dat de serverversie niet lang op zich laat wachten ;)

Arjen
Beheerder
Beheerder
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Arjen » 22-11-06 10:45

Nouja, Vista heeft dan wel meer van hetzelfde, maar ook voor bedrijven heeft het ook zeker nieuwe dingen. Zelf weinig mee bezig geweest, maar ook qua deployment zouden er nieuwe zaken in zitten. (En irritante dingen: nog amper backup software die Vista kan backuppen! Voor bedrijven wel zo belangrijk.)

Arjen
Beheerder
Beheerder
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Arjen » 22-11-06 10:50

zerokill schreef:verder heb je nu in explorer een balk link zitten waar je een paar favorite mappen kan neerzetten. Je kan dan bijvoorbeeld daar een map zetten die je erg vaak gebruikt en waar je direct naartoe wilt. Dit vind ik dus echt top.

hieronder screenshot van wat ik bedoel:
[[url=http://img273.imageshack.us/img273/4493/untitledrs8.th.jpg]afbeelding][/URL]

Ik wil niet rot doen, maar wat je hier zegt is complete onzin. Die balk die je omcirkeld hebt is gewoon de adresbalk, die Windows sinds jaar en dag heeft, alleen dan verbeterd. Ten goede... het gebruikt nu breadcrumbs. Kortom: je kan heel makkelijk naar een lager gelegen map toe door er gewoon op te klikken. Ook kan je een submenutje krijgen met mappen in een map, zodat je nog makkelijker kan browsen.

Favoriete mappen kan je links kwijt, onder Favorite Links.

ConZito

Bericht door ConZito » 22-11-06 11:59

Arjen schreef:Nouja, Vista heeft dan wel meer van hetzelfde, maar ook voor bedrijven heeft het ook zeker nieuwe dingen. Zelf weinig mee bezig geweest, maar ook qua deployment zouden er nieuwe zaken in zitten. (En irritante dingen: nog amper backup software die Vista kan backuppen! Voor bedrijven wel zo belangrijk.)

Deployment is idd makkelijker ja en verbeterde installatie mogelijkheden voor MSI's, mits de installer het ondersteunt...dus dat is ook weer een hoop sleutelen. Backuppen van je clients :S, ik ken wel bedrijven die dat doen van bepaalde afdelingen (met Legato), maar ik moedig sowieso gebruikers niet aan zooi op hun desktop/laptop lokaal te bewaren en zelf te backuppen. Ze hebben alle mogelijke middelen data op het netwerk op te slaan en het ook offline mee te kunnen nemen. Doen ze het toch en zijn ze het kwijt is het vette pech voor de kabouter. Die desktops/laptops zijn in mijn ogen niet meer dan veredelde terminals en zo worden ze ook bij gebruikers weggezet en dan nog mogen ze in mijn ogen best veel zelf aanklooien.

Arjen
Beheerder
Beheerder
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Arjen » 22-11-06 12:18

True. Heb er zelf weinig ervaring mee, eigenlijk enige echte systeembeheer ervaring opgedaan in een hopeloos bedrijf dat alleen maar op Mac's werkt... en laten we zeggen: deployment was hopeloos daar. Heb daar toen wel gekeken naar iets vergelijkbaars als RIS, maar dan onder OSX Server. Heeft Apple ook mooi spul voor.

Da's toch het allergrootste punt waar ik OS X echt voor vind lopen op Windows: installatie van applicaties. Installatie onder Windows is zo complex! Voor de meeste verschillen zijn wel voors en tegens te verzinnen, maar dit punt loopt Apple mijlen voor en dat zal nooit veranderen, door de opzet van Windows.

ConZito

Bericht door ConZito » 22-11-06 13:20

Arjen schreef:True. Heb er zelf weinig ervaring mee, eigenlijk enige echte systeembeheer ervaring opgedaan in een hopeloos bedrijf dat alleen maar op Mac's werkt... en laten we zeggen: deployment was hopeloos daar. Heb daar toen wel gekeken naar iets vergelijkbaars als RIS, maar dan onder OSX Server. Heeft Apple ook mooi spul voor.

