Geinig he, Vijf Euro!

Van Oscars tot Golden Raspberries,
Tranentrekker tot blockbuster
en van One Direction tot Metallica...
Plaats reactie
pietvanvliet
Beheerder
Beheerder

Geinig he, Vijf Euro!

Bericht door pietvanvliet » 15-11-05 23:43

Gefundenes Fressen!
nu.nl schreef:Kopieerbeveiliging Sony maakt computer kwetsbaar

Uitgegeven: 15 november 2005 14:15
Laatst gewijzigd: 15 november 2005 15:40
DEN BOSCH - De kopieerbeveiliging op sommige muziekcd's van Sony maakt computers kwetsbaar. Het Russische antivirusbedrijf Kaspersky heeft dat dinsdag laten weten in haar eerste officiële waarschuwing.

Sony ligt in de Verenigde Staten al dagen onder vuur om het geavanceerde slot op cd's van onder anderen Natasha Bedingfield, Celine Dion en Neil Diamond, die daar zijn verkocht. Een Amerikaanse expert ontdekte dat de software zich heimelijk installeert.

Tot op heden zijn zeven varianten ontdekt van een computervirus dat misbruik maakt van onvolkomenheden in de kopieerbeveiliging, aldus dinsdag analist R. Schouwenberg van Kaspersky. Het virus opent een achterdeur in de pc waar de zogenoemde rootkit van Sony op staat geïnstalleerd. Kwaadwillenden krijgen de geïnfecteerde computer in hun macht.

In een verklaring erkent Sony het bestaan van de kwetsbaarheid. Het bedrijf heeft een oplossing ontwikkeld en stelt die gratis beschikbaar. Uit voorzorg is de productie van de omstreden cd's opgeschort.

Sony stelt dat de kopieerbeveiliging staat op cd's van een beperkt aantal artiesten. Het gaat om ongeveer twintig titels waarvan er tussen de twee en drie miljoen zijn verkocht, aldus berichten in de Amerikaanse media.

Algemeen-directeur J. Post van Sony BMG in Nederland sluit niet uit dat de technologie komend jaar ook op cd's in Europa komt te staan, maar liet dinsdag doorschemeren dat die kans flink is geslonken. "In eerste instantie was dat wel de bedoeling, maar we bekijken alles opnieuw. Het staat nog allerminst vast. We onderhandelen met verschillende bedrijven over de bescherming van onze muziek."

De Amerikaanse burgerrechtenorganisatie voor internetgebruikers (EFF) heeft Sony een ultimatum gesteld. EFF wil onder meer dat de platenmaatschappij voor vrijdag alle cd's met de omstreden beveiliging uit de winkels haalt en eventuele schade van kopers vergoedt.

Hijs fijn, dus je koopt een CD, die eigenlijk al te duur is via legale kanalen en als dank maakt dat ding van windows nog een groter vergiet dan dat het al is.

Hul-de
Later is allang begonnen.

LeLame
Postmaniak

Bericht door LeLame » 16-11-05 00:25

Is dat niet illegaal?

Verwijderd

Bericht door Verwijderd » 16-11-05 00:29

lang leve cd-beveiligingen.. ik ga maar weer vrolijk aan de MP3-tjes :S

LeBlond
Donateur
Donateur

Bericht door LeBlond » 16-11-05 00:29

en-of . maar met 'illegale' dingen komen megacorp. nogal eens mee weg
dat is net zoals eenofander progrje van de amro. wat zorgt dat je je geld terugkrijgt. er is een achterdeurtje in. waarmee kan/kon worden gezorgd dat je in een persoon ze geldzaken kan komen

[@piet]
wat heeft dat met vijf euro te maken ?
[/@piet]
Why is a raven like a writing desk?
Bij weinig hoofdpijn neem ik Paracetamol van 0.30€. Bij zware hoofdpijn van 1.20€.
Your days are numbered, and so are mine.
Watch out for the silent killer! DHMO!

