Well, je maakt een account aan, download een plugin voor de musicplayer die jij op je computer gebruikt en dat is in principe alles wat je moet doen.
Die plugin houdt bij wat jij luistert en maakt op basis daarvan een weekly top 10, een top artists all over etc. Op basis van de muziek die jij luistert zoekt Last.fm 'neighbours' op, ofwel mensen die qua muzieksmaak heel heel heel erg overeenkomen. Bij die mensen kun je dus kijken waar zij graag naar luisteren naast de muziek die jij ook leuk vindt, en zo ontdek je dus nieuwe bandjes.
Verder heb je Groups, bijvoorbeeld That's Me Group. Die groep is door iemand opgericht en nodigt wat mensen uit en zorgt voor naamsbekendheid, zodat er steeds meer leden komen. Aan die group zit een group-forumpje vast, zodat je lekker kunt lullen over concertjes en weet ik veel wat meer.
Nou ja, het komt eigenlijk op 'pats met je muzieksmaak' neer, maar door bij neighbours te kijken en me bij bepaalde groepen aan te sluiten/bij andere groepen mee te lezen heb ik wel al redelijk wat nieuwe bands ontdekt