Da's toch het allergrootste punt waar ik OS X echt voor vind lopen op Windows: installatie van applicaties. Installatie onder Windows is zo complex! Voor de meeste verschillen zijn wel voors en tegens te verzinnen, maar dit punt loopt Apple mijlen voor en dat zal nooit veranderen, door de opzet van Windows.

Of door de opzet van Apple toendertijd, alleen maar een klein aanbod geselecteerde hardware ondersteunen. OS X Server is best een mooi product, maar alles is best of bread UNIX met een Apple schil, daar hebben ze weinig zelf aan verzonnen :)

En de hardware waarop OS X Server moet draaien is een zware aanfluiting, dat kan ik gewoon niet serieus nemen :) Moet ik even nuanceren, het is supermooi om te zien, en het doet het goed in de omgeving waarvoor het bedoeld is, kleine Mac-only workgroups.

zerokill

Bericht door zerokill » 22-11-06 17:19

Arjen schreef:
Ik wil niet rot doen, maar wat je hier zegt is complete onzin. Die balk die je omcirkeld hebt is gewoon de adresbalk, die Windows sinds jaar en dag heeft, alleen dan verbeterd. Ten goede... het gebruikt nu breadcrumbs. Kortom: je kan heel makkelijk naar een lager gelegen map toe door er gewoon op te klikken. Ook kan je een submenutje krijgen met mappen in een map, zodat je nog makkelijker kan browsen.

Favoriete mappen kan je links kwijt, onder Favorite Links.

ow shit ik was een stuk van me post vergeten neer te zetten. IE7 loopt achter elkaar vast als ik op een website kom waar flash staat en toen ik het bericht aan het typen was dat bij dat plaatje paste liep hij dus vast.

Je hebt idd gelijk over die balk en ik vind het heel prettig werken :)

wat ik bedoelde over favouriten is het volgende: links waar vroeger "dekstop", "netwerklocaties" etc stond staan nu favourite links die je zelf kan toevoegen. die heb ik idd niet omcirkeld maar je kan hem indezelfde foto wel zien.

over die balk die ik heb omcirkeld: dat is een van de dingen die ik een stuk prettiger vind werken

excuus voor de vaagheid :P dood aan flash icm IE7 :P
edit: zo zie je maar windows vista RC2 is ook nog niet perfect

pietvanvliet
Beheerder
Beheerder

Bericht door pietvanvliet » 22-11-06 19:24

Arjen schreef:Dan zou ik maar eens gaan zoeken wat er allemaal veranderd is sinds XP, want jij ben een van de velen die denken dat alle veranderingen cosmetisch zijn. Vista is niet alleen mooier, maar ook veiliger en in wel meer opzichten verbeterd.

Iedereen die zijn software veilig durft te noemen is een leugenaar. Dat allereerst. Daar komt bij dat ik mijn geld zet op een uitgebreide beveiligingsupdate binnen drie maanden. Net als bij XP destijds. Mocht dat onverhoopt niet gebeuren dan zou het voor het eerst zijn dat er een in een keer een redelijk werkend OS bij die jongens en meisjes vandaan komt en moet de gene die verantwoordelijk is voor het vistaprogramma binnen microsoft tot in lengte van dagen geëerd worden.

Je haalt mij belangrijkste bedenking ook al zelf aan: "meer van hetzelfde". En dat is uit commercieel oogpunt prima te begrijpen, maar de microsoft company verdient ook wel genoeg zonder dat ik vista ga aanschaffen. Alles wat microsoft usabilityenhancement noemt, noem ik bijna per definitie vreselijk irritant. We zijn zo onderhand allemaal wel zover dat we een beetje kunnen zoeken in ons eigen systeem en dat we een beetje weten waar we alles gelaten hebben, wat ik van Vista heb gezien is dat het weer bedoeld is om het mensen 'makkelijker' te maken.

Kort en goed geloof ik er geen reet van dat de eerste versie die microsoft op de markt gaat brengen ook direct écht werkt en op een manier werkt die ik prettig vind. Waarom zou ik dan af moeten stappen van mijn XP systeem dat ik eindelijk ongeveer kan laten doen wat ik wil in plaats van dat het doet wat het zelf wil?