LeLame
Postmaniak

Bericht door LeLame » 16-11-05 00:36

NRC Handelsblad schreef:Chris Pile, alias Black Baron, werd in 1995 tot anderhalf jaar gevangenisstraf veroordeeld. Zijn virussen zouden het Britse bedrijfsleven minstens een half miljoen pond hebben gekost. Als David Smith wordt veroordeeld volgens de wet in de staat New Jersey waar hij woont, kan hij maximaal 40 jaar gevangenisstraf krijgen en ongeveer één miljoen gulden

Toch duidelijk illegaal :|

LeBlond
Donateur
Donateur

Bericht door LeBlond » 16-11-05 00:43

wawawat?
hoh .

1 linkje naar je quote
2 wat heeft dat te maken met dit topic ??
Bij weinig hoofdpijn neem ik Paracetamol van 0.30€. Bij zware hoofdpijn van 1.20€.

LeLame
Postmaniak

Bericht door LeLame » 16-11-05 00:45

Streep schreef:wawawat?
hoh .

1 linkje naar je quote
2 wat heeft dat te maken met dit topic ??

http://www.nrc.nl/W2/Lab/Beveiliging/lekken06041999.html
Here you go

Met het feit dat Sony illegaal bezig zou moeten zijn, om het zo te zeggen |:(

Verwijderd

Bericht door Verwijderd » 16-11-05 00:45

als ik het goed lees.. is dat een flink verschil is straffen.. :S

LeBlond
Donateur
Donateur

Bericht door LeBlond » 16-11-05 00:52

dit ben ik niet met je eens.
sony heeft een achterdeurtje.
maar. het is geen virus
half windows is een achterdeur.
sony zelf installeert geen virus op je pc
alleen een progje . waarin een achterdeurtje zit.
op die manier kun je miljoenen bedrijven aanklagen.

[streep heeft toch geen cd's van de betreffende. en al helemaal niet legaal (als in op cd'tje uit de winkel ) ] legale mp3's zijn de toekomst 8)

Verwijderd

Bericht door Verwijderd » 16-11-05 01:10

ja, maar waarom heeft sony uberhaupt dat achterdeurtje? Dat achterdeurtje zorgt er wél voor dat virussen een kans krijgen.. zonder dat achterdeurtje was die kans verminderd..

Arjen
Beheerder
Beheerder
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Arjen » 16-11-05 01:29

Ho, eventjes voor alle duidelijkheid: de kopieerbeveiliging van Sony bevat GEEN virus en bevat GEEN backdoor. Het installeert een zogenaamde rootkit. In dit geval wil dat zeggen dat de kopieerbeveiliging van Sony iets installeert waardoor bepaalde bestanden onzichtbaar worden voor het besturingssysteem. Een virus kan hier dankbaar gebruik van maken en dus onzichtbaar worden, ook voor een virusscanner.

Dus, nogmaals, Sony installeert geen virus of backdoor ofzo. Sony installeert iets zonder medeweten van de gebruiker en het is iets dat als rootkit kan dienen. Dat is het probleem.

Verwijderd

Bericht door Verwijderd » 16-11-05 01:34

hmm.. dan nog.. leuk, je stopt een cd in je speler, en die installeerd automatisch iets op je PC ("kopiebeveiliging") waardoor virussen een soort kameleon worden? Leuk stukje software dan.. nog steeds voor mij: PC voor de MP3
CD-speler voor de CD's

LeBlond
Donateur
Donateur

Bericht door LeBlond » 16-11-05 01:45

mr.dizzy schreef:
Dus, nogmaals, Sony installeert geen virus of backdoor ofzo. Sony installeert iets zonder medeweten van de gebruiker en het is iets dat als rootkit kan dienen. Dat is het probleem.

ah ok . misunderstood.
en wist sony daar van af?
want zoja. dan mag da toch niet

Verwijderd

Bericht door Verwijderd » 16-11-05 10:34

hmm.. ik denk wel dat Sony daarvanaf weet. Software moet uitvoerig getest worden en dus ook op veiligheid en zulke dingen. Waarschijnlijk vinden ze hun software op cd's planten belangrijker (=inkomsten!) dan hun klanten; de windows-gebruikers..

pietvanvliet
Beheerder
Beheerder

Bericht door pietvanvliet » 31-12-05 00:47

soms zijn amerikanen toch nog ergens goed voor.

