Het Apple topic

Van computers tot stereotorens...
Webdesign & meer is hierheen verhuisd, dus ook alle internet zaken!
Idiotheque
Moderator
Moderator

Bericht door Idiotheque » 13-10-06 19:26

Op mijn iBook niet :P

iFreaky
Gezocht: relatie!

Bericht door iFreaky » 13-10-06 19:30

Echt? Ohw.. das vaag... :|
Quelqu'un ici a-t-il vu nos sourires?

WHAM_BAM

Bericht door WHAM_BAM » 20-12-06 22:03

ookal is dit topic een petite peu dood, ik geloof dat er genoeg mensen zijn die mij hier wel iets over kunnen vertellen.

Ik ben van plan om binnenkort een MacBook pro aan te schaffen, nu zat ik eens een beetje te researchen en kwam dus uit bij de sneak van Leopard uit.
Volgens geruchten her en der (heb geen echte release date kunnen vinden) komt dit in het voorjaar van 2007 uit.

Nu heb je bijvoorbeeld als je een nieuwe pc koopt, dat je daar een upgrade tegoedbon bijkrijgt voor vista, heeft apple ook zoiets? of moet je dan gewoon leopard nieuw kopen?

Nietzman
Moderator
Moderator

Bericht door Nietzman » 20-12-06 22:21

Normaal is het altijd zo geweest dat je een tegoedbon voor het volgende OS kreeg als je je systeem binnen een maand van de release van het nieuwe OS kocht.
Obese kids. They've just got very slow metabolisms.... and very fast chip-eating hands
Last.fm

WHAM_BAM

Bericht door WHAM_BAM » 20-12-06 23:48

en geld dat dan ook voor de nieuwe iLife, of zit dat dan sowieso al bij die nieuwe OS?

ik zal morgen ook wel eens even bij de apple store informeren.

In ieder geval bedankt!

Nietzman
Moderator
Moderator

Bericht door Nietzman » 20-12-06 23:51

iLife krijg je gewoon gratis bij je mac ja, en ik meen dat daar dezelfde regel voor geld, dus mocht in januari iLife 07 uitkomen pak je die ook mee.
Obese kids. They've just got very slow metabolisms.... and very fast chip-eating hands
Last.fm

WHAM_BAM

Bericht door WHAM_BAM » 21-12-06 00:28

coolcool!

verder nog dingetjes waar ik op moet letten toevallig?

Nietzman
Moderator
Moderator

Bericht door Nietzman » 21-12-06 01:06

Zoveel mogelijk geheugen er inplempen, en let er op dat Creative Suite nog niet universal is en dus niet op volle snelheid zal draaien onder OsX. Er is al wel een beta van Photoshop CS3 die al bloedjesnel draait, maar de volledige suite word pas volgend jaar ergens verwacht.
Last.fm

DWizzy
Post ook wel eens...
Contacteer:

Bericht door DWizzy » 21-12-06 03:15

iLive staat naar mijn weten los van Mac OS, zal dan ook niet snel een nieuwe versie van uitkomen.

Naar mijn weten krijg je voor druk en verzendkosten het nieuwe OS als je een mac koopt *nadat de release date bekend is gemaakt*
Dat is ongeveer een maand. Vorig jaar was dat 14 april, dacht ik zo, daarna kon ik voor iets van 15 euro een dvd met tiger bestellen (die ik zelfs kwijt ben, hmm....)
Zoek!

Nietzman
Moderator
Moderator

Bericht door Nietzman » 21-12-06 03:43

Alle eerdere versies van iLife zijn allemaal in de januari' van voorgaande jaren uitgekomen, dus ga er maar vanuit dat daar volgende maand een nieuwe versie van geïntroduceerd word.
Last.fm

Steph
Postmaniak

Bericht door Steph » 21-12-06 13:18

Ik heb Creative Suite met Photoshop CS2 op mijn MacBook.
Gaat inderdaad een beetje langzaam soms als je met veel dingen bezig ben, haha. Maar het is nog wel goed te doen :)
She's talkin to the trees again.

Miss TM2007.

DWizzy
Post ook wel eens...
Contacteer:

Bericht door DWizzy » 22-12-06 00:38

OhioisforLovers schreef:Ik heb Creative Suite met Photoshop CS2 op mijn MacBook.
Gaat inderdaad een beetje langzaam soms als je met veel dingen bezig ben, haha. Maar het is nog wel goed te doen :)
heb je de public bèta van CS3 al geprobeerd? Die is Intel native te draaien, heb ik begrepen, dus moet veel sneller zijn.

Maar Nietz heeft gelijk over 't geheugen

Hoewel mijn powerbook nu helemaal niet meer vooruit te branden is als ik Mail drie minuten heb draaien, misschien een memory leak of zo, erg vervelend.
Zoek!

Kaleidoscope

Bericht door Kaleidoscope » 22-12-06 01:37

Heb hier de nieuwe iMac 20" in bruikleen voor 6 maanden staan, 2GB RAM, Dual 2GHz. Loopt als een trein met 10.4.8

Mag opzich ook wel, te bedenken dat ik 45 uur materiaal binnen moet halen en bewerken.