Uiteindelijk zullen we als consument allemaal om moeten omdat nieuwe systemen toch allemaal met Vista geleverd gaan worden en software vista gaat 'eisen'. Maar dan wacht ik toch liever op een vista waar andere mensen voor mij de kinderziekten al een beetje hebben uitgefilterd.

Arjen
Beheerder
Beheerder
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Arjen » 22-11-06 20:11

Zei ik veilig dan? Ik meen toch echt "veiliger" te zien?

Maar niemand verplicht je over te stappen heur.

zerokill

Bericht door zerokill » 22-11-06 23:57

sorry maar veel van wat je zegt komt beetje puberaal over piet

ik zou zeggen, probeer vista voor een weekje en je zal toch wel merken dat bepaalde dingen echt lekkerder werken dan windows xp

pietvanvliet
Beheerder
Beheerder

Bericht door pietvanvliet » 23-11-06 21:46

Arjen schreef:Zei ik veilig dan? Ik meen toch echt "veiliger" te zien? Maar niemand verplicht je over te stappen heur.

Draag ik jou na dat je veilig zei dan? Drie klikken over de site van Microsoft leert ons het volgende:

microsoft schreef:Whether you're working on critical business applications, updating important customer information, or migrating to a new PC, you'll have peace of mind knowing that your data is backed up and protected.

Dan wil ik niet lullig doen, maar dit is toch echt een behoorlijke veiligheidsclaim. Ééntje waarvan ik nu al ga voorspellen dat ze hem niet gaan waarmaken. Niet omdat ze daar in Redmont debiel zijn, je krijgt niet voor niks je eigen straat, maar omdat iedereen wéét dat het niet kan.

Pas na een beetje fanatiek doorklikken blijkt dat het allemaal wel meevalt. Als je een beetje door de reclamelucht heen prikt blijkt vista "een stap vooruit". Das toch even een tandje meer bescheiden dan "de nieuwe standaard" die je op de eeste pagina vindt. Als puntje bij paaltje komt blijken ook de credits voor Microsoft zelfs behoorlijk tegen te vallen:

microsoft schreef:Over the past two years Microsoft has invited developers and engineers from all across the industry to the Microsoft campus to provide consultation and guidance to make their products work seamlessly with Windows Vista.

Hetgeen weer in normaal Nederlands is te vertalen door aan te geven dat Microsoft twee jaar heeft gespendeerd aan het bekijken hoe derden hun software kunnen inzetten om vista punten op veiligheidsgebied te laten scoren. Pronken met andermans veren heet dat.

Dan moet je Microsoft nageven: ze hebben geleerd van het fiasco met XP. Maar mag ik dan een klein beetje sceptisch blijven bij al dit reclamehosanna?

En dat niemand mij verplicht om over te stappen is natuurlijk gelul van de eerste orde. Uiteindelijk gaan we allemaal om omdat de software die met een jaar of drie á vier op de markt komt gewoon vista gaat eisen. Dat weet jij, dat weet ik en dat weet iedereen die de gang van zaken rond de gemiddelde microsoft release een beetje heeft gevolgd.

zerokill schreef:sorry maar veel van wat je zegt komt beetje puberaal over piet

Puberaal, reëel, als het beestje maar een naam heeft. Of ga jij me met droge ogen vertellen dat windows altijd een waterdicht systeem geweest is? Dan ben ik namelijk een en al oor en is er hier de afgelopen twintig jaar iets heel erg verkeerd gedaan.

ik zou zeggen, probeer vista voor een weekje en je zal toch wel merken dat bepaalde dingen echt lekkerder werken dan windows xp

Kijk, dat is nou precies de reden waarom je mijn punt volkomen mist.

Ik heb namelijk geen zin om bij de early adopters te horen. Het niet handig, verre van efficiënt en wel híerom:

Het is leuk hoor, de wegbereider zijn en het geeft vast een schijn van "kijk eens hoe modern wij zijn", maar dat betekent ook dat de gene die voorop loopt het eerst met zn hoofd een muur raakt.