Nu.Nl schreef:Sony wil schikken met kopers omstreden cd's

Uitgegeven: 30 december 2005 15:50
Laatst gewijzigd: 30 december 2005 15:51
LOS ANGELES - Platenmaatschappij Sony BMG wil een schikking treffen met de kopers van cd's met een omstreden kopieerbeveiliging. Gedupeerden kunnen hun cd's omwisselen tegen een 'schoon' exemplaar en ontvangen een tot drie gratis digitale muziekalbums.

De schikkingsvoorstellen van Sony BMG zijn deze week ingediend bij de rechtbank in New York. Tegen het bedrijf lopen twee rechtszaken om het kopieerslot.

De belangengroepering Electronic Frontier Foundation (EFF) begon voor consumenten een gezamenlijke rechtszaak (class action) om een schadevergoeding. De initiatiefnemers hebben positief gereageerd op het voorstel.

Een officier van justitie in de staat Texas is van mening dat de kopieerbeveiliging in strijd is met wetten tegen spyware. Een eventuele schikking met kopers heeft op die zaak geen invloed.

pietvanvliet
Beheerder
Beheerder

Bericht door pietvanvliet » 24-04-08 21:24

<haagsbellen>schop, bij gebrek aan beter:
NU.Nl schreef:Aankopen MSN Music worden onbruikbaar
Uitgegeven: 24 april 2008 14:47
Dus.
AMSTERDAM - Muziekliefhebbers die in het verleden liedjes hebben gekocht bij Microsofts voormalige online platenzaak MSN Music, kunnen daar binnenkort niet meer vrijelijk over beschikken.
Microsoft
Mooi systeem: Je koopt iets, eigendom verwerven heet dat. Zover ik weet mag je dan zelf bepalen wat je met jouw eigendom doet.

Niet bij Microsoft. Die noemen het 'licentie'-aankoop en draaien gewoon de licentieserver dicht. Geen licentie, geen mogelijkheden jouw aankoop (die dus ineens geen aankoop blijkt te zijn) af te spelen waar jij wilt.

Zoals Harrie de Aso-hulpsinterklaas zou zeggen: Geinig hé vijf euro!
Microsoft sloot het downloadgedeelte van MSN Music in 2006 na de lancering van Zune Marketplace, de winkel die is gekoppeld aan de Zune, een muziekspeler waarmee het bedrijf de concurrentie met Apples iPod wilde aangaan.
En? Beetje gelukt?

Niet echt volgens mij... Dat wordt lachen: Binnen vijf jaar ben je ook daar je licenties kwijt, let op mijn woorden.
Muziek die bij MSN Music is gekocht, is voorzien van Microsofts kopieerbeveiliging 'PlaysForSure', die piraterij moet tegengaan. De nummers kunnen alleen worden afgespeeld met Windows Mediaspeler en een aan de computer gekoppelde licentie, die door de software van internet wordt gedownload.
Playsforsure, ik vind hem leuk...

PlaysForSure, totdat we de servers uitzetten. Dan plays het alleen nog maar for sure zolang je heel voorzichtig doet met je systeem en het vooral niet gaat wijzigen:
Onbruikbaar

In een e-mail aan klanten laat Rob Bennett van MSN weten dat de servers die die licenties verstrekken, per 31 augustus wordt afgesloten. Klanten kunnen de muziek dan dus niet meer verplaatsen naar een nieuwe computer, omdat die de licentie niet kan downloaden. De liedjes worden daarmee onbruikbaar. Ook als gebruikers hun besturingssysteem upgraden, bijvoorbeeld van Windows XP naar Vista, kan die situatie zich voordoen.