DWizzy
Post ook wel eens...
Contacteer:

Bericht door DWizzy » 23-12-06 11:36

Ik ga vandaag misschien met mijn mammie een macbook voor d'r kopen. Ze vindt 't nog steeds jammer dat ze niet in het aluminium zijn te koop, zoals mijn 12" PowerBook.
Zoek!

WHAM_BAM

Bericht door WHAM_BAM » 23-12-06 19:40

Ik ben dus bij de apple store geweest, maar die knakker daaro zei dat ik het gewoon nieuw moest kopen (leopard en ilife) als het dan nog uitkomt..en ja, voorjaar, dat kan dus ook april zijn of later..doh!

en over dat geheugen, dan ben je bij een macbook pro iets meer als 500 euries kwijt om van 2 naar 3 gig te gaan..dat is best wel een flinke duit!

Kaleidoscope

Bericht door Kaleidoscope » 23-12-06 20:13

WHAM_BAM schreef:Ik ben dus bij de apple store geweest, maar die knakker daaro zei dat ik het gewoon nieuw moest kopen (leopard en ilife) als het dan nog uitkomt..en ja, voorjaar, dat kan dus ook april zijn of later..doh!

en over dat geheugen, dan ben je bij een macbook pro iets meer als 500 euries kwijt om van 2 naar 3 gig te gaan..dat is best wel een flinke duit!

Ja. Klopt, en je moet je goed afvragen voor welke doeleinden je je mac wilt gaan gebruiken. 3 gig kan best heel handig zijn, als je HDV natively gaat monteren, of als je Billboards van 3x3 meter met 600DPI gaat maken in Photoshop en InDesign, of als je lekker met Shake aan de gang wilt.

Als je het houdt bij "relatief simpele" schoolopdrachten, en webdesign houdt, heb je dat gigje extra niet nodig. Zelfs met videomontage op DV niet.

Nietzman
Moderator
Moderator

Bericht door Nietzman » 24-12-06 11:52

En geheugen hoor je eigenlijk gewoon bij de eerste de beste norrod of whatever te halen, scheelt je een behoorlijk bedrag. Apple is behoorlijk duur met z'n geheugen.
Last.fm

Kaleidoscope

Bericht door Kaleidoscope » 24-12-06 11:54

Nietzman schreef:En geheugen hoor je eigenlijk gewoon bij de eerste de beste norrod of whatever te halen, scheelt je een behoorlijk bedrag. Apple is behoorlijk duur met z'n geheugen.

/nvm

kloptnietwatikzei.

WHAM_BAM

Bericht door WHAM_BAM » 24-12-06 15:05

Nietzman schreef:En geheugen hoor je eigenlijk gewoon bij de eerste de beste norrod of whatever te halen, scheelt je een behoorlijk bedrag. Apple is behoorlijk duur met z'n geheugen.

maar kan dat zomaar dan? dat ze ff een gig in je macbook pro erbij zetten? zitten daar geen risicos aan vast ofzo?

Nietzman
Moderator
Moderator

Bericht door Nietzman » 24-12-06 15:47

Klepje open, bijprikken, klepje dicht.

Kind kan de was doen.
Last.fm

Arjen
Beheerder
Beheerder
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Arjen » 24-12-06 15:48

Je moet natuurlijk wel het juiste type geheugen hebben. Maar in Mac's zit gewoon standaard geheugen hoor. Ok, sommige merken geheugen werken wat minder goed samen met Mac's, maar dat kan je gewoon opzoeken.

En waarom laten doen? Als iets simpel door een willekeurige n00b te doen is, dan is het wel geheugen bijplaatsen. Behalve in Mac Mini's, da's een ander verhaal :P Ik weet niet hoe het bij MacBook Pro's zit, maar vroegah kon je gewoon het toetsenbord van een iBook er uit wippen en je kon er zo bij...

Steph
Postmaniak

Bericht door Steph » 24-12-06 15:50

Ik zou er in ieder geval niet gelijk geheugen bijkopen.
She's talkin to the trees again.

Miss TM2007.

WHAM_BAM

Bericht door WHAM_BAM » 24-12-06 16:30

Nietzman schreef:Klepje open, bijprikken, klepje dicht.

Kind kan de was doen.

ja in mijn hoofd zag het er een stuk moeilijker uit..haha!

Nouja, dan kan ik er altijd nog geheugen bijprikken mocht dat nodig zijn.

Nu maar mezelf inhouden tot april ofzo |:(

DWizzy
Post ook wel eens...
Contacteer:

Bericht door DWizzy » 24-12-06 16:34

Het jammere is dat Apple tegenwoordig beide geheugenslots bezet (als je 512 MB geheugen hebt, zit er 2x 256 MB in)
Dus als je wil upgraden moet je die 'oude' weg gooien. Tenzij je via de Apple Store online koopt, natuurlijk, dan kan het opeens wel als Built To Order, maar bij een resaler niet.

Heeft er al iemand ervaring met de Apple Aiport Express? Ik ga 'm zo uitpakken, gister gekocht :)
Zou helemaal geweldig zijn als ik aan die externe USB poort een USB HDD zou kunnen hangen, maar dat gaat vast niet gebeuren. Printer heb ik niets aan :)

Nietzman
Moderator
Moderator

Bericht door Nietzman » 24-12-06 16:46

Airport Express is okay. Heb er hier een printer en een stereo aanhangen.
Last.fm

Plaats reactie