De Frontrunners zijn dus degenen die heel erg modern en bij de tijd zijn, uren gaan bekijken hoe ze alle problemen gaan oplossen die in vista gaan opduiken en zeker het eerste jaar gebruik gaan maken van software die ook onder XP gaat draaien.

Waarschijnlijk duurt dat laatste zelfs langer, want sinds wanneer geldt er een minimum systeemeis XP? Je kunt software die bedoeld is om langere tijd mee te gaan in de meeste gevallen draaien onder een Windows '98 systeem en er zijn legio voorbeelden van software die word gebruikt door grote bedrijven en nog geënt is op DOS.

Wat de early adopters dus doen is mijn leven gemakkelijker maken. Iedere fout die zij vinden, hoef ik me niet meer zo druk om te maken. Dat lek is dan bekend en Microsoft zal iets aan dat lek doen voordat het OS flopt. Dat is zonde van de investering. Dus hoe meer frontrunners, hoe liever ik het zie.

Vind ik Vista dan helemaal niks?
Nee hoor, het is een 'prima' programma en je zult me niet horen zeggen dat het waardeloos als geheel is. Commercieel gezien is het zeker een goed idee. Het is zelfs de reden dat ik er al een tijdje over zit te dubben om aandelen in Gates en Co te gaan nemen. Microsoft slaagt er iedere keer weer in om de wereld te doen geloven dat er een houdbaarheidsdatum op software zit door iedere keer een paar nuttige nieuwe dingen te verzinnen of over te nemen van de competitie, die in een (redelijk) aantrekkelijke grafische jas te stoppen en als warme broodjes te verkopen.

De vraag is of een nieuwe windows in deze opzet ander nut heeft dan commercieel succes. Dat betwijfel ik.

ConZito

Bericht door ConZito » 24-11-06 11:32

Early adopter zijn is inderdaad helemaal niet leuk, sprak ik uit ervaring...
Loop hier op het moment tegen gigantisch veel "uitdagingen" aan, gaat nog wel een tijdje duren voordat dit een volledig werkend geheel is :)

Daarom kan ik me ook goed voorstellen dat je dit thuis nu niet direct gaat installeren en testen, ik kan me goed voorstellen dat je wel wat beters te doen hebt. Zeker omdat je als thuisgebruiker "nu nog" NULL support krijgt van je hardware leverancier en Microsoft en geloof me ik heb ze beide heel hard nodig op het moment.

Het wordt hier sowieso een lang traject omdat mensen op een andere manier moeten leren werken met Office 2007 en SharePoint 2007 (weer early adopter). Voordeel is wel dat Vista default heel erg de manier van werken die vereist is voor SharePoint 2007 begrijpt :)

Noujah ik ga maar is lunchen zo, van Vista krijg je honger :P

pietvanvliet
Beheerder
Beheerder

Bericht door pietvanvliet » 12-10-07 01:35

Nieuwsberichtje:

NU.Nl schreef:Consumentenbond roept op tot Windows Vista-boycot
Uitgegeven: 11 oktober 2007 19:03
Laatst gewijzigd: 11 oktober 2007 19:51

AMSTERDAM - De Consumentenbond roept consumenten op bij de aanschaf van een nieuwe computer expliciet te vragen om het besturingssysteem Windows XP.

ANP

Nieuwe pc's worden standaard voorzien van de opvolger van XP, Windows Vista, maar dat systeem levert veel klachten op.

Nu wil ik niet roepen: "I've told you so", maar I've told you so.

Ook vraagt de organisatie aan winkeliers om klanten die problemen hebben met Vista als gratis service Windows XP aan te bieden.

Tot deze oproepen heeft de Consumentenbond donderdag besloten na een gesprek met Microsoft over de problemen met Vista.

Dat is dan weer jammer. Eerst kom je jengelen bij Microsoft, dan kom je tot de conclusie dat ze niet naar je luisteren (want waarom zouden ze?) en tot slot ga je huilen dat iedereen het moet boycotten.

Holland op z'n smalst. Zet dan zelf een hulpdienst op. Dat kan de consumentenbond vast.