Downloaden

De kwestie is koren op de molen van critici van de omstreden kopieerbeveiliging DRM. Consumentenorganisaties waarschuwen al langer dat de technologie klanten onredelijke beperkingen oplegt: gebruikers kunnen legaal gekochte liedjes ineens kwijtraken als de muziekdienst de stekker er uit trekt. Volgens commentator Chloe Albanesius van PCMag hadden klanten van MSN Music de muziek beter illegaal kunnen downloaden.
Wat Chloe zegt.
'PlaysForSure' kwam al eerder in opspraak. Hoewel MSN Music in 2006 werd vervangen door de Zune Marketplace, kunnen aankopen uit MSN Music niet op de Zune worden beluisterd. De muziekspeler, die overigens alleen in de Verenigde Staten te koop is, maakt gebruik van een andere vorm van DRM.
Dus je koopt een liedje, dat alleen werkt via een door microsoft zelf uitgedachte standaard (dat doen ze anders nooit, eigen standaarden verzinnen!) en vervolgens besluit microsoft hun eigen standaard niet meer te gaan ondersteunen.

Ik ben zo benieuwd waarom eigenlijk. Iemand?
Onpraktisch

Robert Benett verdedigt het besluit om MSN Music volledig op te doeken in een interview met CNet. "Het was onpraktisch om MSN Music te blijven ondersteunen. Bovendien treft dit probleem maar een kleine groep gebruikers," zegt hij.
Die gebruikers hebben betaald voor een product dat jullie nu gewoon om zeep helpen. Ik begrijp ook wel dat de grote corporate wereld geen rekening kan houden met individuele gebruikers, maar dit is wel heel wrang. Zelfs voor microsoft standaarden.
Straffen

Volgens Benett is het niet Microsofts beslissing geweest om de muziek te voorzien van DRM, maar was dat een harde eis van platenmaatschappijen. "Als we muziek zonder kopieerbeveiliging hadden kunnen aanbieden, hadden we dat zeker gedaan. We hebben dat destijds met de labels besproken."
Mja, maar omdat jullie zonodig een eigen standaard moesten ontwikkelen zitten mensen nu met een product dat ze hebben betaald, maar niet meer kunnen gebruiken zodra er ook maar iets met hun systeem gebeurt, of moeten terugvallen op (illegale) workarounds. En dat was juist wat ze wilden voorkomen toen ze het aanschaften. Er zijn DRM-systemen zat. Dat hadden jullie helemaal niet zelf hoeven doen. Kost het ook geen geld om het in de lucht te houden.
Benett zegt dat ook platenmaatschappijen de nadelen van DRM beginnen in te zien. "Het komt er nu op neer dat ze eerlijke klanten harder straffen dan mensen die het systeem omzeilen."
Nee, het is precies andersom vrind. Niet dat ik nou de platenmaatschappijen ga verdedigen, sinds Ali baba en zijn crew zijn er weinig grotere rovers geweest, maar ik ben zeer benieuwd of jij kunt hardmaken dat jullie perse een eigen standaard moesten ontwikkelen. Ik persoonlijk kan me niet voorstellen dat SONY zoiets heeft gesteld. Die hebben eigens systemen.
Opnieuw rippen

Hij adviseert gebruikers die nog muziek uit MSN Music bezitten, om de liedjes op cd te branden en die eventueel opnieuw te rippen. Daarbij treedt overigens wel kwaliteitsverlies op.
Goed he? Iets dat, as far as I know, in de States illegaal is aanbevelen omdat ze daar in Redmont te bedonderd zijn om hun huiswerk te doen.

Zou ik zeggen: US equivalent van Neelie, kom er maar in.

maliha3492
Eerste post!

Re: Geinig he, Vijf Euro!

Bericht door maliha3492 » 21-01-14 08:02

misschien ken je het wel.. Nintendocore..
een soort jah hoe moet ik het omschrijven :s softe hardcore met gameboy geluiden erdoor heen verwerkt?
het klinkt op zich wel lekker en vrolijk, maar het is ook hyper en irritant.
wat vinden jullie ervan?
maliha

pietvanvliet
Beheerder
Beheerder

Re: Geinig he, Vijf Euro!

Bericht door pietvanvliet » 21-01-14 12:12

Weet je wat ook hyperirritant is?

Cyamytha
Donateur
Donateur