Onderzoek

Nadat het nieuwste besturingssysteem van Microsoft erg slecht uit een onderzoek van de consumentenorganisatie naar voren kwam, stelde de bond een meldpunt in voor klachten over Vista.

Klachten

In ruim een maand tijd kwamen 5000 klachten binnen van gebruikers over het functioneren van het systeem. "Het product heeft heel veel kinderziektes, het is gewoon niet af", aldus een woordvoerder van de bond.

Hmm. Dan vraag ik me af of 5000 klachten veel is. Jammer dat niemand de verkoopcijfers ook even in het artikel meeneemt.

Dat het kinderziektes zou hebben kon zelfs ik voorspellen (sterker: dat heb ik hierboven gedáán), dus dat is niet echt heel verrassend. Als zelfs ik het kan, moet iedereen met een hartslag en een ICT achtergrond dat zéker kunnen.

Zo zouden printers en andere hardware niet meer werken in combinatie met Vista, lopen computers geregeld vast en werken de apparaten heel traag.

L'histoire se répète.

Donderdag voerde de bond een gesprek met Microsoft Nederland over de klachten. De organisatie stelde Microsoft voor klanten die problemen hebben met het product als alternatief Windows XP aan te bieden, maar dat weigerde de gesprekspartner.

En terecht. Anders kunnen ze vier jaar werk gewoon uit het raam gooien. Gok als consument op overstappen, of gok niet op overstappen. Wees dan als bond stoer en zorg voor een workaround om Vista zélf te kunnen verwijderen. Natuurlijk gaat Microsoft daar niet aan meewerken.

Je kunt als bond hooguit zeuren over de barières om Vista weer weg te krijgen. Ik voor mij zou niet weten hoe het moet, dus er zullen vast meer mensen zijn met dat probleem. Volgens mij zit ik namelijk in de grijze middenmoot wat vaardigheden met OSsen betreft.

"En dat terwijl ze zakelijke klanten wel XP aanbieden bij problemen", aldus de woordvoerder van de bond. Microsoft was donderdagavond onbereikbaar voor commentaar.

Zoals gezegd: wees dan als bond stoer en regel zelf zo'n hulpdienst.

Beetje jammer allemaal weer. Niet meedenken hoe het beter kan, maar alleen maar piepen en huilen als er niet naar je geluisterd wordt.

Arjen
Beheerder
Beheerder
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Arjen » 12-10-07 02:50

Zoals wel vaker, de consumentenbond heeft verstand van ovens en stofzuigers, niet van computers.

Natuurlijk zijn er problemen. Exact zoals bij Windows XP. En wat wil men nu ook alweer terug? Wat heeft zich ondanks die aanloopproblemen en niet werkende oude hardware toch bewezen? Precies. De consumentebond vergeet voor het gemak even dat deze exacte problemen zich voordoen bij elke introductie van een Microsoft OS. En niet alleen de consumenten OS'en, ook de zakelijke OS'en.

En de mensen die roepen dat Vista enkel XP met een schilletje is en dus niet snappen waarom er zoveel problemen zijn, beseffen dus niet dat die problemen er zijn omdat Vista helemaal niet XP met een schilletje is. De kern is zo fundamenteel veranderd dat producenten van hardware opeens weer moeten gaan nadenken over drivers in plaats van voortborduren op drivers die al sinds jaar en dag in gebruik zijn. 90% van de problemen met Vista zijn geen fouten van Microsoft, maar van derde partijen die niet in staat blijken om fatsoenlijke drivers te maken. Drivers die moeten werken volgens een veel veiliger model dan alle voorgaande Windows versies. En daarom werkt ook veel oude hardware niet meer... niet omdat Vista zo slecht is, maar omdat derde partijen te lui zijn om nieuwe drivers te schrijven.

Maar, dat vergeet de consumentenbond voor het gemak allemaal even.

pietvanvliet
Beheerder
Beheerder

Bericht door pietvanvliet » 13-10-07 11:07

Juist. Vandaar ook dat ik het in dit geval opnam voor Microsoft. Dat is niet mijn gewoonte :)

Al vind ik de schuld leggen bij de toeleveranciers een beetje aan de makkelijke kant. Als je als bedrijf een 'next gen' OS wilt bouwen is het minste wat je kunt doen ervoor zorgen dat oudere drivers gewoon werken met je nieuwe systeem. Bovendien kan ik me herinneren dat er een bepaalde softwarefabrikant nogal moeilijk doet over het beschikbaar stellen van noodzakelijke informatie om andere pakketten vlotjes te laten lopen met haar OS.

Derden dan de schuld geven van het feit dat hun software niet goed werkt is, het spijt me, gewoon een zwaktebod*. Als je niet over de juiste informatie beschikt, kun je ook geen adequaat pakket schrijven.

Als je begrijpt wat je doet kun je, zelfs als je de hele kern van je systeem verandert, er gewoon voor zorgen dat oudere toepassingen gewoon werken. Je kunt niet voor niks nog steeds stereotorens kopen die ook cassettebandjes afspelen. Downwards compatible heet dat en iedereen snapt dat, zelfs Microsoft.

Of kun je 'gewone' Xbox spellen niet op de 360 spelen?

Roepen dat Vista het beste is dat je als marktleider kunt leveren, dùs de nieuwe standaard is en dat dùs iedereen zich daar maar op moet instellen is gelul van de eerste orde. Het is ook precies dat principe dat ertoe heeft geleid dat Microsoft, mijns inziens terecht, een miljoenenboete van Smit-Kroes heeft gekregen.

Maar eerlijk is eerlijk: Als ik Microsoft was deed ik het ook zo. Gewoon gokken dat de massa wel zal overstappen en de paketten koopt die het beste werken met jouw OS (en toevallig ook nog eens uit jouw koker komen). Zoals gezegd: Marketingtechnisch is het briljant.

[edit:] Sterretje toegevoegd.

pietvanvliet
Beheerder
Beheerder

Bericht door pietvanvliet » 13-10-07 12:44

Update:

Zie je nou wel dat het niet met zo'n vaart loopt:

NU.Nl schreef:Computerwinkels zien geen probleem met Vista
Uitgegeven: 12 oktober 2007 18:47
Laatst gewijzigd: 12 oktober 2007 18:50

AMSTERDAM - De brancheorganisatie van computerwinkels NLCW merkt weinig tot niets van problemen die consumenten zouden hebben met het besturingssysteem Vista van Microsoft.
ANP

Secretaris Toon Klaassen reageerde vrijdag op een oproep van de Consumentenbond. Die vroeg donderdag winkeliers om klanten die tegen problemen aanlopen als gratis service Windows XP aan te bieden.

De Consumentenbond stelde binnnen een paar weken tijd 5000 klachten over Vista te hebben binnengekregen, maar Klaassen herkent dat beeld niet.

"Er zijn ruim driehonderd fysieke winkels bij ons aangesloten, maar bij ons bemiddelingsbureau hebben we de afgelopen maanden welgeteld één klacht binnengekregen over Vista. En die is naar tevredenheid afhandeld."

Wil ik eigenlijk alleen maar weten of daar toevallig ook ketens bij aangesloten zijn. Als het antwoord daar "ja" op is, heeft deze man volgens mij gewoon een punt. Anders zou het nog wel kunnen dat er bij de driehonderd (kleine) winkels waar deze meneer het over heeft heel weinig versies Vista verkocht zijn. Niet alle mensen klagen bij het overkoepelend orgaan, is mijn ervaring.

Kinderziektes

Volgens de Consumentenbond heeft Vista veel kinderziektes. Zo zouden printers en andere hardware niet meer werken in combinatie met Vista, lopen computers geregeld vast en werken de apparaten heel traag.

De NLCW twijfelt aan het doel van de "publiciteitsstunt" van de Consumentenbond. "Men roept de winkels op terwijl er niets aan de hand is." [/quote]

Niet voor niets is de eerste vraag die je van een willekeurige helpdesk krijgt in negen uit tien gevallen: "Zit de stekker er wel in?"

Plaats reactie